במועדון הגולף שלו בניו־ג'רזי, שם הוא מבלה את הקיץ, ישב השבוע דונלד טראמפ עם מקורבים ודן בשורת נושאים דחופים. התיקים המשפטיים המשיכו להיערם והשבוע הקודם היה כל כך סוער, שהוא הזכיר לאמריקה איך נראה כמעט כל שבוע עם טראמפ בבית הלבן. המקורבים היו מודאגים – פרשת המסמכים שלקח טראמפ לאחוזת מאר־א־לאגו התפוצצה באופן שאיש בסביבתו לא ציפה לו. היא הצטרפה לחקירה נגד ארגון טראמפ שמתנהלת בניו־יורק, וגרמה לנשיא לשעבר להשתמש בזכות השתיקה בתשובה ללא פחות מ־400 שאלות שהציגה לו התובעת הכללית של מדינת ניו־יורק, לטיטיה ג'יימס. והצטרפה גם לחקירת ועדת הקונגרס לאירועי 6 בינואר. וגם לחקירה פלילית סביב הניסיון להטות את תוצאות הבחירות במדינת ג'ורג'יה. אבל כשהמקורבים המוטרדים ישבו השבוע עם טראמפ, הוא רצה לדבר רק על דבר אחד: השיפוצים של הבואינג 757 שלו, והשאלה האם המטוס יהיה מוכן בזמן להודעה על ריצה לנשיאות ב־2024.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"צריך להבין שהמוח של דונלד טראמפ אף פעם לא חושב שהוא בצרות", אומר בכיר רפובליקני ותיק ומחובר בפוליטיקה של פלורידה, שביקר פעמים רבות במאר־א־לאגו, "הוא באמת מאמין שהוא מסוגל לעשות מה שהוא רוצה מבלי שיהיו לזה השלכות. החיים לימדו אותו שאין לו בעיה לעבוד על כולם כל הזמן. כשהוא אמר שהוא יכול לירות במישהו באמצע השדרה החמישית ולא לאבד שום מצביע, זו לא הייתה הגזמה, זו הייתה כמעט נבואה".
יכול להיות שהחסינות המוחלטת הזו תתערער עכשיו? "אני לא חושב. הוא הרעיל כל כך את הבאר, שכל צעד משפטי אמיתי נגדו ייראה לא לגיטימי לכמעט חצי אמריקה".
נשמע שלא תצביע לו ב־2024. "אני מקווה שהוא לא יהיה המועמד של המפלגה, אבל אם כן, ודאי שאצביע לו. אני הולך עם הקבוצה שלי ואנחנו במלחמה נגד הליברלים על אמריקה. חבל רק שטראמפ לא מסוגל להבין שהוא כבר ניצח. הטראמפיזם השתלט על המפלגה הרפובליקנית, הוא יכול לשבת בבריכה במאר־א־לאגו ולחרוץ גורלות".
4 צפייה בגלריה
התובע הכללי, מריק גרלנד
התובע הכללי, מריק גרלנד
מסר בנוסח סרטי מאפיה. התובע הכללי, מריק גרלנד
(צילום: AFP)
על הפשיטה של ה־FBI במאר־א־לאגו שמע דונלד טראמפ רק כשהסוכנים כבר היו באחוזה. באותו בוקר הוא נפגש עם עורכי דינו במגדל טראמפ בניו־יורק, כשהישיבה נקטעה על ידי שיחת טלפון ממיאמי. הסוכנים הגיעו למועדון באחוזה כשהם לבושים באופן קז'ואלי כדי לגרום לכמה שפחות סצנות, וטראמפ ויועציו המבוהלים ראו בטלוויזיה במעגל סגור איך הם מחפשים במשרדו, במגורים ובמתקן אחסון בקומה הראשונה.
יו"ר סוכני ה־FBI, בריאן או’הייר, אמר השבוע כי כמות האיומים כלפי הארגון מאז הפשיטה “חסרת תקדים”. אתרים ימניים פירסמו גם את שם הסוכן הממונה על החיפוש
לקח לטראמפ כמה שעות לצאת מההלם ולחזור לספר ההוראות הרגיל שלו: זריקת כל הכיור על הקיר בניסיון לראות מה יידבק, והפעלת מיליוני תומכיו ברשתות החברתיות, באיומים על ה־FBI וגם באלימות ממשית שגבתה את חייו של אחד מאוהדיו, שנורה אחרי שניסה לחדור כנקמה למשרדי הבולשת בסינסינטי. יו"ר סוכני ה־FBI, בריאן או'הייר, אמר השבוע כי כמות האיומים כלפי הארגון "חסרת תקדים". בסוף השבוע שעבר שלח טראמפ את אחד מאנשיו להעביר לתובע הכללי, מריק גרלנד, מסר בזו הלשון: "המדינה עומדת להתפוצץ בגלל צו החיפוש הזה, מה אני יכול לעשות כדי להנמיך את האש?" מיד אחר כך קיבלו אתרים ימניים את עותק צו החיפוש שהיה בידיו של טראמפ ופירסמו את שם סוכן ה־FBI הממונה על החיפוש.
"לא צריך לראות יותר מדי סרטי מאפיה כדי להבין מה טראמפ עושה כאן", אומר הפעיל הרפובליקני, "אני לא יודע אם זה ממש איום על גרלנד כמו סוג של 'בוא נמצא דרך לסגור את זה בשקט'. טראמפ יודע שהוא לקח מסמכים חסויים שאסור היה לו להוציא מהבית הלבן, כל היתר זה גזלייטינג".
השבוע סירב משרד המשפטים לחשוף את התיק שצורף לבקשת צו החיפוש, בטענה כי "זה יגרום נזק משמעותי לחקירה מתגלגלת שקשורה לענייני ביטחון לאומי". עוד נאמר בהתנגדות המשרד, כי התיק כולל "מידע רגיש ביותר לגבי עדים". עכשיו כבר ברור כי הפשיטה במאר־א־לאגו לא נועדה רק להחזיר מסמכים רגישים, אלא הייתה גם חלק מחקירה פלילית שפרטיה לא ידועים.
דונלד טראמפ אף פעם לא האמין בקריאה, גם לא של מסמכים סודיים ביותר. יועציו מספרים כי הוא חושב שכל שיטת הסיווג מיותרת, וממילא יש לו מעט מאוד כבוד ל־CIA ול־FBI. בעדכוני הבוקר בבית הלבן, שלא נערכו מדי יום בתקופתו, הוא היה מקבל את מרבית התדרוכים בעל פה. היו גם מסמכים כמובן, אבל הוא היה רק מציץ בהם ולפעמים ביקש לשמור אותם.
ג'ון בולטון, שהיה לתקופה קצרה יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, סיפר השבוע ל"וושינגטון פוסט" כי טראמפ היה מבקש לפעמים להשאיר אצלו את העזרים החזותיים המסווגים ביותר – תמונות, תרשימים וגרפים. "אנשים היו מודאגים מאוד מהזלזול שלו בענייני סיווג", אמר בולטון, "כך שהסוכנים שתידרכו אותו בדרך כלל ביקשו לקחת ממנו את הפריטים האלה, אבל לפעמים הוא פשוט לא החזיר אותם. זה תמיד הדאיג אותי, כי ברגע שהוא יצא עם הדברים האלה מהחדר הסגלגל, אין לדעת מה הוא עשה איתם ולמי סיפר עליהם. כמעט שום דבר לא יפתיע אותי במה שיתגלה במסמכים שהיו במאר־א־לאגו".
יועצים של טראמפ ראו אותו לאורך שנותיו בבית הלבן קורע מסמכים באופן קבוע, משאיר חתיכות נייר על השולחן בחדר הסגלגל, בפח האשפה של חדר העבודה הפרטי שלו ועל הרצפה של מטוס אייר פורס 1. "פוליטיקו" דיווח השבוע כי בימים האחרונים של טראמפ בבית הלבן כל אחד עשה מה שרצה. אנשים יצאו מהבניין עם כל הבא ליד, ומסמכים נזרקו לפח בלי בדיקה.
"לא משנה כמה פעמים הסבירו לטראמפ שהוא עובר על החוק לשמירת מסמכים, זה לא הזיז לו", אומר הבכיר הרפובליקני, "טראמפ חושב שהרבה מאוד מסמכים ופריטים אחרים שנוצרו במהלך נשיאותו פשוט שייכים לו. הוא לא מבין שהם שייכים לעם האמריקאי. זה לא מפתיע, הוא מעולם לא הבין את היסודות שעליהם קמה הדמוקרטיה האמריקאית".
כשטראמפ עזב את וושינגטון בלי להעביר את השלטון לג'ו ביידן, הביעו גורמים ביטחוניים חשש אמיתי לגבי השימוש העתידי שיעשה במידע שיש לו. הוא התאים במדויק לפרופיל המושלם של עובד ממשלה לשעבר, עם גישה לסודות רגישים, שמרגיש ממורמר ומחפש נקמה ב"דיפ סטייט". ועדיין, איש לא חשב שטראמפ לקח איתו פיזית מסמכים סודיים ביותר.
4 צפייה בגלריה
סוכני ה־FBI בכניסה לבית הנופש של דונלד טראמפ בפלורידה
סוכני ה־FBI בכניסה לבית הנופש של דונלד טראמפ בפלורידה
''חקירה מתגלגלת בענייני ביטחון לאומי''. סוכני ה־FBI בכניסה לבית הנופש של דונלד טראמפ בפלורידה
(צילום: AP)
באביב 2021 הודיע מינהל הארכיונים והרישומים הלאומיים, הסוכנות הממשלתית האחראית על שמירת המסמכים של נשיאים לשעבר, לצוות של טראמפ כי חסרים להם מסמכים בעלי פרופיל גבוה. רק אחרי שאיים להעביר את הנושא למשרד המשפטים, איפשר טראמפ בינואר האחרון להעמיס 15 ארגזים ממאר־א־לאגו בחזרה לוושינגטון. כשפקידי הארכיון סיננו את המסמכים, הם החלו לחשוד שכמה רשומות עדיין חסרות, כולל מידע מודיעיני מסווג ברמות הגבוהות ביותר. בפברואר העביר הארכיון את הנושא רשמית למשרד המשפטים, שפתח בחקירה רחבת היקף.
בין היתר, פורסם השבוע, תישאלו סוכנים את מי שהיה היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט צ'יפולון, ואת סגנו פטריק פילבין. השניים שימשו כנציגים של טראמפ במגעיו מול הארכיון הלאומי לקראת סוף כהונתו. כשהתברר כי מסמכים רבים חסרים, פנה פילבין פנה ישירות לאנשיו של טראמפ, אבל אלה שמעו ממנו שוב ושוב את אותה תשובה: "המסמכים האלה שלי, לא שלהם". מכאן הכול הסלים עד הפשיטה חסרת התקדים על מעונו הפרטי של נשיא לשעבר.
בעוד ההשלכות המשפטיות של החקירה עדיין מעורפלות, דבר אחד כן ברור: מבחינת פוליטית, בתוך המפלגה הרפובליקנית, האירוע עשה לטראמפ רק טוב. דיוויד פרום, שהיה כותב הנאומים של ג'ורג' בוש הבן ואחד ממתנגדיו הגדולים של טראמפ, סיפר השבוע כי "תורם בכיר ומקושר מאוד אמר לי ש'רוב הרפובליקנים שאני מכיר כבר עזבו את טראמפ ועכשיו כולם חזרו'. אולי זה רק זמני, אבל באופן מזעזע אולי זה גם סוגר סופית את סיפור הפריימריז של 2024. אני לא רואה כרגע אף אחד שירוץ נגדו, ובוודאי שלא ינצח אותו".
אם יש מפסיד רפובליקני מאירועי השבועיים האחרונים, קוראים לו רון דה־סנטיס, מושל פלורידה, שהפך בשנה האחרונה לדרלינג החדש של העילית השמרנית. ערוצי התקשורת הימניים, הממליכים ומשליכים פוליטיקאים רפובליקנים, התאהבו בו ובחודשים האחרונים התעלמו בהדרגתיות מטראמפ. לפני כמה שבועות הופיע טראמפ בעצרת באריזונה, וב"פוקס ניוז" שידרו, באופן לא מעודן בכלל, ראיון עם דה־סנטיס, אחד משניים בפריים־טיים בטווח של חמישה ימים. שבוע אחר כך חזר טראמפ לנאום בוושינגטון לראשונה מאז עזב את העיר. הוא בנה הייפ שלם סביב האירוע ברשת החברתית שלו Truth Social ובמיילים לרשימת תפוצה ענקית, אבל "פוקס" לא שידרה אפילו את הנאום הזה.
באופן כללי, כלי התקשורת ששייכים לרופרט מרדוק – "פוקס", "וול סטריט ז'ורנל" ו"ניו יורק פוסט" – אמרו וכתבו בחודשים האחרונים דברים חסרי תקדים על טראמפ. אחד המגישים הבכירים של "פוקס", ברט באייר, טען שוועדת החקירה של 6 בינואר "גרמה לטראמפ להיראות מחריד", ואתר האינטרנט של "פוקס" העלה ראיונות עם תומכי טראמפ שהצהירו שהם חושבים ש"הזמן שלו עבר". כשנשאלו מי צריך להחליף אותו, ענו פה אחד: רון דה־סנטיס.
4 צפייה בגלריה
רון דה-סנטיס
רון דה-סנטיס
''יעשה את מה שטראמפ היה טיפש וחסר משמעת מכדי לעשות''. רון דה-סנטיס
(צילום: AFP)
כמו כמעט כל רפובליקני אחר ב־2018, גם דה־סנטיס היה עמוק מאוד במחנה של דונלד טראמפ. בסרטון הראשון ששיחרר בקמפיין לתפקיד המושל באותה שנה, הציגה קייסי דה־סנטיס את בעלה בפני מצביעי פלורידה ואמרה שהוא "כל כך הרבה יותר מאשר רק תומך של טראמפ". בהמשך הקליפ נראה דה־סנטיס משחק עם ילדיו בבניית החומה של טראמפ וקורא לילדה ספר על איך טראמפ אוהב לפטר אנשים. המטרה הייתה להציג מעין הומור עצמי, אבל המסר היה ברור – דה־סנטיס יכול להיות עצמאי, הוא רק יודע שזה אידיוטי לנסות, בוודאי בפלורידה.
התרומה האלקטורלית החשובה ביותר של דונלד טראמפ למפלגה הרפובליקנית הייתה הפיכתה של פלורידה – על 29 האלקטורים שלה – ממדינה מתנדנדת לאדומה לגמרי. דה־סנטיס ידע שהיצמדות לטראמפ תביא אותו לבית הממשל, וכך היה.
