מכוניות חשמליות זוכות בשנים האחרונות לביקושים אדירים בשוק המקומי, מעל ומעבר למה שהעריכו אפילו האופטימיים שבין היבואנים. שוב התגלה כי הנהג הישראלי, זה שנתפס במשך עשרות שנים כשמרן ובהתאם נמנעו ממנו דגמים שלא התאימו לנוסחה מוטורית קלאסית, דווקא פתוח לרעיונות חדשים. ועל אף שהמדינה נכשלה (וממשיכה להיכשל) בפרישה מהירה של תחנות טעינה לאורך הכבישים, הוויתור על הוצאות דלק ועל טיפולים יקרים שכנע אותו לעבור לחשמל, ובמהירות שיא - עם הכפלה של מספר החשמליות החדשות מדי שנה.
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
האחראים לכך הם טסלה כמובן, ועוד יותר מכך המותגים הסיניים, רובם כאלה שכלל לא היו מוכרים כאן (ובאירופה) עד לפני שנים ספורות: MG שהתקבלה בקרירות בתחילת דרכה זוכה כיום להערכה מוצדקת לאחר שסללה את הדרך עם ה-ZS EV, החשמלי הנמכר ביותר ב-2020; ג'ילי המשיכה את המומנטום עם הגיאומטרי C, שהפך לנמכר מסוגו בשנה האחרונה - בשני המקרים הודות לתג מחיר הדומה לזה של משפחתית בנזין רגילה. יש עוד מותגים סיניים המנסים לקלוע לאותה נוסחה, אך אלה פחות שכנעו מאז שנחתו כאן.
כעת מגיע BYD - מותג שהחל את דרכו כיצרן סוללות לשימושים שונים, ולכן מחזיק בידע ובניסיון אדירים בתחום חשוב זה. בהמשך החלה החברה לייצר מכוניות, עם תוכניות גדולות לשווק גם באירופה ובישראל. האטו 3 הוא דגם עדכני ראשון מתוצרתה, ובאופן לא מקרי מתאים בדיוק לקטגוריה, ומה יותר הגיוני ממבחן השוואתי ראשון בישראל?
11 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
  • קיבולת סוללה: 70 קוט"ש
  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.7 שניות, 150 קמ"ש
  • טווח נסיעה (יצרן): 460 ק"מ
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר: 155 אלף שקל
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: ניר בן זקן)
  • קיבולת סוללה: 60.5 קוט"ש
  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס ו-31 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.3 שניות, 160 קמ"ש
  • טווח נסיעה (יצרן): 420 ק"מ
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר: 165 אלף שקל
שלא במפתיע ובהתאם לז'אנר, שני הרכבים משתמשים במוטיבים עיצוביים של רכבי פנאי. הנוסחה המוכרת: פסי הגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב, צמד פסי גגון. מהשניים, האטו 3 מודרני, אלגנטי ומרשים יותר למראה, הגם שאינו פורץ דרך דוגמת דגמים מוכרים ויקרים יותר בשוק כמו טסלה מודל 3 או יונדאי איוניק 5 למשל. הגיאומטרי C? עוד פחות. הוא מזכיר יותר משפחתית קומפקטית, עם אחוריים נאים אך חרטום מעט מגושם. ויתור על סבכה מלפנים וידיות פתיחת דלתות נשלפות מסייעים לו להשיג מקדם גרר נמוך יותר (0.27 לעומת 0.29).
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
גם סביבת הנהג של BYD מרשימה יותר במבט ראשון. היא עמוסה ברעיונות עיצוב מקוריים עם בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) בעיצוב מצערת מטוס, פתחי מיזוג מסוגננים, תאי אחסון המדמים מיתרי נגינה וידיות פתיחת דלתות בעיצוב שבלולי המשולבות ברמקול מערכת השמע. מקורי, מעניין ומיוחד אבל עמוס מדי, ומעייף לאורך זמן. איכות החומרים גבוהה, לרבות שילוב דו-גוני לריפודים דמויי עור ומסך מגע ענק ("15.6) עם מנגנון היפוך מרשים, שמאפשר הצבה אנכית או אופקית.
אלא שבחינה מעמיקה יותר חושפת לא מעט בעיות. אין למשל צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, ולכן אין אפשרות לשיקוף Waze. הקונסולה המקומרת מוצבת נמוך מדי, המסך הענק סובל מרזולוציה לא מרשימה ואינו בהיר מספיק בתנאי שמש ותפריטי התפעול אינם נוחים. המושבים המרשימים למראה מציבים את הנהג גבוה יותר מעל סף החלונות, אבל התמיכה בגב התחתון מוגבלת ואין אפשרות כיוון למשענת הראש. התוצאה: ישיבה כפופה מעט.
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
ל-BYD סביבת נהג מקורית ומלאת שאר רוח
(צילום: ניר בן זקן)
אף שהיא פחות מיוחדת למראה, גם סביבת הנהג של ג'ילי מרשימה. בניגוד לעומס של BYD, כאן שולט מראה מינימליסטי-מודרני, כמעט ללא מתגים פיזיים מלבד בקרת האקלים. מסך המגע קטן יותר ("12.3), ואף הוא אינו מאפשר צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, אבל יש בו Waze מובנה. המושבים בעלי תמיכה טובה יותר והם נוחים יותר לאורך זמן, למרות תנוחת נהיגה נמוכה בהשוואה. החיסרון העיקרי: מספר מועט של תאי אחסון, ואנחנו גם לא מחבבים את בורר מצבי נסיעה בעיצוב חוגה.
זהו המקום להזכיר כי בשני המקרים יש לוח מחוונים צנוע מדי ("5), ולכן גם צפוף ועמוס בחיווי מבלבל לעיתים, אבל בג'ילי זה פחות מפריע הודות לתצוגת נתונים עילית על השמשה. בשני המקרים יש גם טווח כיוון הגה מוגבל לגובה ולמרחק המקשה על בחירת תנוחת נהיגה נכונה. עוד בשניהם: אין כיוון גובה למושב הנוסע.
11 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
לגיאומטרי C עיצוב מינימליסטי, אבל המושבים נוחים יותר
(צילום: ניר בן זקן)
האטו 3 גדול מהגיאומטרי C בכל ממד - 2 ס"מ יותר באורך ובבסיס הגלגלים, 3 ס"מ יותר בגובה ו-4 ס"מ יותר ברוחב. הוא גם היחיד כאן שמבוסס על פלטפורמה ייעודית, ולכן לפחות תיאורטית נהנה מחופש הפעולה שזו מספקת למתכננים האחראים על מרחב הפנים. במפתיע זה לא המצב, שכן יש פחות מקום לרגליים ולראש מאשר בג'ילי.
עם זאת, המושב שבו מוצב גבוה יותר והגישה אליו עדיפה, ולכן בין היתר הוא נוח יותר לשלושה עם רצפה שטוחה (בליטה צנועה במרכז בג'ילי). בשניהם יש פתחי מיזוג מאחור, אבל באטו 3 צמד שקעי USB ליושבים מאחור לעומת שקע בודד בגיאומטרי C. יתרון הגודל מאפשר ל-BYD גם תא מטען גדול בהרבה (440 ליטר עד גובה המדף) עם תאים שימושיים בצדדים. לג'ילי נפח צנוע במידה ניכרת (340 ליטר עד גובה התקרה), אבל הוא כולל גלגל חלופי.
רשימת האבזור של שניהם כוללת ריפוד דמוי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם (ב-BYD רק לדלת הנהג), מצלמות חניה היקפיות וחלון שמש (לא נפתח בג'ילי). באטו 3 יש גם דלת תא מטען חשמלית, ובגיאומטרי C בקרת אקלים מפוצלת. מערך הבטיחות בשניהם זהה וכולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
מתמלאים ל-100% סוללה לפני הדרך הארוכה דרומה
(צילום: ניר בן זקן)
לשני הרכבים מנוע חשמלי בהספק זהה (204 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, אבל לאטו 3 נתון מרשים יותר בזינוק ל-100 קמ"ש: 7.3 לעומת 7.7 שניות. בתאוצות הביניים המדמות עקיפה והחשובות יותר הוא היה איטי במעט בשני מצבי ניהול המנוע - רגיל וספורט. אגב, המערכת המדמה צליל מנוע במהירות נמוכה באטו 3 מטרידה.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית באטו 3 מציעה לנהג שני מצבים בלבד - רגיל שבקושי מורגש, וחזק שמייצר האטה עדינה. לא כך מסייעים לאגירת אנרגיה, לא כל עוזרים לנהג לוותר על דוושת הבלם. גם הגיאומטרי C רחוק מלהבריק מבחינה זו, אף שיש לו שלושה מצבים: העוצמתי שבהם מייצר האטה ניכרת וצבירת אנרגיה כראוי, אבל ההפעלה היא (רק) דרך מסך המגע, וזהו פתרון גרוע לעומת מתג ייעודי במתחרה.
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: ניר בן זקן)
אפרופו האטו 3 ואגירת אנרגיה, מחשב הדרך בו אינו מאפשר לבדוק ולתעד צריכת חשמל לקטע מסוים אלא רק את 50 הק"מ האחרונים או ממוצע כולל מהקילומטר הראשון לעלייתו של הרכב על הכביש, ולכן את חישוב הצריכה ביצענו באופן ידני - ללא ספק בעיית תוכנה שתתוקן בעתיד. בממוצע המבחן הוא צרך 16.3 קוט"ש ל-100 ק"מ. זהו נתון טוב מההתרשמות באירוע ההשקה (עם רכבי מבחן חדשים שלא סיימו הרצה וטמפרטורות גבוהות בהרבה), אבל עדיין נחות מגיאומטרי C שקבע באותם תנאים בדיוק 15.8 קוט"ש ל-100 ק"מ.
יש להניח כי הסיבה לכך נעוצה בין היתר במערכת בלימה רגנרטיבית עדיפה ובמקדם גרר טוב יותר, ומכיוון שלג'ילי גם סוללה גדולה יותר, טווח הנסיעה בו נדיב בהרבה ודומה להצהרת היצרנית - 460 ק"מ לעומת 375 ק"מ באטו 3, שהם גם 45 ק"מ פחות מהצהרה של BYD.
מה קורה בטעינה מהירה שלה שניהם מסוגלים? בעמדה ייעודית (175DC) הפגין ה-BYD יתרון עם קצב מהיר יותר (90DC לעומת 70DC) ומילוי מ-10% ל-80% ב-43 דקות - 8 דקות פחות מהזמן שנדרש לסוללת ג'ילי להגיע לאותו מצב - אך יש לזכור כי הסוללה באחרון גדולה יותר.
11 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
על הנייר יש לאטו 3 רכיבים שאמורים לאפשר נסיעה עדיפה. הוא מבוסס על פלטפורמה ייעודית לעומת מוסבת בג'ילי, ולכן הסוללה משולבת טוב יותר ברצפה ואחראית לקשיחות ולמרכז כובד נמוך. יש לו גם מתלה אחורי מודרני יותר (רב-חיבורי לעומת קורת מתח), מתכון שמאפשר בדרך כלל להציע נסיעה נוחה יותר. בפועל זה לא המצב. האטו 3 מרגיש מבחינה דינמית כמוצר לא ממש מוגמר, ודאי לא כזה שיתאים לטעמו של קהל אירופי.
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
כיול המתלים בו נרפה בתנועת הכיווץ או ההחזרה, עם קפיצות שלא לצורך ונוחות נסיעה פחות טובה בכל טווח מהירות. בשיבושים עמוקים במהירות נמוכה המתלים מגיעים לסוף מהלכם, ובמהירות גבוהה מורגש חוסר ריסון מובהק שמייצר תנודות מרכב מוגזמות. בהתאם, היכולת הדינמית נמוכה יותר, עם זוויות גלגול מודגשות וכתוצאה מכך - בין היתר - אובדן אחיזה מוקדם. ההגה ארוך (שלושה סיבובים מקצה לקצה לעומת 2.7 בג'ילי) וחסר כל תחושה, והתמהיל פוגם מאוד בביטחון הנהג.
איכות הנסיעה בג'ילי גבוהה בהרבה מכל בחינה - כנראה פועל יוצא של יתרון ידע וניסיון של חברה המחזיקה בין היתר בבעלות על מי שנחשבת לאורקל של המתלים בתעשייה, לוטוס. יש להניח שגם הידע שמביאה עימה הבת הנוספת וולוו מסייע מאוד. מלבד נוחות נסיעה טובה ואיכויות דינמיות גבוהות בהרבה, הגיאומטרי C גם מבודד טוב יותר רעשי דרך ורוח בשיוט בין-עירוני, עם כושר תמרון עדיף בעיר הודות לקוטר סיבוב קטן יותר (10.7 מטר לעומת 11 מטר).
11 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
לאחר כ-500 ק"מ של מבחן במגוון תנאים, השורה התחתונה ברורה. אין ספק של-BYD יש פוטנציאל אדיר כיצרנית, אבל המוצר החשוב הראשון שלה מאכזב, ומרגיש בעיקר כאילו מישהו מיהר מאוד לקפוץ על עגלת החשמל להמונים. הוא מיוחד למראה בחוץ ובפנים, מאובזר היטב ומתקדם טכנולוגית, אבל על הכביש - ללא קשר למתחרה החזק - הוא מאכזב. יש להניח (ולקוות) שמתיחת הפנים שאותה יעבור תטפל בבעיות, ובראש ובראשונה בשיפור צריכת החשמל ובכיול מערך המתלים.
הגיאומטרי C אומנם פחות מרשים במבחן הסטטי, אבל מרגע התנועה הוא מציג עדיפות ברורה וחד-משמעית. נכון שהוא אינו מבריק בשום תחום ולא קובע רף איכות כמעט באף אחד מסעיפי המבחן, אבל מלבד היותו בבירור הרכב הטוב מהשניים הנבחנים כאן, הוא מסתמן כחבילה מעולה שתתאים לקבל הרחב ביותר. הוא הרכב הקרוב ביותר להצהרות היצרנית מבחינת צריכת החשמל שבחנו עד היום, והוא ללא ספק המשפחתי חשמלי הטוב בשוק.