כשענת קוצר-גפני, מדריכת טיולי תוכן לנשים, הציעה לי להצטרף אליה לסיור מיסטיקה בפרדס חנה, מיד אמרתי כן. כי מי מאיתנו לא היה רוצה עכשיו להתיישב מול קוראת בקלפים או מגדת עתידות ולשמוע שהכל יהיה בסדר, שכולנו עומדים באיזה ניסיון אלוהי בסדר גודל תנ"כי ושאוטוטו ייגמר המבול של הרע ויחזור הטוב.
עוד כתבות למנויים:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ואז, כשקראתי עליה קצת ברשת, הבנתי ש"תגידי כן", הוא גם המוטו שלה ושל הקהילה שהיא מנהלת - The women’s YES club - שקוראת לנשים להגיד "כן" לחוויות של חופש, השראה וחיבור באמצעות סיורי אופנה, אמנות, ובקרוב גם מיניות נשית.
אבל הפעם אנחנו בענייני מיסטיקה ורוחניות וחיבור ותדרים, וניסיון להניח תחבושות מנחמות על הפצעים, וב"מרכז העיט" שהוא בית לחוכמה אינדיאנית עתיקה הנמצא בלב פרדס חנה, אנחנו פוגשות את אורניתה לבנה - לבושה בבגדים בהירים, מאירת פנים ומפזרת סביבה אניצי שלווה ונועם.
"אורניתה זה אור ניתן בה, אבל השם הגבוה שלי, השם של הנשמה הוא שיהם", היא מסבירה כשאנחנו מתוודעות לכך שהעיט הוא טוטם משמעותי מאוד בתפיסה האינדיאנית, ומציצות אל האוהל שבו נערכים הטקסים שאורניתה מעבירה לקבוצות של נשים ושל מבקרים.
5 צפייה בגלריה
מרכז העיט
מרכז העיט
מרכז העיט
(צילום: ענת קוצר-גפני)
היא עובדת עם טכניקות הילינג שמקורן בשושלת מרפאים של בני שבט המאיה ממקסיקו, "ידע שעבר במשך דורות ממורה לתלמיד, וידועים שמותיהם של 24 שאמנים שלאורך השנים עבדו עם התדרים האלה. למערב הטכניקה הזו יצאה לפני 60 שנה, ואני מטפלת באמצעותה, מעבירה סדנאות ומלמדת אותה כאן במרכז", אומרת אורניתה ומזמינה אותנו לחדר הטיפולים. היא מוזגת תה ריחני ומתיישבת על מזרן מתחת לציור קיר ענק. אני מרגישה איך אני לאט-לאט נרגעת כשהיא מסבירה בקול נעים שכל מה שהיא עושה פה נובע מתוך אנרגיות ריפוי שידועות מימים ימימה בחברה השבטית, אבל חדשות יחסית עבור האדם הלבן.
מה במערב פחות מבינים? "שזו רפואת העתיד, ההייטק של הריפוי, טכניקות עוצמתיות של הילינג, מבוססות תדרים, שעוזרות לאנשים לצמוח מבחינה תודעתית, להתפתח ולקפוץ את קפיצת המדרגה שמסייעת להם אפילו לחסוך גלגולים. זו עבודה עם גוף, רגש, תודעה והיכולת שלנו למגנט אלינו מציאות", היא מסבירה את מה שקצת קשה להבין בביקור של חצי שעה, אך היא בהחלט מעוררת את הסקרנות ואת תחושת השלווה, שעליה אמר כבר הסופר הצרפתי גוסטב פלובר שהיא הכי קרובה לאושר שנוכל להשיג.
הריפוי, היא אומרת, מתבקש עבורנו כיוון שאנו תקועים בתפיסה דתית - כל צד ואמונתו - שיוצרת מלחמות וכאוס, גורמת למידור, לצמצום, הגבלות, איסורים ועונשים, וחונקת את התודעה האנושית, שחייבת להיות חופשית.
"השליטים פוחדים מאנשים עם תודעה חופשית ומשתמשים בהגבלות ובאיסורים שמולידה הדת כדי לחסום אותה. וזה הבדל בין שליט לבין מנהיג", היא מסבירה. "וזה נכון גם לאדם הבודד, כי הרבה פעמים במקום להיות המנהיג הפנימי, אנחנו הופכים לשליטים של עצמנו, מאיצים ומלחיצים את עצמנו, ואז מתחיל הסטרס ונוצרות המחלות. רק כשהאדם ינהיג את עצמו, נקבל את החברה הנאורה שאנחנו שואפים אליה", היא אומרת ומעוררת בי חשק לחזור לכאן לשיחה ארוכה של תובנות אישיות. אורניתה לבנה, מרכז העיט. טלפון: 054-7304061
אנחנו עוזבים את החוכמה האינדיאנית העתיקה שמדשנת את האדמה עתירת הקקטוסים של בית העיט, בדרך לתחנה השנייה בסיור המיסטיקה - לאביטל רוזן שהיא "פותחת בחלומות". בהתחשב בחלומות הביעותים שיש לרבים מאיתנו בימים אלה, אולי מוטב שנשאיר אותם סגורים, אך כשאביטל פותחת את הדלת, קשרי הספק נפרמים אט אט, והתודעה מסתקרנת.
אביטל, יפת פנים ומאירה, מקבלת אותנו בביתה הצבעוני ורחב הידיים. הסלון עתיר כריות, שטיחים, מוקף חצר מזמינה שבוקעת מתוך חלונות גדולים ועל השולחן פרושה מפת טארוט. אביטל היא גם מתקשרת ופותחת בקלפים שמארחת כאן את קבוצות הנשים שמגיעות לסיורים. "חלומות זה בעצם צופן שמגיע אלינו ואנחנו רוצים להפשיט אותו מהשכבה העליונה ולרדת לעומקו של המסר", היא אומרת ופורשת את המפה ואת מניפת הקלפים צופנות העתיד.
איך מפשטים חלומות? "לפיענוח של חלום לא ניגשים מזווית שכלית, אלא מנסים להבין את הייצוגים שמופיעים בו, באמצעות תת-המודע שלנו. זו טכניקה נרכשת, ואני מלמדת איך כל אחד יכול להשתמש בעולם הדימויים שלו כדי לפענח את האובייקטים השונים בחלום. צריך לזכור שעבור כל אחד מאיתנו האובייקט שמופיע בחלום מייצג משהו אחר, ושבהתאם לעולם הדימויים הפרטי נמצא את הפירוש".
5 צפייה בגלריה
אביטל רוזן
אביטל רוזן
אביטל רוזן
(צילום: ענת קוצר-גפני)
לצד הסדנאות שבהן היא מלמדת להפשיט חלומות, שנערכות בסלון המקסים שלה, אביטל גם מלמדת אהבה וזוגיות דרך קלפי הטארוט.
"קלפי הטארוט הם מדריכים ומורי דרך, ויש לי חיבור איתם כי דרכם אני פוגשת את החיים לעומק ובצורה ישירה, בלי שהתודעה שלי תשפיע על המסר. אני שואלת שאלה וחייבת לפגוש את התשובה שהקלף מעלה לנגד עיניי. מי שבאמת מעוניין לפגוש את עצמו ולקבל תשובות, מוכן לפגוש הכל - וזו הדרך שאני מנסה להוביל אליה את מי שמגיע אליי לסדנאות - להתאמת אמת ולמפגש אמת עם החיים. כאן מתקבלת בהירות", היא אומרת ומצביעה על מניפת הקלפים ששוכבת עם הפנים כלפי מטה ומחכה להתגלות ולגלות. "והשלב הבא הוא נקיטת פעולות ולקיחת אחריות", היא אומרת, ומזמינה אותי לשלוף קלף. אביטל רוזן, טלפון: 054-9799114.
אחרי טבילת האש האינטימית והאיטית, ענת מרגישה שאני מוכנה לעלות על קרוסלת הרוחניות, ולוקחת אותי לסיבוב בזירה התוססת של הסביבה - "אורוות האמנים" - מתחם צבעוני, עתיר חנויות, דוכנים, מבקרים ומוזיקה.
בעבר שכנו כאן אורוות הסוסים של בית הספר החקלאי של פרדס חנה. עם הזמן, השתלטה על המקום קבוצת אמנים ששיפצה את השטח, תוך שמירת אופיו המקורי, והיום שוכנות פה חנויות עיצוב ופיצ'פקעס, בדגש על מיסטיקה, רוחניות, נרות, קלפים, קריסטלים, בגדים, אמנות, עיצוב הבית, חנות ייעודית לתה, בוטיק ארוטיקה והלבשה תחתונה, וגם גלריות, מסעדות ובתי קפה וכמובן מתחמי טיפולים אלטרנטיביים ומגוון מובלעות של ניו אייג'. כיף להעביר כאן בוקר שלו אבל גם ססגוני ומשרה מצב רוח, עם חברות טובות.
5 צפייה בגלריה
יעל פרנס
יעל פרנס
יעל ברנס
(צילום: ענת קוצר-גפני)
כך למשל, בחנות המיסטיקה של יעל ברנס תמצאו קלפי ניו אייג', קלפים רוחניים, קלפי השראה ומשמעות, מכל סוג שרק תחשבו עליו, ובמגוון שפות וסגנונות. כמו כן, יעל היא מומחית בקריסטלים ויש פה מגוון של אבנים מכל הסוגים כולל הדרכה והסברים שהיא מעניקה לרוחניקים שמחפשים מתנות עם משמעות, וכן למטפלות שמגיעות כדי לקנות פה קטורת, מבערים ושלל ציוד פותח נשמה, נשימה וצ'קרות. המקום פתוח משלישי עד שישי, מ-10:00 ועד לשעות אחר הצהריים. בכלל, לא עובדים כאן שבוע מלא, וגם השעות די פלואידיות. ללמדנו אולי שכך צריך לחיות - לאט ובזרימה. חנות המיסטיקה של יעל ברנס, טלפון: 054-2398922
עוד גילינו פה את "חנות הבית של קהילת המכשפות", כפי שקוראת ענת לממלכת הריחות והקטורות של רוית יונה-בניהו, שהיא מרחב ריחני ועוטף של טוטאמים ומבערים, קטורות ומקטרות ענק להפצת ריח ועשן מטהרים, נרות וספרי תפילה, כישופים נגד עין הרע וקמעות למשיכת הטוב. בין אלה לבין השרוואלים הצבעוניים, השמלות האווריריות, התכשיטים ואביזרי הנוי מרחפת לה רוית, מלאכית יפהפייה, שמעידה על עצמה שהיא באה משושלת נשית רוחנית של פותחות בקפה ומפרשות חלומות, של מנקות עין הרע וכישופים. "אני באשנים, אחותי בעופרת, וברור שיש לנו גם רסאס - אני הרי עירקית", היא אומרת ומראה לי את כדורי העופרת שמהלכים קסם ואימה על כל מי ששורשיו בין הפרת והחידקל.
עוד תמצאו כאן "שושנת יריחו" לכניסה להיריון וללידה מהירה, מסקוטה שחורה שהיא תערובת זרעי פיגם, רוטא, זדאב - שהעירקים מאמינים שהיא מרחיקה מעלינו דיבורי סרה ורכילות, ורוית מסבירה איך לעשות בה שימוש, וכן זרעים של צמח הירבוז שסופגים את האווירה השלילית שסביבנו. "בהחלט צריך לתת את זה לכל המדינה, ואני ממליצה גם לפזר במשרד אם את מרגישה שמרכלים עליך, או בארוחה רבת-משתתפים כדי להפוך את השיח לחיובי", היא מבארת.
5 צפייה בגלריה
רוית יונה בניהו
רוית יונה בניהו
רוית יונה בניהו
(צילום: ענת קוצר-גפני)
על המדפים המתפקעים גם שקיקים לתה עם עלי לוטוס כחול - הצמח הנחשב למעורר החשק המיני שהכנסייה העלימה, וכאן תלמדו כיצד להכין ממנו חליטה מעוררת, וגם איך לעשן אותו. וגם את "אפונת הפרפר" - סופרפוד נוגד חמצון, שאומרים עליו שהוא טוב לריכוז, מחבר קשרים במוח ועוזר לזכור חלומות.
רוית מספרת שאפשר להגיע לכאן עם רצון או משהו שצריך לפתור והיא תדע אילו תערובות לרקוח עבורכם - מתערובת לשחרור כבלי תודעה, דרך תערובת ליצירת קסמים ויצירת מציאות מבוקשת בחיינו ועוד. "אני יודעת להוריד רוח לחומר, וליצור תנועות על לוח המשחק של החיים", אומרת קוסמת הממלכה, ומעניקה לי כפיס עץ קטנטן ומרובע שהיא מבקשת שאבעיר בבית, ליצירת אווירה טובה.
החודש היא תערוך במושב תלמי אליעזר פסטיבל מכשפות כחלק מ"קהילת מכשפות האור", שנועד, לדבריה, לפוגג את הפחד מפני הכוח הנשי, ויכלול טקסים שנועדו להעמיק ביכולת לברוא מציאות, כולל עמדות לייעוץ רוחני, דוכנים למוצרי מיסטיקה ועוד. חנות הבית של קהילת המכשפות, טלפון: 050-8565483
כדי לנוח קצת מסחרחרת הרוח אנחנו מתקדמות לקמליה, בית תה וארומתרפיה כאן במתחם בניהולה של דורית דן, נטורופתית והרבליסטית. בעברה היא מורה ליוגה, וכיום בעלת קייטרינג טבעוני שמאמינה שמה שמכניסים לגוף זה גם מה שמקבלים ממנו.
5 צפייה בגלריה
בית התה של קמילה
בית התה של קמילה
בית התה של דורית דן
(צילום: ענת קוצר-גפני)
דן מומחית בצמחי מרפא שבעזרתם היא מרכיבה את החליטות שנמכרות כאן, המבטיחות סגולות של הרגעה, מעודדות שינה וחלימה מודעת, מסייעות לפעולת מערכת העיכול, לאיזון הורמונלי, לזיכרון, לניקוי רעלים ועוד. יש גם מגוון של כלים לטקס התה, שמנים אתריים, סבונים, נרות ועוד. קמליה, טלפון: 052-5111960
אם יש לכן עוד זמן וכוח, קפצו ל"מתחם הידית" הסמוך, שאליו לוקחת אותי ענת, לסיבוב נוסף בין חנויות, עגלות קפה והמבורגר, חנות מפות יפהפייה שמתחשק לקנות בה יותר ממפת שולחן אחת, חנות המכשפה הטובה של מיכל מור סלע, שחוקרת את התרבות הקלטית ומציעה צלמיות עתיקות מרחבי העולם, ואפשר גם לקפוץ לבירה במבשלת הסמוכה, והמצוינת.
בינתיים נגמר לנו הזמן ולי אזל הכוח ואני חייבת להתקרקע על איזו אדמה יציבה אחרי כל הריחוף המיסטי הזה.
תחנה טובה להיטען בה היא קפה איזבלה, שבבעלותה וניהולה של אלונה גלר, שמקבלת אותנו עם כוס מיץ היביסקוס אדום, עשיר בוויטמין C ובברזל. היא הקימה את המקום עם "הנשוי שלי", כך היא קוראת לגל, שהוא גם פסל, ומסביב מפוזרים פסליו המרשימים, ובחצר יש סטודיו עתיר פסלים הנמצאים בעבודה.
גם אלונה מגיעה מעיצוב - מתחום האופנה, שבו התאהבה כשגרה באיטליה, שם גם גילתה את עולמות הקפה. שילוב העולמות של שניהם ניכר בבית הקפה היפה והמזמין שהקימו. המקום פתוח משלישי עד שישי, בראשון ושני עובדים השניים על הכנת המאפים, הממרחים ושאר הדברים טעימים שתמצאו כאן. קפה איזבלה, טלפון: 054-4670564
אני נפרדת מענת, שגילתה לי את הרוח של המושבה שלה. פנו אליה אם גם אתן חפצות בסיור כזה עם חברות טובות, או בסיורים אחרים שהיא מדריכה בבנימינה, מעגן מיכאל, אביאל. יש גם סיורים וימי גיבוש לארגונים וחברות ואירועים משפחתיים, ובקרוב היא גם תתחיל ליצור ריטריטים לנשים בחו"ל. ענת קוצר-גפני, טלפון: 054-4817302
בסוף השבוע הקרוב (13-11 באפריל) יפתחו אמני פרדס חנה-כרכור את בתיהם במסגרת אירוע "אמנות במושבה פרדס חנה-כרכור" 2024.
יותר ממאה אמנים ואמניות ייקחו חלק, כולל אמנים אורחים מפונים מהדרום ומהצפון. במשך שלושה ימים המושבה תהפוך לגלריה שוקקת. הבתים, הסמטאות, המתחמים והסטודיואים ייפתחו לקהל שמוזמן להגיע ולחוות אמנות ויצירה, תרבות, סדנאות, סיורי אמנות, פעילויות לילדים, קולינריה מקומית ועוד. במהלך האירוע יתקיימו סדנאות לכל המשפחה, שיחות גלריה, מופעי קוסמות והופעות מוזיקליות. הכניסה חופשית.
אירוע אמנות במושבה נחשב לחג השנתי של המושבה הפסטורלית ורבת הקסם, בה מתגוררת קהילת אמנים ויוצרים ענפה ופעילה, ביניהם בעלי שם עולמי המציגים בגלריות נחשבות בארץ ובחו"ל.
האמנים יציגו תחומי אמנות מגוונים כמו קרמיקה וקדרות, ציור, עיצוב מוצר, פיסול, תכשיטנות, אמנות שימושית וחפצי נוי, צילום, זכוכית, אופנה ואקססוריז, צורפות ורוקחות טבעית.
בנוסף, ייצאו שלושה סיורי אמנות מודרכים בהנחיית ענת קוצר גפני. הסיורים יעברו בין הבתים וייתנו הצצה רחבה יותר לחיי האמנים והאמניות ולסיפורם האישי. הסיורים יתקיימו בימי חמישי שישי שבת בין השעות 13:30-10:00 הרשמה ותשלום באתר.
חמישי, 11.4, בין השעות 20:00-10:00, שישי, 12.4, בין השעות 17:00-10:00, שבת, 13.4, בין השעות 20:00-10:00. לפרטים לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.04.24