שתף קטע נבחר

לקנות אוכל ברשת: החסרונות

אתרי המזון מאפשרים לנו להיפרד גם מהחיפוש הנואש אחר מטבע של חמישה שקלים עבור העגלה ומהשאלה הנצחית "יש כרטיס מועדון?", אך כמה כשלים מרכזיים מונעים משיטת הקנייה הזו להיות מועילה באמת

אפשר לקנות בתחתונים, בשעות הקטנות של הלילה ולא להיעצר על ידי המשטרה - זו הקלישאה האולטימטיבית על יתרונות המסחר האלקטרוני. ואמנם, התפתחות אתרי המזון בשנים האחרונות מאפשרת לנו להיפרד מהחיפוש הנואש אחר מטבע של חמישה שקלים עבור העגלה ומהשאלה הנצחית "יש כרטיס מועדון?".

 

אך כמה כשלים מרכזיים באתרי המזון מונעים משיטת הקנייה הזו להיות מועילה באמת ולעיתים גורמים לתסכול. הרכבת עגלת הקניות הווירטואלית היא משימה סיזיפית למדי – הקונה נדרש לעבור קטגוריה אחר קטגוריה, לנבור ברשימות בלתי נגמרות של פריטים בחיפוש אחר הצנון המיוחל או הפטרוזיליה הנחשקת. נכון, אפשר גם לחפש פריטים במנוע החיפוש, אך נסו אתם לחפש "גבינת לבנה" ולהתמודד עם 20 דפי תוצאות (ולא, האתרים לא מאפשרים לסנן את התוצאות עם שאלות כמו 'האם התכוונתם לגבינה לֵבנה או לגבינת לָבנֵה?' או מבקשים מהגולש לבחור את אחוזי השומן המבוקשים).

 

חסרה: עגלת קניות חכמה

 

עגלת קניות חכמה יותר תאפשר לקונה להזין לממשק את כל רשימת הקניות שהרכיב, כאשר המערכת תציע לקונה לבחור בין כמה מוצרים אפשריים רק במקרים בהם לא ברור לה למה הוא התכוון ותכניס לעגלה אוטומטית את כל המוצרים האחרים (כמובן שהגולש יוכל לצפות בסל הסופי ולבצע בו שינויים לפני אישור הקנייה). טכנולוגיה כזו עשויה לקצר באופן מהותי את תהליך הקנייה.

 

אמנם, האתרים מאפשרים לקונה לשמור רשימת קנייה קבועה גם היום, אם ברצונו להימנע מהתהליך הארוך של איסוף פריטים בעגלה בכל פעם. אך הרשימה הזו "טיפשה" למדי – בעוד רוב הקונים יגלו עניין בקניית חלב וחלה, גם אם הזמינו מוצרים אלה בקנייה האחרונה, לפני שבועיים, מי יחסל צנצנת ריבה או מיונז בפרק זמן זה? אם תהליך הקנייה משלב האפס מעייף לפעמים, גם הרכבת העגלה על פי רשימת הקניות הקבועה, בשיטת האלימינציה, עלולה להרגיז.

 

הממשקים של כל אתרי המזון חסרים מאוד. הקונה נדרש לעבור מ"מוצרי חלב" ל"בשרים" ולאחר מכן ל"חומרי ניקוי" ול"ממתקים וחטיפים" ובכל קטגוריה עליו לבחור בתת קטגוריה ובתוכה לחפש את המוצר המבוקש. ממשק נבון יותר היה מאפשר לצרכן להרכיב את עגלת הקניות בקלות רבה יותר.

 

הטלפון הבלתי נמנע

 

חסרון נוסף באתרי המזון הוא הקושי של הצרכן להבין מה הוא מזמין. כל מי שהזמין בטעות פח של זיתים שחורים במשקל 5 ק"ג ידע מיד למה הכוונה, אך לעיתים נופלות גם אי הבנות קטנות יותר בהזמנת מוצרים – למשל, ההבדל בין גבינה בולגרית למריחה או גבינה בולגרית קשה. תמונות המוצרים היו מונעות את רוב הטעויות האלה.

 

אך השלב המעצבן ביותר בקניות המזון הוא, ללא ספק, הטלפון הבלתי נמנע מנציג שירות הלקוחות, המבשר בצער על מספר פריטים שאזלו. הרי מי שרוצה להזמין אוכל בטלפון היה עושה זאת מלכתחילה, אז מה ההיגיון להציע במדיום דינמי כל כך כמו האינטרנט מוצרים שאינם זמינים? חברות המזון חייבות לשפר את הטכנולוגיה המקשרת בין ניהול המלאי במחסנים שלהן לבין ההיצע באתרים. כיום יש בנמצא טכנולוגיות שעושות את זה באופן יעיל למדי.

 

הגורם האנושי

 

עקב אכילס נוסף של קניות המזון ברשת הוא הגורם האנושי. נציגת שירות הלקוחות של אחד האתרים התקשרה אלינו לפני מספר שבועות, בעקבות ביצוע הזמנה, והציעה מוצרים חלופיים שחסרו במלאי. אך כשהגיע המשלוח התברר כי חלק מהמוצרים שהציעה וקיבלנו כלל לא צורפו ואילו מוצרים אחרים שהגיעו, כלל לא הוזמנו. בעקבות דוא"ל התלונה שלנו נשלח אלינו משלוח נוסף – ושוב חסרו בו חלק מהמוצרים ופריטים אחרים לא תאמו את ההזמנה שלנו. למרות הטיפול הכושל, החברה לא התנצלה, לא הציעה פיצוי וחייבה אותנו חיוב מלא. שירות לקוחות מסוג זה מרתיע אנשים מקנייה באינטרנט. איך אפשר לעשות קניות לשבת כשאין ביטחון אם הגולאש שהוזמן יגיע בזמן לארוחת סוף השבוע?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
האינטרנט עדיין לא מציע תחליף מושלם לסופרמרקטים
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים