שתף קטע נבחר

המתנה השווה מיליונים שקיבלו בעלי מספנות ישראל - פרשנות

שלמה שמלצר, סמי קצב, ושלומי פוגל שילמו למדינה ב-1995 סכום פעוט של 40 מיליון שקל תמורת מספנות שהפכו לנמל רווחי שייצר להם מאות מיליונים מעתה ועד עולם. אתגר נוסף למבקר המדינה

שלמה שמלצר, סמי קצב, ושלומי פוגל יכולים לחייך היום חיוך גדול במיוחד, ועל הדרך לפתוח כמה בקבוקי שמפניה. בקרוב הם יחגגו בר מצווה לרכישת מספנות ישראל, ואיזו בר מצווה רווחית זו הולכת להיות. ב-1995 הם שילמו לאחר המכרז שערכה המדינה סכום מגוחך של 40 מיליון שקלים תמורת המספנות, שנראו אז כמו גוויה מהלכת; 13 שנים אחר כך המספנה המכוערת הופכת לנמל נוצץ ומאד מאד רווחי.

 

החל מהיום יוכלו שלושת בעלי הנמל החדש לפרוק בו כמעט כל סוג של סחורה שמגיעה לישראל בים ולהוות בפעם הראשונה אלטרנטיבה ראויה לנמלי אשדוד וחיפה (ראה מסגרת).

 

600 מטר רציף בלבד עומדים לרשותם, אבל הרבה מוטיווציה ועובדים ממושמעים שלא יעזו לעורר מהומות כמו חבריהם שמעבר לגדר בנמל חיפה. והרי אין פלא שכך הם פני הדברים. מאות עובדים פוטרו לאורך השנים מהמספנות ואלו שנשארו יודעים היטב להעריך את מקום העבודה שלהם.

 

600 המטרים הללו צפויים לייצר הכנסות של מאות מיליוני שקלים מעתה ועד קץ הדורות, או לפחות עד שבנמל קיסריה ויפו יחלו לפעול מחדש ולפרוק אוניות.

 

לשם המחשה נסכם את המספרים עד כאן: 40 מיליון שקלים שולמו ב-1995 תמורת נמל שייצר מאות מיליונים מעתה ועד עולם, על משאב המצוי בשליטת המדינה (נמל) ועל קרקע השייכת למדינה. אם המתמטיקה נראית לכם בעייתית אתם צודקים.

 

במדינה מתוקנת היו דורשים ממי שמקבל רישיון להקים נמל פרטי מאות מיליוני שקלים אם לא יותר, אבל אצלנו זה לא קרה. בעיצומו של משבר הנמלים הגדול ב-2003 נתן שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, את הרישיון להקמת נמל פרטי לשמלצר, קצב ופוגל ומאז אף אחד לא גבה מהם שקל.

 

אף אחד לא ערך מכרז, אף אחד לא ניסה להתנות את הפתיחה הרשמית של הנמל בתשלום כלשהו. כלום. בסך הכל דרשו מהם לשלם 4% תמלוגים למדינה מדי שנה כפי שמשלמים בנמלים האחרים, ועוד תשלום תמורת הקרקע.

 

כדי להבין כמה כסף הפסידה המדינה צריך לחזור למשל למכרז של ערוץ 2. במקרה זה, שלא כמו בנמלים, נערך מכרז בין יזמים פרטיים על הזכות להפעיל את הערוץ. למתמודדים היה ברור שהם ישלמו למדינה תמלוגים שונים וחוץ מזה הם יצטרכו לתת לה סכום חד פעמי כדי לזכות בערוץ המיוחל. ואכן הזוכים שילמו מעל ל-100 מיליון שקלים תמורת הערוץ וכעת הם משלמים את התמלוגים. בנמל לא נערך מכרז ולא היתה שום התמודדות.

 

במשרד האוצר לא מבינים מה הבעיה ברישיון שניתן לשלושת הבעלים של הנמל ודוחים את הטענות כי מדובר במתנה השווה מיליונים. הבעלים הם אנשי עסקים שמטרתם להרוויח וקשה לבוא אליהם בטענות אחרי שהצהירו לאורך כל הדרך שמטרתם היא להקים נמל. את ההתנהלות של הממשלה ושלוחותיה (רשות הנמלים לשעבר וחברת נמלי ישראל כיום) יצטרך מבקר המדינה לבדוק גם אם ידיו עמוסות עבודה בימים אלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיון פרג'
שלמה שמלצר
צילום: סיון פרג'
צילום: מיכאל קרמר
שלומי פוגל
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים