בשבועות האחרונים הונגריה מוזכרת אצלנו בעיקר בהקשרים שליליים: הדיקטטורה של ויקטור אורבן מסמלת עבור מתנגדי ההפיכה המשפטית בישראל את קצה המדרון. ערכו של המטבע ההונגרי, הפורינט, נחתך בעשור האחרון בחצי מול האירו, ורק לפני כמה חודשים האינפלציה בהונגריה שברה את שיאי האיחוד האירופי כולו. בקרוב אצלנו? נקווה שלא. אבל כל אלה לא מונעים מבודפשט, הבירה, להמשיך ולהיות אחד היעדים האהובים על תיירים ישראלים. גם אם כבר יצא לכם לקפוץ לחופשה זולה ומפנקת בבודפשט - יש עוד כמה פנינים שאתם ודאי לא מכירים, ושיאפשרו לכם ליהנות מהעיר ממש כמו המקומיים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שלי כרמי, מדריכת טיולים ישראלית, מתגוררת כבר יותר מ-20 שנה בבודפשט יחד עם משפחתה. היא הסכימה לחשוף בפנינו את הסודות הכמוסים של המקומיים - החל מהמקומות הטעימים לאכול בהם והבר שהתיירים עוד לא מכירים, ועד לאטרקציות השוות שמתאימות גם לילדים.
רחוב "פוז'וני" (Pozsonyi út) שנמצא ברובע 13 באזור בודה, לא רחוק מהאי מרגיט, שימש כמקום מסתור עבור רבים מיהודי הונגריה במהלך מלחמת העולם השנייה. מבצע ההסתרה התממש בזכות מדינות רבות שלקחו תחת חסותן את הבניינים ברחוב - מה שהפך אותו ל"גטו הבינלאומי". כיום, מלבד תזכורת לאותם אירועים היסטוריים, פועלים ברחוב בתי קפה וקונדיטוריות, חנויות בגדים, צעצועים וספרים, וכמובן - מסעדות. למרות זאת, ובאופן שהפתיע אותנו, מדובר באזור פחות מוכר ומתויר.
9 צפייה בגלריה
מסעדת בבקה, בודפשט
מסעדת בבקה, בודפשט
כן, זה חומוס. מסעדת ''בבקה''
(מתוך עמוד הפייסבוק של המסעדה)
"ברחוב הזה נמצאת אחת מהמסעדות האהובות עליי בעיר, מסעדת 'בבקה', על שם העוגה הירושלמית. התפריט שם הוא ים-תיכוני ויש שם לא מעט מנות מהמטבח הישראלי. גם המחירים ממש טובים ונעים בין 46-19 שקלים למנה, ויש גם לא מעט אופציות צמחוניות וטבעוניות", ממליצה שלי.
קשה להאמין שפארק מילנאריס (Millenaris) המקסים, שבשנים האחרונות עבר שיפוץ מסיבי, שימש בעבר אתר של חברת החשמל המקומית. העדות היחידה שנותרה מאותה תקופה היא המכונות הישנות שאפשר למצוא בחלק מהמבנים המחודשים.
9 צפייה בגלריה
פארק מילנאריס
פארק מילנאריס
פארק מילנאריס ממעוף הציפור
(צילום: shutterstock)
ומה קורה שם היום? ובכן, הפארק המשופץ הוא לא פחות מפינת חמד ירוקה ובה אולמות מופעים - חלקם משמשים את תיאטרון הבלט המלכותי, מתקני שעשועים לילדים, בריכות נוי ואולמות תצוגה לתערוכות מתחלפות. ברחבי הפארק נערכות פעילויות ספורט שונות לצד סדנאות המיועדות לילדים, ומפעם לפעם מתקיימים שם גם פסטיבלים - כולל פסטיבל הגורמה שנערך מדי שנה בחודש מאי. לצד כל אלו תמצאו שם גם ספסלים, עצים ואגם פסטורלי.
9 צפייה בגלריה
פארק מילנאריס
פארק מילנאריס
בועה ירוקה באמצע העיר
(צילום: shutterstock)
אל תוותרו גם על ביקור בבית הקפה המעולה שפועל במקום, קפה נורמה (Norma) שאהוב ביותר על המקומיים. בקפה, שממתג את עצמו כחצי-נורבגי וחצי-הונגרי, מציעים מבחר של מאפים, עוגות וכריכים שמשלבים בין המטבח ההונגרי לנורדי, כמו עוגת שמרים במילוי גבינה מתוקה.
שימו לב: הכניסה לפארק בחינם, אולם עבור חלק מהתערוכות והפעילויות תתבקשו לשלם. איך מגיעים: עולים על מטרו מספר 2, יורדים בכיכר Szell Kálmán ומשם ממשיכים בהליכה רגלית שאורכת כמה דקות עד לכניסה לפארק.
מערת פאל וולגי (Pal Volgyi), שנמצאת בפרבר של בודפשט, אומנם התגלתה כבר ב-1904, אבל בשנים האחרונות נערכו בה שיפוצים מסיביים שהכשירו אותה לכניסה של מבקרים. המערה עצמה היא חלק ממבוך עצום של מערות נטיפים טבעיות בפאתי העיר שנמתחות לאורך של יותר מ-19 ק"מ. כיאה למערת נטיפים, הטמפרטורה שם עומדת על 11 מעלות לאורך כל השנה והלחות שם גבוהה מאוד. לא משהו שאנחנו הישראלים לא מסוגלים להתמודד איתו.
שימו לב: הביקור במקום בליווי מדריך דובר הונגרית בלבד, אבל הסירו דאגה מליבכם - המראה בתוך המערה מרשים מספיק גם אם לא תבינו מילה ממה שהמדריך אומר. הסיור נמשך 50 דקות ויוצא מפתח המערה בכל שעה עגולה. איך מגיעים: באוטובוס מספר 65 שיוצא מכיכר קולוסי (Kolosy) ברובע השלישי. יורדים בתחנה על שם המערה.
הקיורטוש, מאפה טרנסילבני שההונגרים אימצו בחום עם נפילת השלטון הקומוניסטי ופתיחתה של הונגריה לתיירות, עשה עלייה והפך לכוכב קולינרי גם בישראל, ועל הדרך חשף אותנו לקונדיטוריה ההונגרית המופלאה.
9 צפייה בגלריה
קונדיטוריית דאובנר
קונדיטוריית דאובנר
שומרים על המסורת. קונדיטוריית דאובנר
(צילום: שלי כרמי)
בודפשט עמוסה קונדיטוריות. כמעט בכל פינה יש קונדיטוריה ובה שלל עוגות פרג ואגוזים. אחת מהקונדיטוריות היותר טובות בעיר, וזו שנחשבת לפופולרית במיוחד על ידי המקומיים, היא קונדיטוריית דאובנר (Daubner Cukrászda) שנמצאת במרחק הליכה ממרכז העיר, והתורים המשתרכים בכניסה אליה הם מראה שבשגרה.
מדובר בקונדיטוריה משפחתית שהוקמה בשנת 1901, וממשיכה עד היום להציע עוגות ומאפים עבודת יד על פי מתכונים עתיקים שנותרו בדיוק כפי שהם עוד מימי פתיחת העסק המשפחתי. בין היתר אפשר למצוא שם מבחר גדול של עוגיות, עוגות שמרים, שטרודלים, שלושה סוגי קרמשניט, קינוחי פרפה שמקורם במטבח הצרפתי וגלידות טריות שמכינים במקום.
9 צפייה בגלריה
קונדיטוריית דאובנר
קונדיטוריית דאובנר
טעים שם. דאובנר
(צילום: שלי כרמי)
את הפרסום העיקרי שלו קיבל המקום בזכות מאפי חג המולד האהובים - כמו למשל ה"בייגלי", מאפה מיוחד במילוי פרג או אגוזי מלך - שמוגשים לאורך כל השנה. לצד העוגות יש גם סוגי קפה שונים, ואפשר לשבת במקום או לארוז לקחת. המחירים עבור פרוסת עוגה נעים בין 10-5 שקלים בלבד.
בהונגריה יש לא מעט שווקים, רובם עמוסים בתיירים במשך רוב שעות הפעילות. שוק "האיכרים" (Római parti Piac), שנמצא סמוך לחוף הרומאי באזור שנקרא אובודה, הוא אומנם מהפחות מוכרים בעיר אבל לגמרי שווה ביקור. הוא נפתח לפני ארבע שנים, ופועל לאורך כל השנה בימי שבת בלבד בין שמונה בבוקר לאחת בצהריים.
9 צפייה בגלריה
שוק האיכרים
שוק האיכרים
תוצרת מקומית בשוק האיכרים
(צילום: שלי כרמי)
בין היתר, אפשר למצוא שם תוצרת חקלאית מקומית, מגוון מאכלים ומאפים הונגריים מסורתיים כמו לנגוש, רטש (שטרודל), פוגאצ'ה ועוד. לצד כל אלו, בחודשים האחרונים השוק אימץ את טרנד האוכל הבריא והוא מציע מגוון מוצרים המותאמים למי שסובלים מאלרגיות למזון, לסוכרתיים וגם סתם לכאלו שנמנעים מגלוטן ומסוכר.
9 צפייה בגלריה
שוק האיכרים
שוק האיכרים
נקניקים ביתיים בשוק האיכרים
(צילום: שלי כרמי)
ליד הדוכנים השונים פועלים שם גם מסעדת דגים וכמה בתי קפה חביבים. ההמלצה של שלי היא לקנות כוס קפה ולצאת לטיול רגלי לאורך החוף הרומי, לקנח בישיבה על גדות הדנובה וליהנות מהאווירה השלווה שבמקום.
איך מגיעים: כדי להגיע לשוק צריך להתאמץ, אבל זה ישתלם לכם, באחריות. אפשר להגיע באמצעות מטרו ממרכז העיר ואוטובוס, או מטרו ורכבת. אפשרות נוספת היא להשכיר אופניים באחת מנקודות ההשכרה הפועלות לאורך הדנובה, ולדווש כל הדרך לשוק.
לא חייבים להצטיין בשיעורי פיזיקה או להיות גרופים של ניסויים מדעיים כדי ליהנות מהמקום הבא: מוזיאון המדע של בודפשט, או בשמו הנוסף "ארמון הפלאים" (Palace of wonders), שמתפרש על פני שטח של 5,000 מ"ר מול האי מרגיט, סמוך לקונדיטוריית דאובנר בבודה. המוזיאון מציע 250 פעילויות אינטראקטיביות המבוססות על עקרונות בפיזיקה ובמדעי הטבע, תוך ביצוע ניסויים ומשחקים שמותאמים לילדים: החל ממופע בועות סבון, דרך נחיתה על מאדים ועד לתיקון חללית של חייזרים.
9 צפייה בגלריה
מוזיאון המדע
מוזיאון המדע
חוויה לכל המשפחה. מוזיאון המדע
(צילום: שלי כרמי)
יש במקום גם חדרי בריחה, חדר מראות ומבוך, וגם אולמות לצפייה בסרטי 4D. לעומת אטרקציות אחרות בעיר, במוזיאון נערכות גם הדרכות באנגלית והוא מתאים לילדים מגיל 4 ומעלה. כרטיס עבור מבוגר יעלה לכם כ-56 שקלים, ועל ילד תשלמו קצת יותר מ-40 שקלים. לרכישת כרטיסים ולפרטים נוספים
בצד השני של העיר, סמוך לבניין הפרלמנט בפשט, פועל מוזיאון נוסף שהילדים שלכם, וכנראה שגם אתם, מאוד תאהבו. את מוזיאון השוקולד והמרציפן של בודפשט אפשר לתאר קצת כמו "מיני ישראל" שלנו, רק שכל המונומנטים עשויים משוקולד וממרציפן. בין היתר, אפשר למצוא שם דגמים של בניין הפרלמנט של בודפשט ואת כנסיית מתיאש המפורסמת, וכן מבנים מפורסמים נוספים. אומנם הדגמים הם לצפייה בלבד, אבל סמוך למקום פועל סניף של רשת קונדיטוריות ותיקה שמציע מבחר עוגות הונגריות מסורתיות בשילוב של שוקולד ומרציפן.
במוזיאון נערכים סיורים מודרכים ויש גם אפשרות להשתתף בסדנת שוקולד. לשתי האטרקציות יש להירשם מראש דרך האתר.
אין גילוי כיפי יותר בעיר רחוקה - מאשר בר שאינו מוצף בתיירים. אז הנה אחד כזה, עלינו. שלי ממליצה על אחד משני הסניפים של Pata Negra - טאפאס בר טעים וגדוש באווירה, שממוקמים בבודה ובפשט, האחרון נגיש יותר להגעה. התפריט במקום מציע מבחר גדול של טאפאס עם דגים, פירות ים ונקניקים ויש גם טאפאס צמחוניים, טבעוניים וכאלה המתאימים לנמנעים מגלוטן. וכמו כל טאפאס בר שמכבד את עצמו, גם כאן תוכלו למצוא מגוון יינות מקומיים לצד יינות מיובאים.
9 צפייה בגלריה
טאפאס בר בבודפשט
טאפאס בר בבודפשט
טאפאס בר הונגרי? יש דבר כזה
(צילום: מתוך הפייסבוק)
"האווירה במקום כיפית ונעימה", מבטיחה שלי, "וגם המחירים מאוד נוחים ונעים בין 30-15 שקלים למנת טאפאס. יש גם כמה אופציות של ארוחת טעימות, קינוחים וקפה והכול בסגנון ספרדי". פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר