שתף קטע נבחר

יום טיול בצפון הנגב

ממתקני המים ביער בארי, דרך מבוך התבלינים של מרים ועד לחוות צאלה הקסומה. כך תתחילו את פסח עם טיול בדרום

 

השבוע החלטתי לקחת אתכם לטיול באזור צפון הנגב שכולו טבע, פריחות וניחוחות תבלינים. אתם רק צריכים לארוז סעודת פיקניק קלה, להניע את הרכב ולהגיע.

 

כל ההמלצות לפסח - היכנסו למפת האירועים המלאה

 


 

דרך מתקני המים ביער בארי

יער בארי משתרע על פני כ-11 אלף דונמים בנגב המערבי בחבל הבשור, מדרום לצומת סעד. בשמורה נמצאים אתר ההתיישבות הראשון של קיבוץ בארי הסמוך, מכרות גופרית, מפעל גופרית נטוש מימי המנדט הבריטי, אנדרטה לחללי אנזא"ק (חיילי צבאות אוסטרליה וניו זילנד שנהרגו בארץ ישראל בקרבות מלחמת העולם הראשונה), ומבנים בריטיים לאחסון תחמושת ממלחמת העולם השנייה. כמו כן, קיים מסלול אופניים מלאכותי ("הבור").

 

בנוסף, ביער בארי ניתן לראות את מטע האגבות הראשון שניטע בנגב. האגבה הוא צמח בשרני שמגיע לגובה של חמישה מטרים, מתוק פי 2 מסוכר ולכן משמש ממתיק טבעי.

דרך מתקני המים (צילום: לבנת גינזבורג )
הדרך אל יער בארי(צילום: לבנת גינזבורג )

אם הילדים עייפים אפשר לטייל גם בנסיעה במסלול הרכב, שכן קק"ל הכשירה באזור מסלול נסיעה לכל סוגי כלי הרכב. תוכלו לצאת למסלול של כשעתיים בדרך מתקני המים וכן ליהנות מתצפית על מצוקי הלס של נחל גרר. ואולי לאחר הגשמים שירדו השבוע, ירימו שוב הכלניות את ראשן באדום עז.

 

לאחר הטיול הנינוח תוכלו לזרום בניחותא בין שבילים נוחים לפינות פיקניק יפות שבעונה הזו טובלות בקסם ירוק עם ניחוח חוץ לארץ. וקצת על מתקני המים המפוארים שתוכלו לפגוש כאן, אשר נבנו ב-2,000 השנים האחרונות: מבורות מים ועד בארות, צינורות ומשאבות למיניהן, שהופכות את השוטטות בקירבת החניון למרתקת.

 

תוכלו למצוא כאן את באר רעים, אחת מתוך עשרות בארות ברחבי הנגב שחידשו הבריטים בתקופת שלטונם לטובת האוכלוסייה המקומית. הבאר נחפרה עד למי התהום, ומשם נשאבו מימיה בעזרת משאבה אל בריכת אגירה. שילוט מסודר יוביל אתכם אל האתרים השונים, ביניהם באר אנטיליה. הבאר ומתקניה נבנו בתקופה העות'מאנית, מתקן האנטיליה הופעל בעזרת בהמות אשר סובבו ציר המחובר לגלגל, על הגלגל חוברה שרשרת ארוכה ועליה התקינו אנטילים (כלי כיבול למים), עם סיבוב הציר על ידי הבהמות הסתובב הגלגל עליו חוברו האנטילים והם הורדו אל מי התהום שבבאר.


 

דרך מתקני המים (צילום: לבנת גינזבורג )
המסלול ביער(צילום: לבנת גינזבורג )
  

האנטילים התמלאו במים כל אחד בתורו ורוקנו אל בריכת האגירה ומשם אל השקתות להשקיית העדרים. בהמשך תוכלו להבחין גם בבורות מים בצורת פעמון, ואז תוכלו לצעוד או לנסוע בחזרה אל שולחנות הפיקניק, תחת עצי האקליפטוס עתירי הצל בחניון רעים.

 

מזל טוב, נולדה דרך חדשה: לדרך הנוף הוותיקה שבין צומת צאלים לגן לאומי הבשור (פארק אשכול) נוספה עתה אחות צפונית. דרך הבשור הצפונית החדשה, שאורכה כ-13 ק"מ, חושפת נופים ואתרים נוספים ליד הנחל כמו חניון קק"ל שהוקם במקום, מצפור שי ובאר הדקלים.

דרך הבשור הצפונית (צילום: בועז קרצ'מר)
דרך הבשור הצפונית(צילום: בועז קרצ'מר)
 

מרחבי הדרך יושרו ועובדו כך שמתאימים לנסיעה בכל רכב פרטי, וכמובן גם להליכה ברגל. אפשר להיכנס לדרך מצפון – ליד קיבוץ רעים, או מדרום – ליד קיבוץ מגן. תענוג. לטיול בדרך הבשור הצפוניית החדשה, דרך מתקני המים וטיולים נוספים באזור – הקליקו

 

להתחיל לדווש

הנגב הוא גן עדן לרוכבי אופניים. יש כאן אינסוף מסלולים ומרכז רכיבה מקצועי שבו ישמחו להשכיר לכם אופניים ואפילו להוציא אתכם לטיולים באזור. אחד מהמרכזים היותר טובים באזור הוא "לה מדווש" בכניסה לקיבוץ בארי, שנמצא בנגב המערבי כ-5 ק"מ ממזרח לרצועת עזה, ונקרא על שם ברל כצנלסון שבארי היה שמו הספרותי. במקום יתנו לכם המלצות לטיולי רכיבה מענגים באזור, ותוכלו לשכור אופניים בתיאום מראש, ויש אפילו אופניים מיוחדים לרכיבה עם ילדים.

אופניים (צילום: דורון הורוביץ)
הזדמנות טובה לצאת לרכיבה נעימה(צילום: דורון הורוביץ)
 

עוד על הפרק: מפות וייעוץ למטיילים. הילדים ואתם גם מאוד תיהנו מאטרקציה מהנה מאוד במקום - מתחם שכולו קרטינג פדלים. אתם עולים על רכב קרטינג, המתאים גם לילדים מגיל 4, ואז מתחילים לדווש בתוך מסלול מיוחד. תענוג לילדים, ובכלל. לפרטים נוספים – הקליקו.

 

עוד מקום מקסים לבילוי משפחתי באזור הוא מבוך שכולו ניחוחות תבלינים ובשמים במושב ניר משה. ילדים מאוד אוהבים מבוכים, במיוחד כאלה שאפשר להתרוצץ ולרוץ בהם במשך שעות. מבוך התבלינים, ששמו המלא הוא מבוך מרים, הוא מבוך המשתרע על פני ארבעה דונמים ששתלו באהבה מרים ואלי שדה בשטח נחלתם שביישוב.

מבוך מרים (צילום: מרים שדה)
מבוך מרים(צילום: מרים שדה)
 

במבוך 17 סוגי תבלינים לצד עצי שבעת וארבעת המינים ובוסתן של עצי פרי לקטיף עצמי – שסק, פסיפלורה, תפוז סיני, לימונים, קלמנטינות ועוד. הביקור במבוך מתחיל בקבלת פנים, משם יוצאים לסיור מודרך במבוך ומתוודעים לתבלינים, קוטפים, טועמים ושומעים סיפורים ומשתתפים בפעילות משפחתית.

 

לאחר מכן ממשיכים אל בוסתן עצי הפרי, שם ניתן לקטוף פירות (כעת השסק מככב) ולאכול ישר מהעץ. חשוב לציין שמדובר במסלול עם נגישות לנכים ולכיסאות גלגלים, והוא מתאים לכל גיל. קסם של מקום. לפרטים נוספים – הקליקו

 

ולסיום: חווה עליזה במיוחד

כחצי קילומטר ממושב עין הבשור, מושב בחבל הבשור שבמועצה האזורית אשכול, נמצאת חוות צאלה שבה אני ואהוביי אוהבים לבקר בכל פעם שאנחנו מגיעים לאזור. החווה הוקמה ב-1967 על ידי הוריה של צאלה גורודנצ'יק, רותי וחיים נבו. השניים, יוצאי קיבוץ מגן, עזבו את העבודה בדיר של הקיבוץ ויחד עם עדר כבשים יצאו לנדוד בשטח שבין ניר יצחק לנחל הבשור.

 

אחרי שנתיים של נדודים הם החליטו להתיישב באזור החווה, שם הם חיו יחדיו באוטובוס שבו הקימו את משפחתם. כיום גרים בחווה צאלה ואמנון, בעלה, יחד עם משפחתם.השניים אחראים לקבלת אורחי החווה, לתחזוקת הדיר המרשים, לטיפול בבעלי החיים ולגידול גידולים חקלאיים דוגמת תפוחי אדמה, חיטה ושעורה.

מחלבת צאלה (צילום: צאלה גורודינצקי)
מחלבת צאלה(צילום: צאלה גורודינצקי)
 

תוכלו להגיע לביקור במקום ולראות איך אפשר לחיות גם אחרת, לקבל הסבר על המקום, לצפות בחליבה וכמובן לטעום מהגבינות הנהדרות מחלב כבשים שבעבר ייצרו כאן בחווה, אך כיום מייצרים מחוץ למחלבה, על פי מתכונים שרקחה צאלה. מי שרוצה מוזמן לרכוש סלסילת פיקניק מלאה בכל טוב ולהמשיך לטיול באזור.

 

בסמוך למחלבה סככה מוצלת, מקומות ישיבה, עמדת שתייה חמה וחנות לממכר גבינות ומעדנים מתוצרת האזור. בתיאום מראש תוכלו ליהנות גם מסיור מודרך בדיר ובמכון החליבה ומארוחת בוקר המוגשת בחצר המחלבה. לפרטים נוספים - הקליקו.

  

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בועז קרצ'מר
דרך הבשור הצפונית
צילום: בועז קרצ'מר
מומלצים