במדרון התלול שמוביל למלון הפאר "ארבע העונות" עומד מוסטפא, איש נדל"ן בן 48 מהעיר ג'דה, ומחייך. הוא הצליח לשים ידו על כרטיס למשחק שנערך אתמול בין פריז סן ז'רמן - קבוצת הכוכבים של קיליאן אמבאפה, ניימאר, ואחד בשם לאו מסי – נגד נבחרת כוכבים מאולתרת שמורכבת משחקני שתי הקבוצות הבכירות של ריאד, אל־הילאל ואל־נאסר, שהחתימה לאחרונה את כריסטיאנו רונאלדו על חוזה שניפץ כל שיא בעולם הספורט. עוד נגיע אליו.
בינתיים, מוסטפא - שמו בדוי, לבקשתו, כמו רוב המרואיינים בכתבה, שהסכימו לדבר עם עיתונאי ישראלי - מוקף בחמישה נערים שהתלוו אליו לנסיעה לעיר הבירה, שניים מהם בניו, שלובשים חולצות בגוני צהוב־כחול של אל־נאסר, ועל גבם הספרה 7 של הכוכב החדש בעיר. הם שרים וצועקים "רונאלדו, רונאלדו", ומוסיפים את צעקת ה"סייייי" המפורסמת שמזוהה עם חגיגות כיבוש השערים של האליל שלהם. "בדצמבר הם עוד אהדו את אל־הילאל, אבל אז רונאלדו הגיע לאל־נאסר והכל השתנה", אומר מוסטפא כשמעלינו מתנוסס שלט חוצות ענק עם הכוכב הפורטוגלי במרכזו, והכיתוב "הלאה רונאלדו, ברוכים הבאים לערב־הסעודית". אלה הפנים שהסעודים מבקשים לאמץ לעצמם בפני העולם.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
מוסטפא, הנערים ועוד 70 אלף מקומיים הגיעו למשחק הראווה אמש באצטדיון המלך פהד שהפגיש בין שני הטיטאנים של הכדורגל העולמי ב־15 השנים האחרונות, מסי ורונאלדו. המשחק עורר בעיר עניין רב, והגדיל לעשות טייקון נדל"ן מקומי, מושרף בן אחמד אל־חמדי, ששילם במכירה פומבית 2.6 מיליון דולר בעבור "כרטיס זהב" שהקנה לו גישה חופשית להצטלם עם שחקני שתי הקבוצות.
בזו אחר זו טיפסו בשביל המוביל למלון מכוניות פאר. בנטלי אחרי רולס רויס, אחרי ג'יפ של מרצדס על סטרואידים. עושר בלתי נתפס הוא מנת חלקן של מדינות המפרץ, וכאן נמצאת הקצפת. בתוך המלון התאספו שחקני ריאל מדריד וברצלונה ששיחקו השבוע בסופר־קאפ הספרדי, וגם שתי הקבוצות המילאנזיות – מילאן ואינטר שנפגשו בסופר־קאפ האיטלקי. גם שני המשחקים האלה שוחקו בערב־הסעודית, כי כסף קונה הכל וכסף יש כאן. ועדיין, כל הכוכבים שהגיעו לביקור לא גירדו את סוליית ההתעניינות שמעורר כאן רונאלדו, האיש שעליו בונים כאן שישנה את פני הכדורגל הסעודי וילבין את המדינה כולה בעיני העולם.
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו בשלט חוצות בריאד
כריסטיאנו רונאלדו בשלט חוצות בריאד
הפנים החדשות של הסעודים. רונאלדו בשלט חוצות בריאד
(צילום: AFP)
"רונאלדו גר בסוויטה הנשיאותית בקומות 48 עד 50", מגלה עובד בצוות המלון. "יש לו 17 חדרים כאן, הוא לא צריך בכלל לצאת מהמלון", אומר העובד על הפאר שמצוי בבניין "מגדל הממלכה", בן 99 קומות שמוכרחים להודות שהוא מזכיר קצת חולץ בקבוקים, ונחשב לאחד הסמלים האיקוניים של הבירה ריאד. מחיר התענוג? טוב ששאלתם, כ־300 אלף יורו בחודש. אם תרצו להשכיר סוויטה דומה לזו של רונאלדו, תידרשו לשלם כ־3,700 יורו ללילה. כסף קטן במונחי עסקת רונאלדו, ודי הכרחי, כי יציאה של הכוכב מהמלון תגרום לאלפים לרדוף אחריו. כשזוגתו, ג'ורג'ינה רודריגז יוצאת לרחוב, עטות עליה מיד עיתונאיות מקומיות שעוקבות אחרי כל צעד ושופינג שלה. "היא ממלאת את תפקידה כאישה בצורה מופלאה", כתבה עליה כתבת מקומית, "בעיקר בכל מה שקשור לתמיכה בבעלה". סיבה נוספת לבידוד של רונאלדו מהקהל טמונה ברצונו לשתות איזה דרינק מדי פעם. "כוחות המשטרה מעלימים עין כשמדובר בו, בכל מה שקשור לאיסור צריכת אלכוהול", אומר איש הצוות במלון.
"אינתא מג'נון", מסכם מוסטפא, רגע לפני שאנחנו נפרדים לשלום. הוא הצביע על לוגו בעברית, וביקש שאמחק את התמונות שצילמתי בנוכחותו. "בעוד שנתיים תוכלו לבקר פה בצורה חופשית", הוא הבטיח. "אין שאלה בכלל, ערב־הסעודית צריכה את ישראל למען העתיד. אנחנו עם רגל אחת בעבר, בשורשים ובמסורת, ועם רגל שנייה בעתיד ובגלובליזציה. אנחנו מתקשים לצאת מהצומת הזה, אבל כשזה יקרה – נורמליזציה עם ישראל בהחלט תגיע. יש לנו אויב איראני משותף, אבל גם הרבה מעבר לזה. וזה ברור לכולם פה, חוץ מלפנאטים".
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו חוגג מול פריז סן ז'רמן
(צילום: AFP)
רונאלדו לא באמת רצה להגיע לכאן, פשוט לא היו לו ברירות. מאז שעזב את ריאל מדריד, מועדון הפאר שבו עיצב את מורשתו כאחד הכדורגלנים הגדולים בהיסטוריה, הוא המשיך לתקופה פושרת ביובנטוס האיטלקית וחזר למנצ'סטר יונייטד, הקבוצה הראשונה שבה שיחק מחוץ לפורטוגל, רק כדי לקבל חותמת סופית לכך ששיאו הרחק מאחוריו.
באנגליה הוא לא הבריק בדקות שבהן זכה לשחק, ובראיון שנתן רגע לפני תחילת המונדיאל, בחר לטנף על ראשי המועדון והמאמן ההולנדי, אריק טן האך. ביונייטד לא עברו לסדר היום והוא שוחרר מהקבוצה במהלך משחקי הגביע העולמי, שגם בהם לא רווה נחת במדי נבחרת פורטוגל שהודחה ברבע הגמר נגד מרוקו, כשרונאלדו הופך במהלך הטורניר לשחקן ספסל גם שם.
המועדונים הבכירים באירופה לא מיהרו לקפוץ על הסחורה שפעם הייתה הלוהטת בעולם, ורונאלדו - שהתחייב בעבר שלא יהיה כמו "השחקנים הגמורים שהולכים לעשות כסף בארצות־הברית, בסין ובערב־הסעודית" – חתם באל־נאסר, קבוצה שספק אם שמע עליה קודם, תמורת יותר מ־500 מיליון דולר לשנתיים וחצי. קצת יותר מהשכר החציוני במשק.
אמנם עוד קודם לכן רונאלדו התפרנס במיליונים מדי שנה, ובשנה שעברה היה הספורטאי השלישי הכי מרוויח בעולם, אחרי מסי ולברון ג'יימס, אבל שכרו הנוכחי חסר תקדים בעולם הספורט. "התשוקה שלי לכדורגל עדיין קיימת, אבל אני מסתכל על זה היום בצורה עסקית", הודה אחרי החתימה על חוזק העתק.
חאלד, מנהל החנות של קבוצת אל–נאסר: "ביום שרונאלדו חתם היה מטורף, החנות הייתה מפוצצת, מכונות ההדפסה לא עמדו בלחץ והתקשרנו בדחיפות למועדון שישלחו לכאן אנשי אבטחה. אני חושב שכיסינו מאית מהשכר שלו". קשה לדעת בהתחשב בזה שהאיש מרוויח 6.3 דולר בשנייה
"יומיים לפני החתימה הזמנו מאות אלפי חולצות שלו", אומר חאלד, מנהל חנות המרצ'נדייז של המועדון בדרך המלך פהד, אזור תעשייה נטוש בפאתי העיר. החנות מלבנית וגדולה, מצוחצחת ומזמינה, ועם תקרות גבוהות - סטנדרט בריאד. "ביום שבו הוא חתם היה מטורף, תוך שעות החנות הייתה מפוצצת, היו אנשים שקנו 30־40 חולצות. מכונות ההדפסה לא עמדו בלחץ, התקשרנו בדחיפות למועדון שישלחו לכאן אנשי אבטחה. אלפים חיכו בחוץ לחולצות. אני חושב שכיסינו כאן מאית מהמשכורת השנתית של רונאלדו". קשה לדעת, בהתחשב בזה שמדובר באיש שמרוויח 6.3 דולר בכל שנייה.
"רונאלדו הביא לנו גאווה וכבוד, בזכותו אנחנו מרגישים שאנחנו שווים משהו", אומר אחד הקונים. "הכדורגל חשוב לנו, היינו הנבחרת היחידה במונדיאל שניצחה את ארגנטינה ומסי, ואז הגיעה החתימה של רונאלדו שגם היא מביאה לנו תשומת לב. אני בטוח שעוד שחקנים יגיעו אחריו. אין לי מילים לתאר כמה אושר הוא הביא לי כשחתם באל־נאסר, ואני בכלל אוהד של אל־הילאל. הוא שווה כל גרוש".
6 צפייה בגלריה
חנות מועדון אל נאסר
חנות מועדון אל נאסר
לא עמדה בעומס. חנות מועדון אל נאסר
(צילום: AP)
קונה אחר, עוואדי, מחכה כבר למשחק הבכורה של רונאלדו בערב־הסעודית. "אנחנו פוחדים מהקללה שנפלה עלינו מאז שהוא חתם. המשחק הראשון בוטל בגלל גשם - גשם בריאד, אתה מבין? - ואז הבכורה נדחתה פעמיים נוספות בגלל מכסת הזרים וההרחקה שרונאלדו גרר איתו מאנגליה", הוא אומר. "אבל האמת היא שזה חלום שהתגשם".
"לא צריך להגזים לשום כיוון", מרגיע חאלד, מנהל החנות. "רונאלדו הוא משיח בכדורגל והוא יהיה טוב, השאלה מה יקרה הלאה, כשתתחיל השגרה והוא יבין שאחרי שני עשורים בליגות הטובות בעולם, הוא הגיע לליגה שלא מעניינת אף אחד. זו מכה לאגו שכסף לא יכול לסדר, אז החשש שלנו הוא בעיקר מנטלי".
מימין לחנות המזכרות שוכנת חנות הסלולר "זייאן", בתוכה שתי מוכרות שכל גופן למעט עיניהן מכוסה. כמעט כל סעודי שפוגשים בריאד מדבר אנגלית, ושניים מהם צחקו כשנשאלו אם זה בסדר להיכנס לחנות לבד כשיש בה שתי נשים. "בטח, בטח", אישרו. "אין שום בעיה, זו ערב־הסעודית החדשה". ואכן, יש כאן גם נשים שלא לבושות בקפדנות ההלכתית, אבל מהרגע שהחושך יורד, הנשים נעלמות מהמרחב הציבורי.
"החתמנו את רונאלדו על חוזה גדול והבאנו אותו לערב־הסעודית מכמה סיבות", אמר מוסלי אל־מועמר, יו"ר אל־נאסר אחרי ההחתמה. "אנחנו רוצים שילמד את השחקנים שלנו להיות מקצוענים, יביא כבוד ועניין לכדורגל הסעודי ולמדינה, שיהיה מודל לחיקוי לילדים שלנו ושיעודד את האזרחים לנהל אורח חיים ספורטיבי כי יש לנו בעיה של השמנת יתר".
וכך נראה אפקט רונאלדו במספרים: לאל־נאסר היו 800 אלף עוקבים באינסטגרם לפני כחודש. ואז עבר אליה האדם שיש לו הכי הרבה עוקבים בעולם - 526 מיליון, ולאל נאסר כבר יש כמעט 12 מיליון עוקבים. העמוד של המועדון והאתר הרשמי שלו כבר הספיקו לקרוס מהעומס יותר מפעם אחת. אם עד הגעתו מספר הצופים הממוצע במשחקי הבית של הקבוצה עמד על 8,000 איש, כיום האצטדיון סולד־אאוט בכל משחק.
"בדרך כלל הייתי מקבל בקשות ספורות לראיונות וגם זה מעיתונים מקומיים", מספר אל־וואליד, דובר הקבוצה. "היום יש אצלי בקשות ממאות כלי תקשורת מכל רחבי העולם".
והעולם הזה, ומה שהוא חושב על ערב־הסעודית, מהווה שיקול מרכזי בכסף הגדול שבחרו כאן להשקיע בהגעתו של רונאלדו. "הוא הוציא את ערב־הסעודית ותושביה ממעגל של יחסי ציבור רעים, בין אם בגלל הוצאות להורג ופגיעה בזכויות אדם, או ברצח העיתונאי חשוקג'י", אומר עו"ד איימן מוטלאק, תושב ריאד ואוהד היריבה העירונית אל־הילאל. "ופתאום מגיע אלינו גל של תקשורת חיובית, וזה כיף. אנחנו נושמים לרווחה".
הסעודים מדברים הרבה על אותם "יחסי ציבור רעים", חלקם מוכנים להודות באשמה שיש להם בכך, אבל כולם כאן מתעקשים שהמדינה עוברת שינוי אמיתי ונפטרת ממסורות והרגלים ישנים. שם מכובס להוצאות להורג פומביות שעדיין מתרחשות כאן.
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי במדי ריאל מדריד וברצלונה
כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי במדי ריאל מדריד וברצלונה
הפעם שניהם באותו צד, הסעודי. כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי במדי ריאל מדריד וברצלונה
(צילום: EPA)
ויש עוד צד בחוזה של רונאלדו, כזה שהוא והקבוצה מסרבים להתייחס אליו. "רונאלדו הוא פיון", אומר עו"ד מוטלאק. "בראייה האסטרטגית הרחבה, ערב־הסעודית יודעת שהיא תגיע למיצוי הרווחים שלה בשנת 2030, והיא חייבת לפתח תחומים נוספים כדי להכניס כסף - וכאן נכנסים לתמונה הספורט והתיירות".
אם היום מגיעים לערב־הסעודית 15 מיליון תיירים בשנה, שרובם עולים לרגל לאתרים הקדושים לאיסלאם, הרי שהמטרה היא להגיע למאה מיליון תיירים בשנה עד 2030. בשנים האחרונות נשלחו אלפי סטודנטים בעידוד ומימון ממשלתי ללימודי מלונאות, ניהול ומקצועות האירוח. התוכנית כוללת שישה אתרי תיירות, חצי מיליון חדרי מלון חדשים, 22 איים אקולוגיים לאורך קו הים האדום, אתרי סקי בלב מדבר ועוד רעיונות ביזאריים. אם תרצו, איי מקאו בסין בגרסה הסעודית.
הסיסמה שנרקמה עבור החזון היא Visit Saudia, ובקרוב היא תעטר כספונסר את חולצותיהם של שחקני מנצ'סטר יונייטד כחלק ממסע הפרסום בעל התקציב הבלתי נגמר. ויש גם שגריר שנשכר לטובת המשימה בעשרות מיליוני יורו: ליונל מסי.
מוסטפא, בן 48: "בעוד שנתיים ישראלים יוכלו לבקר פה חופשי, אין שאלה בכלל. אנחנו צריכים את ישראל למען העתיד שלנו. יש לנו אויב איראני משותף וגם הרבה מעבר לזה, אז נורמליזציה עם ישראל בהחלט תגיע. זה ברור לכולם חוץ מלפנאטים"
מסי בתיירות, רונאלדו בספורט - בפעם הראשונה ששני היריבים הגדולים משתפים פעולה באותו צד. הסעודים אמנם שילמו מעל 50 מיליון דולר כדי לארח השבוע את משחקי הסופר־קאפ הספרדי והאיטלקי בכדורגל, אבל זה ממש לא מסתכם רק בענף הספורט הפופולרי בעולם. הם השקיעו ביליוני דולרים באירוח אליפויות עולם בהיאבקות ובאגרוף, הקמת סבב גולף עולמי חדש, אירוח אולימפיאדת החורף של אסיה ב־2029, ספונסרים באליפות העולם בקריקט, הבאת מרוצי ראלי דקר לערב־הסעודית, וגם סבב פורמולה 1 בעלות של 90 מיליון דולר לעשרה מרוצים. וכן, גם רכישת קבוצת ניוקאסל מהפרמיירליג האנגלית, כי בכל זאת לכדורגל יש אימפקט שאין בשום מגרש אחר.
כמו קטאר ודובאי, גם הסעודים הבינו שהשקעה בספורט מביאה סיקור חיובי ומייצרת הכנסה נוספת ליצואנית הנפט מספר אחת בעולם. וכמו הקטארים, גם הסעודים סימנו את הגביע הקדוש כיעד והם מכוונים לאירוח מונדיאל 2030. רונאלדו הוא הדובדבן שבקצפת, מסיר הכתמים הכי יעיל במסע ההלבנה עתיר הכספים של הסעודים בפני העולם החיצון.
"יש הרבה כבוד שמעורב בסיפור", מסביר עו"ד מוטלאק. "זו אולימפיאדה של מדינות האזור שמתחרות מי תבזבז יותר, והסעודים רוצים לעקוף את הקטארים עד 2030. זה תהליך מסוכן כי ערב־הסעודית עושה חרקירי לעולם הספורט, והכל רק בגלל הגחמות של יורש העצר מוחמד בן סלמאן".
ואכן, ערב־הסעודית פועלת ללא מעצורים וללא תקרת הוצאות. קרן העושר של המדינה מחזיקה בנכסים בשווי למעלה מטריליון דולר ויש בקרן כיום סכום של 620 מיליארד דולר, סכום שתמיד נמצא במגמת עלייה. התוצר הלאומי מספורט צמח בשש השנים האחרונות מ־2.4 ביליון לשבעה ביליון דולר.
ואם מישהו חושב להחרים, הוא ייתקל בצ'ק שהוא לא יכול לסרב לו. כך קרה בעולם הגולף, שבכירים בו ביקשו להחרים את הסבב הסעודי. בתחרות האחרונה של הסבב הוצעו פרסים בסך 50 מיליון דולר, ושחקני הגולף שכחו מהחרם ושאלו איפה טופסי ההרשמה.
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו ומשפחתו בהצגתו באל נאסר
כריסטיאנו רונאלדו ומשפחתו בהצגתו באל נאסר
כריסטיאנו רונאלדו ומשפחתו בהצגתו באל נאסר
(צילום: AFP)
לסעודים יש את כל הסיבות להאמין שגם בכדורגל זה יקרה: כבר היום, שתיים מהקבוצות הגדולות באירופה - פריז סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי - נמצאות בבעלות מדינות המפרץ, ומשלמות סכומי העברה שאף קבוצה אחרת לא יכולה להתחרות בהם. המגמה הזו נמשכה עם אירוח המונדיאל האחרון בקטאר, ומספיק להיזכר בשיחות בין נשיא פיפ"א ג'יאנו אינפנטינו ובן סלמאן בטקס הפתיחה של הטורניר, שאיש בפיפ"א לא הוטרד מהפרת זכויות האדם הבוטה במדינה המארחת. בספורט העולמי, ובטח בכדורגל שמנוהל בידי פיפ"א, הכסף גובר על המוסר.
"האוהדים במערב יכולים לדבר עד מחר על זכויות אדם והתחממות כדור הארץ, אבל אין להם בעיה לקבל דולרים ממדינה שבעיניהם בעייתית, כל עוד זה מחזק את הקבוצה שהם אוהדים", אומר עלי פאדי, מהנדס ארכיטקטורה שלמד את שני תאריו בארצות־הברית ובאירלנד. ויש לו על מה להישען. כשהסעודים רכשו 80 אחוזים מהבעלות על קבוצת ניוקאסל האנגלית ב־350 מיליון דולר, אוהדי הקבוצה חבשו כאפיות ושרו "קיבלנו את הבית שלנו בחזרה".
"זו תחרות לא הוגנת", הוא אומר. "אם הסעודים יציעו 250 מיליון דולר עבור משהו, ומישהו אחר יציע 300 מיליון, הנסיך פשוט יציע 800 מיליון כדי לסיים את התחרות. זה גם מיועד להשתיק את אי־השקט מבפנים, הרי 60 אחוז מהאזרחים כאן מתחת לגיל 30. אתה חייב לספק להם תרבות פנאי ומקומות עבודה".
עד היום הסעודים כבר השקיעו 40 מיליארד דולר כדי לשווק את עצמם כמארחי מונדיאל 2030. כשהדיווחים האחרונים בממלכה מדברים על כך שבעוד שנתיים יגיע גם מסי לשחק בליגה הסעודית תמורת 320 מיליון דולר בשנה. ככה מנרמלים מדינה.
"תמיד אהבתי את רונאלדו", אומר פאדי, "אבל עצוב לראות אותו עושה את ההחלטה הזו. הוא מכר את הערכים שלו ואת המשחק שנתן לו הכל - בשביל כסף".
"איחרב ביתו", מתפרץ גבר סעודי מבוגר מהשולחן הסמוך, שמזדהה כאוהד היריבה העירונית אל־הילאל. "אנחנו נמשיך לקחת אליפויות, ואל־נאסר תקבל עוקבים באינסטגרם".
רונאלדו התקבל כאן בתחילת החודש בכבוד ששמור למלכים. טקס ההצגה שלו באצטדיון מרסול פארק היה כלל מופעי לייזר וזיקוקים לעיני רבבות צופים נלהבים. הוא גם אמר את כל הדברים הנכונים, על כך שהוא גאה בהחלטה להגיע לערב־הסעודית, והמועדון החזיר לו במחמאות על כך שזו היסטוריה בהתהוות ושמדובר בשחקן הטוב בעולם. מסיבת העיתונאים שבה הוצג בקבוצה זכתה כבר ב־40 מיליארד צפיות. אפקט רונאלדו.
ואחרי כל המילים היפות, נראה שמדובר בנישואי נוחות. אולי קיימת אהבה, לפחות מצד אחד, אבל בעיקר יחסי ניצול - תן כסף וקח את השם הטוב שלי כדי לכסות על מה שקורה באמת במדינה. "את המניעים של יורש העצר אני מבין", אומר סלמאן, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת אל־פייסל, "אבל איך רונאלדו עוצם עיניים מול הענישה של מתנגדי משטר, מול האיסור להתאסף, מול ההגבלות על חופש ביטוי אמיתי? אנחנו עדיין מדינה שאוסרת על הומוסקסואליות ועל אלכוהול, ורונאלדו האדיר הפך לבובה מחייכת על חוט שאותו מושכים השייח'ים". סלמאן נפרד לשלום ויצא מבית הקפה שסמוך לכיכר דירא, שגם מכונה "כיכר צ'ופ צ'ופ". כאן מבוצעות בכל יום שישי הוצאות להורג מטעם המשטר. ביום אחד במרץ שעבר הכיכר נמלאה דם כש־81 בני אדם הוצאו להורג במדינה, חלקם הגדול בכיכר הזו.
בטלוויזיה בחדר המלון יש אפליקציה עם שעות התפילות, אבל כשהולכים לרובע הדיפלומטי של ריאד פוגשים אזורים מערביים וחילוניים יותר שמתקיימים כאן במקביל. הופעה שכוללת גם נשים במועדון הסוהו, "אל־מסעאה" - בית הקפה הגדול בעולם, עם אלף מקומות ישיבה, וגם ערב קריוקי שוקק חיים בסירופ לאונג'.
בכבישים כאן אין חוקים והנהיגה היא סיוט מתמשך, כששבע מכוניות צמודות זו לזו בכביש עם שלושה נתיבים. לפנות הבוקר התנועה בדרך למלון זורמת בצורה הגיונית יותר, אבל ב־5:17 בוקעת מהרמקולים קריאה להגיע לתפילה. שום חלון, שום קומה ושום דלת לא ימנעו ממך להתעורר בבהלה.
6 צפייה בגלריה
מועדון אל נאסר
מועדון אל נאסר
11 מיליון עוקבים חדשים באינסטגרם מאז החתימה. מועדון אל נאסר
(צילום: זאב אברהמי)
השווקים והחנויות מלאים ברונאלדו. רוכלים חוצים כבישים סואנים ומציעים מרצ'נדייז של האליל החדש כאן. האם מסע ההלבנה שהוא עומד בחוד החנית שלו גם יגרום לסעודים להתקרב באמת, ולא רק שיווקית, לעולם המערבי? "אנחנו כן מנסים להראות פתיחות ושינוי אמיתי", אומר עלי פאדי המהנדס, "ועובדה שיש יותר זכויות לנשים, הוסרו הגבלות בקשר לרחצה בים, זוגות לא נשואים יכולים לשהות באותו חדר ויש רייבים גדולים במדבר. גם הכניסה למדינה הפכה קלה יותר. אני אדם מאמין ורוצה לקוות שלהומואים יהיה מותר לחיות פה באופן פתוח, ושנשים יתלבשו איך שבא להן. לדעתי זה טוב, זה ילמד אותי לעמוד בפיתוי ולשמור על האמונה שלי בלי שהמדינה תתערב ותמנע ממני את העמידה בניסיון הזה".
בכל פינה בריאד עובדים זרים עמלים על ניקיון העיר מסביב לשעון. נותני השירות זרים כולם, במה שנראה כמו יחסי עבדות מודרניים. ממול בית הקפה ניצב אולם תצוגה למכוניות הכי יקרות שכסף יכול לקנות. בכל כמה דקות יוצאת מכונית ששני עובדים זרים ציחצחו ללא הרף. משמרות צניעות לא נראו כאן, לפחות לא בצורה בולטת. "אנחנו בשעת מבחן גדולה", אומר פאדי. "היא תקבע לאן אנחנו הולכים מכאן. לעולם יש תמונה של הסעודים בדמיון, וזו חלק מהבעיה כי אם הם היו מגיעים לכאן הם היו מגלים מציאות אחרת".
ומה עם ההוצאות להורג? "אני לא מתנגד לזה. אם מישהו הורג את אחי, הוא צריך למות. בית המשפט אצלנו בעצם מונע ממני לעשות מעשה ברברי ולוקח את זה על עצמו. לרוצח יש אפשרות למחילה, ואם מישהו מהמשפחה הנפגעת יצהיר שהוא סולח לרוצח, אז הפשע נמחל".
ערב־הסעודית היא המדינה ה־14 בעולם בשטחה, אבל חיים בה רק 36 מיליון אזרחים - ורק שני אחוזים ממנה מיושבים. הכל בה גדול, האורות תמיד דולקים, ממש כמו המזגנים, ונראה שהאומה כולה אלרגית לאקולוגיה. לפחות מבחינת השטח, יש מספיק מקום לכל האגו של כריסטיאנו רונאלדו. עד לא מזמן טייקון וול סטריט, היום הבובה הכי יקרה שכסף מפוקפק יכול לקנות.