יום שלישי בצהריים. הבלגן בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין בשיאו. התורים ארוכים וזוחלים, בעיקר במעוזים התומכים במועמדות של עמית בֶּכֶר. בצוות שלו חושדים שאנשי אפי נוה עומדים מאחורי העיכובים וששר המשפטים לא יאריך את שעת סגירת הקלפיות. "ברכב, בדרך לבדוק מה קורה בקלפי בהרצליה, הוריתי לצוות המשפטי שלי לפעול בדחיפות ולהכין עתירה", משחזר בכר. "אמרתי להם שאם לא נקבל תשובה מלוין בקרוב, נלך לבג"ץ. זה היה ממש עניין של דקות".
בית המשפט העליון לא נדרש להיכנס הפעם אל הקלחת. לוין, אומנם בלי להיחפז, אישר לבסוף את הארכת שעות ההצבעה והעתירה לבג"ץ התייתרה. "לשמחתי שר המשפטים פעל במקרה הזה בממלכתיות ובאחריות", אומר בכר. "אבל זו הייתה דרמה".
המילה "דרמה" קטנה מכדי לתאר את מה שקרה השבוע סביב הבחירות ללשכת עורכי הדין. האירוע המנומנם לרוב שבדרך כלל בקושי סוחט תשומת לב ציבורית, הפך לאחד משיאי המאבק בין תומכי הרפורמה המשפטית למתנגדיה. אחוז ההצבעה כמעט הכפיל עצמו ליותר מ-50 אחוזים מבעלי זכות הבחירה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בסופו של יום התברר כי המנצח הגדול הוא בכר, שגרף 73 אחוזים מהקולות לעומת 19 בלבד למתחרו העיקרי, עו"ד אפי נוה, וזאת כשהטיקט המרכזי היה שמירה על עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. הקמפיין שניהל הציג את נוה כמשתף פעולה של לוין ושמחה רוטמן וסחף אל עבר בכר את מתנגדי הרפורמה בהמוניהם. בכר גם לא הסתיר את שיתוף הפעולה שלו עם אנשי המחאה ובמוצאי שבת האחרונים, רק שלושה ימים לפני הבחירות, אף נאם בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל-אביב. "לא עניינה אג'נדה מקצועית", התמרמר נוה המובס ברגע שהחלו להתבהר התוצאות. "הכול התמקד במהפכה המשפטית - בעד נגד, ימין שמאל".
בכר לא מתכחש לטענה הזו. "לשכת עורכי הדין היא לא רק גילדה מקצועית", הוא אומר. "היא גם גוף שצריך לדאוג לזכויות הפרט, למערכת המשפט, לדמוקרטיה ולשלטון החוק. אני חושב שראש לשכה חייב לצאת בקול ברור בעד עצמאות מערכת המשפט ולגנות התקפות על שופטים וגילויים כמו למשל דריכה על דיוקנים של שופטים. רציתי לבקש מנדט מהציבור לייצג את העמדה הזו. לא 'לקחתי' לשם את הקמפיין - זו הייתה מהות ההתמודדות".
7 צפייה בגלריה
עמית בכר בהפגנה במוצ"ש בקפלן
עמית בכר בהפגנה במוצ"ש בקפלן
עמית בכר במוצ''ש בקפלן. ''לא לקחתי לשם את הקמפיין, זו הייתה מהות ההתמודדות''
(צילום: מוטי קמחי)
כך או אחרת, הקמפיין של בכר עבד: הוא זכה ב-28,483 קולות בעוד נוה, מי שביקש לחזור לתפקיד לאחר שנאלץ להתפטר ממנו אחרי שהסתבך בשורה של פרשיות מביכות, קיבל 7,603 קולות בלבד. "התמונה היא ברורה והניצחון הוא גדול", אומר בכר. "זה אירוע היסטורי בעיניי, גם ללשכת עורכי הדין וגם לדמוקרטיה. מה שקרה הוא גאווה לכל עורכי הדין וגם לדמוקרטיה הישראלית".
מה שקרה הוא גם שהבחירות הפכו לפארסה, כאשר תורים ארוכים מקשים על אנשים לממש את זכותם להצביע. "קרו שני דברים במקביל: האחד הוא שציבור עצום יצא להצביע ויצר עומסים טבעיים בקלפיות. לצד זאת היו גם ניסיונות של המטה היריב לייצר עומס, ועשו את זה בצורה פשוטה - אדם נכנס לקלפי ועומד שם רבע שעה, ואתה לא יכול להוציא אותו בכוח או להזמין משטרה. קיבלתי דיווחים שזה מה שקרה".
ממי קיבלת? "מעורכי דין שעמדו בתורים ושלחו סרטונים".
ובכל זאת, איך אתה יודע שהתורים נוצרו בגלל אנשי נוה? "ההיגיון הוא שכשרואים את התורים בעיקר במחוז מרכז, שם יש אחוז תמיכה עצום בי, זה ברור מי אחראי. האם לי היה אינטרס לעכב את התורים? ברור שלא. מישהו עשה את זה במכוון. לצד זאת היה פה מחדל. מי שניהל את הבחירות זה המנגנון של לשכת עורכי הדין, ואני מדבר גם על ועדת הבחירות וגם על הנהלת הלשכה. מנכ"ל הלשכה (אורי אלפרסי - א"א) מונה בתקופתו של אפי נוה ונחשב לאיש אמונו".
7 צפייה בגלריה
אפי נוה
אפי נוה
נוה. ''המועמדות ביישה אותו ואת הלשכה''
(צילום: מוטי קמחי)
אתה אומר שמנכ"ל הלשכה חיבל בבחירות? זו טענה חמורה. "לא. אני טוען שהיה מחדל ניהולי. לא פתחו מספיק קלפיות, לא פתחו מספיק עמדות בכל קלפי".
התבלבלתי. התורים נבעו ממחדל ניהולי או מחבלה מכוונת של אנשי נוה? "אני לא יודע. אבל יש בלשכה מנגנון של אנשים מתקופת נוה, והייתה פה פשלה ניהולית שגרמה לאלפי עורכי דין לעמוד שעות בתור. הם לא ויתרו כי הרגישו שהם נלחמים על מדינת ישראל. רק בגלל המחויבות שלהם נמנע פיאסקו של הטיית בחירות".
ההסבר המפותל של בכר משקף לא רק את עוצמת היצרים שהיו מעורבים בבחירות האלה, אלא גם את הקלות שבה הושפעו מספינים תקשורתיים. בכר כל כך חשש מזה, עד שקיבל סיוע מחברת סטארט-אפ שדגמה את קולו ופרצופו, במטרה למנוע פרסום של סרטוני דיפ-פייק בכיכובו. "הייתה מכונה שיצרה נגדי שקרים באופן אובססיבי", אומר בכר, מבלי לנקוט בשמות הגורמים שעמדו מאחורי המכונה הזו, או לספק הוכחות. "קיבלתי גם טלפונים שמחפשים עליי שלדים בארון. אבל לא הייתי מעז לקחת את התפקיד הזה בתקופה כזו חשובה, אם היו לי שלדים בארון. יכולים לחפש שלדים עד מחר".
הרבה אנרגיה ורעל התנקזו לתוך הבחירות הללו, שבהן היו מעורבים עד צוואר פוליטיקאים, אנשי תקשורת ואנשי מחאה, וממש לא בגלל שאלות על רווחת ציבור עורכי הדין. הכול התמקד בחלקה של הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, אבן הראשה של רפורמת לוין והאגוז הקשה ביותר לפיצוח במסגרת ההידברות בבית הנשיא. ללשכת עורכי הדין יש שני נציגים בוועדה, שמתחלפים אחת לשלוש שנים. בחודשים הקרובים תפקע כהונתם של הנציגים הנוכחיים, והגוף שיבחר את מחליפיהם הוא המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שגם חבריה עמדו השבוע לבחירות. "אני עוד לא יודע מה הרכב המועצה, אבל לפי התוצאה המסתמנת יש בה רוב לחברים ששותפים לתפיסה שלי בעד עצמאות מערכת המשפט", אומר בכר. "ברור גם שלי כמנהיג יהיה משקל בבחירה הזאת".
7 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
''צריך לדון על חוקה. המשבר יכול להפוך להזדמנות''
(צילום: דנה קופל)
אתה יודע לומר מי הנציגים שתקדם? "יש לי שמות בראש, אבל לא אומר אותם כעת. לא ראוי שאעסוק בזה כרגע".
תוכל לומר מה הדנ"א של מי שתרצה שם? "אחת, אנשים שרואים איתי עין בעין את עצמאות מערכת המשפט ולא ייתנו יד להשתלטות פוליטית על הוועדה. שתיים, אנשים שיפעלו כדי לקדם עורכי דין ראויים לשפיטה ולקדם את השופטים הטובים ביותר מהשלום למחוזי ומהמחוזי לעליון על בסיס מקצועי. ושלוש, אנשים ישרים".
כשאתה אומר שתקדם שופטים "על בסיס מקצועי" למה הכוונה? אם מדובר למשל בשופט מעולה, אבל בעל דעות שמרניות? "אנחנו חייבים הרכב שופטים מגוון, לא רק בבית המשפט העליון, אלא בכל הערכאות. חלילה לא נפסול, אסור לפסול, שופט בגלל דעות של שמרן או ליברל".
אתה הולך להצביע אוטומטית בבלוק עם שלושת השופטים החברים בוועדה ועם נציגת האופוזיציה, ח"כ קארין אלהרר? "אנחנו לא בכיס של אף אחד. כעורכי דין יש לנו ראייה של אנשי שטח, ששונה מראייתם של הנהלת בתי המשפט והפוליטיקאים, וזה בסדר. כל הצדדים צריכים לעבוד בסינרגיה כדי למנות שופטים טובים. נטענו בשנים האחרונות טענות על הנציגים שלנו בוועדה לבחירת שופטים, שהם באופן אוטומטי עושים בלוק עם השופטים. זה לא נכון. אני כן אהיה בבלוק בעניין אחד: הצבעה נגד השתלטות פוליטית על מערכת המשפט".
ומה לגבי הטיעון המהותי שמעלים תומכי הרפורמה: יש בעיה של ניגוד עניינים מובנה כשעורכי דין ממנים שופטים. שנית, ראינו שגם נוה וגם חימי ניצלו לרעה את המעמד שלהם כדי לנסות ולקדם שופטים שמקורבים אליהם. "זה כישלון אישי של נוה ושל חימי. ראשי הלשכה כשלו, לא הלשכה עצמה. עובדה ששני ראשי לשכה כשלו בעניין הזה לא מכתימה את כלל עורכי הדין ואת המוסד. גם ח"כ יכול להיות מושחת, ואף אחד לא מציע להוציא אותם מהוועדה. לגבי ניגודי עניינים: עורכי הדין בוועדה לא עומדים בפני שופטים בבית המשפט".
7 צפייה בגלריה
אבי חימי
אבי חימי
חימי. ''כישלון שלו, לא של הלשכה''
(צילום: מוטי קמחי)
אתה בעד או נגד שיטת הסיניוריטי? "שיטת הסיניוריטי טובה. כוחה הוא בכך שזה נוהג שמלווה אותנו כמעט מקום המדינה. שום דבר לא קדוש, אבל אם רוצים לשנות אותו צריך לעשות זאת בהסכמה רחבה. הסיטואציה היום היא לא אם אתה בעד או נגד סיניוריטי, אלא שחלק ממנהיגי הקואליציה אומרים 'אנחנו רוצים למנות את נשיא בית המשפט העליון'. זה לא דמוקרטי בצורה מסוכנת. אנחנו עומדים על כך שהממשלה לא תבחר את נשיא בית המשפט העליון".
אחת הטענות היא שתומכי הרפורמה מבקשים למנות לנשיא העליון את יוסף אלרון, שמזוהה כשמרן. "אלרון הוא שופט פלילי מעולה. מי שמתייג אותו כשמרן עושה לו עוול".
מי שתייגו אותו כך הם אפי נוה ואיילת שקד, שפעלו למען מינויו לעליון. "נוה עשה הרבה עוולות. זו אחת מהן. אני מתנגד לתיוג של שופטים. אלרון היה במחוזי שופט פלילי מצטיין ולכן קודם".
ברגע שהחלו להתבהר תוצאות הבחירות, בקואליציה הודיעו שהם יחלו לקדם את הצעת החוק להוצאת הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים. הבחירה שלך נראית כמו הטריגר לשינוי כללי המשחק. "בשבוע שעבר אפילו דחו את בחירת נציגי הכנסת לוועדה כי אמרו 'בוא נראה מה תוצאות ההכרעה הדמוקרטית בלשכת עורכי הדין, ולפי זה נחליט אם לפרק את הלשכה או לא'. זה מהלך לא דמוקרטי בצורה קיצונית, לא חוקי, שאנחנו ניאבק בו ונצליח. אין לזה רוב בכנסת והציבור ייצא נגד זה בהמוניו".
אנחנו נפגשים בבית לשכת עורכי הדין בתל-ביב, ביום רביעי בצהריים. ספירת הקולות עוד בעיצומה, ובבניין מסתובבים משקיפים ומאבטחים בפנים חמורות סבר. אבל תוצאות בלתי רשמיות שכבר הודלפו גורמות לבכר, שספון במשרדו בקומה השנייה, להיכנס לאופוריה. חלק מהאנשים שנכנסים לברך הם פעילים במחאה נגד הרפורמה, בעיקר מקבוצת המילואימניקים "אחים לנשק". גם משה רדמן, ממובילי המחאה, מתהלך בקומה כבן בית.
אין ספק כי בכר, שהודה שכמה מחבריו הטובים ביותר הם אנשי "אחים לנשק", נעזר במובילי המחאה כדי לנצח בבחירות. "אני גאה בשותפות הזו", הוא אומר בתגובה. "קבוצות רבות בחברה הישראלית, שהן חלק מהמחאה, תמכו בי וגם התנדבו לשמור על טוהר הבחירות. חד-משמעית".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. ''זה לא תפקידי לתת ציונים לראש הממשלה''
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הם גם תמכו בך כלכלית. נוה טען שממנים אותך "גופים קיצוניים שלא שייכים ללשכה". האם ארגוני המחאה השתלטו על הבחירות ומקדמים את האג'נדה שלהם באמצעותך? "אנשי המחאה היו חרדים לכך שלשכת עורכי הדין תיתן יד להשתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים, ולכן תמכו בי. גם לנוה הייתה תמיכה פוליטית מצד מי שרצה להשתלט על מערכת המשפט. ראיתי כלי תקשורת שמזוהים באופן מובהק שהעבירו בעדו מסרים, ראיתי חברי כנסת כמו טלי גוטליב שתמכו בו, ראיתי את כנרת בראשי, את שמחה רוטמן שהקים מטה מיוחד לתמוך בנוה (רוטמן הכחיש שפעל למען נוה, אך הודה שהוא פועל נגד בכר "לנוכח הסכנה שבבחירת מי שמקדם סדר יום קיצוני מטעם אחים לנשק והדגלים השחורים" - א"א). אני גם יודע שפעילים בולטים שמזוהים עם חלקים מסוימים במפה הפוליטית, דחפו את נוה. אני לא מתבייש בתמיכה שקיבלתי".
נתקלת בעדות שמראה שנתניהו תמך אקטיבית בנוה? "לא".
"בחודשים האחרונים עומדת במדינת ישראל האפשרות לשינוי משטרי שעשוי לפגוע בדמוקרטיה. אני חי כאן כאזרח, מגדל כאן את הילדים שלי, וכשאתה עושה דבר שאתה מאמין בו, החששות פוחתים מאוד"
אחד התורמים שלך הוא קובי ריכטר, לשעבר יו"ר תנועת "דרכנו" שפעלה נגד ממשלת נתניהו ותומך נלהב של המחאה. "ריכטר תרם עשרת אלפים שקלים. אני גאה בעזרה ובשותפות איתו. תרמו עוד הרבה אחרים, חלקם עורכי דין וחלקם לא. החוק מאפשר תרומות כאלה, ותמיד תמכו במועמדים אנשים מבחוץ שהיו בעלי אינטרס. בכל מקרה הכול שקוף וזו חובה שלנו לפרסם את רשימת התורמים, ואני רוצה להוסיף משהו חשוב: אף אחד ממי שתמך בי כלכלית לא ביקש ממני דבר או חצי דבר. הוא סמך עליי שאעשה את מה שנכון למערכת".
לא חששת לנאום בשבת האחרונה בקפלן, לאמץ את המחאה בשתי ידיים? "ממש לא חששתי, כי עשיתי את הדבר שהמצפון והמצפן שלי כיוונו אותי אליו, וידעתי שזה מה שרוב עורכי הדין רוצים. בחודשים האחרונים עומדת במדינת ישראל האפשרות לשינוי משטרי שעשוי לפגוע בדמוקרטיה. אני חי כאן כאזרח, מגדל כאן את הילדים שלי, וכשאתה עושה דבר שאתה מאמין בו, החששות פוחתים מאוד. אמרתי 'זו האמת, ואם הרוב לא רוצה בכך, הם לא יבחרו בי'. הם נתנו לי את הגיבוי לדבר בשמם בעד מערכת משפט עצמאית".
אחרי שיצאת בחריפות נגד הרפורמה שמקדם שר המשפטים, תוכל לשתף איתו כעת פעולה? "אני לא מייצג רק את עצמי אלא עשרות אלפי עורכי דין, ולכן אני לא חושב שהשר צריך להחרים אותי. בצד הפרקטי, מי שעקב אחרי הנאומים והראיונות שלי, שם לב שהקפדתי הקפדה יתרה לא לדבר בגנותו של השר או של מישהו מחברי הכנסת והממשלה, אלא להביע ביקורת מאוד חריפה על מהלכים של השר. מי שרוצה לעשות שינוי עמוק במשטר צריך לעשות את זה בהסכמה רחבה ובהידברות. ראש הלשכה הקודם, חימי, שאני שותף לעמדותיו בעניין המהפכה המשפטית, עשה דבר שבעיניי היה שגיאה. הוא דיבר על תומכי הרפורמה כ'אנשים רעים'. אני דיברתי נגד תוכניות ולא נגד המתכננים".
לזכותו של בכר יש לומר שכבר שנים שהוא אוחז בעמדות הללו ופועל בהתאם. הוא בן 48, מומחה בעבירות צווארון לבן, בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד, נשוי לעורכת הדין נועה גלזר-בכר ואב לשלושה המתגורר בפתח-תקווה. ב-2007 הצטרף למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב ומונה לפרקליט בכיר בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ובין היתר היה התובע במשפטו של נוחי דנקנר.
ב-2019 עזב את הפרקליטות ושקל להצטרף לאחת ממפלגות גוש השינוי ולרוץ לכנסת. לבסוף התמודד על ראשות מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, נוכח מה שהגדיר אז "התקפות שהולכות ומתגברות על מערכת המשפט". הוא זכה בבחירות.
"אני לא יכול לומר שכל הצעת חוק בפני עצמה מהווה סכנה לדמוקרטיה. על פסקת התגברות ברוב של 75 ח"כים, אפשר למשל לקיים דיון והשמיים לא היו קורסים"
"דיברתי תמיד על החשיבות שלשכת עורכי הדין תייצג את עצמאות מערכת המשפט", אומר בכר השבוע. "כבר ב-2019 אתה תמצא ציטוטים שלי שאנחנו על סף תהום. זה קרה אחרי שהמונח 'דיקטטורת בג"ץ' התחיל לתפוס תאוצה במדינת ישראל, דבר שכעורך דין החליא אותי".
לאחר התפטרותו של חימי נבחר בכר למחליפו הזמני. אבל גם הוא, בחלומותיו הפרועים, לא דמיין שיהפוך לאחד מנושאי הדגל של הליברליזם הישראלי, לא רק בתוך לשכת עורכי הדין אלא בכלל. "לא דמיינתי את זה, אבל מי דמיין שנגיע למצב שבו אנחנו נמצאים היום?" אומר בכר. "אני לא יודע אם אני נושא הדגל של הליברליזם, אבל ניתנה לי ההזדמנות לייצג עשרות אלפי עורכי דין ומאות אלפי אנשים שבגלל הסיטואציה נושאים עיניים אל הלשכה, שתשים את האצבע בסכר ותשמור על הדמוקרטיה הישראלית. אני נושא את העול הזה באחריות ובגאווה".
7 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין. ''מקפיד לא לגנות אותו, אלא את מהלכיו''
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יש משהו ברפורמת לוין שמקובל עליך? "כשלוקחים כל הצעת חוק לגופה, אני לא יכול לומר שהיא בפני עצמה מהווה סכנה לדמוקרטיה. אילו כל מה שהיה עומד על הכף זה למשל פסקת התגברות ברוב של 75 חברי כנסת, אז אפשר לקיים דיון והשמיים לא היו קורסים. הבעיה העיקרית היא ששלושה ימים אחרי הקמת הממשלה הוגשו סדרה של הצעות חוק שכונו רפורמה, והשר דודי אמסלם קרא להם 'מהפכה', הגדרה שאני מסכים איתה. המכלול הוא רע".
מה למשל בנוגע להצעת החוק של ח"כ משה סעדה, שנועדה להגביר את הביקורת על הפרקליטות על ידי הכפפתה למח"ש? "חיזוק הביקורת על הפרקליטות זה דבר חיובי, אבל מה שמשה סעדה מציע הוא דבר קיצוני שאני מתנגד לו בתוקף. הוא לא מציע להקים או לחזק גוף ביקורת, אלא להעמיד פרקליטים לדין. זו הצעה כוחנית, כמעט אלימה ואני מתנגד לה בנחרצות. ההצעה של סעדה היא מקרתיזם, לא שיפור".
התמודדת מול נוה, עבריין מורשע, שהסתבך בפרשת "מין תמורת מינוי" - ובכל זאת אלפי עורכי דין הצביעו לו. מה זה אומר על ציבור עורכי הדין, על מדינת ישראל? "התוצאות מראות שהוא הובס. אני חושב שהמועמדות שלו לא הייתה ראויה מלכתחילה, היא ביישה אותו ואת לשכת עורכי הדין. טוב שעורכי הדין אמרו בקול גדול שהם לא מקבלים את הנורמות האלה".
התבטאת בעבר בחריפות נגד נתניהו. אחרי אותו נאום מפורסם בבית המשפט המחוזי, כששרי הממשלה ניצבים מאחוריו, אמרת שנתניהו "מתיר את דמם של פרקליטים באופן אישי" ו"נוקט הסתה אישית". "הגבתי להתבטאויות שבהחלט היה בהן סכנה לביטחונם של פרקליטים. הפרקליטות לפעמים טועה ואפשר לעשות שם שינוי, אבל אני מתנגד נחרצות לטענה של תפירת תיקים שנעשו מתוך רצון לבצע פוטש פוליטי. אני מאוד מקווה שראש הממשלה לא היה חוזר על הדבר הזה היום".
מה דעתך על איך שנתניהו מנהל את ענייני הרפורמה? "אני ראש הלשכה. אני אומר את דעתי על הרפורמה או המהפכה בצורה ברורה, זה לא תפקידי לתת ציונים לראש הממשלה. מה שברור הוא שהרפורמה הזו לא יכולה לעבור".
7 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
''אני לא מייצג רק את עצמי אלא עשרות אלפי עורכי דין''
(צילום: יריב כץ)
אז מה עכשיו? בכר חושף לראשונה את מה שהוא רואה כתוכנית שלו לפתרון המשבר החוקתי והחברתי בישראל. "מה שנדרש לישראל היום כדי לצאת מהמשבר שאנחנו נמצאים בו, זה להתחיל לדון על חוקה, וזו אחת היוזמות שאני מתכוון לקדם", הוא אומר. "יכול להיות שהמשבר הזה יהפוך להזדמנות".
זה לא נאיבי? מעבר לכך, בכנסת יש כרגע רוב לרפורמה המשפטית. הצד שלך יפסיד. "שינויים משטריים אמיתיים לא צריכים להיקבע לפי רוב שרירותי בכנסת, זו אחת הבעיות השורשיות של המהפכה המשפטית. כשקובעים את כללי המשחק זה צריך להיעשות בהסכמה. כשקבעו את חוקי היסוד בתחילת שנות ה-90, גם הליכוד וגם העבודה הסכימו עליהם. את כללי המשחק קובעים יחד ולא בכפייה. זו חובה חוקתית, לא רק ערכית".
בניגוד לפעם הקודמת שבה שקלת להתמודד לכנסת, היום הציבור מכיר את שמך היטב. אתה גם מזוהה עם מחנה פוליטי מסוים. אתה חושב לנצל זאת ולהצטרף לפוליטיקה הארצית? "אין מקום יותר חשוב לדמוקרטיה בישראל עכשיו, מאיפה שאני נמצא".