"לא מדובר בחיות, כי חיה טורפת כשהיא רוצה לאכול. הם שטן. הם טרפו אנשים מתוך רשע בלבד". כך תיאר דובר זק"א מוטי בוקצ'ין את המראות האיומים שראה אחרי הטבח שביצעו מחבלי החמאס באותה שבת שחורה, איומה ואלימה. "היה שם גיהינום, זו אכזריות בלתי נתפסת".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
יותר מחודשיים חלפו מאז הטבח של 7 באוקטובר, ותיאורי הזוועות שממשיכים לזרום מצליחים להפתיע גם את מי שחשבו שכבר נחשפו לכל רוע אנושי שקיים. אלפי מחבלים הגיעו ליישובי העוטף באותו היום, והם היו נטולי כל חמלה ואנושיות. האם ייתכן שהם פסיכופתים? ומה עם העומד בראשם, האיש שתכנן הכול ושלח אותם לאנוס, להתעלל ולרצוח חפים מפשע?
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יש משהו מאוד מרגיע בניסיון להגדיר כל כל אדם רע כפסיכופת. מאוד קשה לנו להכיל את המחשבה שמישהו שהוא לא פסיכופת מסוגל לבצע מעשים נוראיים כל כך, אבל המציאות היא שונה ורוע אנושי הוא דבר שקיים, והמנגנון האנושי שגורם לנו להגדיר אנשים שעושים מעשים רעים כפסיכופתים מסיר מהם את האחריות למעשים שלהם ועושה להם הנחה, על אף שזה הדבר האחרון שמגיע להם", אומר ד"ר גיא בקר, קרימינולוג קליני ופסיכותרפיסט המתמחה בטיפול בקורבנות פסיכופתים ובהפרעות אישיות פוגעניות.
6 צפייה בגלריה
מחבלי נוח'בה שנלכדו ב־7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה שנלכדו ב־7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה שנלכדו ב-7 באוקטובר
(צילום: דוברות שב"ס)
לדבריו, ההבחנה של רוע וההגדרה של אדם כרע מוחלט נתונה לפרשנות אישית, שתלויה בערכים שעליהם התחנכנו ובתרבות שבה גדלנו. "השאלה מיהו אדם רע היא שאלה פילוסופית, וכדי לנסות לפשט אותה אני אלך לדוגמה של רוע טהור שכמעט אין עליה עוררין - היטלר. הוא היה האדם האיום והנורא ביותר בהיסטוריה האנושית אומנם, אבל הוא לא היה פסיכופת. הוא היה אדם מסודר ומאורגן, שפעל על פי יעדים מוגדרים שהוא הציב לעצמו. היטלר גם לקח על עצמו אחריות נרחבת תוך מחשבה על העתיד. ולצד אלו, הוא גם היה מסוגל להביע רגשות חיבה, הוא למשל מאוד אהב את הכלב שלו ואת האחיינית שלו, והיה צמחוני. אומנם בעיקר מטעמי בריאות, ועדיין".
בדומה לו, גם אדולף אייכמן לא היה פסיכופת. הפילוסופית חנה ארנדט, שטבעה את המונח "הבנאליות של הרוע" בהקשר של הנאציזם וסיקרה את משפט אייכמן, הגדירה את הרוע שלו כרוע בירוקרטי. "ארנדט תפסה את אייכמן כאדם רשע שמבצע מעשים רעים במיוחד אבל לא מתוך מניעים פסיכופתיים, אלא מתוך אידיאולוגיה קיצונית ורצון לקדם את האג'נדה שלו. פסיכופתים לא מסוגלים להתמיד במעשיהם, ולרוב הם יפעלו מתוך אימפולסיביות וללא אג'נדה שעומדת מאחורי המעשים שלהם, אלא לטובת הנאה אישית בלבד".
לפי האנלוגיה שלך, הפסיכופתים הם קציני האס.אס שביצעו את הרצח במחנות ההשמדה בפועל? "אין ספק שהיו באס.אס פסיכופתים, בדיוק כפי שחלק ממחבלי הנוח'בה ושאר המחבלים שלקחו חלק בטבח של 7 באוקטובר הם פסיכופתים שלא היו מסתדרים בשום מקום אחר, ובחרו בתפקיד הזה לצורכי הנאה אישית אותה הם שואבים מהתעללות באחרים. דווקא הזוועה הגדולה ביותר בכל האירוע הזה הוא העובדה שבין אלו שהשתתפו בטבח האכזרי היו גם עזתים שאינם פעילי טרור סדירים, שפעלו מתוך שנאה ואידיאולוגיה רצחנית, שעיוותה והשחיתה את נפשם ואפשרה להם לבצע מעשים אכזריים כל כך. ההבדל בינם לבין הפסיכופתים והסדיסטים הוא שהם לא ביצעו את אותן זוועות בבני משפחתם כשחזרו הביתה".
מהו הסיכוי של ילד שגדל בחברה שמקדשת מוות ואלימות להפוך לפסיכופת? "הרבה פעמים ילדים שגדלים בקרטלים, אצל משפחות פשע וכאלו שעוסקות בטרור מפנימים את הערכים הבעייתיים של בית הגידול שלהם, וצורת המחשבה וההתנהלות שלהם הופכת להיות דומה לזו של פסיכופתים. יש לתופעה הזו אפילו שם: פסדו-פסיכופתיה או פסיכופתיה שניונית".
האנלוגיה של הנאצים למחבלי חמאס ושל החברה העזתית לעם הגרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, מסביר ד"ר בקר, היא בלתי נמנעת. "מצד אחד, אני לא רוצה לצאת בהאשמה גורפת על חברה שלמה, ועם זאת אין ספק שבעזה התפתחה חברה חסרת מעצורים שמקדשת אלימות ומוות. בדומה לעם הגרמני בזמנו, 17 שנים של שלטון חמאס ברצועה הצליחו לייצר דה-הומניזציה כלפי יהודים וישראלים בקרב תושבי עזה, המאפשרת להם לשאוב הנאה מהפגיעה בנו. ועדיין, זו לא פסיכופתיה ורוב האוכלוסייה שם אינה סובלת מההפרעה הפסיכולוגית הזו. אין שום סיכוי שיחידה צבאית של פסיכופתים הייתה מצליחה לתפקד ולהחזיק מעמד".
ד"ר גיא בקר: "לפסיכופתים אין את מידת השליטה הנדרשת כדי להגיע לתפקידים בכירים, ובטח שלא להחזיק בהם מעמד במשך כל כך הרבה שנים. הפסיכופת הוא השומר במחנה הריכוז שמתעלל באסירים או המחבל שטובח באזרחים חפים מפשע ומתעלל בגופות שלהם"
את יחיא סינוואר אפשר להגדיר כפסיכופת? "למרות שאין ספק שסינוואר הוא התגלמות הרוע וקור הרוח, והנכונות שלו לפגוע באחר מבלי להניד עפעף מעידה על כך שהאישיות שלו היא חסרת מעצורים ובעלת קווים פסיכופתיים, הוא כאדם לא נושא את ההפרעה הפסיכופתית במלואה.
"בדומה להיטלר, גם סינוואר הצליח ללמוד ולהגיע להישגים גבוהים בלימודים וב'קריירה' שלו, על אף הרקע הקשה ממנו הוא הגיע. הוא אדם בעל אג'נדות פוליטיות ודתיות קיצוניות שמובילות אותו לבצע פעולות שגורמות לנו להתחלחל, אבל נתפסות בעיניו ככאלו שמקדמות את המטרה שבשמה הוא נלחם כל חייו. לעומת פסיכופתים, סינוואר לא דואג למצבו האישי, והסוהרים מהכלא הישראלי שהכירו אותו היטב מעידים כי הוא הקפיד על שגרת יום מסודרת, ורוב הזמן היה עסוק בתכנון העתיד ללא ההפקרות הפסיכופתית - שלא מאפשרת לאנשים הסובלים ממנה להתמיד בדרכם".
ויחד עם זאת, הוא רצח לפחות 12 מאנשיו במצ'טה. בעזה הוא מכונה "הקצב מחאן יונס". "יש פער בין הנאה סדיסטית מגרימת מוות לבין חוסר מעצורים ונכונות לעשות הכול כדי להשיג את המטרה, ולסינוואר יש את הקו הזה. הדוגמה הכי טובה לכך היא שהוא לא רצח את אותם אנשים מתוך הנאה אישית, אלא מתוך אקט פוליטי ודתי-קיצוני שהתבצע ללא עכבות. אין ספק שהמנגנון הפסיכופתי שמאפשר לו לרצוח קיים אצלו, ויחד עם זאת, צורת הביטוי של המנגנון הזה היא לא פסיכופתית קלאסית, אלא צורת ביטוי שמאפיינת פעילי טרור קיצוני ופנאטים פוליטיים ודתיים, שברוב המקרים יעסקו בשאלה איך הם ייזכרו בהיסטוריה".
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. התגלמות הרוע
(צילום: AP)
מנפוליאון בונפרטה ועד בנימין נתניהו - עוד לא נמצא המנהיג שבמהלך שלטונו לא עוסק בשאלה איך ייזכר בדפי ההיסטוריה. אולם כמו כל התנהגות אנושית אחרת, גם במקרה הזה ישנו רצף, וסינוואר ממוקם בקצה הקיצוני והפחות מוצלח שלו. "ההגדרה המדויקת ביותר עבורו היא נרקיסיזם ממאיר (מליגני), כלומר אותה הפרעה, רק בדרגה גבוהה וחולנית יותר מזו המוכרת לנו. בהתאמה לכך גם הנכונות לפגוע ולהקטין את האחר לצורך האדרה עצמית תהיה בעוצמה גבוהה במיוחד, ועלולה להוביל להתנהגויות פוגעניות ואלימות במיוחד. ועם זאת, עדיין לא מדובר בפסיכופתיה, שלצד המאפיינים האלו גם משוללת מוסר ורגש לגמרי", אומר ד"ר בקר.
רוב-רובם של מנהיגי ארגוני הטרור, הכתות ההרסניות והדיקטטורות לוקים בנרקיסיזם ממאיר. מאפיין בולט של ההפרעה הוא היכולת שלהם לפעול מתוך מערכת ערכים שהם יוצרים לעצמם ואינה תואמת את מערכת הערכים המקובלת בחברה, ולרוב היא גם תהיה הרסנית ומזיקה.
"הסיבה שמנהיגים בסדרי גודל של סינוואר והיטלר הם לא פסיכופתים, היא שברוב המקרים לפסיכופתים אין את מידת השליטה הנדרשת כדי להגיע לתפקידים כאלו, ובטח שלא להחזיק בהם מעמד במשך כל כך הרבה שנים. אם אני אחזור לאנלוגיה של הנאצים, אז הפסיכופת הוא השומר במחנה הריכוז שמתעלל באסירים או המחבל שטובח באזרחים חפים מפשע ומתעלל בגופות שלהם. בשביל להיות כמו סינוואר צריך לדעת איך לדחות סיפוקים, צריך אג'נדה וסדר יום.
"אגב, אחת מהסיבות שסינוואר פופולרי כל כך אצל אנשי חמאס, היא שהוא נחשב לאדם נקי כפיים באופן יחסי וכמובן על פי הקריטריונים המעוותים של ארגון טרור רצחני; הוא מעולם לא נתפס בלקיחת שוחד, והתדמית שלו היא של מנהיג שדואג לעם ולא רק לעצמו.
"סינוואר גם נכון לשלם מחיר על העמדות שלו לעומת פסיכופת שיעשה הכול כדי להציל את עצמו, גם במחיר של מכירת חבריו ובני משפחתו, העמדת פנים ושיתוף פעולה עם מי שהוא תופס כאויב. וכראיה לכך, רגע לפני ששוחרר בעסקת שליט הוא סירב לחתום על ההצהרה שלא יחזור לעסוק בטרור, בידיעה שייתכן שהוא עלול להישאר בכלא. איזה פסיכופת לא היה חותם כדי להציל את עצמו? הרי מה אכפת לו, הוא יכול לחתום ואז להפר את ההבטחה שלו - אבל סינוואר לא חתם מתוך אמירה עקרונית".
השאלה אם הטרוריסטים הם משוגעים או שמא מדובר באנשים שמונעים על ידי להט אידיאולוגי קיצוני מרתקת את העולם כבר לא מעט שנים. מחקר אמריקני-גרמני שנערך באוניברסיטת לסטר שבבריטניה לפני קצת יותר מעשור קבע באופן חד-משמעי שהטרוריסטים אינם סובלים מבעיות נפשיות.
"הטרוריסטים לא מטורפים או פרנואידים. הם מונעים למעשיהם בעקבות אירועים אלימים שחוו או היו עדים להם", אמר ד"ר אנדריו סילקה, פסיכולוג המתמחה בפלילים שהציג את המחקר. "הם שואפים לנקום, ורובם רוצים 'להעניש' את המדינה שנגדה הם פועלים על אירועים אלימים קודמים שהתרחשו בה".
6 צפייה בגלריה
אנשי חמאס וג'יהאד תועדו בשיתוף פעולה לראשונה
אנשי חמאס וג'יהאד תועדו בשיתוף פעולה לראשונה
לא פסיכופתים, אלא פועלים מתוך יצר של נקמה. מחבלי חמאס וג'יהאד בעזה
(צילום: AFP )
בניגוד למחקרים קודמים שהתבססו על מידע מגורם משני ולא מהטרוריסטים עצמם, המחקר של הצוות האמריקני-גרמני התבסס על מספר רב של מסמכים משפטיים וראיונות עם 180 חברים בארגון אל-קאעידה ובארגוני טרור אחרים. על פי המחקר, כל החברים בארגון אל-קאעידה באים ממשפחות מהמעמד הבינוני ומעלה, שני שלישים למדו באוניברסיטאות ובמכללות, ל-10% מהם יש תארים אקדמיים מתקדמים ו-70% מהם נשואים עם ילדים.
"זו טעות לאמץ את הדעה הרווחת בעולם, שלפיה הטרוריסטים הם אנשים מבודדים מהחברה, פגיעים ובעלי אישיות גבולית עם הפרעות נפשיות ופרנויות", הוסיף ד"ר סילקה. "המחקרים שהראו שהמחבלים שקועים בהזיות וברעיונות שווא פשוט אינם נכונים. מחברי הדו"חות האלו מעולם לא פגשו טרוריסט פנים אל פנים. מי שכן פגש, לא מצא כל הוכחה להגדרות הללו".
בדומה לאל-קאעידה, בארגון חמאס מקפידים לגייס אך ורק בוגרי תיכון שהתפללו שלוש שנים לפחות במסגד ספציפי בעזה, ולראשי הארגון היכרות מוקדמת עימם של שלוש שנים לפחות. דרישות הקבלה ליחידת הנוח'בה קשוחות אפילו יותר, ובנוסף לתפילות וללימודי התיכון, המגויסים נדרשים גם לסיים לימודי תואר ראשון באוניברסיטת אל-אזהר בעזה. אחמד יאסין עצמו למד באוניברסיטה בקהיר והיה תלמידו של חסן אל-בנא, מייסד תנועת "האחים המוסלמים" במצרים. יחד עימו למדו גם אוסאמה בן לאדן ובכירים נוספים מארגון אל-קאעידה.
6 צפייה בגלריה
אחמד יאסין
אחמד יאסין
השייח יאסין. אחראי על אמנת חמאס שקוראת להשמיד את ישראל
(צילום: GettyImages)
"יש איזו מחשבה שהמחבלים שביצעו את הזוועות האלו הם סאדיסטים ומטורפים, אז לא - מדובר באנשים משכילים ומלומדים, ביניהם גם רופאים ועורכי דין, שעברו שטיפות מוח ושינוי תודעה על ידי אחמד יאסין, ובהמשך גם על ידי סינוואר", אומר מיכאל (מיכה) קובי, חוקר שב"כ לשעבר שהעביר לא מעט שעות בחדרי החקירות עם אחמד יאסין ויחיא סינוואר במהלך שהותם בכלא הישראלי.
לדבריו, "באמנה של הארגון, שנכתבה על ידי אחמד יאסין בשיתוף בכירים מארגון האחים המוסלמים בירדן, כתוב בפירוש שהמטרה של חמאס היא להשמיד את מדינת ישראל ואת כל היהודים באשר הם, ובמסגרת ההשמדה מותר, ואף רצוי, לאנוס כמה שיותר מבנות האויב, לכרות ראשים ולבצע כל פעולה שתשפיל את האויב, כולל התעללות בגופתו. זו הייתה הדרישה של אחמד יאסין מפעילי הארגון ובהמשך גם של סינוואר, ואלו גם דברים שהם אמרו בחקירות שלהם, וכתובים במסמכים שנכתבו על ידיהם ונמצאו במהלך השנים".
אמנת חמאס מיושמת בעיקר על ידי פעילי הארגון אמנם, אבל לדברי החוקר לשעבר קובי היא נלמדת גם בבתי הספר ברצועה, והילדים העזתים מתחנכים על ברכי השנאה כלפי מדינת ישראל וכלפי יהודים באשר הם. "הם לומדים איך להיות אכזריים, לרמוס ולהכאיב לאויב מגיל צעיר מאוד, וסינוואר מקפיד על כך שהאמנה תילמד בכל בית ספר בעזה. זו גם הסיבה שלא הופתעתי מאירועי 7 באוקטובר. היה לי ברור שהשחרור שלו הוא אסון שעוד יתפוצץ עלינו יום אחד. בזמנו ניסיתי להתריע על כך לכל גורם אפשרי, אבל זה לא עזר לי לצערי".
כמה כוחות נפש נדרשים כדי להצליח לחקור מחבלים רצחניים כמו סינוואר ואחמד יאסין? "זו לא עבודה קלה. מדובר באנשים קשוחים מאוד, שהרעיון להשמיד את מדינת ישראל טבוע עמוק בליבם ובנפשם. את אחמד יאסין הצלחתי להביא להודאה, ולשיתוף פעולה שבו הוא התחייב לגרום לכל מחבל חמאס שישב בכלא להודות במעשיו באמצעות פסק דין הלכתי שהם מחויבים לקיים. בזכות פסק הדין הזה, סינוואר הודה בפנינו שהוא רצח בעזרת מצ'טה 12 פלסטינים שהיו חשודים בשיתוף פעולה עם גורמי שב"כ".
6 צפייה בגלריה
סינוואר בעת שחרורו מהכלא הישראלי ב-2011
סינוואר בעת שחרורו מהכלא הישראלי ב-2011
סינוואר בעת שחרורו מהכלא הישראלי ב-2011
במהלך החקירות הצליח קובי ללמוד על אישיותם ואופיים של אחמד יאסין ושל סינוואר, ואף גילה קווי דמיון בולטים בין השניים שהיו מקורבים מאוד זה לזה: סינוואר שימש כיועצו של אחמד יאסין, והיה זה שייעץ לו לחטוף את החיילים אבי סספורטה ואילן סעדון בשנת 1989, ולנהל משא ומתן עם ישראל לשחרור עצירים תמורתם.
"השייח יאסין היה מאוד חכם, ממש פנומן. הוא זכר בעל פה אלפי שמות ואת הקוד שניתן לכל פעיל בחמאס. הוא גם הכיר היטב את החברה הישראלית ואת הדת היהודית, בעיקר בזכות קריאה של מאות ספרים על היהדות, וזכר את ההיסטוריה שלנו בעל פה. הוא לא חשש לומר בחקירות שלו שהם (חמאס) ימחקו אותנו מעל פני האדמה - אם לא היום אז בעוד עשור, אם לא בעוד עשור אז בעוד מאה שנה. הוא חזר ואמר שלעולם לא נצליח לשלול מהם את הרעיון שנקרא חמאס, ושלבסוף הם יקימו מדינה איסלאמית במזרח התיכון, ובהמשך גם יהפכו את העולם כולו לאיסלאמי. את התיאוריה הזאת הוא העביר הלאה לכל מי שמשתייך לארגון הזה".
בוא נדבר על סינוואר. מה הופך אותו למנהיג נערץ ובולט כל כך? "מדובר באדם מאוד חכם, כריזמטי ובעל כישורי מנהיגות יוצאי דופן. לצד זה הוא שונא אותנו, היהודים והישראלים, שנאת מוות. את השנאה הזאת אפשר לראות דרך העיניים שלו. לא קל לחקור אותו; הוא מניפולטיבי מאוד, וצריך להפעיל את כל החושים כדי להצליח להתרכז בו ובקו המחשבה שלו. במהלך החקירות הוא לא הניד עפעף, לא התרגש משום דבר ולא חייך אף פעם. האדם הזה מעולם לא נישא, מכיוון שלטענתו הוא נשוי לקוראן. הוא רוצח בדמו ובנשמתו, איש אכזר מאין כמותו.
"הוא היה מעל לשלטונות הכלא, והצליח להשיג תנאים של בית מלון למחבלי החמאס בכלא בעזרת איומים על שביתות רעב, למשל. שלטונות הכלא רצו לשמור על שקט תעשייתי, ונענו לכל בקשה שלו ושל שאר מחבלי חמאס".
הכניעה של שלטונות הכלא לסינוואר, לדברי קובי, הובילה לכך שגם במהלך מאסרו הוא הצליח להמשיך לתכנן את הטבח ההמוני שאת תוצאותיו הקשות אנחנו חווים בימים אלו. "משנת 89' עד שחרורו בעסקת שליט ב-2011 שימש סינוואר כמפקד של כל אנשי החמאס בכלא. הוא הקים מפקדה בתוך הכלא, שבה אסירי הארגון היו עורכים דיונים ומקבלים החלטות לביצוע של המפקדה בחוץ.
6 צפייה בגלריה
סינוואר עם פעילי חמאס בכלא הישראלי. ''השיג לאסירי חמאס תנאים של בית מלון בזכות איומים''
סינוואר עם פעילי חמאס בכלא הישראלי. ''השיג לאסירי חמאס תנאים של בית מלון בזכות איומים''
סינוואר עם פעילי חמאס בכלא הישראלי. ''השיג לאסירי חמאס תנאים של בית מלון בזכות איומים''
"במהלך הזמן שלו בכלא הוא יצר קשר עם איראן, גייס הון עתק דרכם והצליח לשכנע אותם לשלוח מאמנים איראניים לרצועת עזה, כדי שיאמנו את כוחות הקומנדו של הארגון לטובת הוצאת תוכנית הטבח לפועל. למעשה, סינוואר היה זה שיזם את הקמת יחידת הנוח'בה ודאג שאנשיה יאומנו על ידי הכוחות האיראניים".
יש סברה שסינוואר ושאר המחבלים שנמצאים עימו במנהרות כעת מנותקים מהמציאות, ולא מודעים לכך שהחמאס מאבד שליטה על הרצועה. "הוא לא מנותק, והוא מודע היטב למה שקורה כעת. לשיטתו הוא הצליח להשיג את מטרתו, וכעת הוא גיבור החמאס וגיבור האיסלאם. הוא יודע שסופו קרב, והשאיפה שלו היא למות כשאהיד ולפגוש 72 בתולות, כמו כל יתר מחבלי החמאס. הם מאמינים בזה בכל ליבם. סינוואר לא מפחד מכלום, גם במהלך החקירות בכלא הוא איים עלינו ברצח, וידוע לנו שהייתה להם תוכנית סדורה לרצוח אותנו, החוקרים שלהם. גם אז, כשכל צמרת החמאס ישבה בכלא הישראלי וסינוואר ושאר הבכירים בארגון הכירו בכך שהוא נמצא במצב לא פשוט, הייתה להם האמונה שהם עוד יקומו מזה ויחזרו לחסל את כולנו".
הייתה תקופה שבה הוא דיבר עם עיתונאים ישראלים על הודנה עם ישראל. "באמנה של חמאס כתוב שמותר לשקר ולגנוב למען השגת המטרה של הארגון. לכן, האמירה שלו שהוא יכול להביא להודנה ארוכה הייתה נוכלות וטקטיקה זדונית שלו כדי להרדים אותנו, ולצערי הוא הצליח. צריך להבין שהמלחמה של חמאס בנו היא מלחמת דת, והסיבה שהם רוצים להשמיד אותנו היא כי אנחנו יהודים. נקודה".