זה קרה בתחילת 2008. זמן קצר לאחר חיסולו של עימאד מורנייה, מספר שתיים בארגון חיזבאללה ומי שכונה הרמטכ"ל של הארגון, התקיים בלבנון טקס לזכרו. במקום נכחו המזכ"ל חסן נסראללה, תומכי הארגון וגדוד של לוחמים שלא היה ממש מוכר אז. רגע השיא באירוע היה טקס סימבולי: נסראללה העביר את הנשק האישי של מורנייה לאחד מאותם לוחמים המשתייכים ליחידת העילית של חיזבאללה, "כוח רדואן". ברקע הוקראו מילותיו של מורנייה: "צוואתי היא ירושלים, היא ההתנגדות והיא הנשק".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הקישור בין מורנייה - ארכי-טרוריסט שהיה מעורב באינספור פעולות נגד ישראל - לבין אותו גדוד, שהיה אז אלמוני למדי, אינו מקרי. על פי דיווחים שונים הוא יזם את הקמתו וראה בו כלי אסטרטגי. עד חיסולו היחידה נקראה "כוח ההתערבות המהירה", או "יחידת ההתערבות". לאחר החיסול הוחלט לקרוא ליחידה על שם כינויו המבצעי של מורנייה - "חאג' רדואן".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
15 שנה חלפו, ו"כוח רדואן" הוא כבר לא גדוד מסתורי ליודעי דבר, אלא הסמל של עליית המדרגה בהצהרות הקרב של חיזבאללה נגד ישראל. בסבב הבא, אם וכאשר יגיע, הרבה יקום וייפול על תפקודו של הכוח, שמונה כ-2,500 לוחמים.
5 צפייה בגלריה
לוחם של "כוח רדואן" עם סמל היחידה על הזרוע
לוחם של "כוח רדואן" עם סמל היחידה על הזרוע
אריה שואג, עץ ארז וחרב. לוחם ''רדואן'' עם סמל היחידה על הזרוע
(צילום: צילום מסך)
ואם היה צורך בעוד הוכחות, בתחילת השבוע שעבר, ב-21 במאי, ערך חיזבאללה תרגיל ראווה שכמותו עוד לא היה. שואו של טרור. התרגיל דימה תקיפה של יישובים ישראליים, חטיפת שבויים וירי על סמלי מגן דוד ודגלי ישראל. אופנועים, כטב"מים, נשקים מצוידים היטב וכל מה שמצטלם ועושה רושם של קומנדו פעיל.
"נסראללה קרוב לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה", אמר ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, למחרת, ורמז לכך שישראל אולי סיימה זה מכבר מערכה בדרום, אבל יודעת שמצפון תיפתח הרעה.
את מרב תשומת הלב תפסו הלוחמים של כוח רדואן: היחידה שחיזבאללה מקדיש לה את מיטב האימונים, שצברה ניסיון מבצעי בסוריה וכרגע מתיישבת בעיקר בדרום לבנון ובדאחייה של ביירות - מעוז חיזבאללה בלבנון. הכוח שומר על דריסת רגל גם בצפון לבנון וגם בסוריה.
כשהם בדאחייה לובשים הלוחמים בגדים שחורים. בדרום לבנון הם לובשים בעיקר מדי צבא. בטקסים ובחגיגות שחיזבאללה עורך בתקופה האחרונה לוחמי רדואן משתתפים כשהם רעולי פנים לחלוטין, במדים שחורים מלאים ובמשקפיים שמסתירים כל סימן לזהותם. המגע עם האוכלוסייה האזרחית מינימלי עד אפסי.
על מדי היחידה המיוחדת רקום הסמל המורכב מאריה שואג, עץ ארז לבנון וחרב המסמלת את החרב של עלי בן אבי טאלב, שנחשב לדמות הדתית החשובה ביותר עבור השיעים אחרי הנביא מוחמד. על המדים רשום: "לבייכ יא זיינב", כלומר תחת פקודתך זיינב - בתו של עלי בן אבי טאלב, שהיא דמות המסמלת הקרבה אצל השיעים.
בלבנון לא ממהרים לחשוף פרטים על היחידה שנושאת אופי סודי, אבל לובשי המדים השחורים מסקרנים גם את התקשורת הערבית. הם מכונים "כוחות התגובה המהירה המיוחדים", אבל החשש הגדול הוא שהם ממש לא שם רק כדי להגיב.
5 צפייה בגלריה
תיעוד נדיר של לוחם כח רדואן בפנים גלויות
תיעוד נדיר של לוחם כח רדואן בפנים גלויות
תיעוד נדיר של לוחם ''רדואן'' בפנים גלויות
(צילום: צילום מסך)
"הכוונה של כוח רדואן היא לנסות לחדור את הגבול הישראלי ולכבוש איזשהו שטח בגליל", אומרת אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר סגנית ראש המל"ל, "יש לזה עדויות של תרגילים ישנים אפילו בתקופתו של מורנייה והיה בשבוע שעבר תרגיל שבסוף נראה יותר כקרקס, שבו הם ניסו להפגין את היכולות שלהם בניסיון לחדור את החומה הישראלית, להיכנס לישראל ברכבים שנחטפו, להשתלט על יישוב ישראלי או מוצב ישראלי, לתקוע את הדגל של חיזבאללה ולהכריז 'כבשנו'".
אפשר לעצור את זה? "ברור שלצה"ל יש יכולות להדוף ולעמוד מול התוכנית הזו. המנהרות שחוסלו היו אמורות להיות האמצעי שדרכו יחדרו אנשי 'כוח רדואן' לישראל. את האמצעי הזה כבר אין להם, אבל אנחנו לא יודעים אם נחפרו מנהרות חדשות או שיש אמצעים חדשים לעשות את זה. הם משתמשים כרגע במונח 'כיבוש הגליל', זה תרחיש שאומר שבמלחמה הבאה לא יסתפקו בשיגור טילים או בשיבוש פעילות חיל האוויר הישראלי, אלא גם ינסו לתקוף ביבשה דרך הכוח הזה. התוכנית הזו ידועה לפיקוד הצפון ונלקחת בחשבון בתרגילים האחרונים. מנסים לראות איך מתמודדים איתה".
הלוחמים מתקבלים ל"כוח רדואן" אחרי מיון קפדני, ומשם מתחיל מסלול הכשרה מפרך: צלפים, ירי נ"ט, קרב מגע, נהיגה מבצעית, שימוש בחומרי נפץ, זחילה בשטח הררי ועוד. לדברי טל בארי, מנהל מחלקת המחקר ב"מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בזירה הצפונית", "פעילי היחידה מקבלים הכשרות באופן ישיר מיחידת הקומנדו האיראנית 'א-סאבירין' של משמרות המהפכה".
ההערכה היא כי אם יש נשק שנמצא ברשות חיזבאללה - ב"כוח רדואן" יודעים איך לתפעל אותו. "אנו מעריכים כי ביכולתו של חיזבאללה לצייד את היחידה בכל נשק רלוונטי ללוחמת חי"ר וקומנדו הקיים היום בשוק הנשק", אומר בארי, אך מסייג כי "לא ניתן לקבוע בוודאות כי סוגי הנשק אותם רואים בסרטוני התעמולה אשר נעשו על יחידת 'רדואן', אכן משמשים את היחידה באופן קבוע. ייתכן כי לפחות חלק מכלי הנשק אכן משמשים את היחידה".
כדי להתקבל ל"כוח רדואן", הלוחמים צריכים להוכיח לא רק יכולות פיזיות, אלא גם נאמנות טוטאלית לחיזבאללה. אחרי זה נמדד כוח הסבל. גורמים בחיזבאללה סיפרו לתקשורת הלבנונית על אימונים צבאיים וגופניים, ותרגילים פיזיים ומנטליים שבוחנים את היכולת של המועמדים להחזיק מעמד בסיטואציות קשות. הם מספרים שזה מה שמורנייה שאף אליו: "אנשים שיוציאו פעולות מורכבות וקשות כי הם מודעים היטב למי הם מכוונים את הנשק שלהם".
5 צפייה בגלריה
עימאד מורנייה
עימאד מורנייה
הצוואה שלו. מורנייה
(צילום: AP)
לוחמי רדואן מלוּוים גם מבחינה פסיכולוגית, אבל את זה ממש לא רואים בסרטוני הראווה. בתקשורת הלבנונית פורסם כי ישנם שלושה מרכזים פסיכיאטריים בדרום לבנון, בהם מטופלים גם לוחמי "כוח רדואן" בצורה דיסקרטית, בעקבות גילויים של פוסט-טראומה מקרבות עקובי דם בהם השתתפו, בעיקר בסוריה.
על פי הדיווחים, חיזבאללה מסתיר את הנושא הזה "כיוון שהוא רואה בו פגם".
לוחם לשעבר שהתראיין לתקשורת לבנונית אמר כי "לוחמי חיזבאללה הם בני אדם החוששים ממלחמה וממוות, וחלקם אולי נועזים ואמיצים יותר מאחרים, אבל זה לא אומר שהמלחמה היא פיקניק או שאף אחד לא מפחד מהמוות". הוא סיפר כי נתקל בקרבות בסוריה בין 2013 ל-2014, במראות מאוד קשים. "היו שם הרבה לוחמים צעירים ללא ניסיון צבאי, והם לא נלחמו בקרבות קודמים, אז חלקם בכו ופחדו מהקול של הירי וחלקם נחרדו ממה שראו, מהמוות ומההרג, עד כדי עצב ודיכאון".
ובינתיים, בדרום לבנון, שמו של "כוח רדואן" התחיל לצבור תאוצה, ובחיזבאללה הבינו שלמרות שמדובר ביחידת עילית חשאית לכאורה, יש להם גם אינטרס להפוך את הכוח שלה לגורם מרתיע. התקשורת הצבאית של הארגון החלה לפרסם ברשת סרטונים מבוימים היטב המציגים את לוחמי היחידה ויכולותיהם, כולל איומים לא מרומזים בכלל לכיוון ישראל.
באחד הסרטונים, למשל, המצלמה מתמקדת ומלטפת ממש בתנועה את המדים המנומרים, הפנים, הידיים המכוסות בקפידה והנשקים הטעונים על רקע דגלי חיזבאללה המתנופפים בנוף הלבנוני. "הישות הזמנית שלכם יותר חלשה מקורי עכביש", אומר בעברית במבטא ערבי הקריין, ומזכיר את נאומו המפורסם של נסראללה, "ההתנגדות אורבת בכל העוצמה".
בסרטונים אחרים הוצגו לראווה טקטיקות לחימה שונות, כמו לחימה בשלג, בהרים, בכניסה לים בסירות מתנפחות, בצניחה ועוד. כלי הנשק זכו לקלוז-אפים גאוותניים, שהפגינו את הניסיון המעשי שצברו אנשי הכוח בלחימה בסוריה.
טל בארי, מנהל מחלקת המחקר במרכז עלמא: "פעילי היחידה מקבלים הכשרות באופן ישיר מיחידת הקומנדו האיראנית 'א-סאבירין' של משמרות המהפכה. ביכולתו של חיזבאללה לצייד את היחידה בכל נשק רלוונטי ללוחמת חי"ר וקומנדו הקיים היום בשוק הנשק"
על פי תרחישי המלחמה, העימות הבא בין ישראל לחיזבאללה לא יהיה דומה למה שהכרנו. זאת לא תוכנית מגירה סודית, זאת ההצהרה הגלויה של נסראללה: כיבוש הגליל. כניסה קרקעית לשטח ישראל וכיבוש יישוב או מוצב צפוני. במקרה כזה, "כוח רדואן" הוא הזרוע שאמורה לעבור את הגבול לתוך ישראל ולהיכנס רגלית ובאמצעות כלים צבאיים. מכה כזאת - שצה"ל נערך אליה מבצעית כבר כמה שנים - עלולה להיות בעלת משמעות סימבולית לכוחו של חיזבאללה ולעלייה שלו להתקפה.
את ההצהרות על "כיבוש הגליל" עוטפים בחיזבאללה בביטחון עצמי מופגן ובלוחמה פסיכולוגית. "בחיזבאללה יש היום טילים שמגיעים עד חיפה ועד דימונה במדויק", הצהיר לפני מספר חודשים הגנרל הישאם ג'אבר, קצין בכיר בצבא לבנון. "מבחינה יבשתית חיזבאללה הכין את 'רדואן' לכניסה מיידית, עם פרוץ מלחמה, לגליל העליון. תוך דקות הכוח הזה ייכנס, וכוחות אחרים מאומנים ייכנסו ויכבשו את ההתנחלויות בגליל העליון וייקחו גם שבויים. אז מה היעילות של צה"ל אם זה יקרה? כלום. חיל האוויר לא יכול להתמודד עם זה כי הוא עלול להרוג אוכלוסייה אזרחית ישראלית. גם טנקים במצב הזה לא יכולים לזוז. בחיזבאללה אומרים שלמדו את הנושא הזה טוב מאוד".
לדברי אורנה מזרחי, "'כוח רדואן' בא לשווק איום מסוג חדש בתחום היבשתי. זה כוח שנבנה לאורך השנים, לוחמיו נלחמו גם בסוריה והיו חלק ממלחמת האזרחים. הם לחמו שם כמעט עשור וצברו הרבה מאוד ניסיון בלחימה, וזה ניסיון חשוב.
"'כוח רדואן' נבנה לאורך השנים כיחידת העילית של הארגון. מעין כוח קומנדו שמונה כמה אלפי לוחמים שמאומנים היטב, כשהכוונה היא לבנות כוח שייצר איום חדש נגד ישראל, כי למעשה האיום היחיד שהתפתח עם השנים זה איום הטילים. היום מדברים על 150 אלף טילים. המטרה של חיזבאללה היא לצבור עוד ועוד יכולות, כדי לייצר לצה"ל קושי בפעם הבאה, יותר ממה שהצליחו לעשות בעבר".
בשמו ה"יבש" יותר, והמוקדם הרבה יותר, נקרא "כוח רדואן" גם "יחידה 125". "היחידה הזאת נודעה במקורות לבנוניים אחדים כ'יחידה צבאית-ביטחונית', מה שעשוי להעיד כי בדומה למודלים מוכרים של יחידות מובחרות אחרות, היא כוללת אספקט מבצעי גלוי (צבאי) ואספקט מבצעי נוסף חשאי יותר (ביטחוני), הכולל פעילות "שקופה", מסביר טל בארי ממרכז "עלמא".
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
רוצה לעלות להתקפה. נסראללה
(צילום: EPA)
"כוח רדואן" היה בין היתר הגורם האחראי לפעולת החטיפה של אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל ביולי 2006, שהובילה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. ההכנות והפעולה עצמה בוצעו תחת פיקודו הישיר של עימאד מורנייה.
"ליחידת 'רדואן', אשר הוקמה בסיוע 'כוח קודס' האיראני, מוזגו למעשה 'יחידת ההתערבות', ששימשה ככוח מסייע לכוחות חיזבאללה, וכוחות מיוחדים נוספים", מסביר בארי. "'יחידת ההתערבות', בפיקודו של היית'ם עלי טבאטבאי, הייתה יחידה אורגנית ותיקה אשר היוותה חלק מהמערך הלוחם של חיזבאללה. היא שימשה ככוח התקפי מיוחד, שסייע ליחידות השדה של חיזבאללה והיוותה את הבסיס הארגוני ליחידת 'רדואן'. פעילי יחידת 'רדואן' הצטרפו לפעילים של היחידות הגיאוגרפיות של חיזבאללה 'נאצר' ו'עזיז', המוצבים דרך קבע בקרבת הגבול עם ישראל".
טבאטבאי, המכונה גם "אבו-עלי", הוא דמות מפתח. הוא בן לאם דרום-לבנונית ולאב איראני, שנולד בביירות וגדל בדרום לבנון. אבו-עלי מבוקש גם על ידי הממשל האמריקני, שמציע פרס של עד חמישה מיליון דולר עבור מידע רלוונטי עליו. את הניסיון שלו הוא צבר בסוריה ובתימן. הוא הצטרף לחיזבאללה בצעירותו, ולאחר חיסול מורנייה מונה למפקד מחלקה ב"כוח רדואן".
בזמן מלחמת האזרחים בסוריה, כאשר חבר חיזבאללה לכוחות משטר אסד בלחימה נגד כוחות דאעש, קיבל טבאטבאי לידיו סמכות חדשה ומיוחדת בסוריה: אחריות על בניית התשתית הצבאית של חיזבאללה בדרום סוריה, סמוך לגבול עם ישראל. ב-18 בינואר 2015 הוא ניצל ככל הנראה מתקיפה המיוחסת לישראל, סמוך לכפר חאדר במחוז קוניטרה, תקיפה שבה נהרג ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד.
טבאטבאי שומר על פרופיל נמוך מאוד. ההערכה היא כי הוא זה שקיבל מנסראללה את "תיק הפלישה לגליל", והוא המפקד בפועל של "כוח רדואן" ומי שאמור להשיג לחיזבאללה תמונת ניצחון.
התוכנית של נסראללה קיבלה מכה קשה ב-2018, עם חשיפת מנהרות הטרור שהיו אמורות לשמש את "כוח רדואן" בפעולה. חיזבאללה אמנם נאלץ לחשב מסלול מחדש, אבל נסראללה לא זנח את התוכנית הגדולה. להפך, חדירה לישראל הפכה ליעד מרכזי של "כוח רדואן". כדי לתת מענה לאיום הזה, ישראל פועלת בין היתר לבניית מכשול קרקעי פיזי בגבול הלבנוני, בדומה לזה שקיים בגבול עם עזה. בחיזבאללה פירסמו בתחילת השנה סרטון ובו לוחמים של "כוח רדואן" מפוצצים לכאורה חלק מחומת הבטון.
אורנה מזרחי, סגנית ראש המל"ל לשעבר: "'כוח רדואן' בא לשווק איום מסוג חדש בתחום היבשתי, כי למעשה האיום היחיד שהתפתח עם השנים זה איום הטילים. המטרה של חיזבאללה היא לצבור עוד ועוד יכולות, כדי לייצר לצה"ל קושי בפעם הבאה, יותר ממה שהצליחו לעשות בעבר"
איש לא משלה את עצמו שעימות עם חיזבאללה לא יכלול ירי טילים מסיבי, אבל הסיפור הגדול הוא שלא תהיה הסתפקות בכך.
עבד אל-בארי עטוואן הוא עיתונאי ועורך בריטי ממוצא פלסטיני. העורך הראשי של אתר החדשות והדעות "א-ראי אל-יום". גם הוא עוקב אחרי פעילות "כוח רדואן". "בתמרונים אלו לא נעשה שימוש בטילים מדויקים, וההתמקדות היא רק בצד היבשתי, והסתערות על הגבולות, שמשמעותה ניסיון לפגוע במדינה הכובשת בצד הרך שלה", כתב. "הגנרלים מספקים תמונה מדויקת של נקודות החוזק והחולשה של הצבא הישראלי. האמירה שחיזבאללה מתכנן לעבור מהגנה להתקפה, סובבת סביב ההשתתפות הבולטת ביותר של 'כוח רדואן', שזכה ליכולות קרקעיות עצומות ומתקדמות מאוד במהלך השתתפותו במלחמה בסוריה, ומעורבותו במלחמה קשה מאוד. קרבות עם ארה"ב ועם קבוצות חמושים בגיבוי ערבי".
בשנת 2015 קיבל מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הודעת תנחומים ממפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם, מוחמד דף, לאחר שישראל חיסלה שניים מלוחמיו ב-2015 בקוניטרה הסורית. בהודעתו אמר דף: "זה הפך להיות הכרחי לכל כוחות ההתנגדות לנהל את הקרב הבא כאחד, בו מצטלבות השריפות (הירי) על הארץ הכבושה".
מאז, המגמה הזאת רק התחזקה.
"אנו מביטים אל העתיד בתקווה גדולה", אמר לאחרונה חסן חב אללה, הממונה בחיזבאללה על היחסים בין הארגון לבין הפלסטינים. "ישראל חוששת מהסלמה עוצמתית ומתפקיד ההתנגדות הלבנונית, וחיה בחששות מכניסת 'כוח רדואן' לתוך הגליל בפלסטין הכבושה". חב אללה ציין גם מי הדמות שאחראית להתחזקות "ציר ההתנגדות" שמחבר בין סוריה, לבנון ועזה: סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, שחוסל במתקפה אמריקנית בתחילת 2020.
5 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
סולימאני. אחראי להתחזקות ''ציר ההתנגדות''
(צילום: AP)
"התלכדות הזירות זה אלמנט חדש שהתחזק בשנים האחרונות", מסבירה אורנה מזרחי. "הגיבוי האיראני לגורמים מסביבנו גובר בסוריה, בעזה ובלבנון. המלחמה הבאה אולי תקיף יותר חזיתות. איראן תוביל חזית ההתנגדות כוללת. לא כל הציר השיעי, אלא גם הגורמים הפלסטיניים בעזה שנתמכים על ידי איראן. הכוונה היא להקשות על צה"ל ולפתוח חזיתות שונות בבת אחת, למרות שחיזבאללה אף פעם לא השתתף בסבב לחימה מול ישראל עם הפלסטינים ולא היה מעורב ישירות".
הציר המחבר הוא דתי. יותר מ-40 אחוז מהאוכלוסייה הלבנונית היום הם שיעים - שינוי דמוגרפי חשוב ומשמעותי עבור חיזבאללה. "בסיס תמיכה עממי זה אינו תולדה רק של העוצמה הצבאית שממנה נהנה חיזבאללה, אלא גם מהעובדה שבמובן מסוים הוא מקנה לקהילה השיעית מסגרת זהותית-אידיאולוגית-פוליטית ומעצים את הקהילה השיעית בתוך לבנון", מסביר ד"ר יוסרי ח'יזראן, מרצה במרכז האקדמי שלם וראש מכון המחקר של המרכז למורשת הדרוזים.
"חיזבאללה הוא מדינה בתוך לבנון, עם מוסדות אזרחיים בכל תחומי החיים ותוכנית שיקום מהמלחמות עם ישראל שחיזבאללה מפעיל, שמכוונת בראש ובראשונה לאזרחים השיעים. חיזבאללה מספק צרכים רבים של הקהילה האזרחית, כך שההתייחסות לחיזבאללה כשלוחה של איראן היא התייחסות פשטנית ושטחית, שאינה מתייחסת לכל המרכיבים ולכל האלמנטים ולכל הגורמים המסבירים את התופעה של חיזבאללה בלבנון".
לטענת ד"ר ח'יזראן, סוריה היא בעל ברית אסטרטגי משמעותי יותר לחיזבאללה והעדות לכך היא ההשתתפות הפעילה, שגבתה כאמור מחיר, בשנות מלחמת האזרחים בסוריה. "סוריה היא ערוץ החיים של חיזבאללה מבחינת אספקת הנשק, התמיכה והזיקה האסטרטגית וההיסטורית", טוען ח'יזראן. "איראן היא מקור מימון חשוב אבל לא יחיד. איראן גם לא יכולה להזרים נשק או כספים לחיזבאללה ללא הסכמת סוריה".
בין היתר, חיזבאללה אימן והכשיר את אלפי הלוחמים שלו על אדמת סוריה במלחמת האזרחים מתוך תפיסה לפיה אם משטר אסד ייפול גם מעמד חיזבאללה יזדעזע. לכן הלוחמים, ביניהם חיילי "כוח רדואן", התאמנו ונלחמו במלחמת האזרחים הקשה.
ד"ר יוסרי ח'יזראן: "סוריה היא ערוץ החיים של חיזבאללה מבחינת אספקת הנשק, התמיכה והזיקה האסטרטגית וההיסטורית. איראן היא מקור מימון חשוב, אבל לא יחיד. איראן גם לא יכולה להזרים נשק או כספים לחיזבאללה ללא הסכמת סוריה"
בישראל עוקבים, באופן טבעי, אחרי פעילות "כוח רדואן". גורם ביטחוני בכיר הסביר השבוע כי במערכת הביטחון לא מזלזלים ביכולות של יחידת "רדואן", אך צריך שהכול יעמוד בפרופורציות הנכונות. לדבריו, מדובר ביחידה גדולה עם שיפורים מיוחדים בתורת הלחימה, אבל חשוב לזכור שלוחמי צה"ל במלחמת לבנון השנייה ב-2006 ערכו קרבות מול כוחות חי"ר יבשתיים, בבינת ג'ביל לדוגמה, כך שזו לא תהיה הפעם הראשונה שכוחות של צה"ל יילחמו מול כוחות יבשתיים של חיזבאללה.
על אף שהם התאמנו לאורך שנים בשדות הקרב בסוריה, לדברי הגורם הביטחוני הבכיר יש לזכור שהלחימה בסוריה שונה בהחלט מהלחימה עם ישראל. ב-2020, למשל, הופצו הקלטות וידיאו של לוחמי "רדואן" בסוריה, שחשפו את היקף האבידות שספגו כתוצאה מהפעולות הטורקיות באידליב ואת הפחד שאחז בחיילי המשטר הסורי. אחד מלוחמי "רדואן" חשף, בהקלטה בתפוצה רחבה, כי הרוסים נטשו אותם, וגם כוחות המשטר הסורי נסוגו והותירו אותם בחזית במהלך הקרבות המתמשכים ליד העיר האסטרטגית סרקיב.
כלי תקשורת בסוריה הפיצו סרטון של הרגעים האחרונים של הלוחם, "מוחמד ג'מאל תרשישי", בזמן שהוא צילם את זירת הקרבות סביבו, עם סימני אימה, ואמר: "הם קצרו אותנו כמו חציר. נכנסו (הטורקים) בלי שאף אחד יתייחס אליהם". זמן קצר לאחר מכן גם הוא נהרג.