שתף קטע נבחר

שמור על העולם ילד: למה צריך ביה"ס ירוק?

בלי ערימות של זבל בחוץ, בלי כלים חד-פעמיים מזהמים ומסוכנים. בבית ספר ירוק רוב הסיכויים שהילד שלכם יחלה פחות, יגיע ליותר הישגים וגם ילמד איך לנצל את הסביבה בלי לפגוע בה

מי מאיתנו ההורים לא נתקל במחזה השכיח של ערימות זבל שגודשות את הפחים ליד מוסדות החינוך, בתי הספר, גני הילדים והצהרונים של ילדינו? מבט מדוקדק לעבר פחי הזבל חושף ערימות ענקיות של חמגשיות, צלחות, סכו"ם וכלי פלסטיק חד-פעמיים עם שיירי ארוחת הצהריים שזה עתה נאכלה.

 

עוד כתבות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות

התחממות כדוה"א: העולם מחכה לקטסטרופה

בלי שקיות פלסטיק עוד נבכה על חלב שנשפך / דעה

כמו בכיפור: יום ללא מכוניות ברחבי העולם

מטנזניה לישראל: כך מגדלים פולי קפה. צפו

 

אלה מתלווים לעוד מאות אם לא אלפי מוסדות חינוך וצהרונים שנוהגים לעשות שימוש קבע בכלי

פלסטיק חד-פעמיים שנזרקים מדי יום בתום השימוש וסופם להיות מוטמנים בקרקע שעליה אנו חיים, כעדות ליחס הקלוקל של הישראלי לפסולת אותה הוא מייצר.

 

דוגמה זו מחריפה לנוכח פרסום שורה של נתונים שנאספו בישראל עבור ה-OECD ומהם עולה התמונה העגומה על המודעות הנמוכה לנושא הטיפול בפסולת, בנוסף לתרבות צריכה בזבזנית של הציבור. מהנתונים עולה כי משפחה ממוצעת בישראל מייצרת פי שניים יותר פסולת ממשפחה ממוצעת במדינות ה-OECD, פי 1.5 יותר ממשפחה בקנדה וכמעט פי 5 יותר ממשפחה בשוויץ.

 

בית ספר ירוק בהוד השרון. הפתרון הנכון (צילום: מיכאל יעקובסון) (צילום: מיכאל יעקובסון)
בית ספר ירוק בהוד השרון. הפתרון הנכון(צילום: מיכאל יעקובסון)

 

אם נחזור לילדינו, רבות דובר על הזנה נאותה ומספקת במסגרת הלימודים תוך הקפדה על האיכות, הגיוון, המינון והזמינות של המזון. אך מהו המסר שאותו אנו מעבירים לדור הצעיר בנוגע לכלים בהם מוגשות הארוחות? יתרה מכך, האם שיפור הרכב המזון שהתלמיד צורך והגשתו בכלי פלסטיק שנמסים בבואם במגע עם אוכל חם ומתמזגים עם רכיבי המזון אינה משפיעה על בריאות ילדינו? ומה שווה מזון בריא לכאורה לנוכח הסכנה המיידית שבבליעת חלקי פלסטיק ממזלג שעלול להישבר בקלות עם כל נגיסה?

 

מגמה ירוקה עולמית

מוסדות חינוך ירוקים יכולים לספק פתרון משולב. מוסדות אלו משלבים בתוכם הטמעה של

אלמנטים כמו אור טבעי, אוורור טבעי, מחזור פסולת וצמחייה חסכונית ומותאמת אקלים. מחקרים שנערכו בעולם הצביעו זה מכבר על קשר ישיר בין בנייה ירוקה לבין שיפור בציונים ובצמצום התחלואה. אבל זה לא מסתכם רק בכך - בתי ספר וגנים אלו יכולים לשמש גם ובעיקר כבסיס ללמידה וחינוך לערכים סביבתיים.

  

בנייה ירוקה וחינוך לסביבה ירוקה הולכים יד ביד. האחד מבטיח כי סביבה נאותה תבטיח חינוך איכותי ומקיים ואילו האחר יוצר דור צעיר של אזרחים אכפתיים ומעורבים, שמבינים את ההשפעה הרת הגורל של פעילותנו היום על העתיד של כולנו.

 

ואכן, קיימת מגמה חיובית של בניית מוסדות חינוך ירוקים. כ-20 מוסדות חינוך, בתי ספר וגנים נמצאים בתהליך הקמה על פי עקרונות התקן הישראלי החדש לבנייה ירוקה (ת"י 5281). אלה משתלבים במגמה הרווחת בעולם המערבי לבניית מוסדות לימוד בסטנדרטים בריאותיים וסביבתיים מתקדמים, אך עדיין מדובר במיעוט בטל בשישים ביחס למאות מוסדות הלימוד החדשים שנפתחו השנה עם הרחבת חוק חינוך חובה חינם.

 

לפיכך, חובתנו כהורים וכתושבים היא לוודא כי הסנונית של בתי הספר הירוקים אכן תבשר את בוא אביב הבנייה הירוקה. עלינו לדרוש מהגורמים האחראיים, ובעיקר ממוסדות החינוך והרשויות המקומיות, להמשיך במגמה זו ולהבטיח סביבת חינוך בריאה לילדינו. 

 

יפית מישורי סבג היא מנהלת קשרי חברים במועצה הישראלית לבנייה ירוקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הביאו את אביב הבנייה הירוקה
צילום: shutterstock
מומלצים