יותר משנה חלפה מאז הפרישה המתוקשרת של סימון ביילס מרוב תחרויות התעמלות המכשירים באולימפיאדת טוקיו, והמתעמלת המפורסמת בעולם טרם החליטה אם להמשיך לאולימפיאדת פריז 2024. סוניסה לי, המתעמלת שבהיעדרה של ביילס קטפה את מדליית הזהב היוקרתית ביותר, בתחרות הקרב-רב, בעצמה נמצאת בפגרה ארוכה מהענף, ותחזור לתחרויות רק בשנה הבאה. אבל גם כשהמתעמלות הבכירות והמוכרות נעדרות, ההתעמלות האמריקאית, מי שנחשבת בעשורים האחרונים למעצמה החזקה בעולם בתחרויות לנשים, לא קופאת על השמרים וממשיכה לייצר את הדור הבא של מתעמלות העל.
עוד כתבות למנויים:
השם החם הנוכחי הוא קונור מקליין בת ה-17, שזכתה השבוע באליפות ארצות הברית בהופעה הראשונה שלה בתחרות. מקליין הקדימה כמה חברות מהנבחרת האולימפית הקודמת, בהן ג'ייד קארי וג'ורדן צ'יילס שבילו את השנה החולפת בנבחרות ההתעמלות של ליגת המכללות. מקליין שהקדימה את שילס ג'ונס בת ה-20, שהובילה במשך רוב התחרות עד שנפלה מהקורה, הציגה יכולות ורסטיליות והצטיינה גם במכשירים שמצריכים כוח, כמו הקרקע ושולחן הקפיצות, וגם במכשיר הקורה האלגנטי.
גם סיפורה האישי של מקליין ריגש את האומה האמריקאית. בשנה שעברה איבדה מקליין בתוך שבוע את אביה שמת מקורונה ואת סבתה. על בגד ההתעמלות שלה נתפר טלאי ועליו ראשי התיבות של שמו של אביה. "הלוואי והייתי יכולה לדבר איתו עכשיו", היא אמרה בהתרגשות לאחר זכייתה באליפות.
4 צפייה בגלריה
אלופת ארה"ב בהתעמלות קונור מקליין
אלופת ארה"ב בהתעמלות קונור מקליין
השם החם בהתעמלות האמריקאית, קונור מקליין
(צילום: AP)
מקליין, כמו מתעמלות אמריקאיות בכירות רבות בעבר ובהווה, מתאמנת בקבוצת WOGA הטקסנית תחת שרביטו של ולרי ליוקין - אלוף אולימפי בעברו במדי ברית המועצות, מאמן ותיק, אביה של נסטיה ליוקין, האלופה האולימפית בקרב-רב בבייג'ינג ב-2008, ובעלה של אנה ליוקין, אלופת עולם לשעבר בהתעמלות אמנותית, שעימה הקים את WOGA.
לליוקין כיאה למתעמל עם שורשים סובייטיים יש הבנה גבוהה מאוד בצד האמנותי של ההתעמלות, והוא הביא עימו לארצות הברית מסורת ואסתטיקה שהכיר בעולמות הבלט. החוזק של המתעמלות האמריקאיות הוא בעיקר בכוח הפיזי העצום שלהן. הן קופצות גבוה מאוד ומבצעות תרגילים בדרגות קושי גבוהות. החלק האמנותי של התרגיל - שמירה על אצבעות מתוחות, רגליים ישרות, תנועה זורמת והבעה - הוא לרוב החלש יותר אצלן. ליוקין הוא בדיוק המאמן שיודע ללמד אותן גם את הצד החשוב הזה של הענף, כפי שהדגימה מקליין בעצמה באליפות ארצות הברית בתרגיל הקורה המצוין שלה.
עם זאת, לצד הידע המקצועי העצום שלו ויכולות האימון המרשימות, לליוקין יש גם עבר בעייתי. כמה מתעמלות שהתאמנו אצלו בעבר טענו כי נהג לבייש אותן על רקע המשקל שלהן - מה שגרם להן להפרעות אכילה. בנוסף, המרכז לספורט בטוח בארה"ב חקר חשדות שעל פיהם ליוקין התעלל נפשית במתעמלות, ולחץ עליהן להתחרות ולהתאמן גם בזמן שסבלו ממחלות או משברים בעצמות.
מקבץ ביצועים של מקליין מאליפות ארה"ב האחרונה
קשה להעריך בינתיים את מאזן הכוחות בהתעמלות האמריקאית. אולימפיאדת פריז עוד רחוקה, חלק מהמתעמלות הבכירות כאמור טרם חזרו להתחרות, ובאליפות ארה"ב לנוער שנערכה במקביל אפשר היה לראות ביצועים מרשימים של מתעמלות צעירות ומוכשרות שכבר מחכות מעבר לפינה, ועשויות לפרוץ בהמשך. עם זאת, האליפות הנוכחית כן סיפקה תמונת מצב מסוימת של מצב ההתעמלות האמריקאית, ובעיקר של החלק הנשי שלה, שעבר בשנים האחרונות סדרה של מהמורות ומנסה כעת להתאושש.
הטלטלה העמוקה והכואבת ביותר בענף החלה ב-2015 עם התגבשות הטענות נגד לארי נסאר, רופא הנבחרת שהואשם בהתעללות מינית בעשרות מתעמלות. בין קורבנותיו של נסאר היו גם המתעמלות המפורסמות ביותר בארה"ב, אלופות אולימפיות דוגמת מקיילה מארוני, אלי רייזמן וביילס עצמה - שגם העידו בבית המשפט ובוועדת הקונגרס שהתכנסה בעניין. נסאר אומנם נשלח למאסר לשארית חייו, אך לא היה בכך די על מנת לנקות את הכתם הגדול על תדמית הענף. הטענה החמורה שעלתה ואף דוברה בהרחבה בסרט הדוקומנטרי של נטפליקס, "מתעמלת א'", הוא שאיגוד ההתעמלות האמריקאי קיבל תלונות על נסאר עוד בטרם החל ההליך הפלילי נגדו - ובחר להשתיק אותן.
אצבע מאשימה הופנתה גם כלפי מי שנחשבו למאמנים אגדיים - בני הזוג בלה ומרתה קרולי, זוג מהגרים מרומניה שהפכו את ארצות הברית למעצמת התעמלות. השניים הקימו את חוות קרולי בטקסס, שם ערכו מחנות אימונים מפרכים לנבחרת - ושם גם בוצעו רבים ממעשיו הנפשעים של נסאר. הרופא ניצל את האווירה הקשוחה בחווה ותפס את תפקיד "המבוגר הנחמד", מה שעזר לו לרכוש את אמון המתעמלות ולבצע בהן את זממו. בני הזוג קרולי התפטרו עוד בטרם נחשפה הפרשה, ואף סגרו את חוות קרולי. הטענה נגדם היא כי ידעו על ההאשמות נגד נסאר, ולא עשו מספיק כדי לשמור על המתעמלות מפניו. הם עצמם הכחישו כל ידיעה על מעשיו.
4 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
סימון ביילס מעידה נגד נסאר בדמעות
(צילום: AP)
לפני כשנה וחצי הוגש כתב אישום נגד ג'ון גדר, מאמן ותיק שאימן בין השאר את האלופה האולימפית ג'ורדן וויבר, שהיה שותף וחבר קרוב של נסאר. גדר הואשם שאִפשר לנסאר ביודעין לבצע את מעשיו באולם ההתעמלות שלו. גדר התאבד שעות לאחר הגשת כתב האישום נגדו.
אחרי שפרשת נסאר התפוצצה, איגוד ההתעמלות האמריקאי הצהיר כי הוא יוצא לניקוי אורוות מקיף, אבל המתעמלות טענו כי הוא היה איטי מדי ולא מספיק יסודי. בסופו של דבר הוחלפה כל שדרת הניהול באיגוד, ולתפקיד מאמני הנבחרת מונו שלושה: אליסיה סאקרמונה קווין, בעלת עשר מדליות מאליפויות העולם; צ'לסי מימל, אלופת העולם בקרב-רב ב-2005; ודן בייקר, ששימש בארבע השנים האחרונות כאחראי הפיתוח של נבחרת הנשים. בהתחשב בעבר המפוקפק של האיגוד, ברור למאמנים החדשים שהם הולכים להיבחן על כל צעד ושעל שלהם. "ברור לי שיבחנו אותנו תחת מיקרוסקופ. ידעתי את זה כשהחלטתי לקחת את התפקיד, שקלתי הכול. אני רוצה להיות שם בשביל המתעמלות", אמרה ממל.
למאמנים החדשים מצפה הרבה עבודה. באולימפיאדת טוקיו האחרונה, רגע אחרי שסימון ביילס החליטה שהיא לא יכולה יותר, משהו נשבר בחוסן של נבחרת ארצות הברית. הפרשנים נהגו לומר שהספסל האמריקאי כל כך עמוק, עד שניתן להעמיד שתי נבחרות אמריקאיות שלמות ושתיהן יהיו שוות מדליית זהב אולימפית. עם זאת, כשביילס הודיעה לאחר תרגיל אחד בגמר הקבוצתי על פרישתה, החברות שלה לא הצליחו למלא את החלל והסתפקו במדליית הכסף - בזמן שהרוסיות חגגו זהב. באליפות העולם האחרונה, נבחרת הנשים האמריקאית, בהרכב חסר כמובן, לא זכתה ולו במדליית זהב אחת. השיא היה במקבילים המדורגים, המכשיר החלש ביותר של האמריקאיות באופן מסורתי, שבו אף מתעמלת אמריקאית לא הצליחה להשתחל לגמר.
4 צפייה בגלריה
מדליסטיות מאליפות ארצות הברית בהתעמלות מכשירים
מדליסטיות מאליפות ארצות הברית בהתעמלות מכשירים
מקליין ומדליסטיות נוספות מאליפות ארה''ב. האם מעצמת ההתעמלות תחזיר לעצמה את הבכורה העולמית?
(צילום: AP)
בסוף אוקטובר תהיה לנבחרת הנשים האמריקאית הזדמנות לתיקון כשתשתתף באליפות העולם בליברפול. זו תהיה הזדמנות לבחון למה האמריקאיות מסוגלות כיום ללא ביילס. בין השאר הן יפגשו את האלופה האירופית החדשה והמפתיעה, נבחרת איטליה, וכמובן את הנבחרת הסינית החזקה ואת המתעמלות הברזילאיות המעולות. בתחרויות בינלאומיות ההקפדה של השופטים על הצד האמנותי של התרגילים גדולה אפילו יותר מאשר בתחרויות הפנים-אמריקאיות, מה שעשוי להבליט את חברות הנבחרת האמריקאית המשתייכות לקבוצת WOGA, השמה כאמור דגש רב על הפן האמנותי. האיגוד האמריקאי יקווה לראות איך בעזרת השינויים הרבים שביצע והמיתוג מחדש, ההתעמלות האמריקאית מתחילה במסע הריפוי מהפרק האפל ביותר בתולדותיה.