שתף קטע נבחר

מערכות בטיחות מתקדמות - גם לאופנועים יש

לא רק מכוניות נהנות בשנים האחרונות ממערכות בטיחות מתקדמות, המסייעות למנוע תאונה או לפחות להקטין את הסיכוי לה ולפציעה. גם כלים דו-גלגליים, הזקוקים להן אף יותר, זוכים ליהנות מהפיתוחים. קבלו את הרשימה העדכנית

כמו בתעשיית המכוניות, גם יצרניות האופנועים משקיעות ממון רב בפיתוח מערכות בטיחות מתקדמות, שמסייעות לכלים דו-גלגליים המצוידים בהן להפוך בטוחים מבעבר. כלים שממילא מייצרים יותר סיכון, יציבים פחות ופגיעים הרבה יותר ממכונית. זו גם הסיבה לכך שהן נחשבות בעיני רבים לתורמות הרבה יותר דווקא לכלים דו גלגליים, אשר קיבלו אותן - כמו תמיד בעולם הרכב - לאחר ששולבו בהצלחה רבה בעולם הארבע-גלגלי הגדול משמעותית.

 

עוד על אובדרייב

 

את מערכות הבטיחות הקיימות כיום אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות. מערכות בטיחות אקטיביות שתפקידן למנוע החלקה ונפילה, ומערכות בטיחות פאסיביות המסייעות לרוכב במקרה שהתאונה אכן אירעה.

 

מערכות בטיחות אקטיביות

מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה (ABS): בדיוק כמו במכוניות, המערכת הזו נאמנה באופן מדויק לשמה. רק שכן היא חשובה הרבה יותר. במכונית עלולה נעילה לא רצויה של אחד הגלגלים בעת בלימה לגרום לסטיית הרכב מהנתיב ובמרבית המקרים תסתיים לכל היותר בנזק לפח. באופנוע, נעילה של גלגל קדמי תביא כמעט תמיד - ובוודאי כאשר מדובר ברוכב שאינו מיומן ומוכן - לנפילה שתוצאותיה יכולות להיות קטלניות.

 

עם, ובלי ()
עם, ובלי

 

כפי שהיא פועלת במכונית, ABS בנויה מחיישנים המנטרים את מהירות סיבוב הגלגל. כאשר מזהה המערכת כי הוא ננעל (או כיום אף עומד להנעל), היא משחררת את הלחץ ממערכת הבלימה ומאפשרת לו לחזור ולהסתובב לפרק זמן קצרצר, מפעילה שוב לחץ מרבי אפשרי וחוזר חלילה, תוך שמעשית היא שומרת אותו כל הזמן בתנועה ומאפשרת יכולת היגוי והתחמקות בטוחה מסכנה. גלגל נעול לא רק שלא יאפשר זאת, הוא גם יטיח כאמור את רוכבו אל הכביש במרבית המקרים.

 

הסיכון לאובדן שליטה במקרה של נעילת גלגל אחורי בכלי דו-גלגלי קטן אמנם יותר, אך גם כאן, רוכב לא מיומן עלול לאבד יציבות וליפול, על כל המשתמע מכך. נעילת הגלגל האחורי אמנם קלה יותר לשליטה, אך גם היא מסוכנת. ABS תמנע זאת. המערכות המתקדמות ביותר בעולם הדו-גלגלי מסוגלות לפעול באופן יעיל גם בעת הטיה מרבית, כפי שמודגם בווידאו המצורף.

 

 

בקרת משיכה: למערכת בקרת משיכה יש כינויים רבים אצל יצרנים שונים - למשל TCS או ASR - וגם מטרתה לשמר אחיזה מרבית אפשרית של הצמיגים (בעיקר האחורי) באספלט. כדי לשמור על אחיזה בגלגל המניע כאשר היא מזהה (בעזרת חיישנים ייעודיים) החלקה, המערכת יכולה להפחית את כוח המנוע העובר אליו באמצעות מחשב בקרת פעולת המנוע. הפחתת הכוח יכולה להתבצע במגוון דרכים ופעולות, אך הרעיון אחד - להשוות את מהירות סיבוב הגלגל האחורי לזו הקדמי, בהתאם לגודלם של החישוקים.

 

מצמד מחליק: אבזר נוסף התורם ליציבות כלי דו-גלגלי הוא מצמד-מחליק (סליפ-קלאץ'). מטרת מערכת זו היא למנוע נעילה אגרסיבית של הגלגל האחורי בעת הורדת הילוך במהירות גבוהה מדי עבור ההילוך הנבחר. למעשה, מערכת זו מאפשרת הורדת מספר הילוכים בבלימה ושיחרור מנוף המצמד מבלי לפגוע ביציבות האופנוע.

 

מערכת למניעת הזדקרות: או בשמה העממי יותר, "ווילי-קונטרול". תפקיד מערכת זו הוא לשמור על הגלגל הקדמי צמוד לאספלט בעיקר בעת זינוק. היא כמובן אינה רלוונטית באופנועים חלשים או כבדים במיוחד (או גם וגם), אבל אופנועי ספורט חזקים המשחררים כיום הספק מרבי שנושק ל-200 כ"ס, וניתן בהם להניף את הגלגל הקדמי לאוויר תחת כוח, גם ללא כוונה, ואפילו תוך תנועה ובמהירויות לא חוקיות. המערכת מפחיתה את כוח המנוע ומותירה את הגלגל הקדמי צמוד לכביש.

 

התראה על רכב בשטח מת: עדיין בשימוש נדיר, אבל אין כל ספק שגם יצרניות נוספות ילכו בעקבות ב.מ.וו, אשר ציידה את הקטנוע שלה (C650 GT) באזהרה ויזואלית על רכב שנמצא משמאל או מימין. המערכת מזהה את כלי הרכב הנעים מחוץ לשטח הכיסוי של המראות, ומחווה על קיומם באמצעות משולשי אזהרה הנדלקים בבסיס המראות.

 

 

יחידת מדידה אינרציאלית: זו מערכת סופר-מתוחכמת האוספת מידע על תנועת האופנוע לאורך מספר צירים, ומסוגלת כך לשלוט ולייעל את פעולותיהן של מערכות שונות תוך שליטה על מחשב ניהול המנוע, המצערת, הבלמים ואף מתלים אקטיביים.

 

מערכות בטיחות פאסיביות

כריות אוויר - אכן, כבר יש אופנועים עם כריות אוויר, אבזר בטיחות הנחשב אחד החשובים בהקטנה הדרסטית של מספר הרוגי תאונות הדרכים משנות ה-70 ועד היום. לצערנו, עד עתה יש בדיוק יצרנית אחת שמשתמשת בכרית אוויר באופנוע, והיא הונדה עם הגולדווינג. כרית האוויר מותקנת שם לפני הרוכב ואמורה להפחית את עוצמת הפגיעה בזמן התנגשות. פרשנות אחרת לנושא זה אפשר לזהות לאחרונה אצל יצרניות ביגוד בטיחותי לאופנועים, המייצרות כיום מעילים המתנפחים סביב הרוכב בזמן תאונה, ואמורים להפחית את הסיכוי לפציעה או לפחות להקטין את חומרתה.

 

 

לסיכום, חשוב לזכור כי המערכת הזולה, הזמינה והיעילה ביותר שקיימת, באופנועים כמו במכוניות, היא זו המותקנת בתוך הקסדה שאנו חובשים, בין שתי האוזניים ובזמינות תמידית - מערכת ההיגיון ויצר ההשרדות של הרוכב. עשו בה שימוש מושכל.


פורסם לראשונה 11/02/2017 15:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עם ובלי - מערכות הבטיחות מסייעות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים