שתף קטע נבחר

סוזוקי GSXR1000 - החיה והחיה

לקחנו למבחן את האופנוע עם הנתונים הכי פסיכיים שאפשר לקנות היום בארץ. ותנחשו מה - הוא אכן מטורף. אלי פנגס מנסה עדיין להתאושש

מעטים האופנועים שגורמים לך לאבד את הצפון ולשכוח כמעט את כל מה שהבטחת לעצמך. כאלה שמתחברים לך כמו וירוס מחשב למוח, משתלטים עליו ומפעילים אותו בדרך "אחרת". אתה בטוח שהכל בסדר, שהעניינים בשליטה, אבל הם רחוקים מלהיות כאלה. הגרסה האחרונה של סוזוקי GSX-R1000 הוא כזה בדיוק.

 

אין קץ לדמעות

 

מלחמת אופנועי הליטר, שפרצה ב-92' עם הפיירבלייד של הונדה ועברה הסלמה קשה ב-98' עם ה-R1 של ימאהה, דחפה את סוזוקי להשיק גם את הנציג שלה. וכך למעשה נולד ה-R1000 הראשון בשנת 2001, לפי נוסחת סוזוקי הקבועה - משקל קליל וכוח בשמיים. בינתיים, הקטגוריה הזו הלכה והקצינה, עם התפתחויות ידועות מראש. יותר כוח, פחות משקל, יותר מהירות, הרבה יותר תאוצה ושיגעון. אבל כמו שקורה תמיד במלחמות, מישהו בסוף מתעצבן ומחליט ללכת על כל הקופה. סוזוקי עשו את זה, עם ה-K5.

 

הגרסה העדכנית של ה-GSXR הגדול מכונה, כפי שהספקתם להבחין, K5. לא שזה נורא משנה, אבל מדובר בכל מקרה באופנוע חדש לגמרי, שחולק יותר חלקים עם אופנוע מירוץ אמיתי ורשמי למסלול, ממה שמשרד התחבורה היה רוצה לדעת. רק לשם מידע בסיסי - למנוע החדש בנפח 999 סמ"ק יש מספיק אנרגיה כדי להזיז (במהירות) מכונית בגודל בינוני - 178 כ"ס בסך הכל. העניין הוא, שהוא שוקל בערך עשירית מאותה מכונית בינונית - 166 ק"ג. זה שמדובר ביחס הספק-משקל הטוב בקטגוריה, לא צריך להפתיע אתכם. זה שמדובר בכלי הרכב הכי קיצוני שיובא אי פעם באופן סדיר ארצה, גם נשמע די הגיוני. זה שהוא לא נראה כזה, זו הפתעה. 


 

את העיצוב של הסוזוקי הנ"ל אפשר לתאר כ"שנוי במחלוקת", וגם זה רק מכיוון שאנחנו במצב רוח ממש נדיב היום. המאותתים על המראות מזכירים את פרצופו התוהה של חילזון, הזנב רחב באופן חסר פרופורציות, והאגזוז נראה כמו אלמנט מקטנוע עתידני בסרט מנגה יפני. אם יש מישהו שמוכן להעיד בשבועה שהוא אוהב את העיצוב, נשמח להכיר אותו. שאר האנושות תחשוב לבטח שמדובר בסתם אופנוע די מכוער. מה שבטוח, הוא נראה פחות אגרסיבי מחבריו למחלקה הסגורה של בית החולים לאופנועים חולי נפש. רק שכל זה קורה לפני שמשחררים מצמד בפעם הראשונה, ונותנים גז.

 

מופע האימים של K

 

שום דבר, למעט סיבוב על אופנוע ליטר אחר, לא יכול להכין אותך לפצצה שאתה עשוי לחוש. וגם אז, סביר להניח שתאלץ לבקש עזרה כדי להחזיר את הלסת למקומה. הוא כל כך חזק, עד שכבר אחרי האצה אחת או שתיים אתה לא יכול שלא לשאול איך לעזאזל הם עושים את זה? האחראי בין היתר לסנסציה הוא שסתום "Set" באגזוז, שמטרתו לשפר את תגובת המנוע בסל"ד נמוך ובינוני. התוצאה היא לא רק אחד המנועים החזקים אי פעם, אלא גם כזה שמסוגל לנוע במהירות כבר בסל"ד נמוך למדי. הוא בשרני מאוד כבר ב-3,000 סל"ד רגועים, מתחיל לרקוד באזור ה-7,000 ועובר למופע אימים של ממש ב-10.000.

 

משקל אפס לחלקי המנוע הנעים, גורמים למנוע הזה לקפוץ בסל"ד בקצב היסטרי, בכל הילוך, עד כדי תחושה שמישהו קיצר באופן מטורף את יחסי ההעברה. התאוצה פראית, כמעט בלתי נשלטת בשלושת ההילוכים הראשונים ודמיונית בשלושה הנותרים. המהירות המרבית נמצאת במרחק הינף מצערת, והמתנה של כמה שניות בודדות. לא משנה אם במישור, בעליה או עם רוח אף, ובלי קשר לעובדה שאין מה לחפש שם. אתם יכולים להישאר בטווח סל"ד של 6,000 עד 8,500 סל"ד, ועדיין תקבלו את כל הכוח והמהירות שמותר לאדם צלול בדעתו לבקש - על הכביש הציבורי. 


 

רק זכרו שטירוף המערכות לא נעצר במנוע. השלדה כאן נראית מוצקה במיוחד, ואילו הזרוע האחורית נראית כחלק מבולדוזר ממוגן. המתלים קצרים ונוקשים. נוקשים מדי בכיול המקורי לרכיבות יומיום, אך עובדים מצוין במהירויות שהשתיקה יפה להן. יש כאן כמובן את כל אפשרויות כיוון המתלים שאפשר להעלות על הדעת - כפול ארבע.

 

כמו בכל אופנוע ליטר, גם כאן דורש ההיגוי פקודות החלטיות. מול הקולגות לקטגוריה הוא מרגיש סביר למדי, מי שיטפס עליו לאחר רכיבה ארוכה על אופנוע 600 ספורטיבי, יגלה כבדות יחסית. מצד שני, כבד או לא, ההיגוי כאן יציב ומדויק, האופנוע אינו נופל לתוך ההטיה ומצליח שלא להזדקף בבלימות. ההבדלים בין 60 קמ"ש ל-240 מעולם לא היו קטנים יותר. בלמים? יש מערכות טובות וחזקות יותר, אבל זו מלאת רגש, אינטואיטיבית, עושה את העבודה מצוין.

 

מחכים למנה הבאה

 

אם יורשה לי לסכם בצורה מעט דרמטית, הרי שמדובר כאן בדור הבא של הליטרים. ולא בגלל ההספק והמשקל דווקא, אלא בעיקר תודות לשליטה הקלה באופנוע האדיר הזה. נדמה לי שלפחות אצל סוזוקי נפל סופסוף האסימון, ומי שצריך להבין אכן הבין שאפשר לשלב יכולת דינמית קיצונית עם נוחות וקלות רכיבה. לא במקרה המושב כאן נוח גם אחרי מאות קילומטרים של רכיבה, הכידון קרוב וגבוה יחסית, תנוחת הרכיבה טבעית והשליטה מעולה. 


 

מצד שני, זה גם מסוכן. עם כל כך הרבה נוחות, אתה עלול לשכוח באיזה קצב אתה מתקדם, ולהיזכר בכך רק כאשר הגלגל הקדמי יתרומם לך בהילוך שלישי, לא בכוונה. מצד שני, איזו סיבה אחרת יש לקנות אופנוע כזה, אם לא כדי להיות מופתע בכל פעם מחדש? מדהים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל זהר
רוצים משומש? בחנו אותו גם בדגם 2004 (לחצו על התמונה למבחן)
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים