"ההונגרים עובדים טוב: הם קשוחים ואינם מחייכים, אבל לא באתי לחפש חברים והעיקר שאני מבסוטה", מספרת חביבה גרבר מקריית-אונו שבימים אלה מתכננת את ביקורה השלישי עם בעלה שמואל בעיירת המרחצאות הביז (Héviz) שבמערב הונגריה. "הטיפולים שם היו מועילים מאוד ואין לי מה לחפש במקום אחר", היא אומרת נחרצות.
עוד כתבות למנויים:
הגרברים, חובבי חופשות ספא מושבעים, הגיעו להביז לראשונה ב-2018 בעקבות המלצה של חברה. "המלון שלנו אמנם לא היה המפואר ביותר אבל הוא ניצב מעל מעיין תרמי, כך שכל מה שהיה צריך זה לצאת מהחדר ולהיכנס לבריכה שממול - נוח מאוד", מספרת גרבר שהגיעה לחופשה עם שבר בשורש כף היד. "לא הייתי עם גבס אך היד כאבה והייתה נפוחה. המעסה במלון התיזה על היד שלי נוזל מיוחד שמופק מצמח שמצוי באגם המינרלי בהביז, ואחרי כשעה קמתי פשוט בריאה כמו שור!".
הונגריה היא גן עדן לחובבי טיפולי הספא ובתי המרחץ. ארץ המדיארים התברכה בכ-1,500 מעיינות תרמיים, בין השאר, בזכות קו שבר גיאולוגי המצוי באזור זה של אירופה. העיירה הביז נמצאת בקצה המערבי של אגם בלטון, המכונה "הים של הונגריה" - כשעתיים נסיעה מבודפשט, שגם בה יש יותר ממאה נביעות, שהכתירו את העיר היפה למלכת המרחצאות העולמית.
7 צפייה בגלריה
עיירת הספא Héviz
עיירת הספא Héviz
עיירת הספא הביז. מלכת המרחצאות העולמית
(צילום: אלבום משפחתי)
הרומאים שהתיישבו פה לפני כ-2,000 שנה, היו כנראה הראשונים שהשתכשו במים המבעבעים. בזכות המעיינות הרבים בחרו הרומאים להקים כאן את עיר המחוז שלהם אקווינקום - צפון בודפשט של ימינו. סביב מקורות המים האלו הם בנו בתי מרחץ ציבוריים גדולים לאוכלוסייה הצומחת והפכו את בתי המרחץ למוקדים חברתיים. חורבות המרחצאות הרומיים המפוארים מוצגות במוזיאון המרחצאות בבודפשט, לצד שרידי מבצר רומי. לפרטים.
עם כיבוש הונגריה על ידי העות'מאנים במאה ה-16 זכתה תרבות הרחצה לתחייה. באותם ימים, הורשו ההונגרים לבקר בבתי המרחץ רק בלילה. בתי מרחץ ציבוריים כמו רודאש (Rudas) שנבנה אז ונראה כמו חמאם טורקי, שימשו את הכובשים בעיקר בטקס הטיהור לפני התפילה במסגד. מרחצאות רודאש ממוקמים על גדות הדנובה למרגלות גבעת גלרט (Gellért). במרכזם, תחת גג בצורת כיפה, בריכת צלילה גדולה ומתומנת מוקפת בבריכות תרמיות קטנות יותר, חדר אדים, סאונה וחדרי עיסוי. על גג המבנה ג‘קוזי המשקיף לעבר גדת הנהר בפשט. לפרטים.
כמה דקות הליכה משם שוכנים מרחצאות גלרט שנבנו בסגנון הארט-נובו ההונגרי המעוטר באריחי פורצלן ובחלונות זכוכית מצוירים שיצר האמן היהודי-הונגרי מיקשה רוט. הספא ובו בריכה בסגנון רומאי נפתח ב-1918 בתוך בית המלון הנושא אותו השם. מספרים שכבר ביום חנוכת המקום, בילו במקום יותר מ־200 מתרחצים. בזמנו, הוא נחשב לספא היוקרתי והחדיש ביותר באירופה אשר הציע לאורחיו מכשור מתקדם כמו אמבטיות מוגזות וטיפולים בנורת אינפרא אדומה ובמלח. בריכת הגלים החיצונית שנפתחה ב־1927 הייתה הראשונה בעולם - ועד היום היא עושה גלים.
במהלך השנים התארחו בבית המרחץ שועי עולם כמו המלכה ג'וליאנה הראשונה מהולנד שבילתה כאן את ירח הדבש שלה ונשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון.
7 צפייה בגלריה
מרחצאות גלרט
מרחצאות גלרט
מרחצאות גלרט
(צילום: Budapest spas)
7 צפייה בגלריה
מרחצאות גלרט
מרחצאות גלרט
גם ניקסון טבל שם
(צילום: Budapest spas)
במהלך מלחמת העולם השנייה ספגו המרחצאות נזק רב. חלק מהחדרים שוחזרו לאחר המלחמה, אך רק ב-1961 הושלמו עבודות השיפוצים בבניין המשקיף לעבר הדנובה. המים בגלרט מומלצים במיוחד לסובלים ממחלות ניווניות של המפרקים, ממחלות עמוד השדרה, מדלקות פרקים, מפגיעות דיסק, מהפרעות במחזור הדם ומברונכיטיס. לקראת סוף השנה צפוי בית המרחץ ייסגר לשיפוצים שיימשכו כמה שנים. לפרטים.
"…ממעיינות לוקאץ‘ הקדוש פורצים מי מרפא בטמפרטורות שונות: החמים ביותר מגיעים ל־65 מעלות כמעט, ואילו טמפרטורת הקרים ביותר היא 17 מעלות בממוצע. את אלה מערבבים מומחי בית המרחץ כך שלבריכה אין זורמים מים שהטמפרטורה שלהם גבוהה מ-21 מעלות - זו קרויה 'בריכת הגברים'. מי שאינו רוצה לשחות יכול להשתכשך במים החמים עוד יותר ב'בריכת הנשים'". כך כותב פטר נאדאש, הסופר והמחזאי היהודי-הונגרי, בספרו "סיפורים מקבילים" (2005) על מרחצאות לוקאץ‘ (Lukács) הנמצאים גם כן בצד הבודאי של הנהר. "… אבל ברגע שטמפרטורת האוויר בחוץ צונחת, מתחילות הבריכות הפתוחות להעלות אדים, כאילו אפופות הן עשן באופן קבוע, ובימי החורף הקודרים, עוטף את החצרות הסגורות ערפל כה סמיך עד שהשחיינים נאלצים להתנצל זה בפני זה על כך שהם מתנגשים זה בזה כל הזמן.“
בחצר המוצלת של המרחצאות אפשר למצוא שלטי תודה החקוקים בשיש של חולים שנרפאו, לכאורה, על ידי המים הגופריתיים. על סגולותיהם ידעו כבר אבירי מסדר ג'ון הקדוש שהקימו סמוך למרחצאות עוד במאה ה־12 בית חולים, שהפך למרכז טיפולים וספא מרפא בסוף המאה ה־19.
7 צפייה בגלריה
מרחצאות לוקאץ‘
מרחצאות לוקאץ‘
מרחצאות לוקאץ‘. המים מגיעים לטמפרטורה של עד 65 מעלות
(צילום: Budapest spas)
מלבד המרחצאות התרמיים, בריכת הצלילה הקרה וחדרי העיסוי והטיפולים שלו, בבית המרחץ לוקאץ‘ שוכן אולם המציע מי מרפא לשתייה העשירים בסידן, מימן-קרבונט, סולפט, כלוריד וכן יוני נתרן ופלואוריד.
לאחר מלחמת העולם השנייה הפכו בתי המרחץ למקום בילוי אופנתי בדומה לבתי הקפה המפורסמים של בודפשט ולברים שלה, במיוחד עבור הקהילה האינטלקטואלית בעיר. באותם ימים נקבע המונח "חדשות המקלחת" (Zuhanyhíradó, זוהנייהיראדו) לפיו מי שהלך לבית המרחץ עשה זאת לא רק בשביל לטבול במים. בתקופת הקומוניזם ותחת מעטה האדים נרקמו בהן לא מעט מזימות. לפרטים.
בשנים האחרונות החלו המרחצאות בבירת הונגריה לארח גם מפגשים נהנתים קצת יותר: ספארטי (Sparty) - מסיבות ריקודים לוהטות על שפת בריכות המים החמים ובתוכן.
ליין המסיבות החודשי הזה נערך במרחצאות סצ'ניי (Szécsenyi) שבלב גן העיר, מאחורי כיכר הגיבורים, והוא דוגמה נוספת לשינוי התרבותי שמתחולל סביב בתי המרחץ הללו וחיבורם גם לדור הצעיר.
על רקע מוזיקה אלקטרונית שמהדהדת בין הבריכות התרמיות ולאור הלייזר ומופעי האש שמאירים את המבנים הניאו-בארוקיים של בית המרחץ קצת קשה לדמיין את אחד המרחצאות הגדולים באירופה כאתר של ריפוי ושלווה. במיוחד כשמסביב מאות בליינים חוגגים.
7 צפייה בגלריה
בית המרחץ סצ'ניי
בית המרחץ סצ'ניי
בית המרחץ סצ'ניי. להירגע לצלילי מוזיקה אלקטרונית
(צילום: Budapest spas)
סצ'ניי, הספא התרמי שנבנה בפשט ב־1913, הוא כנראה בית המרחץ הפופולרי ביותר בקרב המבקרים בעיר. הוא כולל לא פחות מ־21 בריכות - בהן שלוש חיצוניות הפתוחות כל השנה - ועשר סאונות. גם פה מציעים לאורחים מי מרפא לשתייה המומלצים לטיפול, בין השאר, בדלקת קיבה, בכיב קיבה, בעומס חומצות קיבה, במחלות כליות ובדלקות בדרכי השתן.
אחד המראות השכיחים כאן הם רוחצים המשחקים שחמט על גבי לוחות שצפים על פני מי הבריכות. "שח־מים", כינוים. במדינה שבה השח הוא ספורט לאומי ובתי המרחץ הם הבילוי הלאומי זה לא מפתיע ששני אלה השתלבו להם יחדיו. לפרטים.
בחזרה לחביבה גרבר מקריית-אונו. לדבריה, גם המחירים בהונגריה נוחים מאוד. "החופשה עלתה לנו בזמנו 11 אלף שקל כולל טיסות וטיפולים - וזה היה חצי פנסיון. כדי שלא נהיה רעבים, פתחו לנו אפילו מזנון מרקים חופשי בצהריים, כולל לחמניות בשפע כך שבסופו של דבר זה היה יותר כמו פנסיון מלא ולא יכולנו לזוז. ברגע שהקורונה תאפשר - אנחנו חוזרים".
כמו הביז שליד אגם בלטון פזורים בהונגריה עוד מאות חמי מרפא המוקפים בבתי מלון המציעים מגוון טיפולים לשם פינוק ולמען הבריאות.
היידוסובוסלו (Hajdúszoboszló) היא עיירת ספא השוכנת במזרח הונגריה, לא הרחק מהעיר דברצן שאליה יש טיסות ישירות מישראל. בעיירה מתחם מרחצאות ובו ספא המציע לאורחיו לא פחות מ־40 סוגי טיפולים, פארק מים וספורט ימי ו־13 בריכות שחייה לכל המשפחה. לפרטים.
מישקולץ טפולצה נמצא במרחק 9 ק"מ ממרכז העיר מישקולץ שבצפון-מזרח הונגריה. המרחצאות שכאן שוכנים בתוך מערה שנוצרה במשך אלפי שנים. השילוב בין מים תרמיים חמימים לבין האוויר הקריר והנעים שבבטן האדמה יוצר חוויה יוצאת דופן. לפרטים.

סמוך לכפר אגרסלוק (Egerszalók) שבצפון־מזרח הונגריה פועמים המים התרמיים בחום של 68-65 מעלות צלסיוס. אלה יצרו במהלך השנים גבעות מלח מרשימות המהוות את התפאורה למשתכשכים במי המרפא עתירי הגופרית. רק בפמוקלה שבטורקיה ובפארק ילוסטון שבארצות-הברית אפשר עוד לראות את תופעת הטבע היפהפייה הזו. לפרטים.
דווקא לישראלים שרגילים כל כך לבלות על החוף ולהתרחץ בים לא חסרות שאלות בהגיעם למרחצאות: האם גברים ונשים מתרחצים ביחד או בנפרד? האם צריך להיות עירומים? האם יש להביא מגבת ומה קורה בבריכה כשיורד שלג? הנה כמה תשובות למתרחץ המתחיל:
מתי כדאי ללכת? מוקדם ככל האפשר. מרבית המרחצאות נפתחים כבר ב-6:00 בבוקר. נכון, אז מגיעים בעיקר הגימלאים כדי למלא אחר הוראות הרופא שלהם ולטבול במים המרפאים, אך בהזדמנות זו מתחמקים מהצפיפות ומהמולת התיירים. ובאשר לעונות השנה, בילוי במים מתאים אפילו לימי החורף הקפואים שכן מה יותר מהנה מאשר לשבת בבריכה מעלת אדים תחת כיפת השמיים כשמסביב יורד שלג?
לאן הכי כדאי? זו כבר שאלה של טעם, העדפה אישית, וגם של מסורת: את המקומיים מוצאים בעיקר בבתי המרחץ המקושטים פחות כמו לוקאץ‘, למשל. לא פעם יגיעו בחבורות קבועות ובמועדים קבועים שנקבעו כבר לפני שנים. מי שמעדיף פאר ויופי יבלה בסצ‘ניי או בגלרט. חובבי החמאם הטורקי יגיעו לרודאש שפעיל מאז 1572. כיוון שבבית מרחץ זה ימי רחצה נפרדים לגברים ולנשים במהלך השבוע - יש מי שיעדיף לבוא לפה רק כדי לעטות את הסינר הקטנטן. מי שמגיע מסיבות בריאותיות כדאי שיברר לאן כדאי לו שילך לפי הבעיה שממנה הוא סובל שכן לכל בית מרחץ מים תרמיים משלו היעילים בריפוי מחלות מסוימות.
להוריד הכל? לא, אין צורך להתפשט. עם זאת, בימי הרחצה לגברים בלבד במרחצאות רודאש שבבודפשט מתבקשים המתרחצים להסתפק בעטיית סינר קטנטנן שמקבלים במקום.
7 צפייה בגלריה
מרחצאות רודאש
מרחצאות רודאש
אין צורך להתפשט
(צילום: Budapest spas)
מה צריך להביא? את כל מה שצריך אפשר לשכור במקום - כפכפים, מגבת ואפילו בגד ים. אך כיוון שהתורים במקום גם כך משתרכים מוטב להצטייד מראש בכל אלה לבילוי נינוח: שתי מגבות - אחת לייבוש בעת הרחצה והשנייה להתנגב בה לאחר המקלחת בתום הביקור, בגד ים, כובע רחצה לבעלי שיער ארוך, כפכפים - גם משום שהרצפה עלולה להיות חמה מאוד בימי הקיץ (ועוד לא אמרנו כלום על פטריות) וכן סבון ושמפו שאוהבים.
איך כל זה עובד? דבר ראשון: שמים את החפצים האישיים בארונית (חשוב לזכור היכן היא נמצאת), נועלים וקושרים את המפתח סביב פרק כף היד או הקרסול - ומתקלחים לפני שנכנסים לבריכה. את המגבת נושאים בשקית עמידה למים.
תחילה טובלים בבריכה שהמים בה בדרגת חום בינונית. משם ממשיכים לבריכות החמות יותר. מומלץ להישאר במים לא יותר מ-20 דקות בכל פעם. בין לבין, לנוח או להשתכשך בבריכת מים קרים יותר כדי להזרים את הדם לפני עוד "סיבוב". חשוב להבין ולהרגיש את הגוף כך שאם חשים בסחרחורת - יש לצאת מהמים ולהתקרר.
7 צפייה בגלריה
מרחצאות בהונגריה
מרחצאות בהונגריה
נהוג לתת טיפ למעסים
(צילום: Budapest spas)
ההונגרים מכנים את בתי המרחץ "מנזרי מים". אלה מוסדות שבאים אליהם בעיקר כדי להירגע ולקחת אוויר מתלאות היומיום. לכן, כדאי לשמור ככל האפשר על השקט ולא לדבר בקול רם.
כמה זה עולה? כ-6,000 פורינט (כ־60 שקל) לכרטיס כניסה למבוגר למרבית בתי המרחץ. את הכרטיס מומלץ לקנות מראש באתרי בתי המרחץ כדי לחסוך זמן. נהוג לתת טיפ למטפלים ולמעסים - 4-3 אירו - וכדאי לתת אותו לפני תחילת הטיפול.