שתף קטע נבחר

שמלות כלה זה לבן-כחול

שבוע האופנה לשמלות כלה בניו יורק הראה שוב מדוע מעצבים ישראלים הם מהבולטים בעולם בשוק הזה

בדיוק כשאמרו לנו שאחרי לייבור דיי כבר לא לובשים לבן, הגיע חודש אוקטובר ואיתו שבוע האופנה החגיגי לכלות. אם בחודש שעבר חגגה העיר ניו יורק את החדשנות, הטרנדיות והצבעוניות של שבוע האופנה באופן כללי, הפעם הגיעו מעצבי שמלות הכלה והוכיחו שוב שלבן יכול להיות הרבה מאוד דברים. עם תצוגות מושקעות, דוגמניות מוכרות והרבה מאוד מעצבים ישראלים שנראה שמבינים בשנים האחרונות את כוחה של הכלה האמריקאית ומגיעים לכאן בהמוניהם. ליהי הוד, יניב פרסי, פנינה טורנה, לי גרבנאו, ברטה, אלון ליבנה, גליה להב, ענבל דרור וישראלים אחרים השיקו את הקולקציה החדשה שלהם כאן, בתפוח הגדול וזכו ללא מעט מחמאות.

 

יערה קידר, אוצרת והיסטוריונית אופנה, ומרצה ב-NYU, אצרה כבר שתי תערוכות סביב אופנת כלות ובימים אלו אף כותבת ספר בנושא. בראיון מיוחד היא מנסה לתאר בפנינו את המשמעות של קולקציות הכלות בעולם האופנה.

 

מאז ומעולם שמלות כלה היו לבנות?

"בניגוד למה שנדמה כיום - בעבר שמלות כלה במערב וגם במזרח היו צבעוניות, ונשים היו לובשות אותם לאירועים נוספים לאחר האירוע. גם כלות יהודיות בכל העולם נישאו בשמלות צבעוניות - כחול, ירוק, אדום ועוד. המנהג ללבוש שמלות כלה לבנות במערב, ובעקבות כך ברוב העולם, התפתח אחרי שהמלכה ויקטוריה התחתנה עם אדוארד ב-1840. זו נחשבה בחירה מאוד יוצאת דופן בתקופה, אבל אחריה הדבר הפך לקונבנציה - שמלת הכלה הפכה לבנה בכל העולם”.

 

במה שונה הכלה האמריקאית מזו הישראלית?

"הכלה האמריקאית, ממה שאני מתרשמת, סולידית וקלאסית יותר מאשר בישראל, שבה אני רואה יותר שינוי בהקשר לאופנה, יותר סגנונות וגם תעוזה רבה יותר בלבוש, בסגנון, ובחיבור לאופנה. מבחינת טרנדים אפשר לראות אותם יותר בישראל מאשר בארה״ב, שבה למשל יש העדפה ברורה לשמלה קלאסית בגזרת סטרפלס. בארץ היום זה מאוד מובהק - התרחקות משמלות מחוכים שהיו אהובות פעם והרבה יותר שמלות נושמות, מראה הבוהו שיק, בדי וינטג׳, והרבה בד מתנפנף”.

 

- ()

 

נראה שהטרנדים באופנת הכלות משתנים ממדינה למדינה ומשנה לשנה, והמעצבים הישראלים מצליחים להציג לכלה האמריקאית חידושים לצד קלאסיקה מנצחת. להבדיל מטרנד הקצפת, אותן שמלות ענק, ראינו יותר גזרות צמודות לגוף במראה נינוח ונשפך יותר. למרות שהישראלים נמנעו מטרנד המחוכים, היה קו ברור מאוד של שקיפויות שונות וחושפניות בעיצובים.

 

"זו תעשיה אדירה בארה״ב, ולא בכדי יש לא מעט ייצוג למעצבים ישראלים כאן", מדגישה קידר, "הישראלים אהובים מאוד. הם נחשבים למי שהכניסו לשבוע הכלות סקסיות, תעוזה, אופנה, והרבה מאוד עשייה איכותית”. קידר מזכירה שבשונה מהקהל המצומצם בישראל, כאן בארה"ב יש שפע אדיר של לקוחות, לכן יותר ויותר מעצבים ישראלים מגיעים משנה לשנה.

 

עם הטרנדים המשתנים אנחנו רואים גם עליות במחירים של השמלות. מדוע הן יקרות כל כך?

"שמלות כלה יקרות כי מדובר בעבודת הוט קוטור, תפירה עילית. רוב השמלות נתפרות למידות הלקוחה במספר מדידות שונות, הן משלבות חומרים יקרים מאוד, מלאכת יד כגון רקמה, שיבוץ ועוד. לתהליך איכותי כל כך יש עלויות ומעורבים בעשייתו הרבה אנשים”.

 

נראה לך שבקרוב נזכה לראות גם שבוע אופנה לחתנים?

"בגדי גברים, מאז המאה ה-19 הם הרבה פחות מעוצבים מאלה של הנשים. גברים עברו ללבוש חליפות שחורות ומאז השינוייים באופנה של הגברים קטנה - הגזרה צרה יותר או פחות, אבל הבסיס מאוד דומה. מסיבה זו אני לא ממש צופה שיהיה שינוי רב בעולם הגברים - אלא אם הם יחזרו לאהוב ורוד או מלמלות וגם עקבים, כפי שהיה מקובל במאה ה-17 וה-18”.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שבוע האופנה לשמלות כלה בניו יורק.
מומלצים