ביום רביעי שעבר התקבלה הודעה אנונימית בסלולרי של עו"ד משה שרמן, מהפליליסטים הבכירים במדינה. שרמן מייצג את יניב (ניבי) זגורי, במשפט רצח טעון וסוער במיוחד. לטענתו, לשון ההודעה הייתה חד־משמעית: "אם אתה מגיע מחר לדיון ומוכר את זגורי, הילד שלך מת, הילדה שלך מתה, האישה שלך מתה, ואתה תמות אחרון, (כדי) שתראה את כולם מתים".
לא, זה לא קטע מסרט על הקוזה נוסטרה באיטליה, גם לא סצנה מסדרת אקשן בנטפליקס על ברון סמים דרום־אמריקאי שהסתבך עם האף־בי־איי. זה קורה כאן ועכשיו, וההודעה הזו היא אפילו לא הרגע הכי מפחיד ומטורף בסיפור הזה.
משפט זגורי הוא אחד מתיקי הפשיעה החמורה הגדולים שמתנהלים כרגע בישראל. יניב (ניבי) זגורי, 51, שמוגדר במשטרה כראש ארגון פשע, נאשם בסדרה של עבירות קשות, ובראשן שלושה מעשי רצח, שניים מהם של עדי מדינה. המשפט שלו מתנהל כבר ארבע שנים בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע, פעמיים בשבוע, בפני הרכב של שלושה שופטים. כדי להגן על עצמו, שכר זגורי את שירותיו של עו"ד שרמן, פרקליט פלילי ותיק ומנוסה, שייצג נאשמים כבדים ומשפחות פשע, כולל את האחים אלפרון, האחים פריניאן, האחים קקון, שלום דומרני, משפחת ג'רושי, קוטייר עודה ועוד.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בהתחלה הכול עבד היטב בין הפרקליט לקליינט הנאשם, "ותאמיני לי שאני נתתי את הנשמה שלי בשבילו", אומר שרמן. "חקרתי שני עדי מדינה במשך 140 ישיבות. אני נחשב אחד מעורכי הדין הכי טובים בפלילים". אבל אז, לפני כשנה, היחסים פתאום קיבלו תפנית דרמטית: זגורי החל להצהיר שאיננו רוצה כי שרמן ייצגו במשפט, "90 אחוז מהזמן ויכוחים עם העדים, 90 אחוז מהזמן ויכוחים עם השופטים", טען בבית המשפט. "כל מה שמניע אותו זה אגו, הוא לא יודע לעבוד איתי בצוות". שרמן, מבחינתו, החל לטעון כי הוא מאוים, חושש לחייו ולחיי בני משפחתו ומבקש להתפטר מתפקידו. לטענתו, האיומים האלו גם כללו שני רימוני הלם שהושלכו לבית גרושתו וילדיהם, שאחד מהם התפוצץ. זגורי מכחיש כל קשר. לדברי פרקליטתו, עו"ד אליז קסנטיני: "הוא לא נחקר על כך מעולם ואין שום הוכחה התומכת במעשים ששרמן מייחס לו (התגובה המלאה – למטה)".
אלא שבית המשפט לא קיבל את הבקשה של שרמן להפסיק לייצג את זגורי. הטיעון המרכזי: המשפט הזה מורכב, סבוך ומתנהל מזה זמן רב. עורך דין חדש שייכנס עכשיו לתיק ויידרש ללמוד את הפרטים, יעכב אותו ו"יגרום לעצירה של כשנה בשמיעת התיק, ויפגע במשפט באופן ודאי", פסקו השופטים. וכך, אחד מתיקי הדגל של המשטרה בשנים האחרונות, פתאום ירד מהפסים לגמרי, והחל לכלול מריבות, צרחות וקללות בין זגורי לשרמן באמצע הדיונים – בשבוע שעבר כינה שרמן את זגורי "שרמוטה" באולם - ויכוחים אינסופיים ועימותים מול השופטים, ואפילו ניפוץ של הזכוכית המשוריינת במכת אגרוף של זגורי, בהתפרצות של כעס.
5 צפייה בגלריה
יניב (ניבי) זגורי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
יניב (ניבי) זגורי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
פרקליט אחד הנאשמים: ''אנחנו יושבים באולם ופשוט לא ייאמן שככה מתנהל משפט רצח בישראל''. זגורי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
הנה טעימה קטנה. יום שני שעבר, באולם נפתח עוד דיון בתיק. זגורי ושאר הנאשמים בתיק כבר ישבו על ספסל הנאשמים. עו"ד שרמן הגיע טעון במיוחד, והחל שוב לדרוש בטונים גבוהים כי ישוחרר מהדיון. הוא פנה לאב בית הדין, סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט נתן זלוצ’ובר: "כבודו יקשיב. אינשאללה יבוא עליך מה בא עליי. אינשאללה בכולכם. אתה לא מגיב? הבנתי. תבדוק במשטרה אם אני משקר, או לא".
שרמן המשיך להשתולל: "אתמול קיבלתי טלפון מאיים, שאם אגיע לבית המשפט - אני אראה את חיי כערך (קליפת) השום. ואתם, תמשיכו לזלזל ולא לראות את החיים שלי. אני אומר לכם, אם יקרה משהו, אתם אשמים! אני מדבר לא מדם ליבי, (אלא) מִדְּבָרים שאני יודע. אני גומר פה את הדיון, הולך להתלונן בימ"ר נגב. בעיקר אב בית הדין לא ישחק עם החיים שלי. לפי דעתי, שיחת הטלפון (המאיימת) נמצאת בימ"ר נגב, כי אני מוּאזן (הכוונה שמאזינים לשיחותיו). די. תפסיקו לשחק בשם עוד שלוש שנים פנסיה, וואווו. (זלוצ'ובר אמור לפרוש בעוד שלוש שנים ולכן חייבים להזדרז עם המשפט - ש”מ). ואני, מה? ואתם השופטים הנכבדים, מה זה הדבר הזה?"
אגב, בדקנו. מימ"ר נגב נמסר לנו השבוע שלא התקבלה משרמן אף תלונה, לפחות נכון לתחילת השבוע.
השופט ניסה להרגיע את שרמן, לא בהצלחה גדולה. "אני אצרח, זה החיים שלי", אמר הפרקליט באולם. "תעשה מה אתה רוצה... לא התייחסתם בכלל בהחלטה לחיים שלי. זה לא הצגה. זה לא. פשוט משהו לא נורמלי פה. לא נורמלי. לא ייאמן. תקשיב, אני לא עושה אף הצגה".
השופט זלוצ'ובר מציין בפרוטוקול: "בשלב מסוים, ללא סיבה נראית לעין, התחילו צרחות מטורפות ממש, בין זגורי לשרמן, שנדיר לשמוע בבית המשפט גם במשפטים הכי קשים".
ואז הגיעה מכת האגרוף. "קשה לתאר את האירוע המביש שהתרחש באולם", כותב השופט זלוצ'ובר. "רק אציין, שכל אנשי הביטחון שנמצאים באולם - ונמצאים רבים, קמו על רגליהם, כשנאשם 1 (זגורי) ועו"ד שרמן עומדים משני צידי הזכוכית, ועל פי התרשמותנו, נעמדים על קצות האצבעות, כל אחד עם ראשו קדימה, וצורחים במלוא כוח הריאות. זגורי החל לדפוק על הזכוכית וניפץ, או סדק אותה, עד שבהפסקה אנשי האחזקה של הבניין פירקו את הזכוכית מחשש שמישהו ייפצע. אנו מבהירים – שום דבר, להבא, לא יעצור את הדיונים. ומי שחושב שבמניפולציות הוא ינהל משפט וישבש דיונים – טועה".
עו"ד פנה שרמן לאב בית הדין: "כבודו יקשיב. אינשאללה יבוא עליך מה בא עליי. אינשאללה בכולכם. אתה לא מגיב? הבנתי.... אתמול קיבלתי טלפון מאיים, שאם אגיע לבית המשפט - אני אראה את חיי כערך (קליפת) השום. ואתם תמשיכו לזלזל ולא לראות את החיים שלי. אני אומר לכם, אם יקרה משהו, אתם אשמים!"
אבל הדיון כן הופסק. זגורי נלקח לטיפול רפואי, בעוד הפרקליט שרמן המשיך להטיח בשופט זלוצ'ובר מילים קשות: "צר לי עקב מה שקרה פה, והכול יבוא על הראש שלך". אחר כך המשיך: "נשארתי פה בגלל שבית המשפט אמר שאני לא משוחרר. אני לישיבה הבאה, בשם ילדיי, בשמי ובשם גרושתי... אני לישיבה הבאה לא מגיע. זכותי".
השופטים: "אנו מורים לעו"ד שרמן לשבת בשקט ולהפסיק להעלות את הסיפור שלו כל חמש דקות".
זגורי, שבינתיים שב לאולם כשידו חבושה: "אני סיימתי איתו. שום עדים... שרמן הביתה. נגמר. אין לי עו"ד. ירשיעו אותי בלי עו"ד".
השופטים: "אתה לא תנהל את המשפט כאן".
זגורי: "גם אתה לא תנהל".
הערת ביה"מ: "אחרי שהדברים הוכתבו לפרוטוקול, זגורי מתקן שהוא אמר, 'גם אתה לא יכול לנהל את המשפט'".
רק נזכיר למי ששכח: זה תיק דגל של המאבק בפשיעה החמורה, ישראל, מרץ 2023.
כאשר עו"ד שרמן החל לטעון כי סופג איומים, שלכאורה נשלחים מהקליינט שלו זגורי, הבהירו לו השופטים כי "עו"ד שזה עיסוקו, חייב לקחת בחשבון, שלא מדובר בתיק על גניבת אופניים". ואכן, כתב האישום המאוחד והמתוקן, שהוגש ב־2018 נגד זגורי והנאשמים נוספים - בהם ראש ארגון הפשע מיכאל מור - מכיל 17 אישומים של עבירות חמורות.
גורם בפרקליטות מציין כי אחרי פרשת 512 (תיק אברג'יל), מדובר באחד המשפטים המורכבים שמתנהלים כרגע, הן בשל העבירות הקשות והן בשל היקפו: ארבעה עדי מדינה, כ־300 עדי תביעה ומאז תחילת שלב ההוכחות בספטמבר 2019 התקיימו מעל 188 דיונים, המתפרסים על פני למעלה מ־20 אלף עמודי פרוטוקול.
כתב האישום מייחס לזגורי, בין היתר, שלושה מעשי רצח: הראשון הוא של דבורה הירש, גרושתו של טל קורקוס, עד המדינה בתיק קודם שבו הורשע זגורי, שנורתה מטווח קצר לנגד עיני ילדיה הקטנים במרץ 2016; השני הוא של אלישע סבח, עד מרכזי נגד נאשמים נוספים בתיק, שנורה למוות באפריל 2017; והשלישי הוא הרצח של קורקוס עצמו, באמצעות מטען שהוצמד לרכבו ביוני 2017.
5 צפייה בגלריה
דבורה הירש
דבורה הירש
דבורה הירש, אחת מהנרצחים שעל פי כתב האישום זגורי הורה על מותם
(צילום: אלבום פרטי)
בנוסף, זגורי מואשם בשלוש עבירות של ניסיונות רצח, ובאישומים של קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות נשק ועוד. כדי להתמודד עם שלל האישומים הללו, שכר זגורי את שירותיו של עו"ד משה שרמן, מצמרת הפרקליטים הפליליים בארץ.
הקרע בינו לבין זגורי החל סביב פברואר אשתקד, כשהפרקליטות דחתה הסדר טיעון ששרמן הציע. זגורי זעם, שכן אם הוא יורשע, הוא צפוי למינימום שלושה מאסרי עולם. כמה ימים אחר כך, ב־15 בפברואר, התלוננה גרושתו של הפרקליט שרמן כי רימון הלם הושלך לעבר הבית שבו היא מתגוררת עם ילדיהם וגרם לנזק קל לרכוש. גורם במשטרה המעורה בתיק מספר כי נגבתה עדות משרמן ונבדקו כיווני חקירה הנוגעים לחילוקי דעות שלו עם לקוחות שמיוצגים על ידו. לשאלתנו מה עלה בגורל התלונה, נמסר לנו כי התיק נגנז ב־23.11.22, בעילה של "היעדר ראיות מספיקות".
בהמשך, מספר הגורם, "במסגרת חקירה פלילית אחרת שניהלה המשטרה (כלומר, ללא קשר לטענות של שרמן), התברר לחוקרים כי שרמן קיבל מסרונים מאיימים, בהם הודעה שלפי תוכנה, הייתה קשורה להליך הפלילי בעניינו של זגורי".
כמה חודשים אחר כך הגישה גרושתו של שרמן תלונה נוספת במשטרה, בגין רימון הלם נוסף שהונח בכניסה לדירתה ולא התפוצץ. בעקבות התלונה נפתחה חקירה פלילית נוספת, שלדברי הגורם במשטרה עדיין מתנהלת.
כבר נפגעו פרקליטים במדינה על ידי לקוחותיהם. האם לא היה מקום להצמיד לשרמן אבטחה? "זה עלה. בסוף דצמבר נערכה הערכת מצב מאוים בעניינו, במסגרתה הוחלט לקבוע לו מעטפת אבטחה. במסגרת זאת, קצין מאוימים מהמשטרה נפגש איתו, תידרך אותו וביקש ממנו שיתוף פעולה. ועם זאת, המשפט המשיך להתנהל כסדרו".
ובכן, לא ממש כסדרו.
עו"ד שרמן החל לפנות שוב ושוב לבית המשפט, טען כי הוא מאוים על ידי זגורי וביקש לשחררו מהייצוג שלו. אחרי רימון ההלם השני שהונח בפתח הבית, למשל, פנה שרמן לשופט זלוצ'ובר ואמר: "אם היית יודע מה הילדים שלי עברו בשבת האחרונה, ואתם רוצים לנהל את המשפט? אני לא מתעסק איתו (עם זגורי)... ואני מבקש שבית המשפט לא יחליט החלטות שקשורות לחיים שלי ושל ילדיי בשום פנים ואופן".
זגורי רתח: "הוא חושד שאני קשור לזריקת רימון עליו לבית? אם לפני כן הרגשתי שהוא לא נותן לי 100 אחוז, אחרי מה שהוא אמר, אני לא יכול להאמין שייתן לי את ההגנה. אני לא מבסוט מההתנהלות של שרמן. מצער אותי שבית המשפט לא קשוב לדבריי ומכריח אותי מי ייצג אותי".
בבית המשפט העליון צעק שרמן לשופטים: "פחדתי, ואני עדיין מפחד מהאיש שיושב פה מאחור (זגורי). למה המדינה מתנגדת שאשתחרר מהייצוג, כשיש איום על חיי? רימוני הלם ואיומים על הילדים שלי?" זגורי השיב: "חמש שנים אני עצור, פעם אחת הוא לא החליף איתי מילה. אם זה מה שהוא חושב עליי, איך הוא יכול לייצג אותי?"
וכך זה נמשך ונמשך. האווירה הקשה באולם הדיונים ועיכוב המשפט השפיעה גם על הנאשמים האחרים בתיק. עו"ד משה יוחאי מייצג את אהרון איטל, מי שעל פי המודיעין המשטרתי הוא "איש הביצוע" של זגורי ונאשם ברצח עדי המדינה קורקוס וסבח. עו"ד יוחאי אומר השבוע כי גם הוא שוקל האם להמשיך לייצג את מרשו: "אנחנו יושבים באולם ופשוט לא ייאמן שככה מתנהל משפט רצח בישראל".
תסביר. "כל דיון מלווה מההתחלה ועד סופו בוויכוחים ובצעקות, ואם נאמר בעדינות - בעצם אין משפט. מורחים את הזמן וזכויות הנאשמים נפגעות. אל תשכחי שמדובר במשפט רצח, שחזקת החפות עדיין עומדת לנאשמים. אבל בתנאים ובאווירה הקשה שנוצרו, אני סבור כי זכויות הנאשם שאני מייצג נפגעות אנושות, ולכן אשקול את צעדיי אם אמשיך לייצגו, אם לאו".
בדצמבר האחרון התיק הזה עלה אפילו עוד מדרגה: עו"ד שרמן פנה לבית המשפט העליון בבקשה שיורה למחוזי לשחרר אותו. זה צעד שבלשון המעטה לא קורה בכל יום.
מי שייצג את שרמן בבית המשפט העליון הוא פרקליט צמרת מוכר אחר: עו"ד יורם שפטל. שפטל הציג את הטענות על האיומים והרימונים והדגיש כי "אין אדם אמור לקבל בשוויון נפש את הסיכוי לפיו עיסוקו יוביל למותו. זו אפילו אינה אפשרות ריאלית, לצפות מאדם לכבד את חובתו האתית־מקצועית על פני חייו".
מנגד, הפרקליטות הציגה טענה שונה לגמרי: שמטרת כל הבקשה של שרמן מכוונת כדי לעכב את ההליכים. מקור בפרקליטות הסביר לנו את ההיגיון: בתיק כמו של זגורי, עם סיכון לשלושה מאסרי עולם, לנאשם כדאי לסחוב את ההליכים כמה שרק ניתן. אולי בינתיים עדים יתחרטו? אולי בינתיים שופטים יפרשו? אולי בינתיים תצוץ איזו ראייה שתטיל צל ותיצור ספק סביר? מלבד זאת, אם בית המשפט היה משחרר את שרמן בגלל איומים, זגורי היה יכול לטעון שהקשר בינו לאיומים הללו מעולם לא הוכח, לכן השחרור הוא סימן להטיה נגדו - ואז להגיש בקשה לפסילת ההרכב. כך או כך, כשהפרקליטות העלתה את טיעוניה לגבי העיכוב המכוון, שפטל דחה אותו על הסף: "עדיף שטענה זו לא הייתה נשמעת כלל".
5 צפייה בגלריה
עו"ד יורם שפטל
עו"ד יורם שפטל
''עדיף שטענה זו לא הייתה נשמעת כלל''. עו''ד יורם שפטל
(צילום: שאול גולן)
במהלך הדיון בבית המשפט העליון, שרמן צעק לשופטים: "פחדתי, ואני עדיין מפחד מהאיש שיושב פה, מאחור. למה המדינה מתנגדת שאשתחרר מהייצוג, כשיש איום על חיי? רימוני הלם ואיומים על הילדים שלי?"
זגורי השיב: "חמש שנים אני עצור, פעם אחת הוא לא החליף איתי מילה. אני מרגיש פה כולבויניק. אם זה מה שהוא חושב עליי, איך הוא יכול לייצג אותי?"
איך זה נגמר? בית המשפט העליון הורה לשופטי המחוזי לקיים דיון בהקדם, "בו תיבחן אפשרות להחליף את הייצוג" של זגורי.
אבל בפרקליטות עדיין מתקשים להאמין שלא מדובר בטקטיקה מצד שרמן והלקוח שלו, שנועדה לעכב את ההליך המשפטי. מקור בפרקליטות מזכיר כי כמה חודשים קודם, עו"ד שרמן ייצג את ראש ארגון הפשע קוטייר עודה, וגם שם ביקש להשתחרר מהייצוג בטענה שהוא מאוים: "גם למישהו מהפרקליטות פוצצו פעם אוטו. עליי לא ישימו שמירה? איפה האבטחה לסנגור? סליחה. איפה השמירה עליי? עורכי דין כבר נרצחו", טען. במקרה של עודה, כחודש לאחר מכן, הצדדים הגיעו להסדר טיעון.
הגורם בפרקליטות מפנה אותנו לפרוטוקול דיון שהתקיים ב־24 באפריל 2022, ממנו עלה כי בזמן ששרמן חקר את עד המדינה, אמר לו זגורי: "זה הסימן וזה הזמן". מיד אחר כך, טוען אותו גורם, החל עימות קולני בין שרמן לזגורי, במהלכו התבקש לראשונה בית המשפט לשחרר את שרמן מהייצוג.
ועוד נקודה מעניינת: בין עו"ד שרמן לתובעת בתיק, עו"ד סיגל דהן־הירש, יש משקעים מהעבר. ב־2014 ייצג שרמן את ראש ארגון הפשע שלום דומרני, שהורשע בסחיטה באיומים של הרב ("הרנטגן") איפרגן. במהלך הדיונים השמיע שרמן נגד התובעת מה שיכול להתפרש כאיום: "אם הפרקליטות תמשיך בהתנהלות שלה כמו עד עכשיו, אני מודיע לכם שאני הולך למסור לשלום דומרני שֵׁם שאני חושב שהוא עומד מאחורי כל מה שקורה בתיק הזה, ורק תראו מה יהיה לכם". שרמן הורשע בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, הושעה מעריכת דין לארבעה חודשים ונקנס ב־20 אלף שקל.
בדיון ניפוץ הזכוכית אמר עליה שרמן: "התובעת, כהרגלה בקודש, ולצערי זה גם הפך להרגל של ההרכב, נתנה החלטה מבלי להתייחס לבעיות הביטחוניות. רק מניפולטיביות".
השופטים ענו: "לצערנו, לא מאפשרים לנו לנהל את התיק. עושים כל מה שאפשר כדי שהתיק לא ינוהל, או ינוהל בעצלתיים". אחר כך הטון שלהם הפך חריף יותר: "עו"ד שרמן מתבקש לשתוק. אם יש החלטה שאינה מוצאת חן בעיניו, הוא רשאי לתקוף אותה בערכאה המשפטית המוסמכת ולא רשאי להפריע בהחלטה... לא ניתן לנאשמים לנהל את בית המשפט ולא נמסור את מפתחות בית המשפט גם לעורכי הדין".
גם מי שהוצע כמחליפו של עו"ד שרמן, לצידה של עו"ד אליז קסנטיני, היה בחירה מעניינת. זגורי שכר את עו"ד אביגדור פלדמן, אף הוא פליליסט ותיק, אבל נודע דווקא בזכות תיקי זכויות אדם והגנה על נאשמים בריגול, כמו מרדכי ואנונו וענת קם.
הדיון על ההחלפה, כצפוי, היה גם הוא סוער. עו"ד פלדמן הודיע שהוא מוכן להיכנס לתיק יחד עם עו"ד קסנטיני, אך להערכתו, זה יהיה רק לאחר הפגרה. כלומר, אחרי כחצי שנה עיכוב. התובעת התנגדה. "במהלך הדיונים במסגרת ההליך כאן, וכך גם בבית המשפט העליון, ניכר היה, יותר משרצה זגורי להחליף את הייצוג, הוא היה חפץ בעיכוב ההליך לתקופה בלתי מוגבלת וגם שהשליטה על ההליך תהיה בידיו", טענה.
ניבי זגורי מסר השבוע, באמצעות פרקליטתו: "אני הקורבן בכל הסיפור המצער הזה. לא הייתה תקשורת ביני לבין שרמן. אנחנו חלוקים בדעות שלנו. אני חף מפשע. אנחנו מדינה דמוקרטית, וכל נאשם יכול לבחור את עורך הדין שהוא סומך עליו ומאמין בו"
גם בית המשפט לא חסך ביקורת. "אנו מוצאים לנכון לציין את תחושתנו הקשה, שמנסים לתמרן אותנו", כתבו השופטים. "הקפאת הליך זה, שמתנהל מזה כחמש שנים בבית המשפט, והדרך עוד ארוכה, למשך חצי שנה - אינה סבירה בנסיבות העניין, ופוגעת באופן משמעותי באינטרס הציבורי ובאפשרות של בית המשפט לעשות משפט צדק. אנו מציינים כי הפגיעה הצפויה היא בכל שבעת הנאשמים ובאינטרסים חשובים אחרים שפורטו. אנו רואים בזכות לייצוג של הנאשם 1 (זגורי) זכות נעלה וחשובה, והיא עומדת לנגד עינינו. יחד עם זאת, כפי שקבענו כבר בעבר, לא ניתן לאף גורם לכפות עלינו את ניהול ההליך באופן שמתאים לצרכיו בלבד ולא נלך בהתאם למניפולציות".
השופטים גם התייחסו ישירות לשרמן: "בעוד שאנו שבים ומבהירים שסגנונו והתנהגותו הבוטה של עו"ד שרמן באולם מבזים, חצופים, לא מקובלים בעליל, פוגעים בבית המשפט, בתביעה, בעדים, בסנגורים אחרים ומקשים מאוד את ניהול ההליך - הרי מבחינה עניינית של ניהול מהותי של ההליך – אנו דוחים בשתי ידיים את טענות הנאשם. הנאשם קיבל גם קיבל, ומקבל גם עתה, ייצוג ראוי ומקצועי של עו"ד שרמן, שמצוי היטב בחומר, שולט בפרטי הפרטים על ההיקף העצום, והרושם הוא שלא חמק מעיניו דבר העשוי לסייע בהגנת הנאשם".
5 צפייה בגלריה
יניב (ניבי) זגורי בבית המשפט עם עו”ד אביגדור פלדמן
יניב (ניבי) זגורי בבית המשפט עם עו”ד אביגדור פלדמן
''הקשר בינינו הוכיח את עצמו'', אמר זגורי לשופט. בבית המשפט עם עו''ד אביגדור פלדמן
(צילום: ישראל יוסף)
זגורי לא אהב את דברי השופטים: "עו"ד שרמן לא מייצג אותי. מה אתה, אלוהים? מה אתה יכול לעשות?" פנה לשופט זלוצ’ובר. "גם ככה אתה עושה מה שאתה רוצה ואתה לא אובייקטיבי. מי אתה, למה אתה אלוהים? גם בן־טולילה (שופט נוסף בהרכב) לא אלוהים. אין לי עו"ד. עו"ד שרמן לא מייצג אותי".
ביום שני השבוע התקבלה ההחלטה: שרמן ימשיך לייצג את זגורי עד אמצע מאי, הדיונים יימשכו, ותוך כדי, פלדמן ייכנס לתמונה. "למניעת ספקות, לעת עתה עו"ד שרמן לא משוחרר מהייצוג ותפקידו לסייע לעו"ד פלדמן במה שנדרש. נשקול בהמשך, לאחר הפגרה, את שחרורו המוחלט מהייצוג", הבהירו.
אחר כך שאלו השופטים את זגורי: מה יקרה אם בעוד תקופה תסתכסך גם עו"ד פלדמן?
זגורי: "אני מתחייב שזה לא יקרה".
השופטים: גם לעו"ד שרמן התחייבת.
"זה לא מדויק. אני ניהלתי תיק קודם עם עו"ד פלדמן כמעט שנתיים וחצי, ונשארנו חברים טובים. הקשר בינינו הוכיח את עצמו".
שרמן, אגב, ניצל את ההזדמנות להתנצל בפני השופטים: "אני מעריך את ההרכב ובפרט את אב בית הדין. לא התכוונתי להגיע לאן שהגעתי, לפעמים אני מאבד את העשתונות... אם בית המשפט נפגע, אני מבקש את סליחתו, אם התביעה נפגעה אני מבקש את סליחתה, ובא לציון גואל".
התובעת: "יש לי הרבה מה להגיד, אבל אני בוחרת שלא לומר".
עכשיו רק נותר להמתין ולראות האם הצטרפותו של עו"ד פלדמן לייצוג תשיב את התיק החשוב הזה למסלולו. זגורי מסר השבוע, באמצעות עו"ד קסנטיני: "אני הקורבן בכל הסיפור המצער הזה. לא הייתה תקשורת ביני לבין שרמן. אנחנו חלוקים בדעות שלנו. אני חף מפשע. אנחנו מדינה דמוקרטית, וכל נאשם יכול לבחור את עורך הדין שהוא סומך עליו ומאמין בו. אני סומך על אליז קסנטיני ואביגדור פלדמן, והיום אני מבין שזה הדבר הכי חשוב בבחירת עו"ד".
עו"ד משה שרמן, זגורי ומקורביו קובלים שלא ביקרת אותו בכלא. שרמן: "נתתי לו את הנשמה. הוא קם בבוקר וטען שלא ביקרתי אותו. נסעתי יום אחד לבקר אותו בבית הכלא בבאר־שבע, ואמרו לי: 'הוא לא רוצה לראות אותך, תחזור לתל־אביב'".
קיללת אותו בשבוע שעבר, כינית אותו "שרמוטה". "השופט אומר שקראתי לו ככה. הוא (השופט) הולך איתי על פרינציפ, על האגו, על החיים שלי, מה אני, בן ערובה?"
למה לשופט, כביכול, להתנכל לך? "כי הוא השופט זלוצ'ובר. יכול להיות שהתובעת שיכנעה אותו, ברוב חוכמתה, שיש לי עם הנאשם זגורי קנוניה, כשאין אבק של ראיה לכך".
בית המשפט קבע במספר החלטות שלא ייתן יד למניפולציה, ואמר שכל המטרה שלכם זה להפסיק את המשפט. "תגידי, נראה לך שאני אתן אישור לזרוק על הילד הקטן שלי רימונים? או לאיים עליי? אבל זה מה שהשופט והתובעת מנסים לשכנע. זה אמיתי? כל עם ישראל, ואני מאמין שגם את, חושבים שיש פה משהו לא נורמלי. לבית המשפט לא אכפת שאני אמות. אמרתי לשופט: 'כשכל התקשורת תבוא אליכם ותשאל מה קרה ולמה', זה יהיה על אחריותכם".
5 צפייה בגלריה
עו"ד משה שרמן
עו"ד משה שרמן
''מה אני, בן ערובה?''. עו''ד משה שרמן
(צילום: הרצל יוסף)
מימ"ר נגב נמסר לי שלא הגשת תלונה. "כשהגעתי לשם בדיוק כבה החשמל, לא היה מחשב. אני בתחילת השבוע צריך לקפוץ אליהם. התקשרתי ואמרתי להם שאוימתי".
ידעת שהתלונה על הרימון הראשון שהושלך לבית ילדיך, נגנזה? שרמן כועס: "מה את אומרת? נגנזה? למה? לא ידעתי, מתי? והרימון השני?"
התיק השני עדיין בחקירה. ובכל זאת הגעת לדיון ביום שני השבוע. "כן, עם עו"ד יורם שפטל. כדי שישחררו אותי מהייצוג. כי הם לא מכבדים את ההחלטה של העליון".
עו"ד אביגדור פלדמן, איך התרשמת מפרשת הייצוג של זגורי? פלדמן: "חשבתי שבית המשפט נוהג בצורה לא מתקבלת על הדעת. צריך היה לשחרר את עו"ד שרמן מייצוג מזמן. גועל נפש מה שקורה שם. שרמן מסר לבית המשפט כי הוא לא ייצג את זגורי, לא יטען בשמו ולא יחקור עדים מטעמו. בדיון ביום חמישי שעבר הוא לא היה בכלל. השופטים אמרו שאם הוא לא ימשיך להגיע, הם יטילו עליו הוצאות משפט ויתלוננו נגדו ללשכת עורכי הדין. היה דיון בתחילת פברואר, בו הסכמתי לקבל את הייצוג של זגורי, והבטחתי לדווח לבית המשפט כמה זמן יידרש לי להכין את עצמי לייצוג מקצועי וראוי שלו. נקבע כי ב־14 במאי אבוא ואגיד אם אני אוכל להופיע אחרי הפגרה".
ונראה לך שתהיה מוכן עד אז מבחינת היקף התיק? "כתבתי להם כי לנוכח העובדה שזגורי לא מיוצג, אני שוקל האם לקחת את התיק. אני מקווה שישחררו את שרמן מהייצוג לפני 14 במאי, כי אז השופטים עצמם יוצאים לחופשה. בטח אצטרך לחקור חלק מהעדים ששרמן לא חקר. אגיש בקשה לפסול את הרכב השופטים. הם מגלים נטייה רעה כלפי זגורי. זה איום ונורא. השופט דואג לעצמו. פוחד שהתארכות המשפט הזה תמנע ממנו לפרוש בזמן".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "כעמדה עקרונית, מבלי להיכנס לטענות עו"ד שרמן, הפרקליטות עומדת על כך שאסור שאיומים מצד גורמים עברייניים על עדים, עורכי דין ופרקליטים, יכתיבו את סדרי ניהולו של הליך פלילי במדינת ישראל.
"המשפט בעניינו של זגורי והנאשמים האחרים מתנהל למעלה מארבע שנים. מדובר בתיק מורכב, שבו מיוחסים לזגורי ולאחרים שלושה מעשי רצח, מספר ניסיונות רצח ועבירות נוספות. זגורי ונאשמים אחרים עצורים עד תום ההליכים ובתיק מספר עדים מאובטחים, שנדרשת שמיעת עדותם. טענות בקשר להחלפת ייצוגו של זגורי על ידי עו״ד שרמן, עלו כבר לפני כ־11 חודשים, ועד לאחרונה לא נעשתה כל פעולה מצד ההגנה להכניס סנגור חלופי לתיק. משהועלתה לאחרונה בקשה לשחרור מייצוג, השיבה הפרקליטות כי היא אינה מתנגדת להחלפתו של עו"ד שרמן, ובתנאי שהדבר לא יגרום לביטול מועדים ולעיכוב בהליך הפלילי.
"לאחר שבית המשפט שיקלל את הנתונים והעובדות שהיו מונחות בפניו, הוא קבע כי לכשיבוא בפניו סנגור שלמד את החומר ויכול להיכנס לניהול ההוכחות בתיק, ישקול בחיוב את הבקשה לשחרור מייצוג. במסגרת ההחלטה ציין בית המשפט כי שחרור עו"ד שרמן מייצוג בחלוף למעלה מארבע שנים מאז הגשת כתב האישום ומבלי שייכנס סנגור שלמד את החומר, יגרום לעצירה של כשנה בשמיעת התיק ויפגע בתיק באופן ודאי".
פרקליטתו של זגורי, עו"ד אליז קסנטיני: "לשמחתנו, לאחר סאגה ארוכה של דיונים, שנפרסה על פני מספר שבועות, בהם הוצבע באופן ברור הנזק הכביר שנגרם לנאשם באמצעות סנגורו, עקב היעדר תקשורת המחייבת בין עו"ד ללקוח, ודאי בנאשם שמואשם בפלילים, על השחרת פניו שלא בצדק, על נאשם שזועק בסופו של יום לניהול הליך הוגן - נעתר בית המשפט המחוזי והורה על דחייה בת מספר חודשים, במהלכם נוכל לעיין בכמות העצומה של חומרי החקירה ועשרות אלפי עמודי פרוטוקול ולאמוד את הנזק שנגרם למר זגורי, בשל ההתנהלות הקלוקלת עד כה. זהו צעד קטן לתיקון הנזק העצום שנגרם לנאשם עד כה".