שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה כל-כך חשוב לצרוך מוצרי חלב עד גיל 20?
    שני העשורים הראשונים לחיים הם חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת העצם. זה הזמן להכניס לתפריט שלוש מנות חלב כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בעצמות בגיל מבוגר. וגם - שבירת מיתוס לגבי צריכת מאכלי חלב בזמן צינון

    אחת מכל שלוש נשים עלולה לחלות באוסטיאופורוזיס, מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם. זוהי מחלה קשה וכואבת, הפוגעת באיכות החיים. שברים מסוימים אף עלולים להסתיים במוות. תורשה, מין, מוצא אתני, פעילות גופנית, מבנה גוף, עישון, מחלות, תרופות שונות, תזונה וכן מידת החשיפה לשמש - כולם מעורבים בבניית העצם, ודרגת הסיכון לפתח אוסטיאופורוזיס.

     

    עיקר בניית העצם מתרחשת בגיל הילדות וההתבגרות, מרבית הסידן (יותר מ- 90 אחוזים) נאגר בעצם עד גיל 18 או 22. בגילאי 25 עד 35, קצב בניית העצם
    זהה לקצב פירוקה ומסת העצם נשמרת. החל מגיל 35 לערך, קצב פירוק העצם עולה על קצב בנייתה.

     

    אז מה אפשר לעשות?

    התרופה הטובה והיעילה ביותר היא המניעה ואימוץ אורח חיים בריא. תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים מאפשרת בניית מסת עצם מירבית, שמירה עליה במעגל החיים והקטנת הסיכון ללקות באוסטיאופורוזיס בגיל מבוגר. שני העשורים הראשונים לחיים מהווים חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת העצם. עם זאת, השמירה על בריאות העצם, חשובה לכולם, בכל גיל.

     

    יש מה לעשות בגיל מבוגר, או שזה מקרה אבוד?

    חשוב להאט את קצב פירוק העצם ולהקטין את הסיכון ללקות באוסטיאופורוזיס. חשיפה מבוקרת לשמש תורמת להפיכת ויטמין D לפעיל. ויטמין D חיוני לספיגת הסידן מהמזון ולאגירתו בעצם. פעילות גופנית מגוונת, חיונית אף היא לבניית העצם. מנגד, רצוי לוותר על סיגריות ועל שתייה מוגזמת של קפה. עישון וצריכה מוגברת של משקאות קלים מוגזים וקפה - מפחיתים את ספיגת הסידן בעצם.

     

    סקרים שונים שנערכו בעולם ובארץ מלמדים כי צריכת הסידן בקרב ילדים ובני-נוער היא כשליש בלבד (כ-400 מ"ג סידן) בהשוואה להמלצות. צריכת הסידן בקרב מבוגרים נעה בין שליש למחצית בהשוואה להמלצות. נתוני ארגון הבריאות העולמי מלמדים כי בני הנוער הישראליים פחות פעילים גופנית בהשוואה לבני גילם בארצות אחרות. הפער - גדול, כ-30 עד 40 אחוזים פחות.

     

    בארצות הברית כבר הסיקו מסקנות: בעקבות צריכת הסידן הנמוכה, עודכנו באפריל האחרון הנחיות תזונתיות לאמריקנים הממליצות על שתיית שלוש מנות חלב ליום או על אכילת מוצרי חלב בעלי ערך דומה, וזאת כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. במקביל, עלה בארצות הברית קמפיין פרסומי לעידוד צריכת החלב תחת הסלוגן "שלושה ביום".

     

    למה חלב ומוצריו?

    מחקרים אחרונים מוכיחים שבנוסף לבניית עצמות חזקות יותר ומניעת מחלות עצם ושברים, אכילת שלושה מוצרי חלב דלי שומן ליום, מסייעת להפחתת משקל ולשמירה על המשקל החדש, להפחתת סיכון ללחץ דם, למחלות לב ולסרטן המעי הגס. למוצרי החלב מתייחסים היום כאל מארז בריאותי שמספק בנוסף לסידן עוד רכיבי תזונה חיוניים לבריאות כמו חלבון, ויטמינים מקבוצת B ,ויטמין A ,ויטמין D ואשלגן. ספיגת הסידן מחלב ומוצריו היא היעילה ביותר (זמינות ביולוגית). סוכר החלב (הלקטוז) וויטמין D, מגבירים את ספיגת הסידן.

     

    ומה עושים כשמצוננים והאף דולף?

    אין שחר למיתוס הרווח בדבר הקשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה העליונות (נזלת, דלקות אזניים, אסטמה). המיתוס נבדק מספר פעמים ולא נמצא קשר כזה.

     

    ההמלצה לשלוש מנות חלב ביום מתאימה לכולם?

    צריכת הסידן בארץ נמוכה מאוד, ולכן הקמפיין "שלושה ביום" מתאים לרבים. האמריקנים ממליצים לילדים עד גיל תשע שתי מנות חלב ליום, ההמלצה הישראלית מתאימה גם לקבוצת גיל זו.

     

    מה עם תינוקות?

    מוצרי חלב (גבינה, יוגורט וכדומה) - ניתן לשלב בתפריט תינוקות מעל גיל תשעה חודשים. חלב, ניתן לשלב בתזונה מעל גיל שנה. מוצרים דלי שומן, מומלץ לשלב בתפריט רק מעל גיל שנתיים.

     

    • הכותבת היא הדיאטנית הראשית של שירותי בריאות כללית ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, במרכז שניידר לרפואת ילדים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "למה כל-כך חשוב לצרוך מוצרי חלב עד גיל 20?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הסידן שבחלב עוזר בבניית העצם
    צילום: סי די בנק
    לאתר 'דרך חיים' לחצו כאן
    שלום דוקטור
    מומלצים