גם אם לכל אורך הדרך זה נראה היה מוזר מדי כדי לקרות באמת, חרף אין-ספור שערוריות שליוו את הבחירה המפוקפקת במארחת ולמרות דיווחים מדאיגים, בלשון המעטה, על אלפי פועלים זרים שנהרגו במהלך ההכנות, בעוד קצת יותר מעשרה חודשים תישמע שריקת הפתיחה של מונדיאל קטאר 2022.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
מעבר לתנאי מזג האוויר הקשים שאילצו את התאחדות הכדורגל הבינלאומית (פיפ"א) להזיז לראשונה את הטורניר לחודשי החורף, רבים תהו כיצד מדינה קטנטנה עם בסך הכול כ-2.5 מיליון תושבים, שמתוכם רק 300 אלף הם אזרחי המדינה, תוכל לארח אירוע בסדר הגודל של גביע העולם בכדורגל? הקטארים מנגד לא מביעים פרומיל של חשש או דאגה, והסיבה לכך נעוצה באופייה הייחודי של המדינה.
14 צפייה בגלריה
כבר אי אפשר להתכחש, קטאר תארח מונדיאל בקרוב
כבר אי אפשר להתכחש, קטאר תארח מונדיאל בקרוב
כבר אי אפשר להתכחש, קטאר תארח מונדיאל בקרוב
(צילום: shutterstock)
קטאר היא נסיכות (בערבית אמירות) בשטח של פחות מ-12 אלף קמ״ר המוקפת כמעט כולה בים, ומחוברת ליבשה בחלקה הדרומי לערב הסעודית - ובכך לכל חצי-האי ערב. קטאר היא אחת המדינות העשירות בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה, וחרף גודלה נמצאת בשורה אחת עם המדינות המובילות בהפקת נפט וגז טבעי. מכאן גם נובעים כוחה הרב של הנסיכות הקטנה, והיכולת שלה להשפיע על תהליכים ועל מדיניות במרחב המזרח תיכון ובעולם כולו.
הקטארים הם שחקנים מעורבים מאוד באזור. קטאר משמשת כמרכז הפעילות של תנועת "האחים המוסלמים", ומארחת בשטחה את הנהגת החוץ של חמאס. במקביל היא מנהלת מגעים עם ישראל, חברה במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ וגם מתחזקת מערכת יחסים עם איראן, היריבה המרה של כמה מידידותיה. בשטח הנסיכות נמצא הבסיס הגדול ביותר של צבא ארה״ב במזרח התיכון, ובו-זמנית היא גם שומרת על ציר מול הנהגת הטליבאן באפגניסטן. כל אלה כנראה מאפשרים לקטארים להיות מוגנים יחסית מפני פעילות עוינת - ככה זה כשנמצאים בקשר עם כל הגורמים הבעייתיים.
נהוג לכנות את קטאר ״המורדת״ של מדינות המפרץ, ועל כך יעידו שכנותיה שרשמו עימה לא מעט סכסוכים ומחלוקות. העימות האחרון החל בשנת 2017, ובן-לילה הפך לחרם מוחלט ולמדיניות אנטי-קטארית מובהקת מצד סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים. אלו האשימה אותה בשימור היחסים עם איראן, בתמיכה בטרור ובהתערבות בענייניהן הפנימיים. אחת ההצהרות הזכורות יותר מאותם ימי חרם הייתה האיום של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לחפור תעלה בשטח שבין קטאר וסעודיה, שהוא כאמור המוצא היבשתי היחיד של קטאר, ובכך להפוך את הנסיכות לאי בודד. מאז זרמו הרבה מים בנהר, אבל לא בתעלה של בן סלמאן שלא נחפרה מעולם. המדינות התפייסו לאחר מאמצים כבירים של הממשל האמריקני הקודם, ובשנה האחרונה אף הושבו השגרירים למקומם.
14 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מקבל בשדה התעופה את פניו של אמיר קטאר
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מקבל בשדה התעופה את פניו של אמיר קטאר
מפגש הפיוס הרשמי של קטאר וסעודיה
(צילום: רויטרס)
במהלך אותו משבר דיפלומטי הצטרפו חלק משכנותיה של קטאר למדינות שקראו לשלול ממנה את אירוח המונדיאל, אבל מאז נראה שהן חזרו בהן מקריאה זו. בחודש שעבר נערכה בקטאר תחרות הגביע הערבי בכדורגל בהשתתפות נבחרות ממדינות ערב, בהן גם הידידות החדשות-ישנות. בטורניר, ששימש מעין חזרה גנרלית למונדיאל הצפוי בסוף השנה, זכתה נבחרת אלג׳יריה לאחר ניצחון על יריבתה הצפון-אפריקנית תוניסיה. אם להסתמך על התמונות מהטורניר הזה, נראה שהקטארים מוכנים לאירוע הגדול באמת.
מעבר לתחושות שמשדרים הקטארים לגבי המוכנות שלהם לארח את הטורניר, בסוף החודש שעבר הודיעו בנסיכות כי סיימו את בנייתם של כל שמונת האצטדיונים הצפויים לארח את משחקי גביע העולם. שבעה מתוך השמונה נבנו במיוחד לקראת המונדיאל.
המונדיאל הקרוב יהיה הראשון בהיסטוריה שנערך במדינה ערבית, הישג שלקטארים היה חשוב לזקוף לזכותם. בהיבט התיירותי, לקטאר חשוב להעניק למבקרים טעימה מהתרבות הערבית העשירה. כך למשל, אצטדיון "אל-בית" ("הבית" בתרגום לעברית) שהוקם בעיר אל-חור, 80 ק"מ צפונית מהבירה דוחא, עוצב כאוהל אחד גדול, עדות לעבר הבדואי של תושבי המדבר הערבי שנדדו ממקום אחד לשני. ״אל-בית״ יארח ב-21 בנובמבר את משחק הפתיחה של המונדיאל, בהשתתפות קטאר ויריבה שטרם נקבעה.
14 צפייה בגלריה
אצטדיון אל בית בקטאר
אצטדיון אל בית בקטאר
אצטדיון אל-בית בקטאר. מעוצב כאוהל גדול
(צילום: shutterstock)
מלבד השלמת האצטדיונים, הקטארים האיצו גם את יתר ההכנות בשטח. הם עורכים תרגילים לצוותי הביטחון וההצלה ולצוותי התפעול של האירוע. בקטאר מקווים כי האירוע המרשים שהם מתכננים יציב אותם למשך כמה שבועות במרכז השיח העולמי – ואולי גם ישנה את התפיסה של מדינות רבות כלפי המשטר ומדיניות החוץ שלהם. במובן מסוים זה מזכיר את סין, שהשתמשה באולימפיאדת בייג'ינג 2008 כאבן דרך בהפיכתה למעצמה בינלאומית. קטאר סופגת כבר עכשיו, כאמור, קיתונות של ביקורת מהמערב בעקבות המוות ההמוני של הפועלים הזרים שבנו את האצטדיונים, תוך עבודה בתנאים קשים תחת השמש הקופחת.
לפי ההערכות בקטאר, במהלך חודש המונדיאל צפויים לבקר במדינה כ-1.2 מיליון תיירים, מספר עצום עבור המדינה הזעירה. עם זאת, בגלל האופי של הטורניר ופיזור המשחקים, התיירים הרבים האלו אינם אמורים לשהות בקטאר בו-זמנית, אלא להתפרש על פני כל 28 הימים של האירוע. רוב האוהדים יגיעו כמובן במטוסים, ובנמל התעופה חמד הנמצא בבירה דוחא, ושהוכתר יותר מפעם אחת בתואר "נמל התעופה הטוב ביותר בעולם״ לפי מדדי דירוג בינלאומיים, נערכים לרכבת האווירית הצפויה. חברת התעופה הקטארית, "קטאר איירווייז", מפעילה טיסות ישירות לכ-190 יעדים שונים ברחבי העולם, ואנשיה צפויים לעבוד מסביב לשעון בפרק הזמן הקצר של המונדיאל.
14 צפייה בגלריה
דוחא מהאוויר בלילה
דוחא מהאוויר בלילה
דוחא בלילה
(צילום: shutterstock)
בעיה מורכבת אף יותר היא ההלנה והשיכון של התיירים הרבים. בתי המלון המעטים במדינה אינם יכולים לספק מענה למספר כה גדול של אנשים. ״מעבר לבתי המלון, חשבנו על פתרונות חדשניים וזמניים כגון סירות צפות וכפרי אוהדים המותאמים לסגנון הערבי-מדברי, אשר יספקו חוויה שונה ובמקביל גם מספר גדול של חדרים להשכרה", אמרה פאטימה א-נעימי, דמות בכירה בארגון המונדיאל בקטאר, והבהירה כי תוכניות האירוח המלאות יוצגו לציבור בקרוב.
פתרון יצירתי נוסף שעליו חשבו במדינה הוא שיכון התיירים בבתי תושבים. קטאר יצאה בקמפיין לתושביה תחת השם "תהיה המארח", ובו הזמינה את האזרחים ואת תושבי הקבע הזרים לארח בבתיהם אוהדים שיגיעו לכבוד המונדיאל. ״קבלת אורחים היא תמצית המסורות והערכים הערביים, ומסיבה זאת יצרנו את פלטפורמת ׳תהיה המארח׳״, נכתב באתר הרשמי של המונדיאל בקטאר בפנייה לציבור המקומי. בסרטון התדמית של קמפיין הגביע הערבי אף לקחו צעד אחד קדימה, וקראו לתושבים לקחת חלק מהותי בחוויה למבקרים: ״קטאר פותחת את שעריה לכל הערבים ומתכוננת לאווירת הכדורגל. אנו קוראים לכם לארח את האוהדים, וכך תהיו חלק מצוותנו. כדורגל הוא לא רק משחק. תארח אוהד ותהפוך לשחקן מרכזי בצוות האירוח״.
סרטון הקמפיין: "תהיה המארח"
ישראל וקטאר אינן מנהלות יחסים דיפלומטיים רשמיים, אם כי מגעים שוטפים בין המדינות מתקיימים מאחורי הקלעים, בעיקר בכל הנוגע לסיוע הקטארי לרצועת עזה. נציגים קטארים רשמיים עוברים בישראל בדרכם לרצועת עזה ופועלים לתווך בין הצדדים.
כניסת אזרחים ישראלים לקטאר אסורה אומנם, אך אחד מהתנאים שמציבה פיפ"א בפני מארחות המונדיאל הוא לאפשר כניסת תיירים מכל מדינה וללא הגבלה בזמן האירוע. לפיכך, תינתן בזמן המונדיאל לישראלים הזדמנות ייחודית לבקר במדינה ששעריה אינם פתוחים בפניהם. טיסות ישירות מנתב״ג לדוחא ככל הנראה לא יהיו, אבל לתיירים הישראלים יהיו לא מעט אפשרויות להגיע לקטאר עם עצירת ביניים קצרה, לדוגמא באיחוד האמירויות, בבחריין, בירדן או בטורקיה, כך שהמסע לשם לא אמור להיות ארוך. מובן שחשוב לשים לב למגבלות הכניסה למדינה, המתעדכנות בהתאם לרמת תחלואת הקורונה.
גם בשנים רגילות ללא מונדיאל, נובמבר הוא החודש שבו נפתחת עונת התיירות בקטאר. מזג האוויר בתקופה הזו לצפוי להיות סביב 25 מעלות, אופטימלי לכדורגל. אם אתם רוצים גם לראות את המדינה ולא רק את משחקי הכדורגל שייערכו בה, מדריכי התיירות ממליצים על ביקור של לפחות שבוע. האטרקציות במדינה מזכירות בסגנונן את אלו שזכינו כבר להכיר מאיחוד האמירויות ומבחריין: חופי ים מרשימים, חוויה ערבית אותנטית, ספורט אתגרי במדבר, אירועי תרבות ואתרי מורשת לאומיים.
אתר התיירות הקטארי המוביל בדירוגי סוכנויות התיירות הבינלאומיות והמקומיות הוא שוק וואקיף שבדוחא. בשוק ניתן לחוות את הרחובות המסורתיים של דוחא, ועל הדרך גם ליהנות מחוויה קולינרית מיוחדת במגוון המסעדות המקומיות. בשוק ישנם דוכנים רבים המוכרים תבלינים, תכשיטים, פנינים, בגדים, מוצרי טיפוח ויופי או פשוט מזכרות מהטיול. מדי יום מבקרים שם אלפי תיירים, לצד מקומיים המגיעים למקום לערוך קניות.
14 צפייה בגלריה
שוק וואקיף בדוחא
שוק וואקיף בדוחא
שוק וואקיף. חוויה קולינרית ומסורתית
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
שוק וואקיף בדוחא
שוק וואקיף בדוחא
חגיגות ברחבי השוק
(צילום: shutterstock)
בדומה לבירות אחרות השוכנות לחופי המפרץ, בעשורים האחרונים השתנה לחלוטין קו הרקיע של דוחא, שהתמלאה במגדלי מגורים ומשרדים מודרניים. התצפית הכי טובה על קו הרקיע המרשים היא מהקורניש של דוחא – טיילת החוף שנמתחת לאורך של כשבעה קילומטרים. מעבר לנוף המרשים, הטיילת מספקת למבקרים טיול אחר-צהריים נעים.
אם כבר הגעתם לקורניש, אל תפספסו את המוזיאון לאמנות איסלאמית שנמצא לאורך הטיילת. מדובר במוזיאון הבנוי בצורה מרשימה ביותר, ונחשב לאחד מאתרי התיירות המובילים במדינה. המוזיאון נחנך בשנת 2008 ונחשב גדול למדי. הוא מתפרס על פני כ-45 אלף מטרים רבועים שבהם תוכלו למצוא ממצאים ארכיאולוגיים ייחודיים לאזור זה, לצד מיצגים על התרבות הערבית-מוסלמית. אם המוזיאון הזה לא יספק עבורכם את מנת התרבות הנדרשת, תוכלו לבקר גם במוזיאון הלאומי של קטאר, שנפתח לפני כשלוש שנים בלבד ועוצב בצורה מרהיבה המדמה "ורד מדבר". המוזיאון מציג תערוכות שמעניקות הצצה להיסטוריה של קטאר, להווה ולעתיד של המדינה.
כיאה למדינה ערבית בחצי-האי ערב, קטאר מספקת מגוון אטרקציות מדבריות. חברות פרטיות רבות מפעילות טיולי יום למדבריות הרחבים באמצעות רכבי 4x4, אירוח במאהל בדואי, רכיבה על גמלים וגם תצפית על הכוכבים.
14 צפייה בגלריה
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
מוזיאון האמנות האיסלאמית בדוחא מבחוץ
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
המוזיאון מבפנים
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
מוזיאון האמנות האסלאמית בדוחא
מוצגים במוזיאון
(צילום: shutterstock)
אפשרות נוספת שמציעה קטאר היא חופשת בטן-גב לאורך חופי הים. ״מקום שבו השמש לא שוקעת לאורך כל השנה״, נכתב באתר של משרד התיירות המקומי, שמזמין את התיירים ליהנות מהחופים הבתוליים ומהאטרקציות הימיות. לאורך החופים הוקמו במהלך השנים בתי מלון מפוארים של רשתות הפאר הבינלאומיות, לצד פארקי מים, מרכזי קניות ואטרקציות נוספות.
עונת הרחצה בקטאר נמשכת לכל אורך השנה, וברשימת החופים המומלצים נמצאים: Sealine Beach, שבו ניתן לעשות גם ספורט ימי; חוף הדקלים, אום באב, חוף אל-מארונה וגם חוף אל-עודייד - אתר שהוכר על ידי אונסק״ו כשמורת טבע מוגנת, ובו ניתן לצאת למחנאות, לדיג או סתם לשחות.
אתרי הנופש השוכנים לחופי המפרץ הפרסי ממחישים אף הם את עושרה של קטאר. בין היתר ניתן לציין את הריזורט של רשת אינטרקונטיננטל בבירה דוחא שזוכה לדירוג חמישה כוכבים, את מלון בננה איילנד שמציע חדרי שינה בבקתות מעל הים, את רשת Four Seasons שבית המלון שבבעלותה שופץ לאחרונה, וכן את הרשתות הילטון, שרתון וקמפינסקי שבתי המלון שלהן פזורים ברחבי קטאר. בשגרה המחיר ללילה במלון קטארי ממוצע נע סביבות 800-500 שקלים, בעוד שבמלונות היוקרה המחירים מאמירים לאלפי שקלים ללילה. עם זאת, כפי שציינו, הסיכוי להשיג חדר במלון בזמן המונדיאל קלוש ביותר בגלל הביקוש הרב.
14 צפייה בגלריה
המוזיאון הלאומי של קטאר
המוזיאון הלאומי של קטאר
המוזיאון הלאומי של קטאר
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
המוזיאון הלאומי של קטאר
המוזיאון הלאומי של קטאר
המוזיאון מבפנים
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
המוזיאון הלאומי של קטאר
המוזיאון הלאומי של קטאר
(צילום: shutterstock)
בדומה לערים מתקדמות נוספות במפרץ, גם בדוחא יש חיי לילה מגוונים. ניתן למצוא בארים ומועדוני לילה בבתי המלון השונים וכן מקומות בילוי בשווקים. בנוסף לכך, לאורך כל השנה נערכים מופעי תרבות, תיאטרון ומוזיקה במרכזים השונים בעיר.
ומה לגבי אלכוהול? בדומה למדינות מוסלמיות שמרניות אחרות, גם בקטאר אסור לשתות אלכוהול בשטחים ציבוריים, ומוטלות מגבלות רבות על מכירת משקאות אלכוהוליים. מה יעשו אוהדי הכדורגל חובבי הבירה בזמן המונדיאל? אפשר להירגע. מארגני הטורניר הודיעו כי תתאפשר שתיית אלכוהול באזורים מוגדרים ללא הגבלה של הכמות: ״אפשר לצרוך משקאות אלכוהוליים בקטאר גם כיום במגוון בארים ומסעדות בעלי אישור לכך, ולכבוד האורחים והאוהדים שיגיעו לקטאר לרגל גביע העולם נאפשר מקומות נוספים״.
14 צפייה בגלריה
חוף ים בקטאר
חוף ים בקטאר
אחד מחופי הים היפים של קטאר
(צילום: shutterstock)
14 צפייה בגלריה
ספורט מדברי קטאר
ספורט מדברי קטאר
ספורט אתגרי במדבר. אטרקציה פופולרית בקטאר
(צילום: shutterstock)