4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
בבסיס פעולת הקמפינג עומדת מילת שאלה חשובה אחת – למה? למה לישון על מזרן מטונף באוהל, כשאפשר ללון בחדר נקי בבית מלון? למה להתמודד עם מקלחת שטח מאתגרת כשאפשר להתקלח בסטייל? למה זה טוב שיתוש מזמזם לך ליד האוזן כל הלילה כשאפשר להימנע מכך? ולמה בכל פעם שעושים את זה, נשבעים שזו הפעם האחרונה? התשובות לשאלות האלה לא פשוטות. הן נעות מ"כי זה כיף לילדים", דרך "זה כיף גם לגדולים אבל אנחנו לא מודים", ומסתיימות ב"יום אחד נתגעגע לזה". כך או כך, אם אתם נשואים פלוס צאצאים, סביר להניח שמתישהו תמצאו את עצמכם יוצאים לקמפינג. אז כדאי שתשלימו עם העניין, ותלמדו לחבב אותו. זה לגמרי אפשרי.
כל קמפינג מתחיל בבחירת אתר היעד, והאפשרויות רבות ומגוונות. אם אתם חובבי קמפינג הארד־קור, הכיוון יהיה חלקת אדמה עזובה ומרוחקת שעליה תקימו את האוהל שהבאתם מהבית, ותישנו על מזרנים כשחתולים מסתובבים ביניכם במהלך הלילה. אם אתם מהמתפנקים, הקמפינג שלכם יתקיים באתר מפונפן עם אוהלים מונגוליים מתוקתקים, ממוזגים, בעלי שירותים, אמבטיה ומטבחון פרטיים – ולמעשה צימר שהתחפש לאוהל. בין שני הקצוות האלה קיים טווח רחב של אתרי קמפינג – חניוני לילה של רשות הטבע והגנים שאליהם מביאים אוהלים מהבית, מתחמי לינה משותפים לקבוצות, ומתחמים עם אוהלים ברמות שונות של פינוק.
אם החלטתם לצאת לקמפינג, בפעם הראשונה זה יעלה לכם לא מעט. תצטרכו לקנות אוהל אחד, זוגי פלוס אחד נוסף לילדים, או משפחתי ענק – צידנית גדולה, שקי שינה, ריהוט שטח בסיסי (כיסאות קלים, שמשייה ומחצלת), מנגל וכלי בישול בשטח. המתקדמים ירכשו גם ביגוד תרמי, תרמילים, כילה נגד יתושים, ערסל – והשמיים הם הגבול.
גם כשעוד טסנו לחו"ל, אריזת מזוודה לגיחה לארץ זרה הייתה הרבה פחות מסובכת מאריזה לקמפינג. ועכשיו כשאין שום חו"ל באופק, אז בכלל. את חדוות האריזה הטבועה בכם כטיילים – תמנפו לקמפינג. גם אם מדובר בלילה אחד, תמיד זה ירגיש כאילו ארזתם חצי בית. ברשימת החובה: צידנית עם קרחונים, סדינים, שמיכות, שקי שינה, נעליים להחלפה, ציוד למקלחת, בגדי ים (תמיד יימצא איזה מאגר מים לשכשך בו), כפכפים, תכשיר נגד חרקים, מגבת, כובע, ערכת עזרה ראשונה, משחקים וכדור לילדים, מטענים ניידים לסלולרי, פנס ורמקול להשמעת מוזיקה – אם האתר שאתם ישנים בו מאפשר זאת.
כאן יש כלל אצבע שנכון לכל קמפינג: תמיד יהיה יותר מדי אוכל. עוד לא נולד הקמפינג שבמהלכו נזרק לאוויר המשפט "אמא, אני רעב", ונענה ב"נגמר האוכל". כמה שלא תכינו רשימות מסודרות ותנסו להעריך את כמויות המזון לאדם, זה תמיד ייגמר עם יותר מדי חזה עוף שנשאר מהמנגל (כי כולם אוכלים את הקבבים, מה לא ברור).
4 צפייה בגלריה
שהילדים לא יהיו רעבים
שהילדים לא יהיו רעבים
שהילדים לא יהיו רעבים
(צילום: זוהר שחר)
צבא אנשי הקמפינג צועד על קיבתו יותר מהאדם הרגיל, והמנגל של הלילה, ובטח השקשוקה של הבוקר, תמיד יהיו מעמודי התווך של האירוע. אל תשכחו חטיפים לשעות הקשות שעוד יגיעו עם הילדים, והרבה בקבוקי מים, שתמיד אפשר להחזיר ולשמור לקמפינג הבא.
נכון, יצאתם לקמפינג, אבל לא באתם להסריח כל היום באוהל. כדי להעביר את הזמן, וגם לרענן את משלוח התמונות בקבוצת הווטסאפ המשפחתית, צריך לעשות גם מסלול. לפחות אחד ליום. חפשו מראש מסלול שמתאים להרכב המשתתפים שאתם נוסעים איתו. שימו לב לגובה המים במסלולים עם מים, לנגישות במקרה שאתם מטיילים עם עגלות, לרמת הצל במסלול, ולדרגת הקושי שלו. אל תבחרו במסלולים מאתגרים. זכרו, בסוף המסלול לא תחזרו הביתה לשנוצ, אלא תיסעו להעמיד אוהל בלב השממה. שמרו כוחות.
לא סתם זוכה הפויקה לסעיף נפרד. אם תרצו, תוכלו להחליף אותו בכל כלי בישול רב־רושם אחר שיכול לעבוד בשטח, למשל טאבון להכנת פיתה דרוזית. בקרב חובבי הקמפינג, יש תת־ז'אנר של חובבי קולינריה. וככאלה, מנגל שגרתי לעולם לא יביא אותם על סיפוקם. הם תמיד יגיעו מצוידים באביזר שיגרום לשאר לפקוח עין בתדהמה. הפויקה, אותו סיר כבד שניתן להתקין בו שלל מאכלי קדירה, הוא אביזר כזה. אם הבאתם פויקה, דאגו מראש שבאתר יש קרשים ומקום שניתן להדליק בו מדורה שתבער לאורך זמן, ותגיעו עם מצרכים לאכלס בהם את הסיר. שלא תמצאו את עצמכם לבסוף עם פויקה נקניקיות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: צביקה טישלר)
קמפינג זה לא הטיולים של שבת בבוקר, עם הפסקת ג'חנון, מסלול נחמד וקדימה לפקקים חזרה הביתה. קמפינג זה אירוע אינטנסיבי שנמשך לילה אחד לפחות, כולל מגוון מסלולי טיול ושהייה של זמן ממושך בחברת האנשים שאיתם אתם נוסעים. חלק מאתרי הקמפינג יזמנו לכם גם שינה במאהל משותף, והזדמנות לראות את הנפשות הפועלות במצבים מביכים כמו קימה בבוקר או נחירה בלילה. במילים אחרות, תחשבו טוב־טוב עם מי אתם יוצאים לקמפינג. עדיף שאלו יהיו חברים שאתם מסתדרים איתם היטב, ובעיקר – שהילדים של שני הצדדים חברים ביניהם. אתם לא רוצים לבלות בהפרדה בין ניצים. זה אולי לא נראה כך, אבל באתם ליהנות.
כשמדובר בלינת שטח, צריך לשים לב יותר מהרגיל לתנאי מזג האוויר בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. כשלא נמצאים בין ארבעה קירות, זה אומר שלפעמים צריך להתמודד עם קור קיצוני או חום קיצוני. אם אתם בקטע של קמפינג מפונפן באתר ממוזג, זה לא יטריד אתכם יותר מדי. אבל אם אתם לנים תחת כיפת השמיים, שימו לב, למשל, שחודשי האביב במדבר עלולים להיות קרים להפליא בלילה. וכך גם יולי־אוגוסט ברמת הגולן. אם אתם סובלים במיוחד מקור, אל תהססו לשלוף מהמדפים הגבוהים בארון בגדים חמים, ואפילו זוג גרביים נוסף לגרוב במהלך הלילה.
• כשאתם בוחרים אתר קמפינג, בררו מראש אילו שירותים הוא כולל: תאורה, ברזיות, מקרר, מקלחות, מטבח, חיבור לתאורה, מקום למנגל או שצריך להביא אחד מהבית.
• כשאתם סוגרים את נושא התשלום, בדקו אם הוא מעניק לכם הנחות לאטרקציות באזור.
• קמפינג זה לא הזדמנות לפרוק כל עול. הקפידו על התנהגות הילדים בשטח – משחקים בטיחותיים, לא להפריע לנופשים האחרים, שמירה על הניקיון.
• אם הקמפינג שלכם מתוכנן להתקיים על שפת הים ואתם מתכוונים להיכנס לים, בדקו שבמקום יש שירותי הצלה.
• אם אתם נוסעים עם פעוטות, שימו לב שהאתר מגודר, כדי למנוע בריחות של הקטנטנים. ואפרופו קטנטנים ובריחה – אם אתם נוסעים עם פעוטות גמולים טריים מחיתולים, הביאו להם עוד סדין ובגדים להחלפה, למקרה של תאונות מצערות.
• יש לכם סדין שעבר זמנו? שמרו בפינה נידחת בארון או במחסן לקמפינג הבא. ואותו הדבר לגבי מגבות שידעו ימים טובים יותר.
• אם אתם מגדלים חיית מחמד וזוממים לקחת אותה איתכם, בדקו מראש שהמקום מאפשר זאת. ואם לא, דאגו מראש לסידור לינה ושמירה עבורה.

חאן הדובדבן בגולן

לינת שטח בצפון רמת הגולן, בגובה 800 מטר מעל פני הים, עם נוף מרהיב של הרי הגולן. הלינה היא במתחם מסודר של דומים (אוהלי קבע מעוגלים) והמקום מספק מזרנים, כך שאין צורך להביא אוהלים מהבית. 500 שקל ללילה לדום, המתאים לחמש נפשות.

הכפר האינדיאני אבני איתן

אתר קמפינג בשמורת נחל אל על בגולן, עם פסגות החרמון שנשקפות ברקע. הלינה באוהלים מונגוליים ממוזגים ומחוממים, יש שירותים ומקלחת פרטיים וגם טלוויזיה. מ־850 שקל לזוג בסופי שבוע, כל ילד – 135 שקל נוספים.

משק חפר באבירים

חווה בגליל המערבי של משפחת חקלאים מקומית. ניתן להשכיר אוהלים במקום. יש גם אטרקציה חביבה: מקררים עמוסים בגבינות, יין, ארטיקים ועוד, כשלצידם קופה מעץ עם מחירון ועודף. לוקחים מה שמתחשק, משלמים ולוקחים את העודף. מ־85 שקל ללילה לזוג.
4 צפייה בגלריה
מאהל בחאן ממשית
מאהל בחאן ממשית
מאהל בחאן ממשית
(צילום: אבי בהרי, רשות הטבע והגנים)

חניון לילה גן לאומי מעיין חרוד

אתר המתאים במיוחד לימות הקיץ החמים, על שום בריכות השכשוך הנהדרות שבו, שיהפכו כל יום רותח לנסבל. הלינה באוהלים פרטיים, ניתן להשכיר מזרן במקום. מ־50 שקל לילד. יש הנחה למנויי מטמון.

חניון לילה גן לאומי ממשית

לינה במאהל אחד גדול, מתאים לקבוצות גדולות של מטיילים שלא חוששים לחלוק מתחם שינה משותף. יש גם מתחם המתאים להקמת אוהלים פרטיים. הנוף מדברי, ותוכלו לצאת לטיול חביב אל העתיקות שיספקו לכם הצצה אל פאר האדריכלות הנבטית. מ־40 שקל לאדם במתחם האוהלים הפרטיים. הנחות למנויי מטמון.

פארק תמנע

קמפינג על רקע נופי בראשית, לא רחוק מאילת, לחובבי העיר הדרומית. הלינה במתחם מסודר באוהלים פרטיים. 104 שקל למבוגר ללילה, 94 שקל לילד.