קצת לפני שש וחצי בערב של 29.2 השנה, נעצרה מכונית מרצדס במתחם תחנת פז ברחוב לוי אשכול בחולון, וממנה יצאו שלושה צעירים. הם נכנסו למסעדת "פיתה בשר" שבמתחם, שם פגשו חברים נוספים, והתיישבו לאכול. זה היה ערב חמישי, וגם במסעדה וגם בסביבתה שהו אנשים רבים.
עוד כתבות למנויים:
כ-20 דקות לאחר מכן נכנס למקום גם משה אוקנין (53). אוקנין הוא עבריין שמוכר היטב למשטרה, ובין היתר בעבר אף נטען כי היה יעד לחיסול, שיוחס לארגון הפשיעה מוסלי.
5 צפייה בגלריה
yk13855042
yk13855042
מנחם מנדל אסרף
על פי המתואר בכתב האישום, אוקנין ניגש לשולחן שבו ישבה החבורה ויצא החוצה עם אחד משלושת הצעירים שהגיעו במרצדס. השניים החלו לשוחח, כשחבר נוסף מהשלישייה, מנחם-מנדל אסרף שמו (23), יצא אליהם. אוקנין סימן לו בידו להתרחק, אסרף לא ממש אהב את זה, ובין השניים החל להתפתח דין ודברים. אוקנין הניח את ידו על לחיו ואחר כך על צווארו של אסרף, הוויכוח התלהט, אסרף הסיר ממנו את ידו של אוקנין, אבל הוא שוב הניח אותה על צווארו. בשלב זה, כך על פי כתב האישום, אסרף שלח יד לפאוץ' שהיה עימו, ושלף אקדח. חלפו כמה דקות נוספות של ויכוח, ואסרף החליט לסגור את האירוע: הוא כיוון את האקדח לעבר ירכו השמאלית של אוקנין, וירה.
אוקנין נפצע קשה, פונה לבית החולים, הורדם והונשם, אחר כך עבר סדרת ניתוחים וטיפולים. בזמן אמת, האירוע החמור – ירי בין עבריינים בלב אזור הומה אדם – עבר מתחת לרדאר התקשורתי. אבל כשהמשטרה עצרה את אסרף כחשוד המרכזי בפרשה, זה השתנה. לאסרף יש "ייחוס" בעולם התחתון: הוא הנכד האהוב של זאב רוזנשטיין, מי שהיה במשך שנים ארוכות היעד מספר אחת של משטרת ישראל.
בתחילה חשבו במשטרה שיוגש כנגד הנכד כתב אישום חמור בגין ניסיון רצח. בסופו של דבר, האשימה אותו פרקליטות מחוז תל־אביב (פלילי) בנשיאת נשק ובחבלה בכוונה מחמירה. אם יורשע, צפוי אסרף למאסר נוסף בסדרת המאסרים שהספיק לצבור ב-23 שנותיו, במהלכם סימנה אותו המשטרה כבעל מסוּכנות גבוהה, וכמי שחבר בכנופיית פשע ומצוי במספר סכסוכים פליליים. עכשיו השאלה היא מה יקרה הלאה: האם אחרי ההסתבכות האחרונה רוזנשטיין ג'וניור יצליח לשבור את התבנית הצפויה, ולא ילך בדרכו הפלילית של סבו המפורסם; או שבמקרה שלו, המסלול כבר מכתובּ מראש?
"הגאווה של זאביק רוזנשטיין", זו הייתה הכותרת של הכתבה במקומון התל-אביבי, שהוקדשה למנחם-מנדל כשהיה רק בן עשר. הכתבה תיארה אותו כאחד מהשחקנים המבטיחים בקבוצת האפרוחים של מכבי תל-אביב בכדורגל, מקור לגאווה עצומה לשרית אמו, בתו של זאב רוזנשטיין. "סוף-סוף יש משהו חיובי לכתוב על המשפחה שלנו", אמרה האם בראיון. אביה היה אז באחד ממאסריו הארוכים. "הוא יודע הכל על המשחקים ומאוד גאה במנחם", סיפרה האם. "הם מדברים הרבה בטלפון, ואבא שלי כל הזמן מדרבן ומחזק אותו. הלוואי שבקרוב הוא גם יוכל לראות אותו משחק".
שנים לאחר מכן, במשפטו של אסרף בגין נשיאת נשק, מי שעמד להעיד לטובתו היה לא אחר מאשר כפיר אלפונטה, מאמנו הקודם בכדורגל. אלפונטה, שליווה את מנחם משנותיו הראשונות כשחקן ועד גיל 15, העיד על כישרונו הבלתי רגיל של מנחם כשחקן כדורגל, על חשיבות המסגרת הספורטיבית עבורו, ועל "צערו לראות את דרכו של הנאשם מידרדרת לאורך השנים". זה לא ממש עזר: אסרף הורשע ונאסר.
5 צפייה בגלריה
זאב רוזנשטיין
זאב רוזנשטיין
הסבא זאב רוזנשטיין
(צילום: ערן יופי כהן)
זו לא הייתה הפעם הראשונה שלו בכלא. מנחם-מנדל אסרף הוא בנם של שרית רוזנשטיין - בתם של זאב ואיבון רוזנשטיין - ושל בעלה באותה עת, משה. הוא הרביעי מבין שישה אחים ואחיות שנולדו לזוג. כשהיה בן שלוש הוריו התגרשו. לטענת חבריו, במשך השנים לא היה בקשר ממשי עם אביו, "והוא רוצה לשנות את שם המשפחה לרוזנשטיין". ביומיום הוא מציג עצמו כ"מנחם-מנדל", שמו מלידה, שניתן לו על שם הרבי מלובביץ'.
אחרי הגירושים הפכה אמו לדמות הדומיננטית ביותר בחיי הילד הצעיר. "היא עמוד התווך של חייו", אומר אחד מחבריו. כשהיה בן 11 שרית נישאה שנית, ולאסרף נוספו עוד שתי אחיות למחצה. כל הזמן הזה, אסרף הצעיר גם שמר על קשר קרוב עם דמות נוספת: הסבא, זאב רוזנשטיין.
רוזנשטיין הסב נחשב לאורך שנות ה-90 ובתחילת המילניום לדמות החזקה והידועה בעולם התחתון הישראלי. ככזה גם צבר עימותים וסכסוכים, ששיאם היה במה שמכונה "הפיגוע הפלילי" ברחוב יהודה הלוי בתל־אביב בדצמבר 2003. המטען שיועד לחסלו התפוצץ בלב רחוב הומה אדם, הרג שלושה אזרחים תמימים, פצע רבים אחרים – והפך לקו פרשת מים של ממש ביחס של המשטרה לפשיעה ולארגוני פשיעה. רוזנשטיין עצמו נעצר כשנה מאוחר יותר, והורשע בשנים הבאות במספר תיקים, חלקם קשורים בסחר בסמים – בגינם נכלא בארה"ב – ואחרים, הקשורים לעבירות שונות, בהן גם הזמנת מתנקשים לחיסול האחים יעקב וניסים אלפרון. מאז שנעצר ב-2004 רוזנשטיין היה 17 שנה במאסר, עד ששוחרר בפברואר 2021.
"מדובר במי שבחר לאמץ את אורח החיים העברייני", פסק בני שגיא, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בגזר הדין שניתן לאסרף בפברואר 2021.
במשך הזמן הזה, הנכד אסרף גדל ופיתח קשר עמוק עם סבו. "מנחם-מנדל רואה בסבו דמות אבהית", אומר איש מקצוע שפגש אותו בכלא. "היחס החם והתמיכה שהוא מקבל מסבו הם העוגן שלו בתוך הסערה".
אלא שלמורת רוחו של הסב, הקשר הזה לא מנע מאסרף להסתבך לאורך השנים, והוא יצא ובא מבתי הכלא בגין עבירות שונות. "אנו סבורים כי קיים סיכון רב להישנות התנהגות עוברת חוק", התרשמו ממנו גורמים טיפוליים. "התרשמנו מצעיר אשר בהמשך למהלך חייו מתקשה לתת אמון באחר ולבטא רגשותיו ומחשבותיו".
אבל לרגע היה נדמה שהנה, הסיפור הזה בכל זאת מסתיים בטוב. זה קרה כשאסרף החליט לחזור וללמוד בין כותלי הכלא. "מנחם השלים 12 שנות לימוד בתנאי כליאה, צעד שמראה על רצינות והתחייבות לשינוי", תיארו גורמים טיפוליים את השינוי שחל בו. התקדמות זו לא רק הביאה אותו בחזרה למסלול הלימוד, אלא גם "עוררה בו את ההבנה לקחת אחריות על חייו, בניית קשרים חיוביים עם מקבלי החלטות וחיזוק האמון בעצמו, שלבים שלא נראו אפשריים בעבר".
ואכן, כשהשתחרר, ניסה למצוא את דרכו בעולם הנורמטיבי. "בהפסקות הקצרות בין מעצר למעצר, מנחם הצליח למצוא עבודה בחנות לכלי בית ולהציג יכולת להשתלב ולתרום", אומרים חבריו.
5 צפייה בגלריה
שרית רוזנשטיין
שרית רוזנשטיין
האמא שרית. ''עמוד התווך של חייו''
(צילום: מיכאל קרמר)
אבל שוב, המטוטלת נעה. אסרף לא התמיד בכיוון החיובי, ונתפס עם נשק לא חוקי. "מדובר במי שבחר לאמץ את אורח החיים העברייני", פסק בני שגיא, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל־אביב, בגזר הדין שניתן לאסרף בפברואר 2021. הוא הורשע ונשלח לכלא בפעם השלישית. בפעם הראשונה, נשלח לתשעה חודשי מאסר; בשנייה ל-17 חודשים; הפעם כבר נידון לשנתיים וחצי. "מגיליון הרשעותיו של הנאשם עולה כי, למרות גילו הצעיר, הוא הספיק לצבור לחובתו שתי הרשעות קודמות במגוון רב של עבירות", הדגיש השופט שגיא.
אסרף נשלח לרצות את עונשו בכלא איילון, בעת שסבו היה שם בשנות מאסרו האחרונות. לפרק זמן מסוים, הנכד אפילו חלק עם סבו אותו תא בכלא. אחר כך, כשלטענת המשטרה התגברו הידיעות המודיעיניות נגדו, אסרף הועבר לאגף ההפרדות בכלא איילון.
במשטרה טענו כי בתקופת מאסרו ניסה הנכד להקים ארגון פשיעה וייחסו לו רמת מסוכנות גבוהה. על כך ניתן ללמוד מעתירה שהגיש אסרף, שבה ביקש לאשר לו לצאת לחופשה מהמאסר כדי להשתתף בחתונת אחותו. שירות בתי הסוהר הצהיר במסמך שהוגש לבית המשפט כי אסרף, "משויך לקטגוריה א'. אסירים שסווגו לקטגוריה א' הינם אסירים שאין להוציאם לחופשה משיקולים של סכנה לשלום הציבור או לביטחון המדינה". בין היתר הדגישו בשב"ס גם כי "מדובר בנכדו של זאב רוזנשטיין".
הדיון בעתירה חשף שיש למעלה מארבע ידיעות מודיעיניות המתריעות על "ניסיונות אפשריים לפגיעה בו", ומעל חמישה דיווחים נוספים המצביעים על "מסוכנותו" ו"התנהלות לא תקינה". כל המידע המפורט הוצג לעיניה בלבד של השופטת הדס רוזנברג־שיינרט מבית המשפט המחוזי מרכז, שדנה בעתירה.
עתירתו נתקלה גם בהתנגדות חריפה מצד משטרת ישראל: "מעיון בתיקו המודיעיני עולה כי קיים מידע ממנו ניתן ללמוד על המסוכנות הנשקפת מהעותר ומהוצאתו מחוץ לכותלי הכלא", קבעה המשטרה. "העותר מעורב בסכסוכים על רקע פעילותו הפלילית, ומאז כניסתו לכלא המשיך לזרום מידע רב בעניינו. לאור העולה מהמידע וכן בשל סכסוכים התלויים ועומדים כנגדו, קיים חשש לפגיעה בחייו וכן לפגיעה בחפים מפשע הנמצאים באירוע (החתונה – א"ק)".
5 צפייה בגלריה
מנחם מנדל אסרף
מנחם מנדל אסרף
מנחם מנדל אסרף. חלק תא עם סבא
(צילום: מתוך אינסטגרם)
עוד נטען כי אסרף "משויך לצורכי הגנה לכנופיית פשיעה, מרובה סכסוכים נוכח שיוכו הארגוני עם חברי כנופיות וארגוני פשיעה המצויות בסכסוך עם הכנופיה אליה משויך". מסקנות אלו התבססו על "רצף של חמ"ן (חומר מודיעיני – א"ק) שלילי, מעורבות בתקיפה, סכסוכים ומסוכנות, דיווחים מהעת האחרונה בדבר ניסיון העברת כרטיסי חיוג וכן מעורבות מהעת האחרונות בהפרות סדר, הכוללות ניסיון תקיפה, התפרעות ואיום על הסגל".
השופטת דחתה את עתירתו והוא לא זכה להגיע לחתונה.
בספטמבר 2022, כשהשתחרר מהמאסר האחרון, לא נראה היה שפניו לשיקום. אסרף טס יחד עם זוגתו למרוקו, שהפכה בשנים האחרונות למעין מושבת גלות לאנשי עולם תחתון ישראלים. על פי מקורות במערכת אכיפת החוק ניסה גם אסרף לגשש את עולמו בין הארגונים הפעילים שם, אולם גם הייחוס המשפחתי לא עזר לו. הוא המשיך לנדוד מעט – בעיקר בין צרפת לטורקיה – ואז חזר לארץ. הפעם הבאה ששמו יצוץ תהיה אחרי הירי באוקנין, ליד המסעדה בחולון.
אסרף נעצר לחקירה כבר באותו לילה, ומאז היה במעצר, שהוארך שוב ושוב עד להגשת כתב האישום ביום שישי שעבר. כשבוע לאחר הירי, הושלך רימון רסס לעבר ביתו של אסרף בשכונת נאות שושנים בחולון. התיק הזה – חקירת השלכת הרימון – עדיין פתוח, ולא ידוע כרגע מי עומד מאחורי המעשה, אבל דבר אחד ברור: אסרף הצליח להרגיז מישהו. מאוד.
בינתיים, בעוד אסרף – וגם אוקנין – שומרים על קוד השתיקה של העולם העברייני ולא משתפים פעולה עם החקירה, בתחנת חולון הקימו צח"מ (צוות חקירה מיוחד), ולטענת המשטרה פיצחו את תיק הירי ליד המסעדה. "המצלמות הביאו את הבינגו", אומר גורם במשטרה. השופטת אביטל אמסלם-גלבוע, שהאריכה את מעצרו בפעם השנייה, כתבה בהחלטתה בין היתר כי, "כפי שצוין בדיון, ישנם תוצרים של מצלמות הקושרים את החשוד שלפַניי (אסרף – א"ק) לאירוע, ועל כן, כמו גם לאור ממצאי חקירה נוספים, החשד הסביר הוא בעוצמה בלתי מבוטלת. החשוד שומר על זכות השתיקה באופן גורף וזוהי כמובן זכותו על פי חוק... מלבד זאת", הוסיפה השופטת, "החשוד גם בעל עבר פלילי נוסף, כך שהמסוכנות היא משמעותית".
מי שניהלה את החקירה בתיק היא רפ"ק מורן חדאד, קצינת אח"מ וראש צוות חקירה מיוחד בתחנת חולון. "מיד עם האירוע, התחלנו בחקירה משולבת של כל גורמי התחנה, תוך זמן קצר סומן חשוד במעשה, אותר ונעצר", היא מספרת. "במסגרת החקירה ננקטו פעולות חקירה רבות כולל שימוש בממצאים פורנזיים וטכנולוגיים. עם התקדמות החקירה עיבינו את הראיות, ומהחומרים שגיבשנו עלה חשד שהאירוע הוא חמור יותר. לכן חשדנו שמדובר בניסיון רצח, ולכן הוא נחקר על העבירות האלה (כתב האישום, כאמור, לא כולל בסופו של דבר ניסיון רצח - א"ק)".
מה הוא אומר בחקירה? "בחקירה הוא לא משתף פעולה בכלל. הוא פשוט שותק. הוא היה נינוח בחקירה ולא היה שם משהו מיוחד. אנחנו המשכנו לאסוף ראיות, והתקדמנו מבחינת פעולות חקירה סיגנטיות (כלומר, מבוססות בעיקר על מידע דיגיטלי, כמו איכונים ומצלמות – א"ק). הצלחנו להבין ממצלמות שאיתרנו שהוא החשוד שהגיע למקום האירוע".
ומה ההתרשמות של החוקרים מכך שהוא שמר על זכות השתיקה כל הזמן? "פרקטיקה ידועה, הוא לא המציא את זה. זאת שיטה שנהוגה. אבל בגלל שהצלחנו לבנות תמונה ראייתית חד-משמעית, השתיקה שלו היא לא משמעותית מלבד חיזוק הראיות נגדו".
איך מתמודדים עם נחקר כשהוא שומר על שתיקה? הצלחה של חוקר היא "לשבור" את הנחקר. "נכון, אבל יש תיקים שמראש אתה יודע שהנחקרים לא יישברו, אתה מכיר את סוג הנחקר. מבחינתי, ברגע שצוות החקירה מבין את הרקע והמניע לאירוע, ויש לנו תמונה ראייתית טובה - אז אני פחות צריכה את שיתוף הפעולה שלו. ופה, יש לי ראיות. גם הפרקליטות עשו עבודה יוצאת דופן. מתחילתו של התיק היה פרקליט מלווה".
5 צפייה בגלריה
''הציגו את רוזנשטיין כראש ארגון פשע, אבל הילדים שלו, אשתו והנכדים שלו? יש לו משפחה לתפארת''
''הציגו את רוזנשטיין כראש ארגון פשע, אבל הילדים שלו, אשתו והנכדים שלו? יש לו משפחה לתפארת''
''הציגו את רוזנשטיין כראש ארגון פשע, אבל הילדים שלו, אשתו והנכדים שלו? יש לו משפחה לתפארת''
(צילום: מוטי קמחי)
מה קורה עם משה אוקנין, קורבן הירי? "הקורבן לא משתף פעולה ברמה כזאת, שהוא אפילו לא היה מוכן להביא לנו מסמכים רפואיים".
עד כמה ליחידה החוקרת הייתה מוטיבציה לפענח את התיק, לאור העובדה שהנאשם "הנכד של"? "אני לא יכולה למצוא לזה קשר. אין קשר לזה שהוא 'נכד של'. הצלחנו לבסס תיק מבחינה ראייתית, ולא משנה מי הוא היה".
עו"ד ימימה אברמוביץ, הפרקליטה שייצגה בעבר את זאב רוזנשטיין, מונתה לייצג את הנכד גם במערכה המשפטית הנוכחית. בעוד רבים מעורכי הדין שהכירו את הסב והנכד נמנעו מלשתף פעולה עם הכתבה, אפילו בעילום שם, המשפחה אישרה לאברמוביץ, שמכירה אותם שנים ארוכות, לדבר. "אני מכירה את מנחם דרך סבא שלו, זאב רוזנשטיין, שאותו אני מייצגת הרבה שנים", אומרת עו"ד אברמוביץ. "ייצגתי את מנחם בתיק האחרון, כשהוא נשא אקדח טעון בלב חולון, ואני מייצגת אותו עכשיו".
כמה העניין המשפחתי משחק נגדו? "מנחם גדל במשפחה נורמטיבית לגמרי. נכון שהציגו את רוזנשטיין כראש ארגון פשע, אבל הילדים שלו, אשתו והנכדים שלו? יש לו משפחה לתפארת, נורמטיביים לגמרי".
וסבא זאב משפיע עליו? "הוא רק בן 23, מנחם גדל כשסבא שלו כבר היה מאחורי סורג ובריח, מכיר אותו לא רק כדמות משפחתית, אלא כדמות עבריינית בכירה. זו הסביבה שלו מלידה, ובוודאי יש לזה השפעה עליו, אף על פי שאיש ממשפחת רוזנשטיין לא מעורב בפלילים. ייתכן שיש להילה הזאת של סבא שלו איזו השפעה באופן כזה על מי שהוא הפך להיות. מנחם גדל לזה, אבל לא קיבל איזשהו תפקיד בשושלת כירושה או נכנס בעל כורחו לארגון, כמו אחרים שאנחנו מכירים, שנכנסו לארגון של אבא או סבא. המשפחה שאני מלווה לא מרוצה בכלל מתהליכים כאלו. הם מאוד לא מרוצים. על אף שזאב רוזנשטיין הוא חלק מההיסטוריה שלהם, הם לא עבריינים".
אז מה יהיה איתו? "עולם הפשע הוא מדרון חלקלק, והסתבכות אחת יכולה להוביל להסתבכויות נוספות, לפעמים אף בלית ברירה. מנחם הסתבך בעבירות חמורות מאוד יחסית לגילו הצעיר, ואף ריצה עונשי מאסר בתנאים לא פשוטים. מדובר במי שהיה ילד מאוד מוכשר, שהיה צפוי לו עתיד מזהיר בכדורגל, ואף על פי כן בחר בדרך אחרת, לא נורמטיבית. יש לו משפחה חמה ועוטפת, ומנחם הוא בחור חכם, שיודע מה הוא עושה וגם מבין את ההשלכות של מעשיו על חייו. בשנתיים האחרונות מאז מועד שחרורו מנחם לא נעצר ולא היה מעורב בפעילות עבריינית עד למעצר האחרון, בו נטען כי הינו מעורב באירוע חמור. מנחם מכחיש את כל המיוחס לו, בימים הקרובים נקבל את חומר החקירה ונגיב בבית המשפט".
ומה הסבא אומר על כל זה? "זאב רוזנשטיין, גם אם אינו מרוצה מהתנהלות של נכדו - שכן אף אחד מבני משפחתו אינו מעורב בפלילים - הוא יתמוך בו ויהי מה, כי הוא הנכד שלו".