ארבע שנים אחר כך, דה־סנטיס מוכיח שאשתו צדקה כשאמרה שהוא "כל כך הרבה יותר מאשר רק תומך של טראמפ". הוא הפך לאיש שיותר ויותר שמרנים מסמנים כדבר הבא. טראמפ 2.0. אותה מדיניות, אותה מלחמה נגד ליברלים 24 שעות ביממה, אותה פוזה פופוליסטית, רק עם הרבה יותר תחכום ושליטה עצמית. טראמפ על סטרואידים, בעיקר כי בניגוד לנשיא לשעבר שמצא במפלגה הרפובליקנית עוד עגלה לעלות עליה, דה־סנטיס הוא שמרן קיצוני אמיתי. המקום שבו הם מתחברים הוא ביכולת לספק את הבשר לציבור בוחרים שמרגיש תחת איום קיומי כתוצאה מדמוגרפיה משתנה וייצוג נרחב יותר ויותר למיעוטים.
"לדה־סנטיס יש ביטחון עצמי שגובל בנרקיסיזם ושנאה אמיתית ועמוקה לאמריקה הליברלית", טוען בכיר רפובליקני, "הוא חלומם הרטוב של השמרנים"
"יש הרבה מושלים, בעיקר בדרום ארצות־הברית, שהם שכפול של טראמפ", אומר הבכיר הרפובליקני, "דה־סנטיס פרץ גם כי הוא מושל של מדינה מאוד גדולה שטראמפ הפך למבצר רפובליקני, וגם כי הוא מופת של ציניות. לא אכפת לו מדעת הקהל או העיתונות, יש לו ביטחון עצמי שגובל בנרקיסיזם ושנאה אמיתית ועמוקה לאמריקה הליברלית. הוא חלומם הרטוב של השמרנים".
לפני מספר שבועות הגיש מושל פלורידה תלונה נגד מסעדה במיאמי. זה אולי נראה קצת מוזר שמושל מדינה שאוכלוסייתה היא השלישית בגודלה בארה"ב יבזבז את זמנו על מלחמה במסעדה מקומית, אבל עבור דה־סנטיס זו הייתה הזדמנות לעשות עוד צעד לביסוס מעמדו כיורש של טראמפ. התלונה הגיעה אחרי שבטיקטוק צף סרטון מהמסעדה המושכת בעיקר הומואים ולסביות, וידועה במופעי דראג שהיא מארחת במהלך ארוחות בראנץ' בסופי השבוע. בקליפ הזה נראו כמה ילדים יושבים עם הוריהם, כשעל הבמה מפזזים גברים בלבוש נשים.
דה־סנטיס לא מיצמץ לפני שהגיש נגד המקום תלונה ובה נטען כי הפרה חוק משנת 1947 ולפיו "גברים המתחזים לנשים" באופן "מגונה" מהווים מטרד ציבורי. פרצה סערה, היו איומים, הרפובליקנים בפלורידה היו מאושרים. "זה כל מה שדה־סנטיס רצה", אומר הבכיר הרפובליקני.
כלומר? "מרגע שהוא נכנס לתפקיד המושל, הוא העלה את הזעם והמרירות של השמרנים לדרגה אחרת לגמרי, ואין לו שום בעיה להשתמש בכוח של המדינה כחלק מהמלחמה הזו. כשדיסני התנגדו לחוק האנטי־להט"ב שלו, שקבע שאסור להזכיר לה"טבים בבתי הספר, הוא היה בעננים. מלחמה נגד דיסני זה בדיוק מה שהוא חיפש. אותו דבר לגבי המלחמות שלו נגד בתי ספר ציבוריים ונגד כל הנחיות הקורונה.
"אין ספק שהוא טרול, אבל הוא גם מאוד חכם ומתוחכם. על אף שמשווים אותו לטראמפ, מדובר בליגה אחרת. באופן אישי אני תומך בו לגמרי, אני חושב שהתנועה הפרוגרסיבית היא סכנה קיומית לאמריקה עוד מימי פרנקלין רוזוולט, ואני חושב שהדמוקרטים צריכים לשקשק מהאפשרות שהוא יהיה המועמד הרפובליקני ב־2024. אני אומר לכל הליברלים שאני מכיר, 'תפחדו מאוד, כי רון דה־סנטיס יעשה את מה שטראמפ היה טיפש וחסר משמעת מכדי לעשות'".
טראמפ ניסה לחסל את הדמוקרטיה האמריקאית. אתה אומר שדה־סנטיס יצליח? "אני אומר שאם טראמפ רצה לקחת את אמריקה חזרה לשנות ה־50, רון רוצה להחזיר אותה למאה ה־19 ויש לו את היכולת לעשות את זה".
באופן באמת מדהים, דונלד טראמפ ביסס סופית את המורשת שלו בתוך המפלגה הרפובליקנית דווקא אחרי שהפסיד בבחירות. שקר הבחירות הגדול שהוביל לאירועי 6 בינואר השתלט בשנתיים האחרונות על כל המפלגה. לפי בדיקה של ה"וושינגטון פוסט", יותר ממחצית מהמנצחים במרוצי בחירות פנימיים – כ־250 מועמדים ב־469 פריימריז – הפכו את השקר למרכז האג'נדה שלהם. זה כולל 54 מתוך 87 מועמדים רפובליקנים במדינות מתנדנדות. בפריימריז שהתקיימו השבוע בוויומינג הפסידה ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, בהפרש עצום רק משום שהתייצבה נגד הנראטיב של טראמפ.
4 צפייה בגלריה
מפגין נגד דונלד טראמפ ליד המגדל של הנשיא לשעבר בניו יורק
מפגין נגד דונלד טראמפ ליד המגדל של הנשיא לשעבר בניו יורק
''החיים לימדו אותו שהוא יכול לעבוד על כולם כל הזמן''. מפגין נגד דונלד טראמפ ליד המגדל של הנשיא לשעבר בניו יורק
(צילום: AFP)
אדם עם אגו טיפה פחות גדול משל טראמפ היה כבר מעביר את הלפיד ליורשים הצעירים וקרי הרוח שלו. הוא בן 76, למה לו להישאר בתפקיד האיש שכולם עולים למאר־א־לאגו כדי לנשק את מקל הגולף שלו. "הוא לא מסוגל", אומר הבכיר הרפובליקני, "האירוניה היא שכיוון שאין לו מושג בהיסטוריה הוא גם לא מבין איזה מקום מרכזי יהיה לו בהיסטוריה. בעיקרון אני לא רואה שום סיבה להישאר עם טראמפ כשיש את האופציה של דה־סנטיס. יש לו את אותו זעם אנטי־ליברלי שהבייס הרפובליקני כל כך רוצה ואין לו את הבגאז' של טראמפ, כך שהוא יכול למשוך מצביעים עצמאיים. אבל אני חושב שהמשחק השתנה עכשיו".
הכול בגלל צו החיפוש? "כן. אפילו דה־סנטיס מיהר להשתולל בציוצים והצהרות כי הוא יודע שהוא צריך לשמור לעצמו סיכוי להיות הסגן של טראמפ".
ואכן, סקר שנערך השבוע הראה כי טראמפ זוכה ל־58 אחוזי תמיכה בפריימריז, כשדה־סנטיס, היחיד שמגיע לנתון דו־ספרתי, 16 אחוז, נשאר רחוק מאחור. 71 אחוז מהרפובליקנים חושבים שטראמפ צריך לרוץ ב־2024, וגם זה מספר שיא מאז 2020. וכל זה קורה במקביל למה שהיא בקלות התקופה הטובה ביותר בנשיאות של ג'ו ביידן עד כה. "אם הייתי מאמין בתיאוריות קונספירציה", אומר הבכיר הרפובליקני, "הייתי אומר שהדמוקרטים עושים הכול כדי להשאיר את טראמפ כמועמד לנשיאות כי הם מאמינים שהוא לא יכול לנצח את ביידן. זו לא הנחה מופרכת, אבל במקרה של טראמפ כדאי מאוד להיזהר במה שאתה מבקש. תשאלי את הילארי קלינטון".
פורסם לראשונה: 07:10, 19.08.22