שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

שומר על פאסון: סון יונג-מין הפך לכוכב הגדול של טוטנהאם

הוא שובר שיאים בלי הפסקה, הפוטנציאל המסחרי גדול מתמיד ויש אפילו כאלה שטוענים שהוא עדיף בחוד על הארי קיין. למרות הכל סון יונג-מין שכיכב בניצחון על מנצ'סטר סיטי מעדיף להתרחק מאור הזרקורים ומתעסק בדבר שהוא עושה הכי טוב – לקרוע רשתות

השם מקסים שצקיך אולי לא אומר לכם הרבה, אבל עד יום רביעי בערב חלוץ העבר האוזבקי של דינמו קייב החזיק בשיא מיוחד: הוא היה השחקן האסיאתי שכבש הכי הרבה שערים בליגת האלופות. אבל לא עוד. השיא הזה שייך עכשיו לסון יונג-מין, הכוכב הקוריאני של טוטנהאם, שהבקיע 12 פעמים במפעל החשוב ביותר באירופה.

 

זה בוודאי לא הישג חשוב במיוחד, וספק אם סון עצמו היה מודע לכך שהוא נכנס לספר השיאים של ליגת האלופות, כשהבקיע צמד בזק לרשת של מנצ'סטר סיטי במשחק המשוגע שחווינו ביום רביעי. אבל דבר אחד בטוח: האיש הזה לא מפסיק בזמן האחרון לקבוע ציוני דרך היסטוריים.


סון יונג-מין (צילום: רויטרס)
רגע שיא בקריירה. סון יונג-מין מול סיטי(צילום: רויטרס)
 

את חודש אפריל 2019 סון לא ישכח לעולם. ב-3 באפריל הוא נכנס לספרי ההיסטוריה כשהבקיע את השער הראשון באצטדיון החדש של טוטנהאם, זה שעלותו מוערכת במיליארד ליש"ט, כשהספרס ניצחו 0:2 את קריסטל פאלאס. שישה ימים לאחר מכן הוא כבש את שער הבכורה האירופי באצטדיון, ב-0:1 על סיטי ואז הגיע הצמד המהיר בפתיחת משחק הגומלין.

 

טוטנהאם הפסידה 4:3, אבל זה היה הפסד שכולו ניצחון. ועם שלושה שערים ברבע הגמר סון יונג-מין חתום יותר מכל אחד אחרי על העלייה ההיסטורית של טוטנהאם לחצי הגמר. 57 שנה עברו מאז הפעם הקודמת שהקבוצה מצפון לונדון הגיעה למעמד של חצי גמר גביע האלופות – 10 שנים לפני שמאמן הספרס, מאוריסיו פוצ'טינו, בכלל נולד.

 

מה שמרשים כל כך אצל סון זו היכולת להתעלות דווקא במשחקים הגדולים, כמו בצמד המפגשים מול מנצ'סטר סיטי. בגומלין זה היה אפילו מדהים, שכן טוטנהאם התייצבה למשחק ללא כוכבה הגדול ביותר ומלך השערים שלה, הארי קיין, שנפצע במשחק הראשון וכנראה סיים את העונה. סון, שבדרך כלל משחק מאחורי קיין, הוצב בעמדת החוד, כבש פעמיים ולא היה רחוק גם מלהבקיע שער שלישי. והאמת היא שזה לא קרה בפעם הראשונה. סון הבקיע העונה 9 שערים ב-10 המשחקים בהם קיין נעדר.

 

יש הטוענים שטוטנהאם נראית טוב יותר כשסון פותח ולא קיין, כי הוא נייד הרבה יותר מקפטן נבחרת אנגליה, ויוצר בעיות אחרות להגנות היריב. אז יכול להיות שהדעה הזו קצת מוגזמת, ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהמספרים המרשימים שלו העונה: 20 שערים ו-12 בישולים.

 

הארי קיין נפצע (צילום: גטי אימג'ס)
הארי קיין. ככל הנראה סיים את העונה(צילום: גטי אימג'ס)
 

 

וכמו תמיד סון נשאר עם הרגליים על הקרקע. אחרי ההישג הענק, אולי הגדול ביותר בקריירה שלו, הוא אמר: "אני פשוט נהנה לשחק כדורגל. אנחנו לא צריכים להלחיץ את עצמנו לפני משחקים כאלה. כי אין משהו יותר טוב מאשר לשחק ברבע גמר ליגת האלופות".

 

ובכן, יש דבר כזה: חצי גמר ליגת האלופות, מול איאקס. רק שסון ייאלץ לצפות במשחק הראשון מול ההולנדים, זה שיתקיים בלונדון, מהיציע. הכרטיס הצהוב שספג מול מנצ'סטר סיטי ימנע ממנו לשחק. אבל הוא יחזור להרכב למשחק הגומלין באמסטרדם, ובאיאקס יודעים שיצטרכו להיזהר ממנו.

 

האדם הנערץ בדרום קוריאה

סון הגיע לאירופה כבר כשהיה בן 18. התחנה הראשונה שלו הייתה המבורג, בה שיחק שלוש שנים וכבש 20 שערים. ב-2013 רכשה אותו באייר לברקוזן ב-10 מיליון אירו, מה שהיווה אז שיא מועדון. הקוריאני הצעיר השתלב מצוין בהרכב של לברקוזן ובשלוש העונות שלו בקבוצה הבקיע 29 שערים. במדי לברקוזן הוא גם טעם לראשונה את ליגת האלופות והגיע איתה לשמינית הגמר, שם הודחה בדו קרב פנדלים על ידי אתלטיקו מדריד.

 

באוגוסט 2015 הגיע עוד ציון דרך, כאשר טוטנהאם החתימה אותו ושילמה עבורו ללברקוזן 30 מיליון אירו. בכך הפך סון לכדורגלן האסיאתי היקר בהיסטוריה. הוא שבר שיא שהחזיק מעמד 14 שנה, מאז שפארמה שילמה 25 מיליון אירו לרומא עבור הקשר היפני, הידטושי נאקאטה.

 

סון יונג מין (צילום: AP)
טוטנהאם שילמה 30 מיליון אירו(צילום: AP)

 

תחילת הדרך של סון בטוטנהאם לא הייתה פשוטה והוא התקשה להשתלב בהרכב. בשלב מסוים הוא כבר רצה לחזור לגרמניה וביקש שיחה אישית עם פוצ'טינו. המאמן ביקש ממנו להתאזר בסבלנות והבטיח לו שבקרוב הוא יקבל יותר הזדמנויות. סון התלבט ולבסוף החליט להישאר. היום הוא כמובן לא מתחרט על ההחלטה הגורלית ההיא מלפני שלוש שנים.

 

"לפעמים אתה נקלע לתקופה קשה וצריך לדעת איך להתגבר", הוא סיפר על אותם ימים קשים. "אבל המאמן וההנהלה עזרו לי, נתנו לי תמיכה, ובזכותם החלטתי להישאר. אני מודה להם על כל מה שעשו עבורי אז ואני מנסה להשתפר מדי יום". והוא אכן משתפר. זו העונה הטובה ביותר בקריירה שלו, ולכו תדעו איך היא תסתיים. הוא רחוק רק שער אחד מלהשוות את שיאו האישי, 20 שערים בעונה, ויש לו עוד כמה וכמה משחקים כדי לקבוע שיא חדש.

 

אם בקרב אוהדי טוטנהאם הוא אליל, אפשר להבין שבמולדתו דרום קוריאה הוא סופרסטאר ענק וכנראה האדם המפורסם והנערץ ביותר במדינה.

לי סונגומו הוא עיתונאי קוריאני שמדווח על הקריירה של סון מאז ימין הראשונים באירופה לפני שמונה שנים, כשהיה נער בן 18 כשהצטרף להמבורג. בראיון לסי.אן.אן. הוא אמר: "הפופולריות של סון בקוריאה חצתה כבר מזמן את גבולות עולם הספורט. כנראה שאין אדם בקוריאה שלא יודע מיהו סון, וכולם מרגישים גאים על ההצלחה הפנומנלית שלו באירופה".

 

סונגונמו מספר כי הכוכב הקוריאני הראשון שפרץ את גבולות המדינה היה ג'י סונג פארק, מכוכבי הנבחרת שהגיעה לחצי גמר מונדיאל 2002, אותו אירחה קוריאה יחד עם יפן. "ג'י סונג פארק הלך לשחק באיינדהובן ולאחר מכן במנצ'סטר יונייטד והיה מצוין. הוא גרם לעוד מיליוני קוריאנים להפוך לחובבי כדורגל מושבעים".

 

 

מאוריסיו פוצ'טינו, סון יונג מין ופרננדו יורנטה חוגגים (צילום: רויטרס)
מתעלה במשחקים גדולים. עם פוצ'טינו ויורנטה(צילום: רויטרס)

 

בדרום קוריאה יש ויכוח ציבורי גדול לגבי זהות הכדורגלן הגדול ביותר של המדינה. הוותיקים משוכנעים שמדובר בצ'ה בום קון, החלוץ המיתולוגי שהבקיע לא מעט שערים גם נגד נבחרת ישראל. צ'ה, היום בן 65, עשה קריירה מפוארת באירופה, שיחק 11 עונות בבונדסליגה וזכה פעמיים בגביע אופ"א, במדי פרנקפורט ב-1980 ולברקוזן ב-1988. צ'ה הוא מלך שערי נבחרת דרום קוריאה וכבש במדיה 58 שערים ב-135 משחקים.

 

הצעירים יותר משוכנעים שעם כל הכבוד לצ'ה בום קון, יש אחד שגובר עליו. ג'י סונג פארק רשם כמה הישגים אדירים. בין היתר הוא השחקן האסיאתי הראשון ששיחק בגמר ליגת האלופות והראשון שזכה בליגת האלופות, במדי מנצ'סטר יונייטד. הוא אומנם לא שיחק בגמר של 2008 מול צ'לסי של אברהם גרנט, אבל היה חלק בלתי נפרד מההצלחה של יונייטד באותה עונה. שנה לאחר מכן הוא שיחק בגמר שבו יונייטד הפסידה לברצלונה.

 

פארק שיחק 12 עונות באירופה, זכה ב-17 תארים, כולל ארבע אליפויות באנגליה ושתיים בהולנד. פארק הבקיע 13 שערים ב-100 משחקים בנבחרת וכיום הוא משמש כשגריר של מנצ'סטר יונייטד באסיה.

 

איפה עומד סון יונג-מין בהשוואה לשני הענקים הללו? הוא עדיין לא זכה בתואר משמעותי בקריירה שלו ובנבחרת יש לו "רק" 24 שערים ב-79 משחקים. אבל אסור לשכוח שהוא רק בן 26 ויש לו עוד הרבה שנים לפניו. וכמו שהוא מעיד על עצמו, הוא רק הולך ומשתפר.

 

ג'י סונג פארק (צילום: AP)
ג'י סונג פארק. האסיאתי הראשון שזכה בליגת האלופות(צילום: AP)
 

 

הפוטנציאל מסחרי גדול מתמיד

מה שבטוח, סון משחק בתקופה שונה. הוא מרוויח הרבה יותר כסף ממה שהרוויחו צ'ה או פארק, אם כי בינתיים הוא לא באמת מנצל את הפופולריות שלו, כי שעושים רבים מחבריו למקצוע.

 

פרופסור סיימון צ'דוויק, מומחה לכלכלת ספורט מאוניברסיטת סאלפורד באנגליה מסביר: "הפרופיל המסחרי של סון משקף את התדמית שלו ככדורגלן. אנחנו מדברים על כדורגלן מפורסם שמתאמץ לשמור על צניעות, כמעט על אנונימיות. הוא לא מופיע בדירוג של השחקנים המסחריים ביותר וכמעט ולא מפרסם מוצרים. הוא מתמקד בכדורגל ולא בכל מה שמסביב, כפי שנהוג בימים אלו. מצד שני דווקא ההתמקדות שלו בספורט וביכולות המשחק שלו, הופכות אותו למותג מיוחד".

 

צ'דוויק מסביר: "לסון וליועצים שלו תהיה פה החלטה לא פשוטה לגבי הפעילויות שבהן הוא יהיה מעורב. אין ספק שיש לו פוטנציאל מסחרי גדול: הוא שחקן מצוין, מבקיע שערים והוא מצליח. מצד שני הוא מייצג את הערכים של רבים מתושבי מזרח אסיה. הוא מדבר על כבוד, על להיות קרוב למשפחה ולהקשיב לדברי ההורים, על כך שהקריירה קודמת לבחורות ולנישואים, וכן הלאה. בשוק כמו זה של דרום קוריאה, בשונה מזה האירופאי, הערכים האלו יוצרים לו יתרון גדול". צריך גם לזכור שדרום קוריאה היא הכלכלה מספר 11 בעולם, שכדורגל הוא הספורט הלאומי שלה ושהתדמית הנקייה של סון יכולה לפעול לטובתו בכל מדינות מזרח אסיה.

 

צ'דוויק מוסיף: "מה שיקרה לסון באזורים שמחוץ למזרח אסיה, יהיה מעניין. כי באירופה אנחנו רגילים לכדורגלנים שבוחרים בדיוק בדרך ההפוכה: תספורות משוגעות בכל מיני צבעים, אין סוף קעקועים על כל אברי הגוף, בנות זוג מפורסמות ומוחצנות, לעיתים התנהגות פרועה בחיים האישיים. זה מעניין כי גם באירופה יש מותגים שיעדיפו דווקא פרזנטור שישדר ערכים נקיים, וסון יתאים להם כמו כפפה, כמו דמות מסרט של דיסני".

  

האוהדות של סון יונג-מין (צילום: רויטרס)
האוהדות של סון יונג-מין(צילום: רויטרס)

 

ואולי רק כדי להמחיש עד כמה פרופסור צ'דוויק צודק, ממש לפני מספר שבועות הודיע סון כי הוא תורם 100 אלף ליש"ט לנפגעי השריפה הענקית שהשתוללה בדרום קוריאה. זו הייתה שריפת היער הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה, באזור הקרוב לגבול עם צפון קוריאה. למעלה מ-100 בתים עלו באש, אלפים נאלצו לנטוש את בתיהם והיו גם שני הרוגים. כמעט 20 אלף כבאים ואנשי עזרה ראשונה השתתפו במאמצים לכבות את האש ולהציל את מה שניתן.

 

סון אמר: "הכסף הזה הוא שום דבר בהשוואה למה שהאנשים הללו איבדו. נכון שאני חי בחו"ל, אבל אני יודע על מה שקורה במדינה שלי. ברור לי שאני חייב לסייע כאשר אסון כזה מתרחש בבית שלי. אני חושה שהכסף הוא לא העניין כאן. הדבר הכי חשוב זה שכל אחד יושיט יד ויעזור לנזקקים".

 

סון מסייע לקוריאה בעצם ההישגים שלו בכדורגל האירופאי, אבל זה לא היה רחוק מכך שהיה צריך לתת כתף גם כחייל מן השורה. בדרום קוריאה יש חוק גיוס חובה של 21 חודשים לכל הגברים בגילאי 18 עד 28. ומאחר שסון כבר בן 26 יום הגיוס שלו הלך והתקרב.

 

הדרך היחידה שלו לקבל פטור משירות החובה הייתה אם יגיע עם הנבחרת לגמר המונדיאל, מה שכמובן לא היה ריאלי, או שיזכה עם הנבחרת במדליית הזהב במשחקי אסיה. כשסון עזב את טוטנהאם בתחילת העונה (והחמיץ את ארבעת המחזורים הראשונים של הפרמייר ליג) ויצא למשימה באינדונזיה, הוא ידע שכל הקריירה לו מוטלת על הכף.

 

סון יונג מין (צילום: EPA)
סון יונג מין. לקח את הזהב(צילום: EPA)

 

דרום קוריאה הגיעה למשחק הגמר מול יפן. 90 הדקות הסתיימו ב-0:0. ואז, בדקה החמישית של ההארכה סון יצא לדרך, בישל באופן מרהיב לחברו לי סונג-וו, שהבקיע את שער הניצחון. בהמשך כבשה קוריאה שער נוסף, ניצחה 1:2 וסון המאושר חגג פעמיים: גם את מדליית הזהב וגם את השחרור מהצבא.

 

בשבת (14:30) סון יונג-מין יחזור לאצטדיון איתיחאד במנצ'סטר והפעם למשחק הליגה מול הסיטי. למרות שהראש של טוטנהאם כבר בחצי הגמר מול איאקס, היא עדיין לא הבטיחה את המקום בליגת האלופות של העונה הבאה, והמשחק הזה חשוב עבורה לא פחות מאשר הוא חשוב לסיטי, שנאבקת על האליפות.

 

ועכשיו, כשהארי קיין פצוע ולא נמצא בתכניות, ואחרי מה שחולל בשבועות האחרונים, לאף אחד אין ספק מיהו כרגע הכוכב הכי גדול של טוטנהאם. גם פפ גוורדיולה יודע.


פורסם לראשונה 20/04/2019 08:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים