שתף קטע נבחר

פלסטיני שכפת וחנק למוות ישראלי ב-1992 ישוחרר מהכלא

אחמד אוולד קשר עם דודו סעיד את חגי שלהבת במשרדו בירושלים, ואז השניים חנקו אותו למוות באמצעות רצועת חבל תריס. ל-ynet נודע כי כעת, 27 שנים אחרי, הסירה המדינה את התנגדותה לשחרור אוולד, וועדת השחרורים החליטה כי ייצא לחופשי - למרות התנגדות המשפחה

רוצח יוצא לחופשי: ל-ynet נודע כי אחמד אוולד, פלסטיני שנידון למאסר עולם בגין רצח חגי שלהבת בשנת 1992 בירושלים, ישוחרר מהכלא לאחר שריצה 27 שנות מאסר. כך החליטה אתמול (רביעי) ועדת השחרורים המיוחדת של הנהלת בתי המשפט, שהתכנסה בכלא מעשיהו.

 

אוולד, בן 50 מהכפר דורא שבאזור חברון, הורשע בשנת 1994 בביצוע הרצח ביחד עם דודו סעיד אלאולד. בית המשפט גזר מאסר עולם על הרוצחים, ונשיא המדינה דאז קצב את עונשם של השניים ל-30 שנה. תאריך שחרורו של אוולד נקבע במקור ל-12 בינואר 2023, ובמהלך השנים נדחו על-ידי בתי המשפט כמה בקשות שהגיש לשחרור מוקדם. המניע לרצח לא הוכח במסגרת ההליך הפלילי, אך יצוין כי לא נטען שמדובר ברצח ממניעים ביטחוניים או לאומניים.

חגי שלהבת (צילום: ארכיון
רצח חגי שלהבת ב-1992. אוולד לא הכיר באחריותו למעשה(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
 

כעת הסירה המדינה את התנגדותה לשחרורו של אוולד, חרף התנגדות משפחת שלהבת, והוא ישוחרר לחברון. לטענת המדינה, המסוכנות שנשקפת מאוולד נמוכה, והוא משמש בבית הכלא כאסיר שתומך באסירים אחרים ואף משגיח על אסירים עם בעיות נפשיות מורכבות. הוא יהיה כפוף לתוכנית שחרור.

 

למעשה, ועדת השחרורים המיוחדת קבעה כבר ב-2013 שאוולד ישוחרר, אולם בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע ביטל את ההחלטה. בפסק הדין כתבה השופטת יעל רז-לוי כי אוולד "אינו מכיר באחריותו המלאה למעשה אשר ביצע ואינו מבין את חומרתו. הוא ממזער את חלקו במעשה ומכחיש כי אף הוא קשר וחנק את המנוח. כמו כן, הוועדה לא העניקה בהחלטת השחרור משקל הולם לעמדת משפחת הקרבן ולסבלה". בית המשפט העליון דחה בעבר שתי בקשות של אוולד לשחרור מוקדם, בשנת 2018 ובשנת 2013, ולאורך השנים נדחתה בקשתו כאמור במספר ערכאות.

 

חגי שלהבת, בן 57 במותו, נרצח באכזריות מצמררת ב-24 באוקטובר 1992 במשרדו שברחוב בן-סירא בירושלים. לפי פסק הדין, אוולד ודודו "כפתו ביחד את המנוח בחבל לאורך כל גופו בקשירה חזקה ומהודקת, ולאחר מכן חנקו אותו בצווארו למוות בעזרת רצועת חבל תריס".

עורך הדין וואפי נעאמנה עורך דין מחמוד נעאמנה ()
עורכי הדין וואפי נעאמנה ומחמוד נעאמנה

השניים הכחישו במשפטם שביצעו את הרצח, וטענו כי מטרת פגישתם עם המנוח הייתה להציע לו הצעת מחיר בקשר לעבודת שיפוצים שביקש לעשות במשרדו. למרות זאת, בהכרעת הדין נקבע כי גרסה זו שקרית, שכן הוכח כי למנוח לא הייתה באותה עת כל כוונה או יכולת כספית לערוך שיפוץ במשרדו.

 

בית המשפט הרשיע את אוולד ודודו סעיד ברצח בכוונה תחילה שנעשה "בדם קר, ללא התגרות, ולאחר שהכינו את עצמם לכך". לפי ההרשעה, השניים הכינו לשם הרצח את הרצועה שבה חנקו את המנוח, "וזאת לאחר שהחליטו בדם קר להמית אותו מבלי שקדמה התגרות בתכוף למעשה". 

 

את האסיר ייצגו עורכי הדין וואפי נעאמנה ומחמוד נעאמנה, שמסרו בתגובה: "במהלך המאסר עבר האסיר דרך טיפולית משמעותית והשתלב בחינוך ובעבודה. מדובר באסיר חיובי ששימש כאסיר תומך לאסירי השגחה, ולכן הוא למעשה הרים את הנטל לצורך שחרורו המוקדם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות"
הכתבה על הרצח, ב-1992
צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות"
מומלצים