שתף קטע נבחר

קשיי למידה: 2 דרכים אלטרנטיביות לטיפול

באמצעות טכנולוגיה אלקטרונית מתקדמת אפשר לגרום לילדים שסובלים מקשיי למידה וקריאה להניח לתוכניות הטלוויזיה ולהתאהב מחדש בספרים

12%-15% מהאוכלוסייה סובלים מליקויי למידה ברמה כזו או אחרת, ורבים מהם אינם מאובחנים נכון, ולפיכך מטופלים באופן לא יעיל. "החלק המרכזי בטיפול בבעיה הוא האבחנה", אומרת ד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי למידה. "לא כל בעיה נראית לעין היא ליקוי ייחודי באותו תחום. אם, למשל, אנחנו רואים מישהו לא מרוכז – זה לא חייב להיות תוצאה של ליקוי קשב ספציפי, אלא יכול להיות התנהגות אופיינית למישהו שסובל מ'רגישות יתר' ומתנועע מתוך חוסר נוחות ולא מתוך היסח הדעת".

 

"מה שחשוב זה האבחנה", היא מוסיפה, "להכיר את הילד הספציפי שמולך, את סגנון הלמידה שלו, ולהעריך איך הוא ילמד יותר טוב, ואיזו שיטה תתאים לו. יש סגנונות למידה שונים וחשוב להתאים את הגישה לילד, משום שגישה יכולה להיות שילוב של שיטות שונות". ד"ר ספקטור פיתחה שיטה ללימוד קריאה, המשלבת מודעות פונולוגית באינטגרציה עם מרכיבי שמות הצבעים בעברית בעקבות העבודה עם ילדים לקויי למידה ומתקשים אחרים.

 

בישראל מיושמת גם טכניקה שפותחה על ידי רופא צרפתי וזכתה לשם "השיטה הסמיופונית". היא מבטיחה להקנות לילדים ולנערים הסובלים מבעיות בשטף הקריאה מזור באמצעות טיפול של כשנתיים, שבשלביו הראשונים כלל לא כולל קריאת טקסטים. ד"ר שרי שניידר, מנהלת מרכזי קורן, שם מיישמים את השיטה: "אנחנו מדברים על כלי מאוד יעיל, מיוחד וחוויתי להביא ילדים דיסלקטיים וילדים עם קשיי קריאה – למצב של קריאה שוטפת. אני מקנה את מיומנויות הקריאה בצורה מאוד מיוחדת, שיכולה להעשיר כל אחד, ובייחוד באנגלית".

 

"השיטה הסמיופונית" מיישמת טכנולוגיה אלקטרונית של עיבוד צלילים המפתחת את כישורי השפה, הקריאה והבנת הנקרא. הטיפול בנוי מרצף של שלבים המקשרים בין האזנה לדיבור, קריאה וכתיבה, הבנת הנשמע והבנת הנקרא. שלבי הטיפול הראשונים מתמקדים בשיקום ושיפור היסודות של השפה אצל המטופל (שיפור בזיכרון המילולי הקצר). התהליך הטיפולי מתבצע ב"חדר קשב" בו התלמיד היושב בחדר נעזר באוזניות ומיקרופון, בהם הוא מאזין לצלילים ומשפטים שקורא הקריין, ובהגיעו לשלב הקריאה הוא מקשיב למשפטים ועוקב אחריהם בספר וחוזר אחריהם.

 

בהמשך הטיפול מגיע שלב הקריאה החופשית, ולאחר מכן נעשית עבודה בכתיבה "רכה" – פיתוח מודעות לטעויות כתיב ולמוסכמות כתיבה. השלב האחרון כולל עבודה על הפקת משמעות מטקסט, כדי להבין טוב יותר את הנקרא ולהפוך ללומד עצמאי. לכל תלמיד צעיר או בוגר נבנית תוכנית אישית, שנמשכת בדרך כלל כשנתיים, כוללת כ-2 מפגשים בשבוע ועולה כ-800 שקל לחודש.

 

"כל העבודה הראשונית היא עבודה אדיטורית", מסבירה ד"ר שניידר, "ורק אחר כך עובדים גם על הצד החזותי, על שטף הקריאה, ועל היכולת והאינטגרציה בין השטף, ההבנה והזיכרון. קריאה לשם הבנה. הדרך שבה נעשה הדבר היא מאוד מיוחדת. כל העבודה היא במרכז קשב, הילד יושב באולפן שידור, יש משהו מאוד חוויתי במרכז הקשב. העבודה היא פרטנית ואישית. אבל האווירה היא קבוצתית, וזה חלק מאוד מיוחד.

 

"בתא הקשב אתה יושב בפעם הראשונה בלי שמישהו ישפוט אותך, ובלי ביקורתית, בלי שתרגיש מבוכה ליד אחרים. אתה עם עצמך. זאת שיטה שבנויה על פידבק. אתה שומע את עצמך באוזניות ואת הקריין. אתה יכול לסגור את התריס כדי שלא יראו אותך. התא הוא כמו מקלט. יש איזשהו רוגע. אתה יכול לעשות פעילויות שלא קשורות לכתיבה. ילד שמאזין בשלב הראשון למעטפת של השפה, ולומד על אינטונציה נכונה, יכול לשחק בינתיים בטטריס, או בגיים בוי או בפאזל".

 

"המטרה שלי היא שתהיה תקשורת טובה ואווירה נעימה במשפחה", היא מסבירה. "משפחה חוות הרבה רגשי אשם, משום שחלק גדול מהילדים, חלק גדול מההורים שלהם גם חוו את הקשיים בעצמם – והם מבינים את הילד והשאלה היא מה זה עושה להם. יש משפחות שהן חסרות אונים – יש הרבה עימותים על שיעורי בית ועימותים עם ביה"ס. הילד משלם על כך מחיר, ופעמים רבות יש גם המון הסתרה של הקושי, כדי שהכיתה לא תדע או שההורים מסתירים מפני הסביבה הקרובה. למרות שזה נורא חשוב דווקא להיות פתוח, לא להסתיר את הקושי ולבוא ממקום של הערכה".

 

ד"ר ספקטור מדגישה כי מומלץ להורה שמעוניין לדעת אם ילדו סובל מליקויי למידה לפנות למאבחן מקצועי ומומחה בתחום, שיש לו את הכלים המקצועיים לאבחון ליקויים – ולא להסתפק באבחנה פסיכולוגית או פסיכיאטרית קונבנציונלית. "יש סוגים שונים ורבים של ליקויי למידה", היא מפרטת, "ברוב המקרים ילד סובל מליקויים אחדים בדרגות שונות, וכל עוד אנחנו מטפלים בליקוי אחד בלבד – לא פתרנו את הבעיה. לא כל מי שלא קורא היטב הוא דיסלקטי. הפתרונות שמציעה מערכת החינוך לא תמיד מתאימים לתלמיד ולקשת הליקויים שלו והשלכותיהם". כדי למצוא מטפלים ניתן להיעזר גם באתר העמותה הישראלית למאבחנים ומטפלים בלקויות למידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרכז קורן
האולפן המיופוני
צילום: מרכז קורן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים