שתף קטע נבחר

ביטחון עצמי: לעזור לילדים ב-5 שלבים

להורים יש תפקיד חשוב בבניית הביטחון העצמי של הילדים. מה כדאי לעשות כדי לעזור להם, ומאילו אמירות מערערות עדיף להימנע?

עידוד נמנה עם המיומנויות החשובות ביותר לשיפור יחסי הורים-ילדים. עידוד הוא תהליך שבו מתמקדים במשאבים וביכולת של הילד כדי לבנות את ביטחונו ואת כבודו העצמי. הורים מעודדים עוזרים לילדיהם לקבל שגיאות וללמוד מהן, ובעיקר הם עוזרים לילדיהם לפתח אומץ להיות בלתי מושלמים.

 

איך נבנה את ביטחונם העצמי של ילדינו?

1. אַפשרו לילדיכם ליפול, והיו שם בשבילם כשזה קורה: נפילות וכישלונות מכאיבים לנו פיזית ונפשית. זו דרכו הטבעית של הגוף להזהיר אותנו מפני סכנות, והיא גם מגבירה את המוטיבציה והרצון להשתפר. כשילדינו נופלים, אנו ההורים חשים כאב כפול - גם משום שאנו מזדהים עם כאבם של ילדינו וגם כי אנחנו רוצים להחזיר את החיוך על פניו.

 

לא נוכל להיות צמודים לילדינו כל החיים, ולכן חשוב ללמד אותם כיצד להרים את עצמם לאחר שהם נופלים, כדי שיזהו את התחומים שהם אמורים להשתפר בהם במקום שיתעלמו ממה שקרה או יאשימו אחרים בכישלון.

 

2 . לִמדו אותם לקחת אחריות: שילמדו להעריך את הכוח שבבחירותיהם ויפתחו רגישות לתוצאות של הבחירות האלה. כך הם לומדים שהחיים הם בשליטתם בשל בחירותיהם. כדאי לאתגר אותם לראות דברים אחרת, לעזור להם לזהות הזדמנויות ולגלות להם את הכוח האמיתי שלהם. אלו יכולות שהם ימשיכו ללמוד ולשכלל גם אחרי שתסיימו לחנך אותם.

 

למדו אותם את המשמעות של בחירה ותוצאה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
למדו אותם את המשמעות של בחירה ותוצאה(צילום: shutterstock)

3. תנו להם לעזור בבית: חלק גדול מתחושת הביטחון העצמי שלנו קשור לתחושת היכולת שלנו. ילדינו זקוקים להזדמנויות להוכיח את עצמם כדי שיצליחו לגלות את כישוריהם ולהדגים אותם. המקום הטוב ביותר לכך הוא הבית - המרחב הפרטי שלהם, שבו הם יכולים לעזור לכם בעריכת השולחן, בהאכלת חיית המחמד, בהצעת המיטה ובמטלות אחרות. את התוצאה הם יראו מייד, ובזכותכם הם ירגישו שיש להם ערך רב בתחזוקת בבית.

 

4. אתגרו את ילדיכם וציינו אבני דרך להתקדמותם: חגגו את הישגיהם כשהם מתקדמים ביכולותיהם, כך הם ישאפו לאתגר הבא. למשל, אם הילד הצליח להציע את המיטה בעצמו, זה הזמן לאתגר אותו ולבקשו שיטאטא את הסלון. עליכם לעודד את ילדיכם להיות טובים ככל יכולתם ותמיד לשאוף להשתפר. הרי אין סוף לאתגרים שהחיים מעמידים לפנינו.

 

5. תנו להם להיות אחראיים על אחרים: "מנו" את ילדיכם לאחראים על פעילות משפחתית עתידית. למשל להחליט מה תאכלו לארוחת הערב, באיזה סרט תצפו יחד וכדומה. ספקו להם הזדמנויות לקבלת החלטות לא רק עבור עצמם, אלא עבור כל המשפחה

 

60 שניות על ילדים עצמאיים:

 

 

טעויות של הורים

הורים רבים עושים טעויות שלא במודע ופוגעים בביטחונו העצמי של הילד. למשל, יש הורים שלא מקבלים את רגשותיהם של ילדיהם ואף מבטלים אותם. אם הילד אומר לכם דברים קשים על עצמו, אל תבטלו את דבריו מייד אלא שמעו אותם. כך תוכלו לזהות את הקושי, להכיר בו ולהציע פתרון אמיתי. ילדים זקוקים לעידודנו, לאוזן קשבת וללגיטימציה לתחושות שלהם, גם הקשות שבהן.

 

הורים אחרים חוסכים במגע, וחבל. תחושת הביטחון מתפתחת לא מעט בזכות פתיחה של כל ערוצי התקשורת והידיעה של הילד שתמיד יש לו למי לפנות. הרבה מהתקשורת החשובה הזו היא פיזית - החיבוק הגדול שאין בו מילים, שאלות ושיפוטיות, אלא רק הכלה ואהבה והוא ייחודי להורים וילדים. חשוב להמשיך ולהציע אותו לילדיכם.

 

טעות נוספת שהורים עושים היא להשוות בין האחים. אין דבר גרוע יותר לילדכם מאשר לשמוע שהוא לא טוב כמו האחים שלו. כשמפסיקים להשוות בין האחים,  הביטחון העצמי של כולם עולה והיריבות מצטמצמת. כך משפרים את היחסים.

 

הימנעו מהשוואות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הימנעו מהשוואות(צילום: shutterstock)

 

קראו עוד:

פירות במקום סוכריות: יום הולדת ללא סוכר

למה הילד שלכם כועס ומה אפשר לעשות עם זה

אב ובתו בקניון, היא חייבת לשירותים. מה עושים?

 

כיצד נסביר לילדים שטעינו בלי כוונה?

אם הילד כבר יכול להבין, תוכלו להסביר לו את טעותכם ושאתם נושאים באחריות המלאה לרגשות שהתעוררו בו ולכל מה שהתפתח בעקבות זאת. התנצלו ואהבו אותו. אם באמת ובתמים תשנו את דרך חשיבתכם, תראו שינויים בולטים בילדכם.

 

אם הילד עדיין אינו גדול דיו כדי שיבין את הדברים, מספיק לשחזר ביניכם לבין עצמכם (או בעזרת איש מקצוע) את המסרים המחלישים שהעברתם לו. כך תוכלו להתנסות שוב ולתקן.

 

ללא קשר לרמת התפתחותו של הילד היזהרו לא להביע רגשות אשמה מוגזמים ולנסות לפצות אותו יתר על המידה. טעיתם כמו רבים אחרים, וממש לא בכוונה. הילד לומד גם מדרככם להתמודד עם טעויות.

 

ילדים הם לוח חלק, וחשוב להקנות להם מיומנויות שיסייעו להם לתפקד כהלכה כמבוגרים. כדי שיוכלו לעשות זאת, חיוני שיהיה להם ביטחון עצמי ושידעו שהם יכולים להתמודד בהצלחה עם אתגרי החיים למרות הקשיים.

 

הכותבת היא בעלת M.A בייעוץ משפחתי וזוגי ומנחת הורים בשיטת אדלר

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תיתנו להם לתכנן פעילות משפחתית
צילום: shutterstock
מומלצים