ציורית, קיטשית ומצועצעת – אלה רק חלק מהמילים שבהן נוהגים לתאר את קרלובי וארי, עיר הנופש, הספא והמרפא הצ'כית הידועה. ואכן, בילוי בעיר המרהיבה, הנמצאת 130 ק”מ מפראג, מעניק תחושה שנקלעת לאחת המאות הקודמות, או לעולם אגדות קסום.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
העיר התחבבה על הישראלים. חלקם קופצים מפראג לביקור בן יום, וחלקם מגיעים לשהות ממושכת לטיפולים, לעיסויים ולפינוקים שונים. בלא מעט מלונות בעיר אפשר לראות בחזית גם דגל כחול־לבן. אחדים מהמלונות גם מותאמים לקהל יהודי־דתי.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
8 צפייה בגלריה
קרלובי וארי
קרלובי וארי
עיר ממאה אחרת. קרלובי וארי
(צילום: Shutterstock)
במסגרת ההתאוששות מהקורונה, קברניטי האזור עושים הכול כדי להחזיר את הנופשים. "אנחנו עובדים על טיסות ישירות וסדירות בין קרלובי וארי לתל־אביב", מגלה פטר קולהאנק, מושל מחוז קרלובי וארי, ומוסיף: "הלקוחות הישראלים חשובים לנו במיוחד". קולהאנק מחפש את הקהל היותר צעיר, שינציח את נפלאות מחוז בוהמיה ברשתות החברתיות. "אנחנו מנסים למשוך לקוחות צעירים באמצעות טיפולים שמתאימים להם, וגם מארגנים אירועי ספורט ותרבות, הופעות ומסיבות לאורך כל השנה. בספטמבר נערוך את פסטיבל האורות, שכולל מיצגי אור, זיקוקים, הקרנות אור על בניינים ועל אובייקטים. בספטמבר תיערך בעיר גם אליפות העולם בטריאתלון”.
אז הנה מקבץ המלצות שיעשו לכם חשק לפקוד את העיר.
בשנה שעברה הכריז ארגון אונסק"ו על קרלובי וארי כאתר מורשת עולמית, בזכות תריסר המרחצאות התרמיים שבה, שחום המים בהם נע בין 39 ל־73 מעלות. האגדה מספרת שקארל הרביעי, מלך בוהמיה וקיסר האימפריה הרומית הקדושה במאה ה־14, גילה את המעיין הראשון במהלך מסע ציד, ולכן העיר נקראה שנים רבות בשם קארלסבד. בתקופת ה"בל אפוק" (העידן היפה, תקופת השלום והשגשוג בסוף המאה ה־19 ותחילת ה־20), תיירות הספא והמרפא זינקה, ועד היום מלונות ואתרים רבים בעיר (למשל אלה שלאורך רחוב סדובה או לאורך נהר הטפלה) מציעים שירותי ספא, טיפולים ורחצה במעיינות ובבריכות. בין הבולטים: המלון האימתני Thermal (שריד כעור מתקופת הקומוניזם) - המהווה למעשה מתחם של רפואה, קוסמטיקה, קניות ובילויים; אתר המעיינות החמים Mill Colonnade, שנבנה במאה ה־19 בעיצוב שכולל 124 עמודים קורינתיים, פסלים ותבליטים אלגוריים; ו־SPA5 – קומפלקס ששוכן במבנה מרשים ומציע בריכות, מסאז'ים וטיפולים שונים.
עם כל הכבוד לשילוש האלכוהולי של קרלובי וארי – שמורכב מבירה צ'כית, בחרובקה (ליקר העשבים המיוצר בעיר) ואפרול־שפריץ – הרי שהמשקה הכי נצרך כאן הוא המים המינרליים מהמעיינות, שטובים לשיפור פעולות מטבוליות ותחלואי מערכת העיכול, פעולות הכבד והכליות.
8 צפייה בגלריה
מים מינרליים חמים בקרלובי וארי
מים מינרליים חמים בקרלובי וארי
מים מינרליים חמים. הטעם יכול להרתיע
(צילום: Shutterstock)
בלא מעט נקודות בעיר יש ברזיות, וסביבן ממתינים נופשים ומטיילים עם בקבוקים וכוסות, ובעיקר ספלי חרסינה מעוצבים בעלי זרבובית, שאותם ניתן לרכוש בחנויות ובעמדות מכירה. כדאי לציין שטעמי המים (לכל מעיין יש טעם משלו) עשויים להרתיע: יש הטוענים שהם מרים או מלוחים, ושלסוג אחד יש ריח של ביצה סרוחה.
כבר במאה ה־16 פקדו יהודים את מרחצאות המרפא בעיר, ובמאה ה־19 קמה בה מסעדה כשרה, שבה סעדו גם בני משפחת רוטשילד. במקביל נוסדה בעיר אכסניה לחולים יהודים מעוטי יכולת שבאו לטבול במעיינות המרפא.
במשך מאות שנים ניסו יהודים להשתקע בעיר, אך נתקלו בסירוב, ורק בעקבות תקנה של הקיסר פראנץ יוזף הראשון מ-1849 הדבר התאפשר. העיר משכה משפחות יהודיות עשירות, וב־1877 נחנך בה בית כנסת יפה בסגנון רומנסקי־מורי שהתהדר בכיפה גדולה ובשתי כיפות צדדיות. הקהילה, בהנהגת הרב הפרופסור איגנץ ציגלר, פרחה ושיגשגה במשך כ־50 שנה משלהי המאה ה־19 ועד שנות ה־30, והיהודים היו מעורים בחיי התרבות שלה. גם הקונגרס העולמי הציוני נערך בה פעמיים – ב־1921 וב־1923.
ב־1938, בעקבות הסכם מינכן, חבל הסודטים סופח לגרמניה הנאצית, ובליל הבדולח, בנובמבר 1938, נשרף בית הכנסת והרכוש היהודי בעיר הוחרם. ובהמשך רוב יהודי העיר הובלו למחנה הריכוז טרזין ולאושוויץ.
8 צפייה בגלריה
קרלובי וארי
קרלובי וארי
עיר שמשכה משפחות יהודיות עשירות
(צילום: Shutterstock)
חלק קטן מהם ניצלו ושבו לביתם אחרי המלחמה, ובתקופה הקומוניסטית מצאו עצמם שוב נרדפים לעתים על ידי המשטרה החשאית. אחרי נפילת המשטר הקומוניסטי הקהילה החלה להשתקם, והוחזרו לה בניינים אחדים שהיו ברשותה. באחד מהם הוקם בית כנסת (כתובת: Bezručova 1321/8).
במרכז רחוב סדובה, במקום בו ניצב בית הכנסת הקודם שנשרף, הוקמה מצבה ובראשה מגן דוד ועליה הכתובת: "לזכרון עדי־עד לקורבנותינו בימי ממשלת זדון הנאצים ולגיבורינו שנפלו חלל במלחמת העולם השנייה".
ניתן גם לבקר בבית הקברות היהודי הישן, שנוסד בשלהי המאה ה־19 (כתובת: Mozartova ulice). אוכל כשר גלאט אפשר למצוא במסעדת Shalom, כתובת: 21 Mariauskolazenska, טלפון: 420-0-173224921.
כמה אירוני שבמעלה רחוב סדובה שוכנים זה לצד זה קתדרלת סנט פיטר ופול, שהיא כנסייה רוסית אורתודוקסית, ופסל לזכרו של קארל מרקס, הפילוסוף והמהפכן הגרמני ממוצא יהודי שחיבר את המניפסט הקומוניסטי ואמר שהדת היא "האופיום של ההמונים".
8 צפייה בגלריה
קתדרלת סנט פיטר ופול
קתדרלת סנט פיטר ופול
קתדרלת סנט פיטר ופול
(צילום: Herman Pijpers/Flickr)
בעוד הפסל מברונזה לזכר מרקס – שביקר בקרלובי וארי מספר פעמים – הוצב ב־1988 בלבד, הכנסייה המפוארת הושקה 90 שנה קודם לכן, ועוצבה בסגנון ביזנטי. לאחרונה היא עברה שיפוץ, וחמש כיפות הבצל הזהובות שלה והתקרה החיצונית התכולה בוהקות למרחקים. גם עיצוב הפנים מרשים ומשופע ביצירות אמנות ובחלונות מעוטרים. הכנסייה פתוחה לקהל משעה 09:00 ועד 18:00. הכניסה דרך רחוב Petr Veliký.
המטבח הצ'כי הוא לא שם נרדף לגורמה, אבל לי יש חולשה למטעמים הכבדים, העשירים ועתירי הקלוריות שלו: ברווזים ואווזים בתנור, גולאש מבשר צבי, צלי ארנבות, שניצלים נדיבים, מרקים עם כיסוני כבד, וגם התוספות - דמפלינג (כופתאות לחם), תפוחי אדמה בשלל צורות ומאכלי כרוב. בקרלובי וארי פועלות מספר מסעדות מומלצות, המציעות אוכל צ'כי מסורתי ברמה גבוהה, ובהן Embassy ספונת העץ עם הרהיטים הישנים, שקיימת מ־1938 במלון באותו שם. המסעדה הזאת האכילה כוכבים הוליוודיים ואירופיים רבים (כתובת: Nová louka 296/21).
עוד מסעדה שמועדפת עליי היא Charleston (כתובת: Bulharská 1273), בה תבלסו מאכלים טעימים מהמטבח המקומי, ולצידם מטעמים מהקוויזין הצרפתי (כולל פואה גרה וסטייקים) והאיטלקי (פסטות נהדרות). מומלצות נוספות: מסעדת Tusculum (כתובת: Sadová 31), המצטיינת בשימוש בחומרי גלם עונתיים, Promenáda הרומנטית (כתובת: Tržiště 381/31), הנמצאת במלון באותו שם ובה מכינים את תבשילי הברווז, העופות והצבי עם הרבה טוויסטים, ו־La Hospoda החדשה והטרנדית בעלת המרפסת רחבת הידיים, בה מתענגים על מטבח צ'כי מודרני־סקסי ובירות משובחות (כתובת: nábř. J. Palacha 1024/26).
8 צפייה בגלריה
צלי בשר וכופתאות לחם בקרלובי וארי
צלי בשר וכופתאות לחם בקרלובי וארי
צלי בשר וכופתאות לחם. מאכלים כבדים ועשירים
(צילום: Shutterstock)
הכי יוקרתית, מתוקשרת ונחשבת היא Le Marché (כתובת: Mariánskolázeňská 4) — מסעדת שף בהנהגת יאן קראיץ' המהולל, שתחגוג בקרוב עשור וידועה בתפריט הטעימות בן שש המנות שלה (כולל דגים ופירות ים) ומשלבת לעתים השפעות אסייתיות (ברווז בחלב קוקוס, למשל).
יש בעיר גם מסעדות אתניות ומזון מהיר מכל הסוגים והמינים, מאסייתיות וים תיכוניות ועד מקדונלד'ס ומזללות פיצה. נציין גם שבעיר אורבות לכם שפע מלכודות תיירים סתמיות, אז כדאי להיזהר.
כשמשוטטים ברחבי העיר אי־אפשר להתעלם מחיזיון נפוץ - אנשים מחזיקים בוופל עגול, דקיק וגדול (קוטר כ־30 סנטימטר) ומכרסמים ממנו. הוופל, אחד מסמלי ההיכר של קרלובי וארי, נמכר בחנויות ובדוכנים הנמצאים בכל פינה. עבור תיירים זוהי מתנה מבוקשת לקחת הביתה. מספר חברות מייצרות אותו, אבל המקורית והמפורסמת בהן היא karlovarské oplatky, שעושה זאת מ־1788 ומשתמשת במי המעיינות התרמיים להרטבת דפי הוופל ולקביעת טעמם.
8 צפייה בגלריה
הוופל של קרלובי וארי
הוופל של קרלובי וארי
גם מוצרט אהב
(צילום: Shutterstock)
בין המכורים לוופל היו הצאר הרוסי פטר הגדול, המלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט והמשוררים יוהאן וולפגנג פון גתה ופרידריך שילר. הוופל, המיוצא למדינות רבות, מגיע גם בצורת משולש ובגדלים ובטעמים שונים: שוקולד, וניל ואגוזי לוז, שקדים, קפה, לימון, קוקוס, קינמון ואף נגיעות של פלפל חריף. לחברה יש גם מסעדה־בית־קפה־חנות הצמודים למלון תרמל.
הרחובות Louka ו־Nová Louka, משני צידי הנהר, הם גן עדן לחובבי שופינג: חנויות של מותגים מוכרים לצד מותגים צ'כיים, וכן חנויות של בתי אופנה יוקרתיים כמו ורסאצ'ה וגוצ'י. יש גם חנויות תכשיטים, ובהן של שופארד השוויצרית. לקראת הנסיעה רצוי להצטייד בקרונות צ'כיות. אשראי יתקבל בברכה.
מדי חודש יולי מתקיים בקרלובי וארי פסטיבל קולנוע בינלאומי, מהאיכותיים והמוערכים בסצנת הפסטיבלים העולמית. במהלך השנים האחרונות לא מעט כוכבים הוליוודיים פסעו פה על השטיח האדום. רשימה חלקית: ג'ון טרבולטה ואומה תורמן, הלן מירן, ג'ודי דנץ', ג'יימי דורנן, בניסיו דל טורו, ליב שרייבר, ואפילו ריצ'רד גיר וג'וני דפ.
8 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים בקרלובי וארי
פסטיבל הסרטים בקרלובי וארי
פסטיבל הסרטים. הקרנות ומסיבות
(צילום: Shutterstock)
כדאי לסנכרן את ביקורכם עם הפסטיבל, וכך תוכלו גם לראות סרטים ולחזות בכוכבים שנוכחים בבכורות, במחוות ובכיתות האמן ומשוחחים עם הקהל, וכמובן - פוקדים את המסעדות המובחרות, ואז יש מצב לסלפי. האווירה בזמן הפסטיבל עולצת, כולל מסיבות והופעות בחינם. הפסטיבל ידוע בחיבתו לקולנוע הישראלי, ובעבר סרטים משלנו זכו בו בפרסים ("החברים של יאנה" זכה בסרט המצטיין ב־1999, "איזה מקום נפלא" זכה בפרס חבר השופטים ב־2005, "בוקר טוב אדון פידלמן" זכה בסרט המצטיין ב־2011 ועוד).
אם היד משגת והכיס מאפשר, מומלץ להשתכן במפואר שבמלונות – Grandhotel Pupp, שחלקו נבנה בראשית המאה ה־18. הצצה ברשימת האורחים שלו מגלה שפיגורות בסדר הגודל של נפוליאון בונפרטה, זיגמונד פרויד, קזנובה, בכירי המלחינים הקלאסיים, כמו גם כוכבי הוליווד, לנו פה. 228 חדרים יש במלון. אלה שנבנו במאה ה־18 מספקים אווירה קלאסית ואלגנטית, כולל ריהוט עתיק. החדרים בצד החדש הפונה לפארק מעוצבים בסגנון עכשווי. במלון פועלת מסעדה איכותית המחייבת את אורחיה בקוד לבוש סמארט קז'ואל, וכן קזינו, מועדון ובר אפלולי. גם אם אינכם אורחי המלון, כדאי לקפוץ, לסייר בו ולבלות באטרקציות שלו.
בילוי בקרלובי וארי איננו שלם אם לא העפלתם לגבעת דיאנה. עושים זאת ברגל או באמצעות קרון פוניקולר, שנקודת היציאה שלו נמצאת סמוך לגרנד הוטל פופ. על הגבעה מתנוסס מגדל תצפית (גובהו 40 מטר) שנחנך ב־1914. מטפסים 150 מדרגות ואז משקיפים על הנוף הירוק ומחסירים פעימה. במתחם, הפתוח כל השנה מלבד חודש ינואר, ניתן לאכול במסעדה באותו שם, הידועה באגף הגריל, בבשר הצבי ובתפריט הילדים שלה, ולבלות בגן חיות קטן ובבית פרפרים. לפרטים לחצו כאן.
8 צפייה בגלריה
הקרון המוביל לגבעת דיאנה
הקרון המוביל לגבעת דיאנה
הקרון המוביל לגבעת דיאנה
(צילום: Shutterstock)

"אני חושב שעדיף לא להישאר רק בקרלובי וארי ומומלץ לצאת מגבולותיה", מציע קולהאנק. "יש לא מעט טירות, שמורות טבע ויערות שבהם כדאי לבקר. גם חובבי גולף ימצאו אצלנו מה לעשות - במחוז פועלים 15 מסלולי גולף. אפשר לשוט בסירה במורד הנהרות או לצאת לטייל על סוס. מומלץ במיוחד לבקר בהרי האורה, שנמצאים במרחק 25 דקות נסיעה. בקיץ ניתן לנסוע שם באופניים ולטפס, ואילו בחורף ההרים הם יעד מצוין לסקי".