אם אתם מעוניינים ברכב פנאי משפחתי וחשמלי, אבל 190 אלף שקלים וצפונה עבור ארבעה גלגלים זה בכל זאת כבד עליכם בעולם של חוסר ודאות פיננסי, שווה לכם לבדוק את שני המתמודדים במבחן הזה. שניהם דגמי פנאי שהוסבו לחשמל, נוחים למשפחה צעירה, עם טווח צנוע אך כזה שמספק לשימוש יומיומי של 90% מהאוכלוסייה. אה, ועוד עניין אחד - לשניהם תג מחיר של כ-140 אלף שקל.
עוד מבחני רכב:
חשמל מודרני: יונדאי איוניק 5 מול טסלה מודל 3
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
הוותיק מהשניים הוא MG ZS EV הסיני, שנחת כאן בסוף 2019, ושנה לאחר מכן הפך לדגם חשמלי הנמכר ביותר בשוק - תואר שבו החזיק עד הגעתה של טסלה מודל 3. מולו הצבנו את יונדאי קונה EV הקוריאני, גרסה חשמלית לרכב פנאי מוכר ופופולארי, ותיק בעולם אבל נוחת כאן רק כעת.
5 צפייה בגלריה
MG ZS EV ויונדאי קונה EV
MG ZS EV ויונדאי קונה EV
MG ZS EV ויונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
קיבולת סוללה: 45.6 קוט"ש
מנוע, הנעה: 143 כ"ס ו-36.4 קג"מ, קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.2 שניות, 140 קמ"ש
טווח נסיעה (יצרן): 263 ק"מ
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר: 144 אלף שקל
קיבולת סוללה: 39.2 קוט"ש
מנוע, הנעה: 136 כ"ס ו-40.2 קג"מ, קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.9 שניות, 155 קמ"ש
טווח נסיעה (יצרן): 305 ק"מ
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, התרעת שטח מת אקטיבית
מחיר: 143 אלף שקל
שניהם מבוססים על דגמים מוכרים עם מנוע בנזין, וגם חיצונית ההבדלים בין הגרסאות אינם גדולים. במקרה של הקונה זו בעיקר סבכה קדמית אטומה לחלוטין, ואילו ה-ZS נבדל בעיקר בצבע תכלת ייחודי. ובכלל, ה-MG מרשים יותר במידותיו ובצללית דינמית, אך הקונה מעט ייחודית יותר.
סביבת הנהג של MG נראית מיושנת יותר, עם לוח מחוונים אנלוגי ופשוט ומסך מגע לא נוח לתפעול ובעל תגובות איטיות. גם הבחירה בחוגת מצבי נסיעה פחות מוצלחת, בטח מפתרון המתגים הייעודיים ביונדאי. ה-MG מציע אומנם תנוחת ישיבה גבוהה יותר, אבל גלגל ההגה אינו מתכוון לעומק (זו 2021 MG, קדימה) ולנוסע מימין אין אפשרות כיוון לגובה המושב.
5 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV מבפנים
יונדאי קונה EV מבפנים
יונדאי קונה EV מבפנים
(צילום: ניר בן זקן)
במפתיע, דווקא מבחינת איכות חומרים והרכבה, סעיף שבו הייתם מצפים ליתרון ברור של הקוריאנים על הסינים, נרשם שוויון. שאפו לסין שסוגרת במהירות את הפער. ובכל זאת, סביבת הנהג בקונה מרשימה ומודרנית יותר הודות ללוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ולשלל תאי אחסון גדולים ושימושיים יותר. המושבים בו נוחים ותומכים טוב יותר, ואינם מעייפים גם לאורך זמן.
היושבים מאחור, לעומת זאת, יעדיפו את ה-MG המרווח והנוח יותר לישיבה ולגישה הודות למפתח דלתות אחוריות גדול יותר, גם במחיר של חיסרון תמוה של תאורת פנים בחלק האחורי. תא המטען שלו גדול ביותר מ-100 ליטר מהקונה (448 לעומת 332 ליטר), והוא מכיל גלגל חלופי זמני.
5 צפייה בגלריה
MG ZS EV מבפנים
MG ZS EV מבפנים
MG ZS EV מבפנים
(צילום: ניר בן זקן)
אבזור הנוחות של שניהם כולל מצלמת נסיעה לאחור, מושב נהג מתכוון חשמלית (ביונדאי גם לנוסע), חיישני חניה אחוריים (ביונדאי גם קדמיים), מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17. ה-ZS בגרסה הבכירה שנבחנה מוסיף חלון שמש ענק, ריפודי עור ובקרת שיוט אדפטיבית (רגילה בקונה). מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטונומית ושמירה על נתיב, אבל ליונדאי מערכת אקטיבית המונעת כניסה לשטח מת לא פנוי. ה-MG מעניק רק התרעה על כך.
לשניהם מנועים חשמליים בהספק דומה (136 כ"ס ביונדאי, 143 כ"ס ל-MG) שמחוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. ה-ZS החזק במעט זריז יותר בזינוק, אבל בתאוצות ביניים המדמות עקיפה הפערים כמעט בלתי מורגשים.
היתרון המשמעותי של יונדאי מבחינת יחידת ההנעה הוא במערכת בלימה רגנרטיבית יעילה יותר עם ארבעה מצבים (לעומת שלושה ב-MG) ובתפעול נוח וקל יותר באמצעות מנופים מאחורי ההגה - טוב לאין ערוך מהמתג בתחתית הקונסולה של הסיני. גם צריכת החשמל של הקוריאני הייתה נמוכה משמעותית בממוצע המבחן - 12.7 קוט"ש ל-100 ק"מ לעומת 15.8 ל-MG.
5 צפייה בגלריה
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
(צילום: ניר בן זקן)
בתום 230 ק"מ של מבחן במגוון תנאים נותרו ל-ZS רק 20 ק"מ של טווח, בעוד לקונה נותרו 80 ק"מ. המשמעות היא שטווח הנסיעה של יונדאי מאפשר יותר מ-300 ק"מ, בדומה לנתון היצרן, בעוד MG מסתפק ב-250 ק"מ, מעט פחות מהנתון הרשמי.
לשניהם אפשרות לטעינה מהירה (50DC), וה-MG הסתפק ב-32 דקות בעמדה ייעודית כדי לטעון מ-10% ל-80%. במפתיע, הקונה נדרש לפרק זמן ארוך כמעט כפליים (55 דק') כדי לבצע בדיוק את אותה פעולה בעמדה.
בשונה מדגמים חשמליים מודרניים המבוססים על פלטפורמות ייעודיות, שניהם מבוססים על פלטפורמות דגמי בנזין שנאלצות כעת לאכלס מנוע חשמלי ומצברים, עם תוספת משקל של בין 250 ל-300 ק"ג המחייבת הקשחה של מערכות המתלים.
ב-MG תוספת המשקל מורגשת יותר, ואיכויות הנסיעה בו נמוכות. הוא נוקשה וקופצני במהירות נמוכה, חסר ריסון מספק במהירות גבוהה ופחות מבודד רעשי דרך ורוח, לרבות חדירה של רעשי מערכת הנעה ברכב המבחן. גם התנהגות הכביש שלו פחות טובה. זוויות הגלגול בו קיצוניות יותר, והעברת המשקל הלא רצויה גורמת לאובדן אחיזה מוקדם. מערכות הבלמים וההגה חסרי תחושה ומרגישים "מנותקים".
5 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
הקונה מזכיר מאוד את גרסאות הבנזין של הדגם, ובהתאם הוא טוב משמעותית בכל תוואי דרך. נוחות הנסיעה בו טובה יותר, בין היתר הודות למתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי, ב-MG זו קורת מתח). היכולות הדינמיות שלו גבוהות יחסית, עם יציבות כיוונית טובה יותר ובעיקר מערכות הגה ובלמים מדויקות בהרבה. גם קוטר הסיבוב שלו קטן ב-1.2 מטר, ומקל על תמרונים באזורים צפופים.
MG, שנהנתה עד כה מבלעדיות בקטגוריה המשפחתית-חשמלית-זולה, מוצאת עצמה כעת בתחרות קשה. יש ל-ZS יתרונות, החל בתג מחיר נמוך יותר בגרסת הבסיס ועד לרשימת אבזור עשירה יותר במקרה של רכב המבחן. הוא גם מרווח יותר ונהנה מטעינה מהירה בהרבה - אבל הוא אינו המנצח במבחן.
יונדאי קונה החשמלי קצת פחות מרווח, ותידרשו לזמן המתנה ארוך יותר בעמדת טעינה מהירה על אם הדרך, אבל מכל בחינה אחרת הוא מנצח ברור - לא רק, אבל בעיקר מכיוון שהוא מרגיש כמו רכב מתקדם משמעותית מכל בחינה. ועל אף שגם הוא ותיק, הוא מרגיש צעיר בהרבה. במחיר הזה הוא פשוט עדיף. חד וחלק.