מדריך וידאו: כך תגרמו לתינוק לשכב על הבטן
יש תינוקות שכנראה לא סיפרו להם ששכיבה על הבטן הכרחית להתפתחותם. הם פשוט מסרבים לשכב בתנוחה הזו. קבלו כמה תנוחות ומשחקים, שיכולים לעזור לכם לשכנע אותם. ואם לא, אז לפחות יהיה לכם זמן איכות נעים ונהדר

לא כל התינוקות אוהבים לשכב על הבטן. לפעמים הם אפילו ממש שונאים את זה, עד כדי כך שכל ניסיונות השכנוע וניסיונות ההיפוך המאולץ נתקלים בתינוק קשה עורף או קשה גב או במקרים אחרים סתם מעוצבן וצורח. ואנחנו ממשיכים לנסות, כי אנחנו יודעים שהשכיבה על הבטן חשובה לתינוק.

 

למה היא חשובה? הסיבה מתחילה בכך שעמוד השדרה של תינוק בן יומו הוא ישר לחלוטין. ממש כך. השלד של התינוק אינו מוכן. הוא צריך תקופה של חניכה כדי לפתח את השלד ואת השרירים והכי חשוב - תקופה של חניכה כדי לפתח את המוח ובתוך כך את החושים.

 

במהלך הזמן מתהוות בעמוד השדרה 2 עקומות בסיסיות בגב התחתון ובצוואר. עקומות אלה נוצרות במהלך ההתפתחות. הן מהוות בסיס תנועתי לזחילה, עמידה, הליכה, קפיצה, ריצה ועוד.

 

 

למה חשוב לשכב על הבטן?

למעשה, השכיבה על הבטן היא תנאי הכרחי וראשוני להתפתחות העקומות הנדרשות להתהוות ההתפתחות המוטורית של התינוק ובהמשך חייו לתפקודו כאדם בוגר. בשכיבה על הבטן, התינוק חווה גירוי תחושתי לחלק הקדמי של הגוף ולומד לחוש את כוח הכובד ותוך כדי להרפות את הגוף.

 

מעבר לכך, בשכיבה על הבטן מתפתח תהליך של שימוש בכוחות הקרקע (הילד דוחף את איברי הגוף כנגד הרצפה) – מה שמכין אותו להתפתחות העתידית שלו. הוא לומד לחזק את השרירים ובעיקר את שרירי הגב וכן לומד לתאם בין השרירים. בהיות התינוק על הבטן, הרמת הראש מסגלת לגב את עקומת הצוואר ובהמשך הרמת הגוף באמצעות הידיים יוצרת גם את העקומה המותנית, כאשר מדובר בתהליך דינמי, עדין ומורכב.

 

בנוסף, דגש רב ניתן גם על התנוחה העוברית בשינה על הבטן. התינוק מושך את ברכיו תחת האגן, נשען על ברכיו וכך ישן. במצב זה החזה נינוח לחלוטין וגם הבטן. יש גרייה של ברכיים וארגון האגן כבר לשימוש ברגליים והכנה יסודית לזחילה.

 

למה השכיבה על הבטן קשה לתינוק?

תינוק בן יומו יישכב על הבטן ללא שום בעיה – במנח זה מאוד נוח לו והוא מרגיש מוגן. לרוב תינוקות מקפלים ברכיים מתחת לבטן ומרימים ישבן, על מנת להישאר בתנוחה שהיא סגורה ומגוננת בדומה לתנוחה העוברית.

 

בשינה עמוקה, התינוק יעבור משכיבה עוברית לשכיבה פתוחה ורפויה על בטנו, וכאשר הוא יתעורר, מיד יתקפל לתנוחה העוברית.

 

הבעיה מתחילה כאשר התינוק מושכב על הגב רוב הזמן, זאת בעקבות הנחיות משרד הבריאות, למניעת מוות בעריסה. ההנחיה גורמת לאמהות לעתים לא להשכיב על הבטן גם במהלך היום. חשוב לזכור שהשכיבה על הבטן חשובה, החל מהיום הראשון, וכדי לעמוד בהוראות משרד הבריאות חשוב להשגיח על התינוק בזמן שהוא ישן על הבטן וכך לאפשר לו לחוות את החוויה.

 

בשלושת חודשי חייו הראשונים, התינוק מבלה 90% מזמנו בשינה, ועל כן 90% מהזמן הוא אינו נמצא על הבטן. 10% הנותרים מתחלקים סביב נשיאה על הידיים, סל קל, טרמפולינה, עגלה וכדומה.

 

שכיבת יתר על הגב יוצרת נוקשות המתבטאת בהקשתה של הגב ובהתרוממות של החזה, מצב המקשה מכאנית על התינוק לשכב על הבטן, כי החזה לא שוקע אל הרצפה, וכאשר הידיים מונחות לצדי גופו קשה לו להניח את הראש וכך מופעל לחץ על הצוואר.

 

סיבה נוספת להיווצרות הבעיה: תינוק שלא יודע להיות שקט ונינוח וכל הזמן צריך להעסיק אותו או להפך, תינוק ששוכב זמן ארוך מדי על גבו נינוח ומעסיק את עצמו בלי להיות זקוק לגירויים של הסביבה.

 

שכיבה על הבטן - טיפים ותרגילים:

להלן מספר תרגילים שמטרתם לגרום לתינוק ליהנות משכיבה על הבטן ומשהייה במצב זה תוך כדי משחק:

 

  • הכנסת ידי התינוק לפיו. הובילו בעדינות את כפות הידיים של התינוק לכיוון פיו. קרבו את ברכי התינוק אל הבטן ואת כפות הרגליים של התינוק אל הפנים. בתרגיל זה חשוב לא להפעיל כוח ולא לאלץ את התינוק להגיע לביצוע מושלם, אלא לזרום עם תנועת גופו.

 

  • רכנו אל התינוק, כך שכפות רגליו יהיו קרובות לסנטר שלכם. הישארו בתנוחה זו. השתדלו שפניכם יהיו כמה שיותר קרובים לפני התינוק כדי שהוא יוכל להושיט את ידיו. לגעת בפניכם ולשחק בהן ובשיערכם.

 

  • עזרו לתינוק לתפוס בכף ידו את הרגל השייכת לאותו צד של הגוף וגלגלו אותו בעדינות לשני הצדדים, כשהיד והרגל מהודקות זו לזו. יש לבצע את התרגיל ואת הגלגול לשני הכיוונים, בשני זוגות הרגליים והידיים.

 

  • קרבו את יד התינוק לכף הרגל הנגדית והובילו את היד ואת הרגל יחדיו כשהן מחוברות פעם ימינה ופעם שמאלה, כך שאזור המפגש של היד ושל כף הרגל ייגע ברצפה, פעם בצד ימין ופעם בצד שמאל.

 

  • עזרו לתינוק לתפוס בשתי כפות ידיו את שתי כפות רגליו והובילו אותם בעדינות ימינה ושמאלה. חשוב לא להפעיל לחץ או להכריח את התינוק לבצע את התרגיל, ולהפסיק כשהוא מראה סימני אי נוחות.

 

  • השכיבו את התינוק על הצד. הניחו כרית מתחת לראשו ושחקו בצעצוע מעניין מול עיניו, כך שהוא יוכל לשלוח את ידיו כדי לאחוז בצעצוע ולהכניסו לפה.

 

  • הובילו את התינוק משכיבה על הצד לשכיבה על הבטן, תוך כדי הישענות על המרפק והיד התחתונה עד שכיבה או חצי שכיבה על הבטן. משם באותה דרך חזרה אל הצד - אל הגב. חשוב לבצע תרגיל זה בשני צידי הגוף.

 

המידע בכתבה באדיבות שי זילברבוש, מנהל מכללת צעד ראשון ומפתח השיטה, מומחה לליווי התפתחותי בתינוקות ולהנחיית הורים.

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מדריך וידאו: כך תגרמו לתינוק לשכב על הבטן
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    התפתחות
    צילום: רותם גרוזוביק
    עופרי ואיתמר נהנים
    צילום: רותם גרוזוביק
    ynet ספיישל
    תמר אלפיה
    נירית צוק
    אלי זוהר ניב
    ליאת קרן
    חיים עמית
    גיל ונטורה
    דני גיל
    דפנה תייר
    ענת לב אדלר
    ערוץ בריאות השן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים