מכוניות קטנות, זולות וחסכוניות תמיד היו משמעותיות בשוק הרכב הישראלי, ונראה שמגפת הקורונה תהפוך אותן למשמעותיות עוד יותר. עם משבר כלכלי מצד אחד וחשש מתחבורה ציבורית מצד שני - מכוניות המיני רלוונטיות יותר מתמיד. אז הוצאנו אותן למבחן.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
יונדאי i10 החדשה, שכבר נחתה כאן, תנסה להדיח מהתואר את המכונית הנמכרת ביותר בקטגוריה - קיה פיקנטו. כיום הן כבר לא תאומות זהות, ה-i10 מתבססת על פלטפורמה חדשה ויחידת ההנעה שונה עם תיבה רובוטית חד מצמדית שמעולם לא זכתה להצלחה בשוק המקומי. צירפנו אליהן גם את מיצובישי ספייס סטאר, שעברה לאחרונה מתיחת פנים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 80 כ"ס
תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 13.5 שניות, 173 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20.4 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, תאורה דינמית
מחיר רכב מבחן: 86 אלף שקל
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.25 ליטר, 84 כ"ס
תמסורת: אוטומטית 4 הילוכים, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 13.7 שניות, 161 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 16.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, מובילאיי
מחיר רכב מבחן: 86 אלף שקל
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 84 כ"ס
תמסורת: רובוטית חד מצמדית 5 הילוכים, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 15.8 שניות, 171 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 18.5 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראה לערנות נהג ותאורה דינמית
מחיר רכב מבחן: 84 אלף שקל
ה-i10 היא הנאה והמרשימה ביותר כאן – בזכות חזית כוחנית המשלבת יחידות תאורה חדות, סבכה מודגשת עם צמד יחידות לד עגולות המזכירות רכבי מירוץ, בתי גלגלים מודגשים וברכב המבחן גם חישוקי "16 וגג בשחור. גם שלוש שנים לאחר נחיתתה בארץ הפיקנטו עדיין נראית טוב, בעיקר בגרסת GT-ליין הכוללת איפור קרבי כמו פגוש קדמי אגרסיבי יותר, צינור מפלט כפול מצופה ניקל, חישוקי "16 קלים ואלמנטים חיצוניים באדום. ספייס סטאר התעדכנה עיצובית בעיקר בחזית עם תוספת פסי כרום, יחידות תאורה קדמיות עדכניות וסבכה שונה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג של יונדאי מרשימה, החל משילוב צבעים ועד שימוש בחומרים איכותיים יותר ומסך מגע גדול ("8) הכולל צמד שקעי USB (לעומת שקע אחד אצל המתחרות). היתרון הגדול שלה הוא המושבים הנוחים שמציעים תמיכה טובה.
לפיקנטו GT מאפיינים ספורטיביים גם בתא הנוסעים - צבע אדום לריפוד דמוי עור למושבים, לתפרים ולדיפונים, דוושות מתכת, הגה שטוח בחלקו התחתון וחלון שמש המצליחים לחפות במעט על התחושה הקודרת. יתרונה העיקרי על ה-i10 היא משענת יד המכילה תא תחתיה. מסך המגע שלה ("7) קטן מהאחרות.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
למרות מתיחת הפנים שעברה, תא הנוסעים של הספייס סטאר נראה מיושן ופחות איכותי, לרבות מסך מגע ("8) בהתקנה מקומית נטול צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto. הבעיה העיקרית היא המושבים חסרי תמיכה. היתרון היחיד של ספייס סטאר הוא באבזור כמו מפתח חכם ובקרת שיוט שחסרה בקוריאניות.
הספייס סטאר ארוכה יותר (17.5+ ס"מ מה-i10 ו-25+ ס"מ מהפיקנטו) ובעלת בסיס גלגלים גדול יותר (2.5+ ו-5+ ס"מ בהתאמה), אבל בפועל היונדאי מרווחת יותר מאחור. המיצובישי שנייה מבחינה זו ובשונה מהאחרות אינה מציעה תא אכסון בדלתות. הקיה צפופה מעט יחסית לאחרות, בעיקר במרווח הראש והרגליים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הפיקנטו הייתה הראשונה להציע מערכות בטיחות אקטיביות בקטגוריה, אבל עכשיו היא צנועה יותר מבחינה זו ומסתפקת בבלימה אוטונומית עם מערכת התראה בהתקנה מקומית. המיצובישי כוללת גם מערכת התראה מקורית לסטייה מנתיב וביונדאי יש גם תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב.
לשלושתן מנועי בנזין אטמוספריים בעלי נפח והספק דומים, וההבדל הוא בעיקר בתיבת ההילוכים. לפיקנטו תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית רגילה, וזו מספקת לא רק את אופי הפעולה הטבעי ביותר, אלא גם מאפשרת לה להיות הטובה ביותר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הספייס סטאר המצוידת בתיבת הילוכים אוטומטית רציפה, הייתה זריזה יותר בזינוק מהמקום אבל שנייה לפיקנטו בתאוצות ביניים, בעיקר בגלל זמינות כוח טובה פחות. המנוע עצמו רועד ורועש.
ל-i10 כאמור תיבה רובוטית חד מצמדית, שבנסיעה עירונית שגרתית מספקת העברות טובות יחסית, אבל עדיין לא משתווה לתיבה אוטומטית רגילה. בתאוצות חזקות העלאת ההילוך נמשכת זמן רב ובהתאם היא הייתה אחרונה במבחני התאוצה. המנוע עצמו, מהסדרה החדשה של הקונצרן הקוריאני, היה שקט וחלק יותר מזה של הפיקנטו.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
שלא במפתיע הפיקנטו הייתה הצמאה בחבורה – 11.7 ק"מ לליטר בממוצע מול 13.7 ק"מ לליטר ל-i10 ו-13.8 ק"מ לליטר לספייס סטאר.
ה-i10 מתבססת על פלטפורמה חדשה עם מרכב קשיח מבעבר ומתלים שכוילו מחדש, והיא מציעה את נוחות הנסיעה הטובה ביותר כאן, במהירות נמוכה וגבוהה. גם בידוד הרעשים טוב למדי. הפער הגדול עוד יותר הוא ביכולות הדינמית, עם אחיזה גבוה מאוד, זוויות גלגול צנועות ויציבות כיוונית מרשימה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
פיקנטו נוחה פחות ממנה בנסיעה עירונית, וגם מחוץ לעיר הורגשו יותר רעשי דרך ורוח. גם אחיזת הכביש שלה נמוכה - היא מגלגלת יותר ואוחזת פחות מאחותה הקוריאנית.
מערכת המיתלים של הספייסטאר מכוילת לרכות, דבר המאפשר לה ספיגה סבירה במהירות נמוכה, אבל הם מתקשים לרסן את תנודות המרכב במהירות בינונית ומעלה - מה שפוגע בשיכוך במהירות בינעירונית. גם בידוד הרעשים לוקה בחסר עם אוושת רוח מטרידה. היכולות הדינמיות נמוכות עם זוויות גלגול מוחשיות מאוד גם בעומס נמוך, ובהתאם אובדן האחיזה מגיע מוקדם מהצפוי. מערכות ההגה והבלמים נעדרות תחושה ופוגעות בביטחון הנהג.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מתיחת הפנים שעברה הספייסטאר לא מקיימת את ההבטחות לשיפור נקודות התורפה. היא עדיין סובלת מתא נוסעים מיושן ואיכויות נסיעה נמוכות, ולמרות האבזור היא לא מסוגלת להתמודד מול הקוריאניות.
יתרונה המרכזי של הקיה פיקנטו היא התיבה האוטומטית שלמרות צימאון לבנזין, מאפשרת נסיעה חלקה יותר בדרך עירונית. משאר הבחינות היא מרשימה פחות מאחותה לקונצרן ומסיימת שנייה.
מנצחת המבחן היא ה-i10 שלא רק עדיפה במרבית התחומים, אלא גם קובעת רף חדש וגבוה בכל הקשור לתא הנוסעים, איכויות הנסיעה ומערכות הבטיחות. התיבה הרובוטית שלה אומנם לא משתווה לאוטומטיות רגילות, אבל לא מתנוסס מעליה דגל שחור כמו בדגמים קודמים.