שתף קטע נבחר

קיצור תולדות הכל

הפילוסוף האמריקני קן ווילבר פיתח את התורה האינטגרלית - המחברת בין תחומי ידע שונים להבנת העולם בו אנו חיים והמציאות העוטפת אותנו. עמיר פריימן ואורן אנטין נפגשו לשיחה על פילוסופיה, מחשבה ומדע

השבוע יצא לאור ספרו הראשון שתורגם לעברית של הפילוסוף הרוחני האמריקאי קן ווילבר, אחד מהמסקרנים והבולטים מההוגים של הזמן הנוכחי, ששמו – לא פחות ולא יותר - "קיצור תולדות הכל". לכבוד המאורע ראיין עמיר פריימן, ממנהלי מרכז EnlightenNext בישראל, את אורן אנטין, איש הקבוצה האינטגרלית שייעץ להוצאת כינרת זב"מ בהבאת הספר לדפוס וכתב את אחרית הדבר שלו. אנטין גם הקים את האתר הראשון בעברית על ווילבר, יסד את קבוצת הלימוד האינטגרלית בארץ יחד עם נרי בראון, וכותב ומרצה על התיאוריה האינטגרלית שקן ווילבר הוא המוביל העקרי שלה.

 

עמיר: בתחילת השנה, ביל קלינטון ישב על הבמה מול כל ראשי המדינות שבאו לוועידת דאבוס ואמר, כאילו בדרך-אגב, שהפרספקטיבה ממנה הוא מביט על בעיות העולם ושממנה הוא שואב את רעיונותיו לפתרונות באה מהרעיונות של הפילוסוף קן ווילבר, מחבר הספר "קיצור תולדות הכול." אני בטוח שרבים באולם שאלו את עצמם - "מיהו הקן ווילבר הזה, שקלינטון מדבר עליו?" אז אולי נתחיל מאותה שאלה: מיהו קן ווילבר?

 

אורן: כן, קלינטון באמת מחשיב מאוד את עבודתו של ווילבר, וגם אל גור מצטט ממנו... ואני חושב שיהיה טוב מאוד אם גם המנהיגות הפוליטית והחברתית בישראל תתחיל להכיר אותו. ביחס לשאלה מיהו קן ווילבר, אני יכול לענות עליה בכמה דרכים, והתשובות נעות בקשת שבין כותב ופילוסוף מוכשר למורה רוחני ומשרטט מפות קוסמי. 

 

בצעירותו ווילבר נתקל בבעיה שהפכה להיות הציר הראשי של חייו: הוא מצא עניין ומשמעות בהרבה מאוד תחומים ופרקטיקות שונות בהן התנסה, ביניהם פסיכולוגיה, זן, מדיטציה, ביולוגיה, אמנות, מוסר, סוציולוגיה, חקר דתות ועוד, אבל הטרידה אותו מאוד העובדה שכולן היו במריבה ובסתירה כמעט מתמדת, מה שלא אפשר לו לראות תמונת עולם הרמונית אחת שתכיל אותן. טוב, אז כיוון שאין תמונה כזאת הוא החליט ליצור תמונה כזו! מאז הוא הקדיש את חייו לקריאה, כתיבה ומדיטציה, בניסיון ליצור אותה, ובדרך הוא הוציא 22 ספרים שתורגמו ליותר מ-30 שפות, והיום הוא ההוגה האמריקאי החי המתורגם ביותר בעולם ואחד מאנשי הרוח המשפיעים ביותר.

 

את פריצת הדרך הגדולה ביותר שלו עשה ווילבר בשנות התשעים, בהן ניסח את יסודות התיאוריה האינטגרלית הנוכחית שלו בשני ספרים: "סקס, אקולוגיה, רוחניות" ו"ההיסטוריה המקוצרת של הכל". פריצות דרך מחשבתיות הן פעמים רבות תולדה של כוח רצון ועקשנות עצומים. אתה יודע, הסיפור על גואטמה בודהה הוא שהוא התיישב מתחת לעץ מתוך החלטה שלא יזוז עד שיבין וידע את האמת המוחלטת, ואחרי מספר שנים הוא הגיע להארה.

 

בדומה, הסיפור על קו ווילבר הוא שהוא הסתגר בסטודיו שלו, כיסה את הרצפה במאות תרשימים, מפות ומבנים של תיאוריות, תחומים ומסורות והחליט לא לצאת החוצה עד שיוכל לראות את התמונה הגדולה שתכלול בתוכה את כל התמונות כולן. במשך קרוב לשנתיים שקד ווילבר על כל התרשימים, חקר אותם, חילק אותם בהמון צורות, מצא אינספור קווי דמיון וקווי שוני, אבל את התמונה הכללית הוא לא הצליח לראות, עד לרגע שבו פתאום, במהלך תקופה קצרה של אחד עשר ימים, הוא עבר חוויה נפשית ופיזית אינטנסיבית, מעין סאטורי של מודעות בוהקת ולא מרפה, שהשאיר אותו ערני לחלוטין אפילו בזמן שישן. באותם ימים נולד משהו שאנשים קוראים לו "הגישה האינטגרלית" או "התיאוריה של הכל"

 

עמיר: התורה האינטגרלית שווילבר מלמד מזה שנים אינה ידועה בארץ. האם תוכל להסביר בכמה מילים את עקרונותיה ובמה מדובר?

 

אורן: את עקרונות הגישה האינטגרלית קשה מאוד להסביר בכמה מילים, אבל בסופו של דבר מדובר בסוג של מפה שמכילה כמה וכמה רכיבים, וניתן להחיל אותה על כל דבר במציאות החומרית או המופשטת, ולהכיל בתוכה אמיתות מתחומים שונים שלכאורה נראים כמתנגשים. דוגמה טובה לכך היא מדע ורוח. הגישה האינטגרלית גורסת שלא ניתן להבין את היקום אך ורק בעזרת המדע, כי המדע מתייחס אך ורק לממלכת החומר, זאת אומרת שכל מי שאיננו מטריאליסט קיצוני זקוק גם לכלים אחרים מלבד המדע כדי להבין את העולם, כולל המציאות האנושית והתודעתית שלו, ולמסגרת שתעשה את האינטגרציה בינהם, וזה מה שקן ווילבר יודע לעשות יותר טוב מכולם.

 

אחד הרכיבים החשובים ביותר במפה האינטגרלית הוא שלבי התפתחות התודעה. ווילבר משתמש במחקר של פסיכולוג אמריקאי בשם קלייר גרייבס. שמצא שההתפתחות האנושית מתגלה בגלים או ברמות של תודעה שחורגות מעבר למה שידוע לפסיכולוגיה המודרנית. הוא התווה מהלך שבו החברה או הפסיכולוגיה אמורות להביא את האדם אל תודעה עצמית בריאה וברורה יחסית לנורמות של החברה, ומשם כלים "רוחניים" או התפתחות עצמית יכולים לדחוף את האדם להתעלות מעל לאותו אגו בריא אך מצומצם, אל מצבי תודעה מתקדמים ורחבים יותר, טרנס פרסונליים.

 

בעזרת שימוש בממצאים של גרייבס הצליח ווילבר "לחתן" את פרויד ובודהה ולהסביר מדוע שני תחומים שנראים כל כך שונים הם בעצם חלקים נחוצים של אותו קו התפתחות אנושי. צריך לזכור שקן ווילבר לא המציא שום דבר בעצמו, אלא שהוא פשוט האיש שהצליח לסנתז את מירב אוצר הידע האנושי שנצבר עד אליו, כך שניתן סוף סוף לראות את היער, ולא רק עצים. ווילבר עושה זאת על ידי שימוש ב"הכללות מכוונות", שהן האמיתות המוסכמות על ידי רוב החוקרים וההוגים בתחום מסויים, והיכולות שלו להגיע אליהן ולהסביר אותן בצורה בהירה היא מדהימה.

 

עמיר: ווילבר כתב כמות עצומה של ספרים, והספר "קיצור תולדות הכול," הוא די וותיק. מדוע בחרתם לתרגם אותו דווקא?

 

אורן: "קיצור תולדות הכל" מציג את הגישה האינטגרלית באופן השלם ביותר, אפילו שמאז שיצא הספר לראשונה חלו בה כמה שינויים. צריך גם לזכור שלא מדובר בכלי מושלם וסופי שיש לו תשובה לכל דבר ביקום, אלא במסגרת שמצליחה לכלול את מקסימום האמיתות הקיימות כרגע, והמסגרת הזאת תמשיך להתפתח ולהשתנות כל עוד הידע האנושי יתרחב. חלק גדול מספריו האחרים של ווילבר מציגים רק צדדים מסויימים בגישה האינטגרלית, ובצורה עמוקה שמתאימה לקהל קוראים מצומצם ומלומד של מביני עניין. ב"קיצור תולדות הכל", לעומת זאת, ווילבר מצליח להעביר את התשוקה שלו ואת היופי של תמונת עולם עשירה, מורכבת וכוללת, ולכן הספר מתאים לחשיפה ראשונית לגישה האינטגרלית.

 

עמיר: השאלה היא, האם לפילוסופיה של ווילבר יש השלכות מעשיות על חיינו? על הכלכלה, על המצב בעזה, על היחסים שלנו עם בן/בת הזוג שלנו?

 

אורן: מה שמדהים בגישה האינטגרלית זה שאכן יש לה השלכה על כל דבר, וישנן קבוצות שעובדות איתה בכל תחום, החל מפסיכולוגיה התפתחותית, חינוך, סוציולוגיה, ועד לפוליטיקה, עסקים, דת, אומנות, וארכיטקטורה. מלבד כל התחומים הללו, אני מוצא שיש לה כוח אדיר ביכולת של אדם בודד להבין את עצמו, והמון השלכות גם לגבי מערכות יחסים, זוגיות, והתפתחות אישית. ההבנה האינטגרלית קוראת לאדם לעשות תחילה אינטגרציה של חייו שלו, ולאזן בין מימדים כמו הפיזי הרגשי השיכלי והרוחני, או בין העצמאות והאינדיבידואלית להשתייכות הזוגית, הקהילתית, והגלובלית.

 

עמיר: האם יש קשר בין התורה האינטגרלית לדת בכלל, וליהדות בפרט?

 

אורן: אם להשתמש בדימוי הקודם שרואה את הגישה האינטגרלית כמפה, הרי שהיא מאפשרת למפות סוגים שונים של דתות, ורמות שונות של הבנה ופעולה בתוך כל דת. דת ורוחניות הם מושגים שניתן למתוח אותם כמעט לכל כיוון, ווילבר כתב ספר שנקרא "אלוהים חברתי", שנקודת הפתיחה שלו היא פירוט של תשעה מובנים שונים למילה דת, וטיפול בכל אחד מהם בנפרד. ווילבר מקיים דיאלוגים עם מורים רוחניים כמו אנדרו כהן, ועם אנשי דת ממסורות שונות כולל היהדות, ומאמין שלכל דת יש תרומה יחודית לעולם ולהתפתחות התודעה האנושית. ניתן לשמוע רבים מהדיאלוגים האלה באתר שנקרא "אינטגרל נייקד".

 

עמיר: מיהו קהל היעד שלכם? מי אתם חושבים ימצא עניין בספר?

 

אורן: יש הרבה תשובות לשאלה הזאת... נכון שזה תשובה מאוד אינטגרלית מצידי? טוב, אז תשובה קצרה אחת היא שהספר מתאים לכל אדם רחב אופקים שמסוגל לחשיבה מורכבת ולא פשטנית. אישית, אני חושב שהספר מיועד בעיקר לאנשים שחיים בתחושה שיש המון דברים שונים בעולם הזה, שלפעמים אפילו נראים כסותרים, אבל לכל אחד מהם ערך מסויים. ישנם הרבה אנשים שלא מבינים מדוע חייבים כל הזמן להתקדם על ידי בחירת צדדים ושלילתם המוחלטת של צדדים אחרים. כל מי שלוקח אמת מסויימת ומותח אותה באופן אבסולוטי כך שהיא פוסלת כל אמת אחרת, מצר את העולם שלו ורואה חלק קטן יותר של המציאות. "קיצור תולדות הכל" מתאים גם לאנשים שמרגישים שיש להם המון ידע, אבל לעיתים הידע הזה מבלבל יותר ממה שהוא מועיל, והם רוצים לעשות אינטגרציה שלו באופן שיעזור להם לראות תמונה בהירה. מבחינה מקצועית, הספרים של ווילבר מושכים בעיקר פסיכולגים, יועצים ארגוניים, ואנשים רוחניים מכל הסוגים.

 

עמיר: באיזה צעדים מעשיים אתם נוקטים כדי ליישם את התורה האינטגרלית בארץ?

 

אורן: ישנה קבוצת לימוד באיזור המרכז, שנפגשת אחת לשבוע ולומדת ומעמיקה בגישה האינטגרלית, וגם עוסקת בהיבטים הפרקטיים שלה, בהקשר הזה הקבוצה הזמינה לארץ לפני יותר משנה את דוקטור דון בק, שהוא האדם המנוסה ביותר בעבודה ויישום של הגישה האינטגרלית. דוקטור בק קורא לגירסה השימושית שלו "דינמיקה ספירלית אינטגרלית" והוא משתמש בה משנות השמונים במגוון של פרוייקטים שמובילים שינוי תודעתי וחברתי, וגם במגזר העסקי.

 

ההישג הגדול ביותר שלו היה בעבודה מאחורי הקלעים של הסכם סיום האפרטהייד בדרום אפריקה בין הנשיא דה קלארק לנלסון מנדלה. ההבנה שהבעיה בדרום אפריקה לא נסובה דוקא סביב הבדלים גזעיים אלא סביב הבדלים תודעתיים, והיכולת לתכנן מערכת שתגשר ותפשר בינהם ולישם אותה בקרב שתי האוכלוסיות, היו אחד הגורמים שאפשרו את סיום האפרטהייד. דוקטור בק מעורב כעת בתהליך דומה במזרח התיכון, הקבוצה האינטגרלית הישראלית אירחה אותו בארץ פעמיים, והוא אמור להגיע שוב בינואר, אבל התהליך הזה עדיין נמצא בחיתוליו.

 

עמיר: דרך אגב, שמעתי שהוליווד מגלה עניין באחד מספריו של ווילבר... אתה יודע אם משהו מתבשל שם?

 

אורן: כן, גם אני שמעתי שהוליווד מעוניינת להסריט את ספרו של ווילבר "גרייס אנד גריט" – שדרך אגב, צפוי לצאת גם הוא בעברית – שהוא למעשה סיפור אמיתי על חייו של ווילבר ועל המאבק המאלף שלו ושל אשתו במחלת הסרטן שתקפה אותה מייד אחרי נישואיהם. זהו אחד הספרים המרגשים ביותר שקראתי, והרעיון שאולפן הוליוודי, אפילו יהיו כוונותו הטהורות ביותר שניתן לעלות על הדעת, ינסה להעביר אותו לסרט, לא מלהיב אותי באופן אישי, אבל אם הוא יצליח לחשוף עוד אנשים לגישה האינטגרלית אז אולי זה לא רעיון כל כך גרוע. אני לא מתפלא על כך שמישהו בהוליווד מתעניין בסיפור הזה, משום שווילבר הוא אדם מדהים ומיוחד בפני עצמו גם בלי קשר לספרים שכתב. היתה לי הזכות לפגוש אותו בביתו בדנוור, קולורדו, והוא נראה כמו נזיר זן ענקי וקרח, בגובה של כמעט שני מטר, עם חוש הומור מטורף והרבה אהבה ויצירתיות. לא מדובר כאן בפרופסור לפילוסופיה שחוזר הביתה אחרי הלימודים וחי חיים רגילים, אלא באדם שמגלם בחייו ובהוויתו את כל מה שהוא עוסק בו וכותב עליו.

 

ב-2001, עוד לפני שהתודעתי לגישה האינטגלית, כתבתי ספר על מקום שבו לומדים ומלמדים אושר, מתוך אמונה שפילוסופיה שאין לה השפעה על חייו של אדם היא ביזבוז זמן והשחתת הפילוסופיה. שנתיים אחר כך הגעתי ל"קיצור תולדות הכך" שמתחבר בדיוק לאותה נקודה. "קיצור תולדות הכל" והגישה האינטגרלית של ווילבר מדברים ישירות למי שמאמין ביכולת של התודעה לעצב מציאות גם ברמה האישית וגם ברמה הקולקטיבית. במובן הזה, אני מאמין בפוטנציאל העצום של הספר הזה לחולל שינוי גם בארץ, והרבה אנשים הגדירו אותו כאחד הספרים המעצבים והמטלטלים ביותר שקראו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כריכת הספר
קיצור תולדות הכל
כריכת הספר
מומלצים