אין ספק שחלק ניכר מתשומת הלב של שוק הרכב בכלל, ומבקרי אולם התצוגה של יונדאי בפרט, מופנית כלפי איוניק 5 החשמלית, הקוריאנית שקוראת תיגר על טסלה הזוהרת. אבל יבואנית המותג הנחיתה כאן במקביל דגם חשמלי נוסף, ולפחות מבחינה שיווקית, לא פחות מסקרן. זהו קונה EV, גרסה נקייה מזיהום לרכב הפנאי המוכר שנוחת כאן שלוש שנים וחצי לאחר השקתו פלוס מתיחת פנים אחת לאחרונה.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
מדוע מעניין כל כך? בעיקר כי מוצמד לו תג-מחיר נמוך יחסית של 143 אלף שקל, כזה שהופך אותו לדגם ראשון מבית מותג מוכר ומאוד מבוסס בשוק המקומי, שמתמודד מול רשימה הולכת ומתארכת של דגמים סיניים זולים מבית מותגים (הרבה) פחות מוכרים. למשל MG ZS EV שעד נחיתת טסלה מודל 3 היה הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: יונדאי קונה החשמלי היה רכב מרשים וסופר מסקרן לפני יותר משלוש שנים. אבל הקצב בו דוהרת תעשיית הרכב עם השקע הפך אותו לוותיק למדי, ולכן גם לא מסעיר במיוחד. הפער בינו לבין האיוניק 5 למשל, ניכר וענק.
ובכל זאת, כמה מאות ק"מ ביחד שכנעו אותנו שמדובר באחד הדגמים היותר מפתיעים לטובה בהם נהגנו לאחרונה, בעיקר הודות לצריכת החשמל הנמוכה ביותר שמדדנו. הקונה החשמלי הוא רכב ראשון מסוגו שמציג גם בתנאים מקומיים אמיתיים את טווח הנסיעה הרשמי, ואפילו מוסיף עליו.
אבל יש עוד. ליונדאי מגיעות גם מחמאות על נוחות נסיעה דומה לגרסאות בנזין, ובכך הקונה נוח ממרבית כלי הרכב החשמליים בהם נהגנו. ואל תמעיטו בכך, שכן הרדיפה אחר הטווח והפוזה דוחפת את היצרניות לא פעם למתלים וצמיגים נוקשים על חישוקים גדולים מדי, עם כל הקופצנות המיותרת שמגיעה כתמורה. מושלם הוא לא, שכן סביבת הנהג מיושנת ומערכת הטעינה המהירה איטית ביחס למקובל כיום - פועל יוצא של גילו המתקדם.
אבל בשורה התחתונה הוא מעניק תמורה יותר מראויה למחיר, שכן הוא מבסס עצמו כאלטרנטיבה ראויה למשפחות צעירות, אם מבחינת מרחב מחיה וטווח נסיעה, אם הודות למחיר נמוך משמעותית מחשמליות מודרניות. עד כמה אלטרנטיבי? מחירו כמעט זהה לגרסה הרגילה, ובכך הוא מייתר אותה למעשה. הפתעה טובה.
מה שונה: השינויים העיצוביים בהשוואה לקונה המוכר מתרכזים בעיקר בחרטום אטום-נטול-סבכה, ואי אפשר לטעות כך בשיוכו לעולם החשמלי. בתא הנוסעים השינוי העיקרי הוא בקונסולה בין המושבים עם מתגים לבחירת מצב נסיעה (לפנים-אחור-חניה), במקום בורר בגרסת הבנזין ובתמורה גם תא אחסון ענק מתחת.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
המנוע החשמלי זהה לזה שבאיוניק EV, עם 136 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. כמקובל ביחידות אלו, זמינות הכוח מיידית וההאצה הראשונית חלקה וחזקה, אך נחלשת עם צבירת המהירות. מצבי מערכת טעינה רגנרטיבית נשלטים באמצעות מנופים מאחורי ההגה, עם ארבע אפשרויות החל מ"מצב סרק" ועד האטה שמשחררת כמעט לגמרי משימוש בדוושת הבלם. יעיל ונוח.
מצברי 39.2 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה של 305 ק"מ ולאחר כ-600 ק"מ של מבחן, רובם בתנאי חום קשים עם מיזוג בעוצמה מרבית, עמדה צריכת החשמל על 12.9 קוט"ש ל-100 ק"מ. זהו הנתון הנמוך ביותר שמדדנו לרכב חשמלי וכזה שמאפשר להגיע בקלות לטווח הנסיעה המוצהר, נתון שאנו מתייחסים אליו בדרך כלל (ובצדק גמור) כתיאורטי בלבד.
נהיגה מתונה ושימוש במצב החסכוני בבורר, מאפשרים להגיע אפילו לטווח גדול מנתוני היצרן. חבל רק שמערכת הטעינה מהירה (50DC) מאכזבת עם זמן איטי מהמקובל - 55 דקות מ-10% ל-80%, כפול ממשך הזמן שייקח לכם לטעון את המתחרה הישיר של MG.
הגרסה החשמלית כבדה מגרסת הבנזין בכ-250 ק"ג והקשחת מיתלים אינה נמנעת, אבל במקרה זה נוחות הנסיעה כמעט ואינה נפגמת. כיול מיתלים מוקפד ויכולת ספיגת המהמורות בעיר ומחוצה לה, לא פחות מטובה. גם בידוד הרעשים טוב יחסית, למעט אוושת צמיגים על אספלט לא מושלם. השינוי היחיד לרעה לו אחראיות הסוללות מתבטא ביכולת דינמית נחותה מהקונה הרגיל, בעיקר עם זוויות גלגול גדולות יותר.
משמח לגלות שמערכות ההגה והבלמים נהנות מאופי פעולה טבעי, בשונה מחשמליות אחרות המרגישות מנותקות.
מה דומה: סביבת הנהג כמעט זהה לגרסה הבכירה של הקונה הרגיל, עם אותו לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25), אך מסך המגע בישראל קטן יותר ("8 לעומת "10.25) וברזולוציה נמוכה יותר מהיחידה המשווקת באירופה. איכות החומרים סבירה בלבד ושימוש מוגבר בגוון שחור מייצר מראה קודר, ולכן התוצאה הסופית פחות מרשימה מדגמים מודרניים של המותג.
המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית (כולל לגובה מושב הנוסע), נוחים לאורך זמן ובעלי תמיכה טובה. מרחב המחיה ליושבים מאחור דומה לדגם הרגיל, למעט רצפה גבוהה יותר כתוצאה מהמצברים המותקנים מתחת, עם פגיעה מסוימת במרחב לרגליים. ליושבים מאחור אין פתחי מיזוג נפרדים או מנגנון פתיחה אוטומטי בלחיצה אחת לחלונות האחוריים. תא המטען צנוע ב-42 ליטר (342 ליטר) ואין בו גלגל חלופי.
רשימת האבזור זהה לגרסה הבכירה של הקונה בעל מנוע הבנזין וכוללת בין היתר מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה קדמיים ואחוריים, אבל בקרת האקלים חד-אזורית (ללא פתחים ליושבים מאחור) אין משטח טעינה אלחוטי וגם בקרת השיוט רגילה ולא אדפטיבית. מערכות הבטיחות כוללת את ההיצע המתקדם והמוכר של היצרנית לרבות בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב והתרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 39.2 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 136 כ"ס / 40.2 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 420.5 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 157 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 260 ס"מ
  • משקל: 1,625 ק"ג
  • נפח תא מטען: 332 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 9.9 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 143 אלף שקל