שתף קטע נבחר

מדריך הורים בוידאו: צעדים ראשונים בזחילה

ממבט של תינוק ששכב כמה חודשים בלי הרבה אופציות תזוזה - זחילה היא שידרוג רציני. אמנם כל מה שהוא רואה זה אופציות חדשות לסיפוק הסקרנות, אבל בשבילכם זוהי הזדמנות חשובה לעזור לו להתפתח נכון ובריא. מדריך צעד ראשון - כתבה שנייה בסדרה

תינוקות פשוט עושים את זה - חלק על הגחון, חלק על שש, חלק גם וגם - פשוט זוחלים. לא נראה כמו סיפור גדול - אבל בשבילם זהו עולם ומלואו. אם תשכבו רגע על הרצפה - על הבטן או על הגב, במשך כמה שעות, תוכלו להבין את גודל השינוי עבור התינוק שמגלה פתאום עולם חדש - אליו הוא יכול להגיע בכוחות עצמו.

 

מלבד העצמאות החדשה והיכולת המשודרגת לספק את סקרנותו הטבעית של התינוק - לזחילה יש גם חשיבות מאוד גדולה להתפתחות שלו. בזמן שהוא מזדחל בהתלהבות - מלא אושר - הוא אפילו לא יודע כמה הפעולות הללו חשובות להתפתחות שלו.

 

 

היכולת לזחול היא פועל יוצא של תפקוד המוח. המוח הוא זה שלומד לזחול ואם הוא לא יודע לעשות זאת יש קושי גם ביכולות אחרות, כגון: תיאום יד ורגל, רוטציה ותיאום בין כפיפה לזקיפה.

 

הזחילה היא תהליך מאוד מורכב בהתפתחות ויש הבדל בין זחילת גחון לזחילה על שש. זחילת גחון דורשת הרבה מיומנות קשה לביצוע, אולם תורמת להתפתחות העתידית באופן הרבה יותר משמעותי מזחילה על שש.

 

רק בזחילת גחון אפשר לראות את כל האסימטריה והבעיה בקואורדינציה ולכן חשיבותה. כדי לזחול על הגחון צריך להפעיל נכון את חלק הגוף המרכזי. כדי לזחול על שש צריך לעבור לשש, לחזק את חגורת הכתפיים ולזקוף את הגב. לתינוק קל יותר לזחול על שש, כיוון שאפשר לזחול מבלי להשתמש בגב, אלא רק בכוח של הידיים והרגליים.

 

כמה תנאים לזחילה נכונה

בכדי שתינוק יזחל נכון וטוב, עליו לעבור דרך כל שלבי ההתפתחות הנכונים, החל מהחודש הראשון וללא שום דילוג. במידה וישנו דילוג על שלבי התפתחות שונים או שהתנועה לא נלמדה באיכות הנכונה מתפתחים שיבושים ובעיות. אלו הם התנאים הראשונים כדי להגיע לזחילה נכונה:

 

• שכיבה על הבטן ועל הצדדים. בשבועות הראשונים: הישענות על ברכיים וברכיים מתחת לאגן בשכיבה על הבטן.

 

• העברת משקל והעברת משקל סימטרית.

 

• הושטת יד וחציית קו אמצע של 2 הידיים בדרך להתהפכות.

 

• העברת משקל בשכיבה על הבטן והושטת יד פנויה לחפץ.

 

• תיאום בין הידיים והרגליים.

 

• על הגב ועל הבטן - הרמה מלאה של הגפיים והחזקת הגוף.

 

• הרמת אגן והורדת ראש ולחיצות והרמות בכל התנוחות.

 

ועוד תנאים - הפעם בסביבה

בדומה ללמידת שפה, הבנויה נדבך על נדבך, גם התנועתיות של התינוק מתבססת בכל פעם על השלבים הקודמים. לכן, הסיבה לכך שחלק גדול מהתינוקות זוחל בצורה משובשת, הינה עקב כך שהשלבים הראשונים לא התממשו.

 

כדי שהשלבים הללו יתממשו יש צורך שהסביבה תהיה מאתגרת. לדוגמא: שהתינוק לא יקבל צעצועים לידיים אלא יילמד להסתובב, שהמרחב שלו יהיה הרבה יותר מגוון ושהוא יכיר כל מיני כיוונים ולא רק קדימה.

 

קיימת חשיבות רבה לתנאים הסביבתיים אשר ההורים מספקים לילד בכדי לאפשר לו זחילה מיטבית (הן זחילה על הגחון והן זחילה על שש). ביניהם:

 

  • לאפשר לתינוק יכולת לדחוף את הרצפה עם הרגליים – לחשוף את כפות הרגליים, להוריד גרביים ומכנסיים, בכדי שיחוש את גופו כמה שיותר וטווח התנועה שלו ייגדל.

 

  • לאפשר לתינוק לשהות על משטח המתאים לזחילה כמה שיותר.

 

  • גיוון משטחי הזחילה כמה שניתן - לאפשר לתינוק לחוות חוויות חישה שונות אשר יאפשרו למוח קבלת מידע תחושתי דרך גופו, הבא במגע עם הסביבה – שטיח, רצפה, חול, דשא ועוד.

 

  • אתגרי זחילה – לאפשר מדי פעם לתינוק לעבור מעל מכשולים שונים, למשל: רגלי ההורים, כריות, שמיכות. מכשולים אלו יאפשרו לתינוק לפתח את היציבות, מערכת שיווי המשקל, חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הגב, שימוש בהעברות משקל, שימוש במימד הגובה, כיוון הזחילה ועוד.

 

המידע בכתבה באדיבות שי זילברבוש, מנהל מכללת צעד ראשון ומפתח השיטה, מומחה לליווי התפתחותי בתינוקות ולהנחיית הורים.


פורסם לראשונה 30/04/2007 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תראו, אני זוחל לבד
צילום: רותם גרוזוביק
מומלצים