שתף קטע נבחר

בעלי המספנות: הפעלת הנמל תכניס למדינה כסף רב

הרישיון להפעיל את הנמל, לרבות התשלום בגינו, היה למעשה חלק מהליך מכרז שהתנהל כדת וכדין ולא מתנה שניתנה לרוכשים

העסקה עליה מדברת הכתבה - רכישת מספנות ישראל מהמדינה תמורת 40 מיליון שקל - היא עסקה שבמהלכה נרכשה חברה מפסידה שעברה לרווח. מעבר לכך, הפעלת הנמל תכניס למדינה כספים רבים, ולא כפי שמוצג בכתבה.

 

מדינת ישראל החליטה למכור את מספנות ישראל, בשנות ה-90', היות ומדובר היה במפעל כושל בעל הפסד צבור של כ-200 מיליון דולר. המכירה נוהלה במסגרת מכרז כדין עליו התמודדו 5 קבוצות. במסמכי המכרז נכתב במפורש כי ניתן יהיה להרחיב את פעילות המספנות לתחומים נוספים במסגרת הסכם מסחרי שייחתם מול רשות הנמלים.

 

יתירה מכך, לאחר השלמת המכרז, הקבוצה המפסידה פנתה לבית המשפט ועירערה. העירעור נדחה ובית המשפט קבע כי ההליך היה תקין.

 

עוד לפני הליך הרכישה, וגם בעת ההליך עצמו, הודיעו ראשי הקבוצה (שמלצר, קצב, פוגל) כי בכוונתם לפעול לקבלת היתר לשימוש במספנות גם כנמל. הדבר היה ידוע לכול הגורמים עוד בטרם נחתם הסכם הרכישה. ההסכם המסחרי מול חברת נמלי ישראל (חנ"י), לשעבר רשות הנמלים, נחתם רק לפני כארבעה חודשים, ולא בתקופת השר ליברמן.

 

במסגרת ההסכם, מספנות ישראל משלמת למדינה תמלוגים קבועים של כ-20% מסך מחזור פעילותם בתחום הנמל. התשלום ניתן למדינה בין באופן ישיר ובין באמצעות תשלום לחנ"י.

 

לפיכך, הרישיון להפעיל את הנמל, לרבות התשלום בגינו, היה למעשה חלק מהליך מכרז שהתנהל כדת וכדין ולא מתנה שניתנה לרוכשים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים