לפני הכל סגרנו על מקום החופשה השנתית: סרדיניה. אחר־כך הזמנו טיסות ובתי מלון. 20 לילות, רובם במקומות שהם גם מלון וגם מסעדה. קצת יקר, אבל סרדיניה תמיד יקרה. נשאר רק הרכב, שהוא הכרחי בניידות על האי. נכנסנו למנוע חיפושי רכב להשכרה. חיפשנו דגם בסיסי. זכרנו שהמחיר הממוצע להשכרת רכב הוא 40 יורו ליום, ולשבוע זה יוצא עוד פחות. הוצאה שולית יחסית בטיול. אבל הדפדפן פלט הפעם מחירים פסיכיים. לרגע חשבנו שמדובר בטעות: 900 יורו מינימום לשבוע? למכונית בסיסית, בלי מזוודות?
עוד כתבות למנויים:
לא טעינו. ביולי 2021, כשהקורונה עדיין נוכחת ברוב מדינות העולם, בוואריאנט כזה או אחר, השכרת הרכב הפכה למרכיב הכי יקר בהוצאות חופשת הקיץ השנתית. מספרים לדוגמה? שכירת מכונית קטנה בנמל התעופה במיורקה עולה השנה 63.08 יורו ליום, כשבשנה שעברה עלתה שכירות של אותה מכונית 25.25 יורו ליום. זינוק של 150 אחוז. גם בשאר האיים הספרדיים נרשמה עליית מחירים של יותר מ־100% במחיר ההשכרה. בתוך ספרד המחירים נמוכים אמנם בהרבה, קרוב ל־40 יורו ליום, אבל גם כאן מדובר בעלייה של כמעט 170 אחוז יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
5 צפייה בגלריה
בגלל המחסור, משפחות בארצות הברית מתניידות במשאיות המיועדות להעברת רהיטים
בגלל המחסור, משפחות בארצות הברית מתניידות במשאיות המיועדות להעברת רהיטים
בגלל המחסור, משפחות בארצות הברית מתניידות במשאיות המיועדות להעברת רהיטים
(צילום: Shutterstock)
עליות מחירים דומות נרשמות בכל רחבי היבשת. באיטליה העליות דומות לספרד. בקפריסין ובצרפת העליות מתונות יותר (50% ולא 100%). בארצות פחות מבוקשות בגלל הקורונה, כמו טורקיה, חלה התייקרות של 30% "בלבד". ארצות גשומות, כמו דנמרק, שומרות על אותה רמת מחירים. בארצות הברית ובאנגליה הביקוש עצום וההיצע קטן במיוחד, למרות שבשתיהן הדגש הוא כיום על תיירות פנים בלבד. בגלל המחסור הגדול ברכבים להשכרה, בחניונים רבים ברחבי ארצות הברית ניתן לראות משפחות המתניידות במשאיות המיועדות להעברת רהיטים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אין ספק שלא מדובר בשנה רגילה", אומר גורם ותיק בתחום השכרת הרכב בארץ, "אני הרבה שנים בענף ולא זוכר תופעה דומה לזו בעבר. בכמה יעדים המחירים עלו השנה רק באחוזים בודדים, באחרים הם עלו בהרבה. והם עולים ככל שהביקוש עולה. קחו את אוסטריה, למשל, שהיא מדינה 'ירוקה' מבחינת התחלואה בקורונה, וקולטת עכשיו הרבה תיירים; הביקוש שם עלה ואתו המחירים".
מי שאחראית לכאוס הזה היא כמובן הקורונה, שחוללה כאן משבר מתגלגל: חברות השכרה רבות נפטרו כמעט כליל מציי הרכב שלהן בשנה שעברה ("הרץ", למשל, מכרה שני־שליש מצי הרכב שלה), ועד לפני כחודשיים לא חידשו את המלאי בגלל חוסר הבהירות בנוגע לעונת התיירות הקרובה. פורטוגל, למשל, סבלה לאורך כל השנה שעברה מאפס תיירות. כשהיא נפתחה, בהפוגה בין גלי הקורונה, התיירים הבריטים הסתערו עליה. סגר נוסף רוקן אותה שנית. חברת ההשכרה הגרמנית "סיקסט", שחוותה עלייה משמעותית בשבע השנים אחרונות, החזיקה השנה צי של 93,000 רכבים בלבד, 38,000 פחות מצי הרכב שלה בשנה שעברה.
"אלה חוקים פשוטים של היצע וביקוש", ממשיך הגורם הישראלי. "בגלל המגיפה, חברות השכרת הרכב התקשו לתכנן מראש את העונה. הן בטח לא חלמו על עונת תיירות רגילה. וכך, פתאום, במדינות שנפתחו לתיירים בבת־אחת, קיים מחסור חריף במכוניות להשכרה. לכך נוסף המחסור העולמי הכללי בכלי רכב, שנובע מן המחסור הכללי בשבבים: גם אם בעלי חברות ההשכרה רוצים עכשיו לרכוש מכוניות — הם לא בהכרח יצליחו למצוא, או שיידרשו להמתנה ארוכה. וכשיש מחסור, המחירים תמיד עולים. הפגיעה הישירה היא בכמות כלי הרכב שחברת ההשכרה יכולה להציע, וכמובן בזמינות שלהם. לעיתים אנחנו נאלצים לוותר על הזמנות, כי אין רכב בתחנה. ואם כבר מוצאים מכונית פנויה, המחיר עולה. התוצאה: 30% מההזמנות נדחות על־ידינו, ו־30%־40% נדחות על-ידי הלקוחות בגלל המחירים הגבוהים".
5 צפייה בגלריה
צריך להזמין שובר השכרה לרכב בתחילת התכנון ולא בסוף, כי הרכב עולה יותר מהטיסה ומהמלון לפעמים
צריך להזמין שובר השכרה לרכב בתחילת התכנון ולא בסוף, כי הרכב עולה יותר מהטיסה ומהמלון לפעמים
צריך להזמין שובר השכרה לרכב בתחילת התכנון ולא בסוף, כי הרכב עולה יותר מהטיסה ומהמלון לפעמים
(צילום: Shutterstock)
באלו מדינות עלו המחירים במיוחד?
יש כמה יעדים כאלה: למשל, יוון, שהיא יעד מאוד מאוד מבוקש. שם המחירים עלו בעשרות אחוזים. השאלה שם היא לא כמה עולה לשכור שם רכב, אלא האם יש רכב בכלל. גם בבריטניה, שהיתה בעבר יעד שולי בהשכרת רכב, יש עלייה בהשכרות: כיוון שמדובר ביעד שפתוח לישראלים, רואים שם מספרים שלא הכרנו בעבר. גם בארה"ב יש מחסור גדול בכלי רכב להשכרה, והמחירים שם קפצו לרמות שאף אחד לא הכיר לפני הקורונה. הלקוחות שלנו, שמכירים את המחירים מ־2019, מופתעים ומוכים בהלם. גם בארץ קיים מחסור ברכבים, והמחירים עלו בעשרות אחוזים".
יש דרך להוריד מחירים?
"לנוסעים לאוסטריה יש פתרון: אפשר לנסוע ממנה למינכן — שעתיים נסיעה — ולשכור מכונית שם. צי המכוניות בגרמניה יותר גדול, ובכלל השכירות בגרמניה יכולה לתת פתרון מצויין לכל המטיילים במדינות סביבה: צפון איטליה, אוסטריה וצ'כיה. המחירים שם עדיין שפויים ודי דומים למחירי העבר, כלי הרכב ברמה גבוהה, והצי מאוד גדול.
"הבעיה היא, שהישראלים משאירים את שכירות הרכב לסוף התכנון של הטיול, אחרי הזמנת הטיסה והמלון. זו טעות: צריך להזמין שובר השכרה לרכב בתחילת התכנון ולא בסוף, כי הרכב עולה יותר מהטיסה ומהמלון לפעמים. אם אתה נוחת בווינה ולא התכוננת לכך שמחיר שכירת הרכב שם מטורף, הכל משתבש לך".
יש הבדלים משמעותיים בין החברות וסוגי הרכב? איפה הכי זול?
"יש הרבה הנחות דרך מועדוני לקוחות וחברות האשראי, אבל קשה לתת עצות ברורות: בניגוד לעבר, אין מחירים קבועים בשוק ההשכרה, הם משתנים מדי יום, והכל מאוד דינאמי. הממוצע הוא 500 יורו לשובר השכרה, לממוצע של 7.5 ימים.
