בצוהרי יום חם במיוחד בסוף יולי, יזן ג'אבר, צעיר בן 29, נהג ברכב הסיטרואן שלו ברחובותיה הצרים ונטולי המדרכות של שכונת מגוריו במזרח ירושלים. הוא היה בדרכו לבית אחותו. ברכב ישבו עימו שני בני אחותו. ברכב היה גם רובה סער טעון. הוא חלף על פני בית משפחתה של אשתו לשעבר. באותה עתפרק שם חמיו לשעבר, ע'אזי מהלווס (51), קניות שערך זמן קצר קודם לכן, במסגרת הכנות אחרונות לחתונת בנו הקרבה ובאה. לא ברור כיצד הבחין החם בחתנו לשעבר, אבל הוא נכנס לרכב המאזדה שלו והחל לדלוק אחריו.
עוד כתבות למנויים:
ג'אבר לחץ על דוושת הגז ונמלט מהמקום. מהלווס רדף אחריו. אחרי כ-80 מטר נתקל ג'אבר בג'יפ יונדאי ובו אישה כבת 45, שזה עתה רכשה גלידה במכולת הסמוכה עבור אחייניתה שהייתה איתה ברכב. היא ניסתה לבצע פניית פרסה בכביש וחסמה את הדרך. הסיטרואן נעצרה, והצעיר הוציא את יד שמאל מחלון רכבו וירה באוויר, בעודו צועק לנהגת לפנות את הכביש. היא החלה בנסיעה איטית, ודאי מבוהלת מאוד, לאחור, כשמעבר לפינה הגיחה המאזדה של החם והתנגשה בעוצמה רבה בסיטרואן.
עוברי האורח הרבים שהיו ברחוב הצפוף, כמו גם העובדים במתקן לשטיפת המכוניות שבצד אחד של הכביש ובמכולת שבצידו השני, תפסו מחסה. הצעיר יצא מרכבו. יריות נוספות נשמעו. הצעיר ניגש לרכבו של חמיו לשעבר. הוא היה מת. כריות האוויר שנפתחו מעוצמת ההתנגשות כבר התרוקנו. מיד לאחר מכן נכנסו הצעיר והאחיינים ליונדאי הנטושה ונמלטו מהמקום במהרה. כעבור יומיים הסגירו עצמם למשטרה.
7 צפייה בגלריה
הנאשם ברצח יזן ג'אבר
הנאשם ברצח יזן ג'אבר
הנאשם ברצח, יזן ג'אבר
(צילום: באדיבות המשפחה)
מה שנשמע כמו סצנה מסרט של טרנטינו הוא תיק רצח פשוט לכאורה. נשק חם ולא חוקי בידיו של אחד, קליע נעוץ בליבו של השני. אור יום, עדי ראייה, מצלמות אבטחה, ניידים שלופים ומניע – סכסוך ארוך שנים בין הצדדים. אבל משפט הרצח של ע'אזי מהלווס נמשך כבר שנתיים, בעוד הנאשם, יזן ג'אבר, מכחיש מכל וכול כי התכוון להביא למותו. התביעה הציגה שורה ארוכה של ראיות, אך כולן נסיבתיות.
מנגד העלתה ההגנה סימני שאלה סביב אירוע הדמים הזה, והיא מבקשת מהרכב השופטים לקבל את האפשרות שיורה נוסף הוא שפגע במהלווס; שאולי אפילו היה כבר מת כשהתנגש בג'אבר. אבל מאחורי הראיות לכאורה, סעיפי האישום, הררי הניירת, הדיונים המשפטיים האינסופיים והכרעת הדין הקרבה נמצאת הטרגדיה של משפחות מהלווס וג'אבר.
זה אינו סרט של טרנטינו, ואלה לא רחובות בשליטת הקרטלים של מקסיקו או קולומביה. זאת המציאות בשטח ההפקר בשכונת כפר עקב שבצפון-מזרח ירושלים. המעורבים באירוע העידו על שכונה מוצפת נשק ואלימות, שהמשטרה לא נראית בה כמעט. גם לזירת הרצח השוטרים הצליחו להגיע רק חצי יממה אחרי האירוע, כשהגופה כבר לא הייתה שם והראיות כבר הושמדו. האם בכלל ניתן להגיע במצב שכזה לחקר האמת?
אי אפשר להתחיל את סיפורו של תיק פלילי 35471-08-20 מבלי להתוודע לחיים בכפר עקב - וזו כשלעצמה משימה לא פשוטה. קשה אפילו לאמוד את גודל האוכלוסייה בכפר עקב: היעדר השליטה הישירה של המוסדות הישראליים ועבודות הבנייה שמתנהלות בקצב מהיר למדי מקשים על המעקב אחר קצב הגידול במספרם של תושבי השכונה. על פי אתר עיריית ירושלים מונה השכונה כ-26 אלף תושבים; על פי נתוני משרד ירושלים ומורשת, מספר התושבים עומד בכלל על כ-61 אלף.
זוהי אחת משתי השכונות הערביות הגדולות בצפון ירושלים, מחוץ לגדר ההפרדה (השנייה היא מחנה הפליטים שועפאט). 70% מתושבי הכפר נמצאים תחת שלטון ישראלי מאז 1967, בעוד 30% נמצאים בחלקו של הכפר שנמצא תחת אחריותה של הרשות הפלסטינית. הנתון הזה הופך את המקום לאטרקטיבי לזוגות אשר אחד מהם מחזיק בתושבות ישראלית (תושבי הכפר החיים תחת שלטון ישראלי זכאים לתעודת זהות, אך רובם מוותרים על הזכות הזאת), והשני הוא פלסטיני תושב יהודה ושומרון. המגורים בכפר עקב מאפשרים להם לחיות יחד תוך שמירה על שתי הזהויות.
קצרה היריעה מכדי למנות את הבעיות שהן מנת חלקם של תושבי הכפר. בדוח מפורט שפרסם מכון ירושלים למחקרי מדיניות ב-2018 נמנו כמה מהן. עיריית ירושלים כמעט שאינה פעילה בתוך השכונה, מלבד דרך מינהל קהילתי עוטף ירושלים, שמקום מושבו במחסום קלנדיה, ונגישות התושבים אליו כרוכה בהמתנה ממושכת בתור ובבידוק במחסום. מחסום העינויים הזה הוא מנת חלקו של כל מי שרוצה לבקר בטיפת חלב, בסניף דואר או בלשכת הרווחה.
רמת החינוך בכפר ירודה בגלל מחסור חמור בבתי ספר. גני משחקים או מתקני ספורט ראויים לשימוש לטובת הילדים לא תמצאו שם. כמות הפסולת הגדולה שנוצרת בגלל מספר התושבים הגבוה אינה מטופלת. אפילו התנועה בכפר עקב מורכבת - אין מספיק כבישים ומדרכות.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
כמות הפסולת הגדולה שנוצרת בכפר עקב בגלל מספר התושבים הגבוה אינה מטופלת
אבל נדמה כי הבעיה המדאיגה ביותר בכפר עקב היא היעדר נוכחות שלטונית. הימצאותה של השכונה מעבר לגדר ההפרדה הפכה אותה לשטח הפקר, ללא אכיפת חוק בכל התחומים. למעשה, אין בכפר עקב נוכחות משטרתית כלל. תושבים רבים, בהם קטינים, מחזיקים כלי נשק בלתי חוקיים. כשנשמעות יריות בשכונה, התושבים תוהים אם מדובר באירוע משמח כמו חתונה או שמא עליהם לתפוס מחסה, כי זהו אירוע אלים.
באווירה הזאת גדל יזן ג'אבר בן ה-29. הוא נולד למשפחה חמה ומלוכדת, הרביעי מבין שישה אחים ואחיות. כשהתבגר החל לעבוד עם בן דודו בעבודות אלומיניום, ניקיון ומנופאות, אבל מה שעמד לנגד עיניו, כמו רבים מבני גילו, היה הרצון להכיר בת זוג. סיפור ההיכרות שלו עם א', בת למשפחה בת 11 נפשות – משפחת מהלווס – שלימים תהפוך לאשתו, היה שגרתי למדי ולא שונה מסיפוריהם של זוגות רבים בכפר.
"אמא שלי ראתה אותה בכביש ושאלה מי זאת", מספרת ל-ynet אחותו של ג'אבר, שירין. "אחר כך היא הלכה לבית שלהם ודיברה עליה. יזן בא פעם-פעמיים, ראה אותה ולקח אותה. לפני שהתחתן הוא לא באמת הכיר אותה".
ובכל זאת, לבני הזוג נערכה חתונה מפוארת ב-10 באפריל 2016. הכלה לבשה שמלה נוצצת, החתן בחליפה שחורה. "היא רצתה להחליף שמלה בחתונה. אני כעסתי עליה, אבל יזן אמר: 'חתונה זה דבר של פעם בחיים, ואני צריך לתת לה מה שהיא רוצה'. והוא נתן לה יותר. אף אחד לא עשה חתונה כמו של יזן", מוסיפה שירין.
מתי התחלתם להבין שמשהו לא בסדר? "עוד באותו היום".
תשעה חודשים נמשכו הנישואים של בני הזוג. הגרעין שממנו נבט הסכסוך בין המשפחות נוגע לצנעת הפרט ולכן לא ייחשף כאן, אבל ידוע שבני משפחת מהלווס לא קיבלו את החתן החדש שלהם בזרועות פתוחות. בין בני המשפחות החלו תקריות אלימות. השייח'ים ניסו להשכין עטווה – הפסקת אש זמנית – אך ללא הועיל. למרות זאת, בני הזוג ניסו לשמר את הקשר ביניהם, אך הניסיונות כשלו. א' חזרה לבית הוריה.
במרץ 2017 ניגש ג'אבר, כך על פי עדותו, לתחנת המשטרה כדי להגיש תלונה, לאחר שאחד מבני משפחת מהלווס דקר אותו בגבו. שוטרי תחנת נווה יעקב הודיעו לו שהוא בכלל חשוד בתיק אונס, מאחר שא' והוריה התלוננו נגדו. ג'אבר נעצר וזעק לחפותו, אבל הפרקליטות האמינה לגרסתה של א' והגישה נגדו כתב אישום חמור ביותר, שייחס לו מעשה אונס, עשרות עבירות של מעשי סדום, עשרות עבירות תקיפה וכמה עבירות איומים.
ג'אבר נעצר עד תום ההליכים וכפר בהאשמות. לא ניתן לומר הרבה על השתלשלות העניינים לאחר מכן. מה שהותר לפרסום הוא שא' העידה נגדו בבית המשפט. בעוד ההגנה מתכוננת לחקירה הנגדית שלה, הציג סנגורו של ג'אבר, עורך הדין רועי פוליטי מהסנגוריה הציבורית, תיעוד של אירועים בין בני הזוג שמוכיחים שא' ובני משפחתה בדו את תלונתה. לאחר שהוצג התיעוד הודיעו נציגי התביעה לבית המשפט שהמדינה חוזרת בה מכתב האישום.
אחרי עשרה חודשים שבהם היה עצור, בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את ג'אבר והוא יצא לחופשי. אבל ניקוי שמו של ג'אבר לא רק שלא פתר את הסכסוך בין המשפחות - הוא אף החמיר אותו. הצעיר, שהיה עכשיו גרוש והתגורר בבית אימו בלב כפר עקב, עבד למחייתו, ואת זמנו הפנוי בילה עם חברים בבית חנינא. על פי עדותו, ההתנכלויות מצד משפחת מהלווס לא פסקו. האחרונים, מצידם, האשימו אותו שהצית שתי מכוניות ששייכות לבני המשפחה. אנשי התנזים ניסו לפייס בין הצדדים, אך כפי שמלמד המשך הסיפור, ללא הצלחה.
"התלהטות הסכסוך" קראה לכך המדינה בכתב האישום. מאחורי צירוף המילים היבש הזה ישנן שתי משפחות שהיצרים והשנאה ביניהן הלכו והחריפו. ג'אבר העיד כי "בזמן שאני הייתי בתוך הכלא, הם היו מתפרצים ותוקפים את המשפחה שלי, את אמא שלי, אחים שלי ואחיות שלי. כשהשתחררתי מהכלא הייתי כועס עליהם ולחוץ, היו הרבה בעיות ביני לבינם, הם היו תוקפים אותנו כל הזמן".
מנגד, בניו של מהלווס העידו כי ג'אבר שרף כלי רכב השייכים לבני המשפחה. קשה לקבוע איזה מהצדדים היה אלים יותר בסכסוך הזה, ומי היה הראשון שהפר את העטווה. על עובדה אחת אין מחלוקת בין הצדדים: כשלושה חודשים לפני הרצח, ג'אבר רכש בשכם רובה מסוג M16 ותחמושת ב-49 אלף שקל. לטענתו, הוא חש מאוים. לשאלה מדוע לא פנה למשטרה השיב בפשטות: "אין שליטה למשטרה בכפר עקב. הם לא יעזרו".
"שש שנים היינו בסכסוך ואף אחד לא עזר לנו. אף אחד לא הסתכל עלינו אפילו", אומרת בכאב האחות, שירין. הסכסוך הלך והסלים. ניסיונות להגיע לסולחה כשלו, והרובה נכנס לתמונה. יזן ג'אבר אמר לסביבתו ש"מישהו מאיתנו בסוף ימות". אבל דווקא אחרי שנרכש הנשק, במשך שלושה חודשים באביב 2020, נרשם בין המשפחות שקט יחסי. בכפר הייתה תחושה שהסכסוך נרגע, אך לא זו דרכם של סכסוכים מהסוג הזה.
בתיק הזה יש לצדדים טענות רבות שלא נחקרו מעולם במשטרה, או שנחקרו רק במסגרת תיק הרצח. אחת מהן היא כי ביום שישי 24 ביולי 2020, ב-5:00 לפנות בוקר, התעוררו בני משפחת מהלווס לידיעה שרכב נוסף שלהם נשרף, לטענתם בידי יזן ג'אבר.
שעות הבוקר של יום שישי בכפר עקב מוקדשות לרוב לקניות. אחיו של ג'אבר, שירין וסלאח, עשו קניות בסופרמרקט המקומי יחד עם שני בניה של שירין. "הם היו מחפשים את יזן בכבישים", מספר סלאח ל-ynet. "כשירדנו לקנות לאכול, בכביש הראשי למטה ראיתי את אחד האחים. ראיתי עוד אח בצומת הבא. הרגשתי שיש משהו, אבל אמרתי לעצמי שזה אני, לא יזן, אז לא אכפת לי. עצרנו, אחד הילדים של שירין ירד מהרכב, ואז פתאום בא רכב וסגר אותנו".
לטענת האחים, בני משפחת מהלווס שברו את שמשות הרכב, הכו את סלאח וירו בנשק חם באוויר. בני משפחת מהלווס מכחישים את התקרית, אבל מאז אותו היום התרחשו כמה תפניות בעלילה. אחת מהן היא שבני משפחת ג'אבר עזבו את בתיהם ברחבי הכפר והתכנסו יחד בביתו של סלאח. "יצאנו במהירות מהבית. לא לקחתי שום דבר, אפילו לא חיתולים לילד הקטן", נזכרת שירין. בנוסף, יזן ג'אבר העביר את ה-M16 שרכש לרכבו.
בצוהרי יום ראשון 26 ביולי יצא ג'אבר מבית אחיו, כשהוא מלווה בשני אחייניו. לדבריו, היעד של השלושה היה ביתה של שירין, ומטרת הנסיעה הייתה להביא ציוד מהבית. באותו בוקר יצא ע'אזי מהלווס, יחד עם אשתו אחלאם ואחת מבנותיו, לערוך קניות ברמאללה הסמוכה, שאליה יכולים תושבי כפר עקב להגיע ללא מעבר במחסום כלשהו. בשעה שג'אבר עשה את דרכו ברחובות המתפתלים של כפר עקב, מהלווס החנה את רכבו מחוץ לבית המשפחה. אשתו ובתו יצאו מהרכב, ומהלווס הוציא מהרכב את החפצים שקנו.
פחות משתי דקות נמשך כל האירוע. זמן קצר שפירק שתי משפחות, ושעל האירועים שהתרחשו בו מתכתשות הפרקליטות והסנגוריה הציבורית כבר שנתיים. מה קרה באותן שניות? על פי כתב האישום שהגישה עו"ד נועה עזרא מפרקליטות מחוז ירושלים, סמוך לשעה 13:50 עבר שם ג'אבר ברכבו, הבחין במהלווס וירה באוויר. על פי הפרקליטות, זאת הסיבה לכך שמהלווס, שהתרגז, נכנס לרכבו והחל לנסוע בכיוון שאליו נסע ג'אבר.
לרוע מזלה, בכיוון הזה הייתה מ'. היא בת 45, תושבת הכפר שמתגוררת עם אימה. באותו יום אימה הייתה מאושפזת בבית החולים, והיא נסעה מבית החולים לכפר כדי להתקלח ולהחליף את בגדיה. עימה הייתה אחייניתה בת התשע. היא החנתה את רכב היונדאי שלה בצד הדרך נטולת המדרכה, מחוץ לסופרמרקט אלג'ובה. בצד השני של הכביש נמצא עסק לשטיפת מכוניות. היא רכשה סיגריות לעצמה וגלידה לילדה. אחר כך יצאה מהסופר, הושיבה את הילדה בכיסא האחורי ונכנסה לרכב.
"הנעתי את הרכב ורציתי לצאת, והרחוב היה צר", העידה במשפט. "משני הצדדים יש רכבים. ברגע שעברתי את הרכב, פתאום ראיתי רכב שחור שהגיע מולי. פנים מול פנים. ברגע שהגיע לכיוון שלי, ראיתי שהוא התחיל לירות מהחלון. הוא כיוון את הנשק אליי ואמר לי: 'תחזרי, תחזרי'. חזרתי קצת ופגעתי בחבית. אחרי שתי דקות, רכב כחול פגע ברכב השחור והרכב השחור פגע ברכב שלי".
7 צפייה בגלריה
פרשת הרצח בכפר עקב
פרשת הרצח בכפר עקב
המכוניות של מהלווס וג'אבר בזירת הרצח
אחרי שמהלווס התנגש ברכב של ג'אבר, בעוד האחרון מאיים עליה, היא הבינה שעליה לברוח. "ברגע שהוא ירד מהרכב היה קול של יריות. לא רציתי להסתכל, פחדתי על החיים שלי ועל הילדה. מישהו מהאנשים שעובדים בשטיפה אמר לי: 'תרדי, בואי תיכנסי לתוך השטיפה'. ירדתי מהרכב, לקחתי את הילדה מהמושב האחורי וברחתי לשטיפה".
"תגידי לנו בכמה מילים איך השפיע עליך האירוע הזה", ביקשה עו"ד עזרא. "בכנות, בחודש הראשון מבחינה נפשית לא הייתי אוכלת, לא שותה, לא ישנה, לא הייתי מדברת עם אף אחד. הייתי עייפה כל הזמן. הלכתי לפסיכיאטר, הוא אמר לי שיש לי שוק נפשי. אני רועדת בידיים וברגליים ויש לי הרבה פחד בלב".
על פי כתב האישום שהוגש נגדו, עם יציאתו של ג'אבר מרכבו הוא כיוון את נשקו לעבר רכבו של מהלווס וירה מספר פעמים; ארבעה קליעים שירה יזן חדרו לרכב - ואחד מהם הביא למותו של ע'אזי. כמו מ', איש מעדי הראייה הרבים לא ראה את רגע הירי הקטלני. הם ראו את ג'אבר מגיע עם רכבו למקום ונתקע בגלל הרכב של מ'. הם ראו אותו יורה באוויר על מנת להבהילה. הם ראו את מהלווס מגיח במהירות גבוהה, "ממש טס", לדברי אחד מהם, ופוגע ברכב של ג'אבר בעוצמה. הם ראו את ג'אבר יוצא מהרכב ויורה באוויר, אבל את הרגע שבו ננעץ הכדור הקטלני בליבו של מהלווס כולם החמיצו.
אם כן, לצדדים נותר לסמוך את ידיהם על המדע הפורנזי, אבל מה לעשות שכניסת כוחות משטרה, חוקרים ואנשי מעבדה לזיהוי פלילי היא מורכבת בכפר עקב. הכוחות הגיעו לזירת הרצח באחת בלילה. בזמן שחלף, אחרי שהבינו שאבי המשפחה נורה, יצאו בני משפחת מהלווס לזירה כשהם חמושים, ירו עשרות כדורים באוויר, חבטו ברכבו של יזן ולבסוף הציתו אותו. זאת לאחר שמהלווס כבר פונה לבית החולים אל-מקאסד שבשכונת א-טור הסמוכה תוך כדי פעולות החייאה, ושם נקבע מותו.
בזמן הזה, ג'אבר ושני אחייניו כבר ברחו מהזירה ברכבה של מ' והגיעו לביתו של אחיו, סלאח. האחות שירין מספרת כי "הוא היה במצב חבל על הזמן. חשבתי שמישהו נתן לו מכות. הבן שלי נכנס ואמר לי 'אל תצעקי, אל תפחדי, תירגעי'. בחיים שלי לא ראיתי מישהו בוכה וצועק כמו שיזן בכה. הוא היה במצב לא טוב".
סלאח: "אני הייתי בזמן הזה במחסום. כשהבנתי מה קרה השארתי שם את האוטו, כי פחדתי לחזור לכפר ושיזהו אותי. לקחתי מונית גדולה. בדרך דיברתי עם דוד שלי ואמרתי להם: 'יזן הרג את אבו-איאד (הכינוי של מהלווס - מ"ש), צריך להיזהר'. הנהג שמע אותי והבין מה קרה. אמרתי לו שאני צריך לקחת את כל המשפחה ולברוח, אם הוא יכול לחכות. הוא הסכים. עליתי לבית וראיתי את יזן במצב לא טוב, אז שכחתי מנהג המונית. אחרי שעה אשתי הסתכלה בחלון ואמרה לי שיש אדם למטה שמסתכל על הבניין, ונזכרתי בנהג. הילדים שלי שמו מהר בגדים בתיקים, ניסיתי להרגיע את כולם, לקחתי אותם ויצאנו".
יזן ג'אבר נמלט למחנה הפליטים שועפאט הסמוך, ומשם לעיירה ענאתא. יומיים לאחר מכן, ב-28 ביולי, הסגיר עצמו למשטרה. בחקירתו סיפר שעבר ליד בית משפחת מהלווס בדרכו לבית אחותו, שגרה בסמוך. לטענתו, כשעבר במקום שמע ירי מכיוון הצומת ולכן נמלט. במנוסתו הוא נעצר כי רכב חסם את הדרך. הוא קרא לנהגת לזוז, ואז לפתע התנגש רכב אחר ברכבו וגרם לפציעה של אחייניו שהיו עימו. לדבריו, כשיצא מהרכב נפתחה לעברו אש מהכיוון שממנו הגיע הרכב הפוגע, ולכן ירה באוויר בבהלה. הוא חש נרדף.
7 צפייה בגלריה
פרשת הרצח בכפר עקב
פרשת הרצח בכפר עקב
בית משפחת ג'אבר שהוצת
"פתחתי את הדלת של הרכב, לקחתי את הנשק שהיה ממש לידי, שמעתי יריות. ראיתי אותם באים לכיוון שלי, יורים... ירדתי, הסתובבתי לכיוון הרכב שפגע בי מאחור, ראיתי כמה אנשים באים מכיוון הרכב שפגע בי ויריתי כמה יריות. כיוונתי את הנשק לכיוון האנשים שראיתי באים אליי ויורים, ואז כיוונתי את הנשק למעלה ויריתי באוויר. לא זוכר כמה יריות יריתי".
הנשק של ג'אבר מעולם לא נמצא. לדבריו, הוא השאיר אותו מאחור בבית אחיו סלאח כשהמשפחה נמלטה. הבית, יחד עם בית אימו של ג'אבר, הוצת ונשרף כליל אחרי אירוע הירי. בני משפחת מהלווס נחקרו בחשד להצתה, אולם לא היו די ראיות כדי להעמידם לדין. שלושה מבני משפחת מהלווס הואשמו והורשעו בהצתת הרכב של ג'אבר ובנשיאת נשק בלתי חוקי. תיעוד של ההצתה הופץ ברשתות החברתיות מיד אחרי האירועים. כך גם צילומים מטלפונים ניידים של אירוע הירי בע'אזי מהלווס. דבר כזה עלול לשבש חקירה, אבל זאת לא הייתה הבעיה היחידה בחקירה הזאת.
בחזרה לזירת הרצח המזוהמת. זירה שזוהמה היא כזאת שלא נותרה סטרילית אחרי הפשע שבוצע בה. ממצאים הוזזו, ידיים זרות נגעו - או כמו במקרה שלנו, רכב הושחת ונשרף ובני אדם נוספים ביצעו בה ירי. אנשי המז"פ מצאו במקום קליעים מלפחות תשעה כלי נשק שונים. ברכבו של מהלווס מצאו ארבעה חורי קליע. אחד מהם, בדלת שליד הנהג מתחת למראה, כך קבעו, הוא זה שהביא למותו של הנרצח.
בהיעדר ראיה ישירה לרצח, התביעה הציגה במשפט ראיות נסיבתיות. לטענתה, היחיד שנשא נשק חם והשתמש בו באירוע הוא הנאשם, יזן ג'אבר. אלא שההגנה טוענת שלא ניתן לקבוע מעל לכל ספק סביר שהקליע הזה יצא מנשקו. סנגורו של ג'אבר, עו"ד דוד ברהום, שמייצג אותו מטעם הסניגוריה הציבורית, מבקש מהשופטים להאמין שייתכן כי קיים תרחיש אחר, שלפיו הקליע שהרג את מהלווס נורה על ידי אדם אחר.
יותר מכך, הוא הציע את האפשרות שהמנוח נורה עוד בטרם הגיע למקום, ושהסיבה להתנגשות החזקה שלו ברכבו של ג'אבר, "כמעט התאבדות" כינה אותה, היא שהוא כבר היה ירוי. "תרגיל מחשבתי בלימודי משפטים", הביעה התובעת, עו"ד עזרא, פקפוק בתיאוריה שהציעה ההגנה.
7 צפייה בגלריה
עו"ד דוד ברהום. מבקש מהשופטים להאמין שייתכן שקיים תרחיש אחר
עו"ד דוד ברהום. מבקש מהשופטים להאמין שייתכן שקיים תרחיש אחר
עו"ד דוד ברהום. מבקש מהשופטים להאמין שייתכן שקיים תרחיש אחר
(צילום: גיל יוחנן)
אבל זה לא מנע מעורך הדין ברהום לנסות לזרוע את הספק הזה בלב השופטים, במהלך חקירה נגדית של ד"ר מאיה פורמן. ד"ר פורמן, שעל שמה נרשמה התכתשות עם הפרקליטות בתיק זדורוב, העידה שהדרך שעשה הקליע בגופו של מהלווס הייתה מלמטה למעלה, ולא כפי שקבע המז"פ. הזווית הזאת עשויה להצביע על כך שכשנורה היה מהלווס שעון קדימה.
עוד נשאלה פורמן על כתם דם שהיה על כרית האוויר ברכבו של מהלווס. במהלך עדותה פנה אליה אחד השופטים: "מצאו כתם דם על הכרית. אם אני מבין נכון, לשיטתך זה תומך באפשרות שהיה ירי שפגע במנוח, ובעקבות זה אירעה התאונה ונפתחה הכרית". פורמן השיבה: "אני לא יודעת אם בעקבות הירי הייתה התאונה, אבל ברגע שהכרית נפתחה כבר הייתה פציעה - זו אופציה אחת".
האם יצליח עו"ד ברהום לטעת ספק סביר, שזה מה שנדרש במשפט פלילי כדי לזכות נאשם, וגם הפעם יצא יזן ג'אבר לחופשי? מוקדם לומר. השבוע נשמעו נאומי הסיכום של הצדדים, והשופטים יידרשו בקרוב להכריע. מבחינת בני משפחת מהלווס, אין כל ספק בכך שג'אבר הוא הרוצח של אב המשפחה.
"היו לנו איתו בעיות קטנות", אומר אחד מבניו של הנרצח, איאד מהלווס, ל-ynet. "אנחנו לא תקפנו אף אחד. הוא שרף לנו שני רכבים. היה סיפור גדול, אבל לא ידענו שיגיע למצב שהוא ירצח את אבא שלי".
הוא טוען שהוא פחד מכם. "הוא זה שבא עם נשק מחוץ לבית שלנו. הוא בא אלינו, לא אנחנו אליו. הוא לא פחד מאיתנו. הוא רצח את אבא למטה, ממש מתחת לבית. רצח בן אדם שיש לו ילדים קטנים שהוא לא חיתן אפילו. אחותי הקטנה הייתה רק בת תשע. אבא שלי ירד לעשות הכנות לחתונה. הוא בכלל לא חשב על דבר כזה".
אתם סומכים על המדינה שתעשה צדק? "יש סרטונים של הדבר הזה, המשטרה יודעת הכול. אנחנו סומכים על המדינה שתשלח אותו להרבה שנים בכלא. אדם שעושה דבר כזה צריך לקבל עונש גדול".
מה המצב בין המשפחות כיום? "אנחנו והמשפחה שלו לא עשינו סולחה. לא עשינו שום דבר. כל אחד הלך בנפרד. אחרי הרצח הייתה עטווה והם היו צריכים לשלם לנו כסף, אבל לא שילמו שום דבר. לא עשינו סולחה. לא רוצים מהם כלום. הם גרים על ידנו וכבר שנתיים יש שקט. אנחנו לא מתקרבים אליהם והם לא מתקרבים אלינו. אנחנו לא רוצים מהם כלום. הוא אשם - שיקבל את העונש".
7 צפייה בגלריה
ד"ר מאיה פורמן
ד"ר מאיה פורמן
ד"ר מאיה פורמן. העידה שהדרך שעשה הקליע בגופו של מהלווס הייתה מלמטה למעלה
(צילום: גיל נחושתן )
מנגד, בני משפחתו של ג'אבר ממשיכים לטעון לחפותו. "לא קל בכלל לחיות פה", אומר סאלח ג'אבר. "כל אחד עם הכוח שלו. יש לנו את הכוח של אלוהים והשבח לאל, הוא נתן לנו להצליח בתיק הקודם. התיק הזה יותר קל, כי אני בטוח שהוא לא עשה את זה. אני מכיר את יזן. עוף הוא לא יכול לשחוט".
מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: "ההליך המשפטי נמצא בעיצומו, ולכן לא נוכל להתייחס אליו בשלב הזה. התביעה הציגה את ראיותיה לבית המשפט וטרם הוכרע דינו של הנאשם. כמו כן יצוין, כי החשדות לביצוע עבירות בעקבות הרצח ולאחריו נחקרו, והתנהל הליך פלילי נגד המעורבים שנמצאו ראיות נגדם".