שתף קטע נבחר

זירת הקניות

האם בקרוב ייסלל כביש מהיר בנווה צדק?

בשכונה הראשונה של תל אביב חוששים שמאבקם למנוע סלילת כביש מהיר, רחב ורב מסלולי בשכונתם נכשל, והסלילה תקבל אור ירוק בדיון המכריע במוסדות התיכנון. מהנדס עיריית תל אביב: טענות התושבים חסרות ביסוס

תושבי שכונת נווה צדק בתל-אביב חוששים כי המאבק שניהלו בשבע השנים האחרונות נגד התוכנית לסלילת כביש מהיר בשכונתם הגיע לנקודת האל-חזור. ועדת המשנה לנושאים תכנוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (ולנת"ע), תתכנס היום (ג') וצפויה, על-פי ההערכות, לאשר את התוכנית. האישור יעניק אור ירוק לסלילת כביש מהיר בשכונת הראשונה של תל אביב.

  

תוכנית המתאר המחוזית, המכונה תמ"מ 5, עוסקת בהגדרת עתידו התכנוני והתחבורתי של כלל מחוז תל-אביב. לראשונה, מבקשת תוכנית מתאר כללית לקבוע ייעודי קרקע - כבישים, פארקים מטרופוליניים ועירוניים, אזורי מגורים ואזורי תעסוקה. בין השאר מגדירה התוכנית גם "עורקי תנועה מטרופוליניים", מושג חדש שמשמעותו פשוטה: כבישים ראשיים שיעברו בתוך תחומי תל-אביב. אחד מן הכבישים המיועדים הוא "כביש המסילה", אשר יוקם על תוואי מסילת הברזל הישנה וברובו יהיה תת-קרקעי.

 

הארגונים הירוקים, ובהם "הפורום הירוק לאיכות חיים בתל-אביב-יפו", המאגד מעל 40 ועדי שכונות, מתנגדים נחרצות לתוכנית. "זוהי למעשה דרך מהירה ברוחב של 100 מטרים, כמו נתיבי איילון, שעוברת בתוככי אזורים עירוניים", הם אומרים. בחברה להגנת הטבע, המרכזת את המאבק, מדגישים כי "התוכנית עומדת בסתירה גמורה עם המדיניות המוצהרת של הרשויות". כוונתם היא לעובדה כי הכביש שייסלל יעודד תנועת כלי רכב, בעוד שמטרותיה המוצהרות של העירייה היא לצמצמה - על-ידי עידוד השימוש בתחבורה ציבורית ופרויקט הרכבת הקלה.

 

אליק מינץ, מהוועד לפעולה למען נווה צדק, טוען כי ההתנגדות לתוכנית מוּנעת גם משלל סיבות נוספות. "פרט לעובדה שמדובר פה על כביש שייבנה בתוואי הרכבת הקלה, צריך להבין שמדובר פה בהזזת פקקים ממקום למקום", הוא מתרעם. "התוכנית פשוט תביא משאיות ומכוניות מזהמות, שיצפרו ויעשנו, אל מתחת לבתי התושבים. זה יגרום לאסטמה, זה יהיה הקץ לאיכות החיים, וזה עשוי להביא לתהליך קריסת השכונה".

 

נוכח ההתנגדויות הרבות, מונתה חוקרת על-ידי משרד הפנים, אשר המליצה בפני הולנת"ע על שורת תיקונים מהותיים בתוכנית המתאר, שיצמצמו את הפגיעה באיכות החיים והסביבה. במסקנות נכתב במפורש: "הוספת עורק מטרופוליני מעל לרכבת הקלה בקטע שבין מוזיאון בית האוסף ורחוב פינס, קשה ובעייתית לביצוע".

 

בין הסיבות שנמנו, צוינה הצמידות של התוואי לבתי המגורים, הטופוגרפיה המיוחדת של האזור וקיומו של "גשר שלוש" ההיסטורי, המיועד לשימור. לבסוף נכתב כי "במאזן השיקולים, יש להעדיף מזעור הפגיעה בשכונה וביטול הדרך המטרופולינית בצמידות לנווה-צדק, תוך הותרת שטח ציבורי פתוח במפלס פני הקרקע".

 



אך למרות מסקנות אלה הקובעות מפורשות כי יש לבטל את התוכנית, ל-ynet נודע כי בכוונת מינהל התכנון לדחותן ולהמשיך ביישום התוכנית כמתוכנן. בדיון שקיימה הוועדה ב-16 באוקטובר הוחלט לדחות את המלצת החוקרת, ובכך לאפשר את קיומה של התוכנית.
 
מהנדס עיריית תל-אביב, חזי ברקוביץ', מסביר: "הטענות שמושמעות הן כותרות חסרות ביסוס. אנחנו בעד 'פרויקט המסילה', שמשמעותו לאפשר גם את תנועת הרכבת הקלה, גם סלילת כביש מקורה וגם שדרה להולכי רגל". ברקוביץ' דוחה את הטענות בדבר עידוד השימוש בכלי רכב וטוען כי "ממילא, הרכבת הקלה לא תפתור את בעיית כלי הרכב. במקרה הטוב היא עשויה להסיט 10 אחוז מכלי הרכב". לדבריו, "הכביש החדש ישרת את מרכז העסקים ברוטשילד, ויקל על המצוקה הקיימת כיום".
 
יושב ראש מפלגת הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב יפו פאר ויסנר, מסר: "אנו מתנגדים לסלילת הכביש המהיר בשכונת נווה צדק ופעלנו בנושא בכל ועדות התכנון תוך השמעת התנגדותינו". לדבריו, "האבסורד הוא שוועדות התכנון רוצות לאשר כביש אשר אנשי המקצוע קבעו כי אין לסלול אותו. מפלגת הירוקים תמשיך במאבקה לצמצום תנועת כלי הרכב בעיר תל אביב ולסלילתם של כבישים מיותרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שכונת נווה צדק
צילום: ארכיון המועצה לשימור אתרים
כביש רב מסלולי ליד הבתים. נווה צדק
צילום: שלום בר-טל
בית עגנון בנווה צדק
צילום: ארכיון המועצה לשימור אתרים
מרכז סוזן דלל
צילום: לביא ארצי, החברה להגנת הטבע
נווה צדק
צילום: לביא ארצי, החברה להגנת הטבע
מומלצים