"אגב, רוב כלי הרכב המושכרים באירופה הם בעלי הילוכים ידניים, מה שמוזיל את העלות. בקפריסין ובבריטניה ישראלים מעדיפים גיר אוטומטי בגלל הבעייתיות שבנהיגה בנתיב השמאלי. צריך לזכור גם שכל מחירי ההשכרה לא כוללים דלק, ולשים לב שאירועים שנערכים במדינה מייקרים את הרכב. למשל, באוסטריה, במהלך אירוע ה'גראנד פרי', המחירים זינקו".
גורמים בחו"ל מזכירים גם את מצבן הפיננסי של חברות ההשכרה אחרי יותר משנה של קיפאון בענף, מצב שהקשה עליהן לממן רכישת מכוניות מאסיבית, וכן את העובדה, שיצרני המכוניות הקשיחו את תנאי התשלום שלהם. חברות ההשכרה נפגעות בעקיפין גם מהביקוש לרכב בכלל ולהיצע הליסינג של היצרניות, שבגללו הן מעמידות אותן בעדיפות נמוכה יותר.
בשנים רגילות, המשוואה של חברות ההשכרה פשוטה: הן קונות אלפי מכוניות, בעיקר קטנות ובינוניות, במחיר שהוא בערך 40% מהמחיר לצרכן, משכירות אותן כשנה, ואז מוציאות אותן למכירה במחיר גבוה מזה ששילמו ליצרניות הרכב. כלומר, בשנה שבה נמצא הרכב ברשותן הוא מפיק להן בכל מקרה רווח נאה למדי (ולכן גם המחירים הנמוכים שהכרנו בעבר). יצרניות הרכב מצידן נהנות מקונים בטוחים, ומהעובדה שהמותג שלהן זוכה לפרסום ולנראות. הקורונה שינתה את המשוואה המנצחת הזו: החברות נתקעו עם רכבים מהשנה שעברה שלא הצליחו למכור, הן גם היססו לעשות הזמנות גדולות, וגם לא קיבלו הנחות. מסעדות וברים יכולים לפטר עובדים ולסגור את המקום. חברות ההשכרה חייבות להחזיר את ההשקעה על הקנייה שלהן.
בעוד שבערים הגדולות ובנמלי התעופה הבעיה מורגשת פחות, הרי שבאתרי תיירות היא הופכת לקריטית בשל ההכרח במכונית לצורך ניידות. מדובר במחסור של כמעט 60% מכמות המכוניות שלה מורגלים שם, והנזק מצטבר: משפחות שלמות מבטלות חופשות מחוץ לעיר כיוון שההוצאה על שכירת הרכב הפכה לבלתי אפשרית עבורן. גרוע מכך: אף אחד לא רואה שום פתרון לבעיה באופק, לפחות לא בשנה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
יותר ויותר משפחות בוחרות בחופשות באזורים המאפשרים התניידות על אופניים בלבד
יותר ויותר משפחות בוחרות בחופשות באזורים המאפשרים התניידות על אופניים בלבד
יותר ויותר משפחות בוחרות בחופשות באזורים המאפשרים התניידות על אופניים בלבד
(צילום: Shutterstock)
למציאות העגומה הזו השפעה ישירה כמובן על ענף התיירות כולו בחו"ל. אתרים שבהם פשוט לא ניתן להתנייד ללא מכונית נפגעים ראשונים. מדובר בפגיעה שעלולה לשנות לחלוטין את המודל התיירותי שעליו מתבססים בתי מלון, בתי עסק וענף המסעדות.
אגב, יש גם צד שני לטירוף המחירים של שכירת המכוניות לעונת הקיץ: מיעוט המכוניות על הכבישים משפיע לטובה על איכות הסביבה. מול המשפחות שבוחרות לגייס את המכונית המשפחתית לחופשה כדי לחסוך במחיר, יש גם רבות שמחליטות לוותר כליל על מכונית, ובוחרות בחופשות טבע באזורים המאפשרים התניידות על אופניים בלבד.
בכל מקרה, עצה: לפני שאתם בוחרים את יעד החופשה שלכם השנה, ולפני שאתם מזמינים טיסות או חדרים במלון, כדאי לברר קודם את המחירים בחברות להשכרת רכב. השנה, שלא כבעבר, זה עלול לשנות כליל את דעתכם על היעד הרצוי, ואולי על כדאיות החופשה בכלל.
פורסם לראשונה: 10:49, 13.07.21