כל מכונית רביעית שנמכרת כיום בישראל שייכת לקונצרן הרכב הקוריאני יונדאי-קיה. להיקף המכירות יוצא הדופן אחראיים במידה ניכרת האחים התאומים טוסון-ספורטאז', שניים שגם תרמו לאחד השינויים היותר דרמטיים שעברו על שוק הרכב המקומי בעשרות השנים האחרונות - שינוי שבעקבותיו הפכה קטגוריית רכבי הפנאי מתת-נישה לא חשובה לאחת המרכזיות.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
בין שניהם, הטוסון היה לראשון שהפך למבוקש בציי הרכב כתחליף למשפחתית גדולה באמצע שנות האלפיים. הספורטאז' המשיך את המגמה, והפך בדור השלישי לתחליף גם למשפחתית באמצע העשור הקודם - וכך ביחד השתלטו שניהם על ליבת שוק הרכב המקומי.
הטוסון בגרסתו העדכנית נחשב לטוב בקטגוריה, וגבר אצלנו על מתחריו הבולטים לרבות טויוטה ראב4, ניסאן קשקאי ופיז'ו 3008 - וכתמיד, המנצח הגדול בקטגוריה מוצב כנגד הטוען הצעיר לכתר, במקרה זה אחיו מבית.
כדאי רק להזכיר כי בניגוד לעבר, הפעם אף לא אחד מהם זכאי לתואר "שובר שוק", שכן עם תג מחיר שזינק במהלך השנים בעשרות אלפים ומתחיל כיום ב-170 אלף שקל לגרסאות בסיס, ונושק ל-200 אלף שקל במקרה של רכבי המבחן בגרסאות בכירות, הם כבר רחוקים מדי מרשימת אפשרויות הבסיס בציי רכב גדולים - וגם בשוק הפרטי יש אין-ספור אלטרנטיבות מעניינות ונגישות יותר.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ובכלל, האם יש כיום הבדלים חשובים מספיק בין שני הדגמים, עם אותם מנועים ותיבות הילוכים, ביצועים זהים, אותו בסיס וממדים דומים? מבחן השוואתי מפרך אמור להעניק תשובה ברורה, וגם להכתיר את המנצח.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, 180 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.8 שניות, 201 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 13.9 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 193 אלף שקל (172 אלף שקל)
8 צפייה בגלריה
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, 180 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.8 שניות, 201 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 13.5 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 193 אלף שקל (170 אלף שקל)
שניהם מרשימים מבחינה ויזואלית, אבל באופן שונה. לטוסון חזית ויחידות תאורה מקוריות, עם צורות גיאומטריות בפרופיל ומראה שמייצר אשליית קומפקטיות למרות הגודל הפיזי. לקיה לעומתו סבכה ויחידות תאורה ענקיות בחרטום, מוטיבים אגרסיביים האחראיים לכך שהוא נראה גדול יחסית, אבל הוא גם מוחצן ומצועצע מדי לטעמנו.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
גם תאי הנוסעים מרשימים, אך על אף שהקיה נראה כמכין את בעליו לדור החשמל וויזואלית מתקדם יותר, התמהיל ביונדאי מרגיש איכותי ויוקרתי יותר. אנחנו גם מעדיפים את מתגי בחירת ההילוך שהוא מציע על פני בורר חוגה בספורטאז', את ריבוי תאי האחסון ואת אפשרות הצימוד האלחוטי ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, בעוד שבקיה דורש החיבור כבל ייעודי.
בקיה ממוקמים מסכים מרשימים וגדולים בהרבה, גם בלוח המחוונים ("12.3 לעומת "10.25 בטוסון) ובעיקר במסך המגע ("12.3 לעומת "8 צנוע ביונדאי), ועוד לא אמרנו מילה על קלות התפעול בעזרת צג מגע תחתון עם תפריט בקרת אקלים ומערכת שמע ניתן להתאמה. המושבים הקדמיים בקיה תומכים טוב יותר, אבל שדה הראייה, אף שהוא טוב בהרבה מבדגם הקודם, מוגבל לעומת יונדאי.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון
יונדאי טוסון
לטוסון סביבת נהג מקורית ואיכותית
(צילום: ניר בן זקן)
מידות שניהם כמעט זהות, ולכן לא מפתיע שמרחב המחיה מאחור דומה והוא מהנדיבים בקטגוריה. בשניהם אפשרות לכיוון זווית המסעד האחורי וצמד שקעי USB ליושבים שם. רק שהספסל האחורי של יונדאי נוח יותר ומרווח הרגליים לנוסעים עדיף, והוא גם זה שבו ניתן לשלוט בנפרד בפתחי המיזוג האחוריים. במפתיע ובניגוד ליונדאי, לקיה אין פתיחה בלחיצה אחת לחלונות האחוריים, אך יש לה עדיפות בנפח תא המטען (591 ליטר לעומת 515 ליטר).
בגרסאות הבכירות שהתייצבו למבחן האבזור עשיר, כולל ריפודי עור, מפתח חכם, מנופי שליטה ידנית בהילוכים מההגה, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית, אך הספורטאז' מרשים יותר עם משטח טעינה אלחוטי וכיוון חשמלי למושבים הקדמיים (רק לנהג בטוסון), עם חימום וקירור (רק חימום ביונדאי), חיישני חניה היקפיים (רק אחוריים ביונדאי) ותאורת מטריקס לד.
8 צפייה בגלריה
קיה ספורטאז'
קיה ספורטאז'
לספורטאז' מסכים גדולים יותר ומושבים עדיפים
(צילום: ניר בן זקן)
אבזור הבטיחות בשניהם דומה. יש שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ועל שכחת ילדים וכרית אוויר בין הנהג לנוסע. גם כאן, לספורטאז' יש יתרון אבזור עם מערכות בטיחות מתקדמות יותר, למשל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור ובגרסה הבכירה גם לתנועה חוצה (רק קדמית ביונדאי) או התרעת שטח מת אקטיבית המונעת כניסה לנתיב לא פנוי (רק התרעה בטוסון).
שני הדגמים משווקים באירופה בגרסאות עם מערכות הנעה משולבות חשמל, היברידי (230 כ"ס) והיברידי-נטען (265 כ"ס), אבל אלינו הן יגיעו, אם בכלל, רק בעתיד. עבור הצרכן הישראלי יש מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר (180 כ"ס), תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית. שלא במפתיע, הביצועים זהים ולא מרשימים ביחס למתחרים.
יחידות המנוע המודרניות מרגישות לא מעודנות מספיק, ולמרות נתון הספק מרשים סובלות מתחושה מאומצת מדי בשיוט מזורז. לכך יש להוסיף תיבת הילוכים עם ניהול פעולה לא מוקפד. תחילת הנסיעה קופצנית מדי, ומחייבת בשני המקרים רגל ימין עדינה כדי להימנע מכך. מטריד לא פחות, היא איטית מדי בהורדת הילוך ומהוססת בתאוצות ביניים הנדרשות לעקיפה. מצב ספורט בבורר הנהיגה משפר זאת במעט, אך לא את צריכת הדלק הלא מבריקה - 11 ק"מ לליטר לשניהם בממוצע המבחן.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
רגע אחד לפני השלב המכריע נרשם סוג של שוויון בין השניים. עם יחידות הנעה זהות, היתרון של הטוסון נרשם במראה נאה יותר ובתחושה איכותית-יוקרתית יותר בתא הנוסעים, מול יתרון אבזור ומראה עתידני יותר בספורטאז'. ואז הגענו להבדל המשמעותי בין השניים.
למרות תמהיל זהה, כיול מתלים שונה מעניק לטוסון עליונות מפתיעה בנוחות הנסיעה. עבודת ההתאמה של אנשי יונדאי פשוט מוצלחת יותר, ובכל תוואי דרך ומהירות הטוסון טוב יותר - אם זו ספיגת שיבושים עירוניים במהירות נמוכה או שמירה על מרכב יציב במהירות גבוהה על אספלט בסלילה גרועה. לעומתו, הספורטאז' נוקשה מדי וחסר ריסון, קופצני יותר בעיר ומתנדנד יותר מחוצה לה.
אותו כיול מתלים עדיף אחראי ליכולת דינמית גבוהה בהרבה בטוסון, שכן צמיגי שניהם (מידה, יצרן ודגם) זהים. זוויות הגלגול בו צנועות במידה ניכרת, והחרטום מגיב טוב יותר בכניסה לפנייה עם הגה מדויק יותר ובעל תחושה טבעית. לכן הוא גם מעורר יותר ביטחון בנהג, בכל מצב. הספורטאז' מרגיש לצידו מגושם, לא חד ופחות מדויק, עם אחיזת כביש נמוכה מאחיו והגה פחות מדויק שפוגע בתחושת הביטחון.
8 צפייה בגלריה
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
יונדאי טוסון קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
האחים הכמעט-תאומים מציגים נקודות דמיון משפחתיות רבות, אבל נהיגה ארוכה בשניהם, זה לצד זה, מדגישה היטב את ההבדלים - ללא ספק תוצאת בחירה מושכלת של שני המותגים הקשורים זה בזה. יוזכר כי שניהם טובים יותר בדור העדכני, ולאור תוצאות מבחני השוואה קודמים עם מתחריהם, ממוקמים יחדיו בצמרת הקטגוריה.
עוד לפני גזר הדין, נזכיר את הביקורת העיקרית שלנו לגבי השניים, או מדויק יותר, על שני היבואנים: מנועי הבנזין בשניהם ארכאיים, וגרסאות מתקדמות יותר יעשו ללא ספק פלאים הן לאיכות הנסיעה, ובוודאי לצריכת הדלק ולפליטת המזהמים.
ובחזרה לשניים. הספורטאז' החדש מרשים, בטח בהשוואה לקודמו והודות לאבזור ולהיצע מערכות בטיחות שמעניקים לו יתרון על הטוסון, אבל הוא פחות נוח, פחות נינוח ורחוק מלהבריק. הטוסון, שבמהלך המבחן מצא עצמו בפער קטן מאחור, מזנק עם איכויות נסיעה גבוהות בבירור בכל תוואי דרך ומהירות למקום הראשון - ולכן הוא המנצח של הקרב הזה, ונשאר רכב הפנאי הקומפקטי הטוב בישראל.