שתף קטע נבחר

האולימפיאדה המוחרמת / ההיסטוריון

בינואר 1980, בעקבות פלישת ברית המועצות לאפגניסטן, הציב קרטר אולטימטום שהוביל להחרמת המשחקים האולימפיים במוסקבה. מדינות רבות, בהן ישראל, הצטרפו לחרם של ארה"ב - ורק 80 השתתפו באולימפיאדה העצובה ההיא. הנקמה של הגוש הסובייטי באה כעבור ארבע שנים, בלוס אנג'לס 1984

לא מערבבים פוליטיקה וספורט? תזרקו את כל הקלישאות לפח. ג'ימי קרטר זרק אותן כבר לפני 39 שנה.

 

ב־20 בינואר 1980 הציב נשיא ארצות הברית קרטר אולטימטום לברית המועצות, לפיו אם תוך חודש לא ייסוגו כוחותיה מאפגניסטן, מדינתו תטיל חרם על משחקי אולימפיאדת מוסקבה באותו קיץ. הסובייטים לא נענו לאולטימטום, וממשל קרטר הפעיל לחץ משמעותי על המדינות חברות נאט"ו לתמוך בחרם, אך לא כולן עשו כן.

 

המתאגרף מוחמד עלי גויס על ידי ממשלת ארצות הברית ונשלח למדינות שונות באפריקה כדי לשכנע את מנהיגיהן להצטרף לחרם. מדינות רבות הצטרפו בסופו של דבר לחרם המלא של ארצות הברית על המשחקים, בהן מערב גרמניה, ארגנטינה, טורקיה, קנדה, סין, יפן, אורוגוואי, הפיליפינים וכמובן ישראל.

 

במקביל ממשלות אחדות תמכו בחרם, אך השאירו את ההחלטה הסופית על ההשתתפות במשחקים בידי הוועדים האולימפיים שלהן ולספורטאים עצמם. מתוכן היו ששלחו משלחות מצומצמות בהשוואה למה שתוכנן מלכתחילה והביעו את מחאתן בכך שספורטאיהן התחרו תחת הדגל האולימפי. ביניהן אפשר היה למצוא את בריטניה, אוסטרליה, איטליה, בלגיה, דנמרק, ספרד, צרפת ושווייץ. משלחות אלה זכו באולימפיאדה ליחס צונן מהטלוויזיה הסובייטית, שהתעלמה מהן בטקסי הפתיחה והנעילה של המשחקים.

 

איראן, שבה התחוללה שנה קודם לכן המהפכה האיסלאמית שהעלתה לשלטון את האייתוללה חומייני, החרימה את משחקי מוסקבה. לגרסת האיראנים, ההחלטה התקבלה ללא קשר לחרם האמריקאי, וזאת לאחר שמדינתם הצטרפה לגינוי של האו"ם ושל ארגון הוועידה האיסלאמית על הפלישה הסובייטית לאפגניסטן.

 

סטיב אובט (מס' 279) מקדים את סבסטיאן קו בריצת 800 מטר במוסקבה (צילום: getty images)
סטיב אובט (מס' 279) מקדים את סבסטיאן קו בריצת 800 מטר במוסקבה(צילום: getty images)

 

בסך הכל 64 מדינות החרימו מסיבות כאלה ואחרות את משחקי 1980, מה שפגע משמעותית ברמה המקצועית וגם ברמת העניין סביב המשחקים בעולם. מאירוע עולמי עצום וסוחף זה הפך לאולימפיאדה עצובה שבה השתתפו 80 מדינות בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז אולימפיאדת מלבורן 1956.

 

בתוך המהומה הפוליטית די נשכחו הסיפורים הספורטיביים, ובהם הקאמבק של המתעמלת הרומניה נאדיה קומאנצ'י שזכתה בשתי מדליות זהב, כמו גם הקרבות המותחים בין האתלטים הבריטים סטיב אובט וסבסטיאן קו בריצות ל־800 ו־1500 מטר.

 

בחלוף ארבע שנים, באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984, גמלו מדינות הגוש הסובייטי לאמריקאים כשארגנו חרם משלהן על המשחקים, שאליו הצטרפו 14 מדינות.

עכשיו תדמיינו סיטואציה שבה רגע לפני אולימפיאדת טוקיו 2020 היפנים מעצבנים בטעות את טראמפ או פוטין. אלה בדיוק הטיפוסים שיכולים לארגן חרם מהגיהנום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים