הורים, אם אתם רוצים שילדיכם יאכלו מספיק פירות וירקות, נסו לבלות איתם 10 דקות נוספות סביב שולחן האוכל. במשפחות שהקדישו כעשר דקות נוספות לארוחת ערב, ילדים אכלו "משמעותית" יותר פירות וירקות, ובסך הכול אכלו עד שבע חתיכות נוספות של פירות וירקות (מנה שלמה נוספת) - כך עולה ממחקר חדש של מדענים גרמנים. החוקרים הוסיפו וציינו כי כאשר הפירות והירקות היו חתוכים קטן (לגודל נגיסה), הילדים נטו לאכול יותר מהם במהלך הזמן הנוסף.
עוד כתבות למנויים:
לפי המחקר, המנה הנוספת הסתכמה בכ-100 גרם (2/3 כוס) - כמות שהיא שוות ערך לתפוח בינוני. הניסוי העלה כי תוספת של 10 דקות לארוחת ערב בת 20 דקות הביאה לעלייה של 50% בכמות הירקות והפירות.
"כדאי למצוא דרכים חדשות להאריך את זמן הארוחה המשפחתית באופן שיהיה מהנה לכולם ויגרום לילדים לנגוס בעוד פירות וירקות במהלך הזמן הנוסף", אומרת ג'אטה מאטה, אחת מהחוקרות בניסוי ופרופסור לפסיכולוגיית בריאות באוניברסיטת מנהיים, שמשמשת גם כעמיתת מחקר במכון מקס פלאנק להתפתחות האדם בברלין. המחקר הוא פרי שיתוף פעולה בין שני המוסדות, והתפרסם בכתב העת JAMA Network Open.
3 צפייה בגלריה
10 דקות שווים עוד מנה שלמה של פירות וירקות. משתלם לא?
10 דקות שווים עוד מנה שלמה של פירות וירקות. משתלם לא?
10 דקות שווים עוד מנה שלמה של פירות וירקות. משתלם לא?
(צילום: shutterstock)
לעלייה כזו בצריכה של מזון מזין יש פוטנציאל ל"השפעה ניכרת על בריאות הציבור", אומרת מאטה. צריכה מועטה של פירות וירקות מעלה את הסיכון למחלות, ובתוכן סרטן ומחלות לב וכלי דם. "המחקר עוזר להפריך את המיתוס שילדים לא אוהבים פירות וירקות", אומרת בוני ליבמן, מנהלת תחום התזונה במרכז למדע למען הציבור, שאינה מעורבת במחקר. "ילדים יאכלו בשמחה פירות וירקות".
המחקר החדש מתבסס על מחקרים קודמים של החוקרים, שניתחו עשרות מחקרים מוקדמים כדי לזהות אילו גורמים מעודדים ילדים לצרוך מזון בריא במהלך ארוחות ערב משפחתיות. כיבוי הטלוויזיה, הורים שמציגים מודל לדוגמה לאכילה בריאה, הגשת מזון איכותי, שיתוף הילדים בהכנה ובהגשה, יצירת אקלים "חיובי" והוספת זמן לארוחה – כולם נמצאו כגורמים תורמים לפי הניתוח. למשך זמן הארוחה הייתה ההשפעה הרבה ביותר על אכילה בריאה, אבל "אי-אפשר לקבוע אם ההשפעה היא אכן תוצאה של הארכת זמן הארוחה המשפחתית או שאולי היא נובעת ממשהו אחר", אומרת מאטה.
המחקר הנוכחי, שנערך בין נובמבר 2016 למאי 2017, התמקד רק בהשפעת הזמן הנוסף. חמישים "צמדים" של הורה-ילד (הורה אחד וילד אחד), עם ילדים בגילים בין 6 ל-11, אכלו פעמיים בשבוע ארוחת ערב בחדר "ניטרלי וידידותי", שכלל שולחן, שני כיסאות, מזון וציוד צילום שהותקן על התקרה והתמקד בכל אחד משני המשתתפים, מתארת מאטה. היא מוסיפה ומציינת שלמשתתפים לא הוסברה המטרה המדויקת של המחקר, אלא רק שהחוקרים מעוניינים "לחקור ארוחות משפחתיות".
המשתתפים אכלו ארוחת ערב גרמנית טיפוסית, שכוללת לחם פרוס, בשר קר וגבינות, וירקות ופירות חתוכים לחתיכות קטנות בגודל נגיסה. הקינוח כלל פודינג שוקולד או יוגורט פירות ועוגיות. הילדים קיבלו גם מים ומשקה ממותק אחד.
כל משפחה משתתפת אכלה את ארוחת הערב פעם אחת במשך 20 דקות ופעם שנייה במשך 30 דקות. החוקרים השוו את חוויית שתי הארוחות של כל משפחה. "הדבר היחיד שהיה שונה בין שתי הארוחות שנערכו במעבדה היה משך הזמן", מציינת מאטה.
המשתתפים לא היו מודעים למטרה הספציפית של המחקר, והחוקרים לא הנחו אותם כמה זמן עליהם להקדיש לארוחה. במקום זאת, הם רק הודיעו למשתתפים בתחילת כל ארוחה מתי יוגש הקינוח. כך, נושא הפרש הזמנים היה פחות מורגש. ייתכן שהמנות החתוכות לגודל נגיסה הפכו את המזון הבריא לקל יותר לאכילה, אבל הזמן היה הגורם המרכזי להגדלת הכמות, אומרים החוקרים. הילדים לא אכלו יותר מהלחם או הנקניקים במהלך הארוחה הארוכה יותר, רק מהפירות והירקות. חתיכות בגודל נגיסה אולי הפכו את המאכלים האלה לאטרקטיביים יותר עבור הילדים, אבל הם צרכו יותר מהם רק במהלך הארוחות הארוכות יותר, אומרת מאטה. הנקניקים והגבינות לא הוגשו חתוכים.
3 צפייה בגלריה
ירקות חתוכים
ירקות חתוכים
לא לשכוח לחתוך את הירקות לחתיכות קטנות
(צילום: shutterstock)
"אחת הדרכים לפרש את הממצאים היא להסיק שאכילה בריאה היא תוצאה של הזדמנות לאכול בריא", היא אומרת. החוקרים במחקר יצרו את ההזדמנות הזו. הם סיפקו את הזמן ואת האוכל, כולל הפירות והירקות החתוכים בצורה נוחה לאכילה.
החוקרים מסכמים כי "פירות וירקות שנחתכים לגודל קטן ומוגשים בארוחות משפחתיות ממושכות יותר, יביאו לעלייה באכילת הכמות שלהם", ושבו והדגישו את החשיבות של האכילה המשותפת למשך יותר זמן. אי-אפשר להסיק מכך ש"הושבת הילד לבד ליד שולחן האוכל במשך 10 דקות נוספות, תגביר את צריכת הפירות והירקות מצידו", אומרת מאטה.
מעניין לציין שהילדים אכלו את תוספת הירקות בתחילת הארוחה ואת תוספת הפירות לקראת סופה. המדענים משערים שהילדים רואים בירקות חלק מהמנה העיקרית ורואים את הפירות כסוג של קינוח.
התוצאות במציאות עשויות להיות שונות מאלה של המעבדה. "איננו יודעים כמה זמן יכולה השפעה כזו לשרוד סביב שולחן האוכל המשפחתי", אומרת מאטה. כמו כן, "אווירת הארוחה במעבדה הייתה חיובית מאוד, ובחיים האמיתיים זה לא תמיד כך", הוסיפה.
בנות ובנים בגילי 4 עד 8 זקוקים למנת פרי יומית בגודל כוס עד כוס וחצי, ולמנת ירקות יומית בגודל כוס וחצי, כך על פי המרכז לבקרה ומניעה של מחלות (ה-CDC). בנות ובנים בגילי 9 עד 13 אמורים לצרוך מנת פרי של כוס וחצי; בנות בגילי 9 עד 13 אמורות לאכול שתי כוסות ירקות מדי יום, ובנים בגיל הזה שתי כוסות וחצי, כך לפי ה-CDC.
במחקר, הילדים שאכלו יותר פירות וירקות בארוחת הערב צרכו במצטבר כ-350 גרם, שהם ארבע מנות, מציינת מאטה. זו כמות השקולה לשתי כוסות ושליש של תפוחים, היא אמרה. "המחקר מציע להורים דרך שימושית ומעשית כיצד לעודד אכילה בריאה של ילדיהם", אומרת אן פישל, המייסדת והמנהלת של "פרויקט ארוחת ערב משפחתית", קבוצה בהרווארד ששמה לה למטרה לקדם את היתרונות הבריאותיים והחברתיים של זמן ארוחת הערב המשפחתית.
3 צפייה בגלריה
תמונת משלוח אונליין של פירות וירקות
תמונת משלוח אונליין של פירות וירקות
ילד צריך מנת פרי יומית בגודל כוס עד כוס וחצי ומנת ירקות יומית בגודל כוס וחצי
(צילום: Shutterstock)
מרלן שוורץ, מנהלת מרכז ראד למדיניות מזון ובריאות באוניברסיטת קונטיקט, אומרת כי תוצאות המחקר מדגישות את הצורך בפיתוח הרגלי אכילה בריאים כבר בשלב מוקדם. "הדרך שבה אנחנו אוכלים כילדים מניחה את היסודות לאופן שבו נאכל לאורך כל החיים", מסבירה שוורץ, שגם היא אינה חלק מהמחקר. "מחקר זה תומך ברעיון שלבילוי הזמן ביחד ולהנאה מארוחה משותפת יש השפעה תזונתית ברורה, לצד השפעות חיוביות נוספות רבות".
יתרה מזאת: "זמן אכילה ארוך יותר נותן למוח יותר זמן להבין שהגוף שבע", אומר דונלד הנסרוד, מומחה לתזונה וניהול משקל ב"מאיו קליניק", שגם הוא אינו שותף למחקר. "כמות גדולה יותר של ירקות ופירות מגבירה את תחושת השובע", הוא מוסיף, מה שבתורו מבטיח שילדים יאכלו כמויות קטנות יותר של מזונות פחות בריאים.
מחקרים הראו שארוחות ערב משפחתיות קבועות טובות למוח, לגוף ולבריאות הנפשית של צעירים ומבוגרים כאחד. מחקרים נוספים הראו שזמן ארוך יותר של ארוחת צהריים בבית הספר מביאה ילדים לאכול מזונות בריאים יותר ומפחיתה את כמויות המזון שנזרקות.
עם זאת, לא כולם יכולים להאריך את זמני הארוחה. לוח זמנים עמוס, צורך לעבוד במקביל או הצורך להכין שיעורי בית או לבצע פעילויות חוץ לימודיות, הם דוגמאות מוכרות לקושי ביישום. ובכל זאת, משפחה שתצליח להאריך את זמני הארוחות שלה תרוויח מכך, אומרת מאטה.
פישל מציעה כמה דרכים לשפר את הדינמיקה של הארוחה.
  • הורים יכולים לשחק משחקים עם ילדיהם הקטנים, ולתת לחסרי המנוחה ביניהם להחזיק צעצוע שמעסיק את הידיים.
  • ילדים יכולים לעזור בהכנת האוכל, בהגשה ובניקיון בסיום.
  • הכינו את הירקות בצורה שהילדים אוהבים. לדוגמה, צלו אותם כדי שהמרקם יהיה רך יותר, חִתכו לקוביות או קַצצו אותם.
  • אל תמנעו קינוח מילדים שמגלים התנגדות לאוכל הבריא. זה רק יהפוך את הירקות לפחות נחשקים ואת הקינוח ליותר.
"כשהאווירה מהנה, מרגיעה ועליזה, הילדים ירצו להאריך את זמן הארוחה", מסכמת פישל. "אם כולם נהנים, תוספת הזמן לארוחת הערב היא תגמול בפני עצמו".