שתף קטע נבחר
 

זוגיות אובססיבית: זה מתחיל כבר בבית הספר

אחד מכל ארבעה בני-נוער סובל מחיזור אלים או ממערכת יחסים אובססיבית. "חברות וזוגיות ללא אלימות", תוכנית שיזם משרד החינוך, אמורה לצייד את המתבגרים בכלים שיסייעו להם בעתיד. מדריך בתוכנית: "בני-הנוער משמרים מערכות יחסים שהם רואים בבתיהם"

טל, 17, נהג להתקשר לחברתו דנה, 16 (שני השמות בדויים), לפחות אחת לשעתיים, לעיתים בתדירות גבוהה יותר, ולדרוש ממנה לדווח לו היכן היא נמצאת, מה היא עושה ועם מי בדיוק דיברה. תמיד, אחרי הכעסים והאיומים, הגיעה בקשת הסליחה, בצירוף פתק, פרח, ממתק או מתנה כובשת אחרת.

 

מערכת היחסים הכובלת והחונקת הזאת הטרידה את דנה, אבל היא ראתה יחסים דומים אצל מיכל ודניאל, והיתה משוכנעת שכך צריך להיות. במיוחד חששה לאבד את טל והאמינה שהכל ישתנה.

 

אחד מכל ארבעה בני-נוער סובל מחיזור אלים, שמכות ואיומים הם חלק בלתי-נפרד ממנו, או ממערכת יחסים אובססיבית של שולט ונשלט. "חברות וזוגיות ללא אלימות", או "חיזור גורלי", הוא שמה של תוכנית המיועדת לתלמידי בתי-הספר התיכוניים, והופקה על-ידי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. מטרתה: לצייד את המתבגרים בכלים לפיתוח דפוסי תקשורת בונים, שיסייעו להם בהמשך בקשרים בין-אישיים וזוגיים. התוכנית מועברת על-ידי מנחים שהתמחו בנושא או על-ידי יועצים ומחנכים בבתי-הספר.

 

שאלה של אמון

 

ברשת בתי-הספר של "ויצו" החליטו לאמץ את הגישה המאמינה שבני הנוער מסוגלים להעביר מסרים לבני גילם טוב יותר ממבוגרים. בדומה לפרויקטים שעוסקים במניעת שימוש בסמים ובאלכוהול, בהם תלמידים מעבירים שיעורי הסברה לחבריהם, מעבירים תלמידים מהשכבות הבוגרות, שהשתתפו כבר בסדנאות כאלה, סדנאות לתלמידים צעירים מהם.

 

הסדנאות עוסקות בחברות ואהבה, בניסיונות חיזור, תקשורת, תיעול כעסים, סימני אזהרה מוקדמים לבעיות, התמודדות עם פרידה מקשר, אלימות במשפחה ועוד. ויקטור גידלביץ, תלמיד י"א בתיכון ויצו רחובות, השתתף בסדנה ובהמשך הדריך תלמידים מכיתות ט'. גידלביץ: "הסדנה תרמה לי הרבה בהבנת מערכות יחסים זוגיות. עכשיו אני יודע לזהות בעצמי מצבים בעייתיים בזוגיות ולהיזהר, כדי שאני לא אנהג באובססיביות באחת הסדנאות סיפרה תלמידה כי הוכתה על-ידי החבר שלה, אבל היתה משוכנעת שזה הגיע לה. רק במהלך הסדנה הבינה שמדובר במערכת יחסים אלימה כלפי בת-הזוג שלי. היום אני יודע שאם נוצרות בעיות ולא מצליחים לטפל בהן, פשוט צריך לברוח ממערכת יחסים של שולט ונשלט".

 

- איך אתה כמדריך בסדנה?

 

"כשאני מעביר סדנה, אני מרגיש שהתלמידים מאמינים לדברים שלי. אני מדבר בשפה שלהם והם מתייחסים ברצינות כשאני אומר שזה יכול לקרות גם להם".

 

מיטל פק, תלמידת כיתה י' בכפר הנוער ויצו נחלת-יהודה, משתתפת בימים אלה בסדנה דומה. "עכשיו ברור לי הרבה יותר כמה חשובים מרחב וחופש במערכות יחסים זוגיות", היא אומרת. "לשמחתי, לא התנסיתי במערכת יחסים כזאת, אבל עכשיו, כשאני יודעת לזהות נורות אדומות, ברור לי שאוכל לקיים בעתיד מערכת יחסים בריאה.

 

"ראיתי מסביבי מערכות יחסים אובססיביות, אבל אז לא חשבתי שזה מאוד בעייתי. היום אני יודעת שזה לא קורה סתם ושזה יכול להתפתח לדברים גרועים ומפחידים".

 

"כשאוהבים, נעשים עיוורים"

 

גם הודיה כנפו, תלמידת כיתה י' בכפר הנוער ויצו נחלת-יהודה, אומרת שהסדנה פקחה את עיניה. "כשאוהבים, נעשים עיוורים ולכן צריך להיזהר", היא אומרת. "יש לי חבר שאמנם לא השתתף בסדנה, אבל שיתפתי אותו בחוויות ובמסרים והוא הסכים איתם. יש בינינו מערכת יחסים של אמון, כבוד ומרחב".

 

אייל צייג, אחד ממנחי הסדנאות, מעדיף לכנות את הסדנאות בשם "יחסים שבינינו" ולא "חיזור גורלי" או "חברות וזוגיות ללא אלימות", משום "שהשמות האלה מציבים את המשתתפים בעמדה של תוקפנות. הסדנאות נועדו לשבור את התבניות הרגילות של בן שולט ובת נשלטת. כך, למשל, הבת עדיין תעשה הרבה כדי לרצות את הבן, כולל יחסי מין. בן שיקיים יחסי מין עם בנות רבות ייחשב לשאקל, בעוד שבת שתתנהג באופן דומה תיחשב לזולה".

 

- מה הסיבה לזה?

 

"בני-הנוער מעתיקים ומשמרים מערכות יחסים שהם רואים בבתים שלהם ומיישמים אותם במערכות היחסים הזוגיות שהם חווים. בסדנאות אנחנו מגדירים זוגיות ושמים דגש על נורות אדומות כמו רכושנות ושליטה. התלמידים מאוד מבולבלים בין המושגים רכושנות, קנאה ואהבה. בקרב בני-נוער בולטות מערכות יחסים תלותיות ואובססיביות. תלמיד מתאהב בתלמידה ומיד רוצה שהיא תהיה רק שלו. מרחיק אותה מהחברות שלה ודורש שתעדכן אותו על כל צעד שלה.

 

"כשאנחנו מעלים סיטואציות כאלה, הם מיד מבינים על מה אנחנו מדברים. בהתחלה הם מספרים על מצבים שהם ראו אצל חבריהם, ובמפגש החמישי הם כבר נפתחים ומספרים על מקרים שהם עצמם חוו".

 

לדברי צייג, באחת הסדנאות סיפרה תלמידה כי הוכתה על-ידי החבר שלה, אבל היתה משוכנעת שזה הגיע לה מכיוון שהרגישה אשמה: תלמיד אחר התחיל איתה, וכשהדבר נודע לחבר, היכה אותה. רק במהלך הסדנה הבינה שמדובר במערכת יחסים אלימה ומסוכנת.

 

- מה היתרון בכך שגם בני-נוער מעבירים את הסדנאות?

 

"אני מבוגר ולא תמיד מבין ומדבר בקודים של בני-הנוער. כשבני-נוער מעבירים תכנים לבני-נוער אחרים, יש הבנה והזדהות ואין ניכור".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
המרחב והחופש ביחסים הופכים לברורים יותר
צילום: חיים הורנשטיין
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים