שתף קטע נבחר

התשובה לאלימות התלמידים: סדנה הוליסטית למורים

סדנה הוליסטית שמדגישה את הקשר בין הנפש לגוף, מעניקה למורים כלים להבנה וחמלה מול התלמידים, ודרכים להפוך את הייאוש והשחיקה של ההוראה למנוף לצמיחה. פתרון אפשרי לאלימות הגואה במערכת החינוך?

רק אתמול (ב') בצהריים נוקבו צמיגי מכוניתה של מורה בחטיבת הביניים ביפיע, בשעה שהרכב חנה בסמוך לבית הספר. המורה, שהגישה תלונה בתחנת נצרת, סיפרה לחוקרים כי קודם לכן ניהלה ויכוח נוקב עם אחד התלמידים במהלכו הוא עזב את הכיתה. בכך מגיעים לשיאם ימים רוויי אלימות נגד מורים, במה שנראה כגל ביריוני של ממש.

 

כעת מציעים במרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש ברמת השרון סדנאות הוליסטיות לחדר המורים, שאמורות, בין היתר, להפחית באורח דרמטי את מקרי האלימות בין כותלי בית הספר. "אלימות נובעת מחוסר יכולת להכיל רגשות ולהכיל את המציאות", מסבירה שימי (שמחה) לוי, מנהלת התוכנית לבתי ספר וחינוך במרכז. "חלק מחינוך זה לא רק להקנות ידע – אלא גם לתת כלים. הרעיון שמאחורי הסדנאות שאנחנו מציעים הוא לתת למורים כלים להתמודד, גם עם הקשיים שלהם".

 

"כאשר מורה אומר לכיתה 'תירגעו'", היא שואלת, "מה בעצם נאמר להם? מה הם צריכים לעשות? איפה נמצא ה'רוגע' הזה ואיך עושים את זה? חשוב להבין שהרוגע נמצא כאן ועכשיו. אם יש לי כרגע כאב או קושי באיזשהו מקום, ויש לי קושי להכיל אותו, אם יש איזשהו עלבון או אם התרחש אירוע מסויים בכיתה – והמורה מצליחה לגרום לכל אחד להפנות את תשומת הלב שלו לעצמו, באמצעות תהליך דמיון, זה מאפשר לילד להכיל את מה שקורה בתוכו – ואז להמשיך הלאה".

 

"אם לא מפנים תשומת לב לעולם הפנימי הזה שהולך וגדל", היא מזהירה, "הוא מתפרץ בסופו של דבר – באופן אקראי או מסודר. מילת המפתח היא תגובתיות. אנחנו מאוד תגובתיים בחברה הישראלית. המורה תגובתי לתלמיד והתלמיד תגובתי למורה. מישהו צריך לעצור את התהליך הזה, וצריך איזשהם כלים לעצירה של תגובתיות. בגדול, הסדנאות האלו באות ומעבירות את המשתתפים תהליך של שיכוך. עוצרים את היום יום, ומגיעים למקום של התבוננות. כך אנחנו יוצרים מקום של בחירה".

 

"אם מורה יודע איפה המקום השקט שלו, ויכול רגע אחד להגיע למקום שקט לפני שהוא נכנס לכיתה – גם אם הוא פגש שנייה לפני את המנהל שכעס עליו, הוא מצליח להקרין את השקט שלו ולהביא שקט לכיתה. אם אתה מגיע בשקט – אתה מצליח להרחיב את השקט שלך ולהחיל אותו גם על התלמידים. אם המורה בא עם האי-שקט שלו – הוא מעביר גם אותו לכיתה".

 

"התוכנית התחילה מפנייה של מנהלת בית ספר אלינו", מפרטת לוי, "שזיהתה שבמערכת החינוך לא כל כך מתעסקים בעולם הפנימי של התלמידים. בעקבות הפנייה שלה ישבנו והתחלנו לבנות את התכנים לסדנה הזו. עבדנו בינתיים עם כמה מאות מורים בעשרות בתי ספר, והאמונה שלנו היא שברגע שהמורה תפנים את התכנים – זה שלה לכל הדור שהיא תחנך. זה פשוט יהפוך להיות חלק ממנה".

 

הסדנאות, שעולות לביה"ס כ-3,000 שקל, הן תוכניות הוליסטיות ייחודיות למורים, שנועדו לשיפור האקלים הבית ספרי, והפיכתו לנינוח יותר, מתוך הדגשת הקשר בין גוף ונפש. הן פותחו על ידי מנהל המרכז, ד"ר נמרוד שיינמן, ומדגישות את הקשר בין הנפש לגוף, כדרך לפתח תחושת ביטחון ואוירה שלווה. הסדנה למורים נקראת "אי השקט שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
"המורה תפנים את מה שלמדה וזה יועיל לדור שלם של תלמידים"
צילום: מאיר פרטוש
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים