הדבר הראשון שמתגלה בביקור בבירה ההולנדית הוא שהיא שונה מאוד מערי בירה אירופיות שאליהן נוהגים להקביל אותה. לעומת לונדון ופריז הצפופות והאורבניות, אמסטרדם מזכירה יותר בגודלה ובצורתה כפר גדול ושלו, ומספקת חוויה הרבה פחות עמוסה ואינטנסיבית ממקבילותיה. לא תמצאו בה גורדי שחקים אימתניים וקניוני ענק, אלא בתים מהמאה ה-17, תעלות ורוכבי אופניים. באורח פלא, העיר המערב-אירופית מצליחה לשמור על קצב איטי ולא להיכנע למרוץ הקפיטליסטי שמאפיין את רוב הערים המערביות, ומשלבת היטב בין חוויה של טבע לעיר.
עוד מקומות לא מוכרים בערים מוכרות מאוד:
בין אם אלה היעדר המכוניות המצפצפות ברחובות, הנופים השלווים של התעלות או דווקא הקנאביס שנמכר בקופישופס, אמסטרדם היא אחת הערים האהובות ביותר על תיירים מכל העולם, וגם מישראל כמובן. אז אם כבר נפשתם בעיר בעבר וביקרתם בכל האטרקציות התיירותיות המוכרות, ענבל טור-שלום, צלמת ומדריכת תיירים ישראלית המתגוררת באמסטרדם מ-2010, ממליצה לכם לטייל בה כמו המקומיים ולגלות פנינים שלא הכרתם.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טן קאטה (Ten Katemarkt) הוא שוק קטן הנמצא בשכונה המערבית של אמסטרדם, ופתוח בכל יום מלבד ביום ראשון. השוק משרת בעיקר את תושבי השכונה, שבה מתגוררים צעירים, משפחות ואוכלוסיית מהגרים גדולה, ותיירים התחילו לגלות אותו רק לאחרונה.
האווירה בשוק המקומי נעימה ורגועה, והסחורה טרייה במיוחד וכוללת ירקות ופירות, חנויות תבלינים שמהן נודף ריח עוצמתי ומגרה, אגוזים, גבינות משובחות ומבחר גדול של נקניקים. מסביב פועלים דוכני אוכל-רחוב רבים, לצד חנויות וינטג' ויד שנייה ובהן מציאות במחירים נמוכים במיוחד.
השוק נמצא ברחוב טן קאטה החוצה את רחוב קינקר (Kinkerstraat), שהוא כשלעצמו מומלץ לחובבי השופינג. רשתות אופנה רבות, כולל כמה בתי כלבו גדולים ומוכרים, מפעילות שם סניפים שבהם הן מוכרות את הסחורה במחירים נמוכים יותר מאשר בחנויות הרשת שבמרכז העיר.
איך מגיעים: אפשר להגיע לאזור בנסיעה של כעשר דקות, עם כמה קווי חשמלית ממרכז העיר (7 או 17 למשל).
הולנד מפורסמת באזורים הכפריים והירוקים שלה. סיורים יומיים מחוץ לעיר הם כמובן אפשרות, ועם זאת לא חייבים לצאת מגבולות אמסטרדם כדי לקבל טעימה מ"הולנד הכפרית".
רנסדורפ (Ransdorp) הוא דוגמה טובה למקום שנראה כאילו הזמן בו עצר מלכת. מדובר בכפר קטן בצפון העיר, המרוחק כ-8 ק"מ בלבד מתחנת האוטובוס המרכזית של אמסטרדם ומשויך לרשות המוניציפלית שלה, אולם מתנהל ככפר עצמאי המקפיד לשמר את האותנטיות ההולנדית החקלאית. תושביו עוסקים בייצור חלב, ויש בו תעלות, מדשאות ירוקות, בתים עתיקים המשתמרים באופן נפלא ונופים יפהפיים - הכי רחוק מהאורבניות העירונית הסמוכה.
10 צפייה בגלריה
שכונת רנסדרופ באמסטרדם
שכונת רנסדרופ באמסטרדם
איזו מין שלווה. שכונת רנסדורפ
(צילום: Shutterstock)
אפשר להגיע לאזור בתחבורה הציבורית, ומי שרוצים להרגיש מקומיים לגמרי יכולים לשכור אופניים באחת החנויות הסמוכות לתחנת סנטראל (התחנה המרכזית של אמסטרדם) או אחרי שעוברים עם המעבורת לצפון העיר. גם תרגישו ספורטיביים, וגם תתניידו בקלות בתוך הכפר עצמו.
10 צפייה בגלריה
קלאסיקה כפרית. Nieuwendammerdijk
קלאסיקה כפרית. Nieuwendammerdijk
קלאסיקה כפרית. Nieuwendammerdijk
(צילום: ענבל טור שלום)
ואם אנחנו כבר במוד נוסטלגי, שווה להתעכב על רחוב נוסף בשם Nieuwendammerdijk, הנמצא לא רחוק מתחנת הרכבת סנטראל ומהמעבורת הצפונית שמאחוריה, שבעברו היה בכלל כפר בעל שם זהה. סיור במקום מאפשר הצצה למראה של אותו כפר ישן, שקיים כבר מהמאה ה-16, לפני שחובר לאמסטרדם והפך לחלק ממנה: בתי דייגים עתיקים, מעגן סירות, כנסיות קטנות וציוריות ובתים בעלי גגות מעוצבים בסגנון הולנדי עתיק.
10 צפייה בגלריה
המאגר בשכונת Nieuwendammerdijk
המאגר בשכונת Nieuwendammerdijk
מעגן סירות בשכונת Nieuwendammerdijk
(צילום: ענבל טור שלום)
קפה לואיס (Louis) הוא בית קפה שכונתי מנומנם למדי, עם שירות איטי ולא מאוד יעיל. אז למה בכל זאת אנחנו ממליצים לבקר שם? מכמה סיבות. ראשית, העיצוב של המקום מוקפד וכולל פריטי וינטג' עתיקים ומקוריים. בשעות הצהריים, הזמן המומלץ לביקור בבית הקפה, מוגשים שם מבחר סנדוויצ'ים לצד מנת המבורגר טעימה, מרק שמשתנה מדי יום ושטרודל תפוחים. במקום יש גם מבחר של שתייה חמה, עוגות ועוגיות.
10 צפייה בגלריה
ידידותי לחתולים
ידידותי לחתולים
ידידותי לחתולים
(צילום: ענבל טור שלום)
אבל האמת היא שהסיבה הטובה ביותר להגיע למקום היא חתול ג'ינג'י מדושן עונג ואדיש במיוחד בשם פרדיננד, שמנהל את בית הקפה בפועל מאז שהיה גור ממקום מושבו על כיסא הבר שבכניסה. ובכלל, המקום ידידותי מאוד לחתולים, מה שמוסיף לאווירה הרגועה.
כתובת: Singel 43
המסעדה הבאה לקחה את הקונספט של Farm to Table ("מהחווה לשולחן") הכי רחוק שאפשר, ולצד העובדה שהיא מככבת כמעט בכל רשימות המסעדות המומלצות בעיר, לפני קצת יותר משנה היא זכתה בכוכב המישלן הראשון שלה, שמצטרף לכוכב מישלן ירוק שאותו קיבלה בזכות מודל הקיימות שמקדמים במקום.
מסעדת De Kas (חממה בהולנדית) שוכנת בכניסה לפארק פרנקנדל (Frankendael) הנמצא במזרח העיר, וצמודה לחממה שבה מגדלים את מרבית הירקות ועשבי התיבול שמשמשים להכנת המנות במקום. שאר חומרי הגלם מגיעים מחווה חקלאית מחוץ לעיר וממגדלים ויצרנים אורגניים. בזמן ההמתנה למנות מומלץ לערוך סיבוב בחממה ולהתרשם מהשפע שגדל שם.
10 צפייה בגלריה
ארוחה בחממה, אמסטרדם
ארוחה בחממה, אמסטרדם
ארוחה בחממה. מסעדת De Kas
התפריט במקום הוא עונתי ומשתנה משבוע לשבוע ומתבסס על ירקות, על אף שהמסעדה אינה מוגדרת צמחונית ויש בה גם מנות דגים ובשר. בשעות הצהריים מוגש במקום תפריט עסקי, ואז גם אפשר ליהנות ממחירים סבירים בהחלט (כ-45 אירו לסועד).
ומה אוכלים שם? ההשראה למנות מגיעה ממטבחים שונים, אולם בכל אחת מהן יש אלמנט אחד לפחות מהמטבח ההולנדי המסורתי, המתבסס בעיקר על תפוחי אדמה ודגים וידוע בשימוש המינימליסטי שלו בתבלינים.
כתובת: Kamerlingh Onneslaan 3
הבר-מסעדה הבא, הנמצא בלב שכונת יורדאן המרכזית, עלול לעשות רושם של מקום תמים למראה ואף מנומנם משהו במהלך היום, אולם בשעות הערב ובמיוחד בסופי שבוע הוא הופך לאחד הברים הלוהטים והטרנדיים בעיר, ואף מוביל את הסצנה הלילית המקומית. או במילים אחרות: אם אתם בעניין של להצטופף עם בליינים הולנדים וליהנות מאווירה אותנטית, זהו המקום שכדאי לכם להיות בו.
10 צפייה בגלריה
שכונות עוני שהפכו לאטרקציות תיירותיות
שכונות עוני שהפכו לאטרקציות תיירותיות
צבעונית ומגניבה. שכונת יורדאן
(צילום: shutterstock)
התפריט כאן מציע מבחר גדול של בירות בלגיות בעיקר, המוזיקה טובה, והדבר היחיד שצריך לקחת בחשבון הוא שיש סיכוי גדול שאת הבירה שלכם תיאלצו ללגום בעמידה. פשרה קטנה תמורת בילוי לילי מוצלח ומהנה.
כתובת: 2e Tuindwarsstraat 13 Jordaan
טחנות הרוח הן בין הסמלים המזוהים ביותר של הולנד. תיירים רבים נוסעים לאזורים הכפריים כדי ליהנות מהן, אבל האמת היא שגם באמסטרדם יש כמה טחנות רוח, שמונה ליתר דיוק.
כל הטחנות יפות בדרכן, אבל סמוך ל-De Gooyer, שנוסדה ב-1725 ברובע אמסטרדם אוסט (Amsterdam-Oost) שבמזרח העיר, פועלת גם מבשלת בירה בשם Brouwerij‘t IJ, המייצרת כרבע מיליון ליטר בירה בשנה. הבירות מיוצרות מחומרים אורגניים, הן אינן מסוננות ואת כולן מכינים ומבקבקים במקום.
10 צפייה בגלריה
טחנת הרוח De Gooyer
טחנת הרוח De Gooyer
טחנת הרוח De Gooyer
(צילום: ענבל טור שלום)
סמוך למבנה שבו פועלת המבשלה, שבגלגולו הקודם שימש בכלל כבית מרחץ, ישנו פאב שאהוד במיוחד על המקומיים וידוע בכינוי Windmill Brewery. בתפריט יש בירות מהמבשלה המקומית, בעיקר חזקות - 6.5%-9% אלכוהול. עד כמה האלכוהול כאן חזק? עד כדי כך שהמקומיים המציאו מושג מיוחד לתיאור התיירים שעוזבים את המקום כשהם מתנודדים מרוב שכרות - "טחונים" (spinmilled). למי שחושש, יש בכל זאת גם בירה אחת של 4%.
10 צפייה בגלריה
מבשלת בירה-בר Brouwerij‘t IJ באמסטרדם
מבשלת בירה-בר Brouwerij‘t IJ באמסטרדם
כנראה תצאו משם מתנדנדים. Brouwerij‘t IJ
(צילום: Shutterstock)
כתובת: Funenkade 7 Amsterdam
נשארים בצפון אמסטרדם, אבל עם מוזיאון אחר: אם אתם נמנים עם חובבי הקולנוע, מוזיאון EYE Film Museum הוא אתר נוסף שממש לא כדאי לכם לפספס.
המוזיאון הייחודי שוכן בתוך מבנה שנראה כמו ספינת חלל עתידנית המשקיפה אל המים. בפנים נמצא ארכיון הקולנוע הלאומי של הולנד, הכולל תצוגה מרתקת המוקדשת להיסטוריה של הקולנוע ותערוכות מתחלפות, אולמות שבהם מוקרנים סרטים קלאסיים וסרטים עצמאיים ומסעדה עם נוף יפה לנהר.
כתובת: IJpromenade 1, 1031 KT
10 צפייה בגלריה
כמו ספינת חלל עתידנית. מוזיאון הקולנוע
כמו ספינת חלל עתידנית. מוזיאון הקולנוע
כמו ספינת חלל עתידנית. מוזיאון הקולנוע
(צילום: ענבל טור שלום)
בין אם אתם חובבי פרחים ובין אם לאו, הגנים הבוטניים דה הורטוס (DE HORTUS-HORTUS BOTANICUS) יספקו לכם חוויה מרגיעה וצבעונית הודות להיצע הרחב של הפרחים האקזוטיים, העצים, עשבי המרפא וחממת הפרפרים הנמצאים במקום. בניגוד לנקודות ירוקות אחרות באמסטרדם, הגנים מתאימים גם לימים גשומים מאחר שרוב התצוגות הן בחממות סגורות. סיור בתצוגה כזו אורך לרוב בין שעה לשעתיים.
הגנים הבוטניים הוקמו ב-1638 לשימוש כבית גידול לצמחי מרפא בזמן מגפה קשה שפקדה את האזור, והם מהוותיקים מסוגם באירופה. למרות הסיפור המעניין וההיצע הצבעוני והאקזוטי, הגנים אינם מתוירים במיוחד, ומי שמחפשים מקום שקט לבילוי ימצאו אותו כאן. לעיתים מוצגות בגן תערוכות מתחלפות ונערכות הופעות מוזיקליות של להקות מקומיות.
10 צפייה בגלריה
הגנים הבוטניים Hortus Botanicus באמסטרדם
הגנים הבוטניים Hortus Botanicus באמסטרדם
יפה שם. הגנים הבוטניים
(צילום: Shutterstock)
כמו כל מקום שמכבד את עצמו בעיר, גם כאן פועל בית קפה חביב עם מרפסת הולנדית מרשימה ותפריט אורגני עשיר, וכן חנות גדולה שמוכרת צמחים וכלי גינון לצד ספרים ומזכרות. שימו לב: מאז פתיחתם המחודשת של הגנים במאי 2020, חובה להזמין כרטיס מראש ליום ולשעה ספציפיים דרך אתר האינטרנט של המקום. מחיר כניסה למבוגר עומד על 12.5 אירו, ולילד עד גיל 14 - 6.5 אירו.
כתובת: Plantage Middenlaan 2a, Weesperbuurt en Plantage