שתף קטע נבחר

 

המדריך למורה: כך תטפל בילד להורים גרושים

עשרות אלפי ילדים להורים גרושים לומדים במערכת החינוך בישראל, ובמשרד החינוך החליטו לנסות ולהקל עליהם את המשבר הקשה. בחוזר שהופץ קיבלו המורים הנחייה לערב את ההורים ככל הניתן בחיי התלמיד, ולסייע לו להבין שמדובר בתהליך שאינו תלוי בו. מורה גרושה: "צריך לטפל בכל מקרה לגופו ולא בהנחייה גורפת"

לקראת פתיחת שנת הלימודים, החליט משרד החינוך לפרסם חוזר מנכ"ל ובו ריענון נהלים והמלצות למורי בתי הספר בנוגע להתמודדות של תלמידים עם גירושי הוריהם.

 

חווה פרידמן, פסיכולוגית ראשית במשרד החינוך, הסבירה בשיחה עם ynet כי מדובר בצעד חשוב מאוד במערכת החינוך, בה לומדים עשרות אלפי ילדים המתמודדים עם הליך גירושים בין הוריהם. "מדובר בהשלכות שונות על תיפקודו של ילד כמו מצבי רוח. הילדים מביאים את הרגשות שלהם למערכת החינוך ולנו חשוב שתהיה לו אפשרות לבטא את רגשותיו", אמרה פרידמן. 

 

המסמך, שיופץ בכל בתי הספר בארץ, מסביר למורים שמרבית הילדים להורים העוברים גירושים הם תלמידי בית הספר, וכי התהליך גורם להם לטלטלה קשה. עם זאת, ישנן גם דרכים להקל על החוויה הקשה. "ישנם שני גורמים שנמצאו משמעותיים ביותר בהשפעתם על מידת ההסתגלות של הילדים לגירושים, והם רמת העימות המתמשך בין ההורים ויציבות והמשך הקשר של הילד עם שני הוריו", נכתב במסמך.

 

לכן החליטו במשרד החינוך לעודד את מעורבותם של ההורים בחיי הילד, וההנחיות מורות לצוות הלימודי לנקוט ב"התייחסות רגישה ומקצועית כלפי ילדי הגירושים והוריהם", ולהקפיד על מעורבותם של ההורים בחיי התלמידים. 

 

כבר בשנת 2003 פירסם משרד החינוך הנחיות למוסדות החינוך, שמסדירות את ההתמודדות עם הורים גרושים וילדיהם. על פי המסמך, תלמיד זכאי לקשר קבוע ולמעורבותם של שני הוריו בחייו בבית הספר, ושני ההורים זכאים לקבל מידע על לימודיו ועל תפקודו. בנוסף, חוברו כמה המלצות להתמודדות עם הנושא, בהן - לקיים שיחות ההורים על תופעת הגירושים, לעודד אותם לדווח על שינויים החלים בתהליכים משפחתיים במהלך השנה ולנקוט בגישה ניטרלית ככל האפשר מצד המורה.

 

מורה שהתגרשה: לטפל בכל מקרה לגופו

גיא רוה, אב גרוש ופעיל חברתי לזכויות הורים גרושים, פנה לפני כחצי שנה למשרד החינוך: "לאחר שפנתה אליי אמא שהתלוננה שנמאס לה להיות המזכירה של גרושה ולשלוח לו את כל מה שהייתה מקבלת מבית הספר עבור ילדם המשותף, ובעקבות עוד פניות מאבות בנוסח דומה, החלטתי שחייבים לפעול ופניתי למשרד החינוך בבקשה להפיץ את המכתב ולרענן את הנהלים".

 

איריס (שם בדוי), מורה ממרכז הארץ, שעברה בעצמה הליכי גירושים, סיפרה שמנסיונה כמורה וכמי שחוותה את המשבר בעצמה - תמיכת מורים בתלמידים להורים גרושים חשובה בעיקר בגילאי בית הספר היסודי ובחטיבת הביניים. עם זאת, לדעתה הדבר תלוי בעיקר בנכונותם של התלמידים לשתף פעולה. "יש ילדים שלא רוצים שיתערבו בחייהם, ושעושים הכל כדי לא להיראות שונה. צריך לטפל בכל מקרה לגופו ולא בהנחייה גורפת", אמרה. 

 

לדבריה, לא רק ילדים להורים גרושים זקוקים לתמיכה, אלא גם הוריהם. "מי שצריך את התמיכה זה בעיקר ההורים, שילמדו גם איך להתגרש. יש ילדים שמעורבים במשבר בין הוריהם עד לרמת הוויכוח על הרכוש, שזה ממש עצוב. זה מאד קשה. אני עשיתי הכל כדי שילדים יהיה הכי קל שאפשר להמשיך בחיים", אמרה איריס.

 

משרד החינוך ממליץ בנוסף לעובדי בית הספר למקד את הדיאלוג המתנהל ביניהם בצרכי הילד, כדי לנסות להעביר לתלמיד את המסר שגירושי ההורים אינם תלויים בו ובכך לסייע לו במידה שאחד מההורים "נעלם" מחייו. פרידמן מסבירה כי ילדים שעוברים תהליך גירושי הורים מתמודדים עם הנטל הנפשי הכרוך בשינויים המתרחשים במשפחה, ולכן חשוב שצוות המורים יהיה עירני ויפקח על מידת ההשפעה של התהליך על תפקודו של הילד.

 

לדבריה, אירועים פשוטים לכאורה בחיי ילד כמו הכנה לבר מצווה או ציור אילן יוחסין יכולים לעורר בתלמיד מצבים רגישים. "כשמעלים את הנושא בבית הספר זה פותח עולם כואב ומורכב, והמורה וההורים צריכים לדעת שהרגישות עלולה להתעורר", אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המורים צריכים לגלות רגישות לשינויים שחלים בתלמיד
צילום: דורון גולן
מומלצים