שתף קטע נבחר

חקיקה: תשס"ט מתחילה ברגל ימין בצרכנות

יבול נאה של חקיקה צרכנית הניבה עבודתה של ועדת הכלכלה של הכנסת בשנה שחלפה. תיקוני החקיקה וחידושיהּ יהפכו את חיי הצרכנים בארץ לקלים יותר

תשס"ח היתה אחת השנים הברוכות ביותר בחקיקה צרכנית. ועדת הכלכלה של הכנסת, בניצוחו של היו"ר לשעבר, ח"כ גלעד ארדן (הליכוד), לא הרפתה, ותיקוני חקיקה שהיו דרושים זה כבר יצאו לדרך. את רובם ככולם "הרוויחו" הסוחרים, הקמעונאים, רשתות השיווק, היצרנים והיבואנים - ביושר. מעלליהם במשך השנים, שפגעו בהמוני צרכנים, הזמינו חקיקה פרטנית, וזו נבעה בשנה שחלפה בזרם נאה. נביא כאן את עיקרי הדברים.

 

פיצוי לדוגמה

כלי רב-כוח הופקד בידי הצרכנים בראשית תשס"ח, כאשר נכנסה לתוקפה הוראת חוק המאפשרת להם לתבוע - בלי צורך להוכיח שנגרם להם נזק כלשהו - עד 10,000 שקל, אם עוסק פגע בהם.

 

למשל, כאשר בחנות מוצגת מודעה המבהירה מהי מדיניות החזרת מוצרים הנהוגה בה, אך העוסק לא פעל על פי האמור בה, ומסרב להחזיר לצרכן את כספו; כאשר בחנות לא מוצגת כלל מודעת מדיניות החזרת מוצרים, והצרכן מבקש להחזיר את המוצר ולקבל חזרה את כספו - אך העוסק מסרב; כאשר צרכן מבטל עסקת רוכלות או עסקת מכר מרחוק, אך העוסק מסרב להשיב לצרכן את מה שקיבל ממנו, למרות שהצרכן ביקש זאת. ואלה הן דוגמאות על קצה המזלג בלבד.

 

בתקופה האחרונה נוספו עוד שני מצבים שבהם ניתן לתבוע פיצוי לדוגמה - כשמדובר בהפרות מצד הסוחרים בעסקה לתקופה קצובה או בעסקה מתמשכת, ועל כך בהמשך.

 

חוק הטכנאים

בימים אלו ממש נכנס לתוקפו תיקון החוק הקובע חובת תשלום פיצוי לצרכן עקב איחור של טכנאי. תקנות קודמות בעניין זה כבר קבעו, כי חובה לתאם ביקור אצל צרכן רק בתוך מסגרת זמן של שעתיים. כעת נקבע, כי אם טכנאי יאחר מעבר לשעתיים אלו, יהיה הצרכן זכאי לפיצוי של 300 שקל, ואם יאחר שלוש שעות ויותר - 600 שקל.

 

נותני השירותים יצטרכו להציע לצרכנים בחירה בין פיצוי בכסף לבין פיצוי בשווה כסף (למשל, תווי קניה), במוצרים או בשירותים, ובמקרה של מחלוקת מה הציע נותן השירות כפיצוי, יהיה עליו להוכיח כי אכן הצרכן הסכים לפיצוי שהוצע לו.

 

מספר המוצרים המוצעים במבצע

החל ב-1 בינואר 2009 לא יוכלו יותר סוחרים להודיע לצרכן שהגיע בעקבות מודעה על מבצע כי "המלאי אזל". מאותו מועד ואילך יחויבו סוחרים להודיע מה המספר המינימלי של מוצרים (שמחירם מ-50 שקל ומעלה) שהם מציעים במסגרת המבצע, ומה המספר המינימלי של מוצרים שיוצעו בהנחה המקסימלית (במקרה שההנחה ניתנת בצורת "עד _% או עד _ שקל"). נוסף על כך, הסוחר יצטרך להחזיק בבית העסק שלו מלאי סביר של המוצרים המוצעים במבצע.

 

אם אזל מלאי המוצרים שהשתתפו במבצע, אסור יהיה לסוחר להמשיך לפרסם אותו. אם אזל חלק מהמוצרים, יוכל הסוחר להמשיך לפרסם את המבצע - אך רק בתחומי בית העסק, ובתנאי שיפרסם מידע על הפריטים שאזלו.

 

עסקה לתקופה קצובה וחובה לשלוח חשבונית

החל ב-10 בינואר 2009, יש לקוות, יעבור מן העולם מנהגן הנלוז של חברות שונות שהמשיכו לחייב צרכנים גם אחרי שהסתיימה תקופת ההתחייבות שלהם. אלו באמת הרוויחו בזיעת אפיהם של הצרכנים את התיקון לחוק האוסר זאת עליהן (חוץ מחברות המפעילות טלפוניה קווית וסלולרית וחברות המספקות גז).

 

התיקון לחוק קובע שורת הוראות כיצד יש ליידע את הצרכנים על כך שמתקרב תאריך סיום העסקה, ומורה במפורש כי לא יהיה שום תוקף לסעיף בחוזה הקובע כי העסקה תימשך למרות שהסתיימה תקופת ההתחייבות.

 

מאותו מועד ואילך גם יהיה כל גוף הגובה כסף מצרכנים באמצעות הוראת קבע חייב לשלוח חשבונית לפחות פעם בחצי שנה, ולפרט בה אילו תשלומים שילם הצרכן בתקופה זו.

 

נזכיר שוב: כנגד חברה שתפר הוראה של הצרכן להפסיק לחייב אותו בגין עסקה שהסתיימה, או לא תודיע לו בכתב על סיומה, יוכלו הצרכנים להגיש תביעה - ללא צורך להוכיח שנגרם להם נזק -  עד 10,000 שקל.

 

עסקה מתמשכת

בעוד פחות משבועיים, ב-10 באוקטובר, יחל עידן חדש בהסדרת העסקות המתמשכות שיש לנו עם ספקים למיניהם (טלפון, אינטרנט, סלולר, מנוי על עיתונים וכיוצא באלו). ראשית לכל, הספקים יחויבו למסור לצרכן - בעל פה - מידע מהותי על העסקה, כולל זכות הצרכן לבטלהּ ודרכי הביטול, משך העסקה ומועד סיומהּ, דמי ביטול, אם חלים על העסקה, ופרטים מזהים על העוסק (כגון כתובת, טלפון, פקס ודואר אלקטרוני).

 

הספק יהיה חייב למסור לצרכן גם מסמך בכתב הכולל מידע זה - לכל המאוחר עם אספקת המוצר או תחילת מתן השירות. אם נחתם באותה עסקה חוזה בכתב, הפרטים האלו חייבים להיות כלולים בו.

 

התיקון לחוק קובע גם את דרכי ביטול העסקה העומדות לרשות הצרכן: בעל פה (בטלפון או במקום העסק), או בכתב (בדואר רשום, בדואר אלקטרוני או בפקס). העסקה תסתיים שלושה ימי עסקים מהרגע שהודיע צרכן על ביטולה, והספק לא יהיה רשאי להמשיך לחייב את הצרכן מעבר לכך. היה והמשיך לחייבו בניגוד להודעה, יוכל הצרכן להגיש נגדו תביעה לפיצוי לדוגמה ללא הוכחת נזק - עד 10,000 שקל.

 

מחיר ליחידת מידה

עוד קרב שהוכרע אחרי מערכה ממושכת. החל ב-1 בינואר 2009 תהיה חובה לסמן על אריזות מה המחיר לקילו, לליטר, למטר וכיוצא באלו. מידע כזה יקל על הצרכנים להשוות מחירים. עם זאת, הוא לא יחול בחנויות קטנות, ששטחן קטן מ-100 מ"ר.


כמה עולה קילו ומה המחיר למטר? חובה לסמן (צילום: רוני ליפשיץ)

 

חוק גילוי נאות על רכב משומש

ב-6 בדצמבר תתחיל אולי מהפכה גם בתחום רכישת מכוניות משומשות ממגרשים ובעלי עסקים שעל זה פרנסתם (אך לא על קנייה מאדם פרטי). החוק החדש קובע, כי מוכר עסקי של רכב משומש יהיה חייב לגלות אילו טיפולים בוצעו בו, וכן "כל מידע אחר שיש בו כדי להעיד על מצב הרכב ותקינותו". במלים האחרונות טמון פוטנציאל נרחב לדרישת גילוי כל מידע אשר עשוי לסייע לרוכש מכונית משומשת לקבל החלטה מושכלת.

 

על מנת לוודא שהחוק אכן ימומש כראוי, הוטלה חובה על בעלי מוסכים לשמור מידע על תיקון/טיפול למשך 7 שנים.

 

חובה חמורה במיוחד הוטלה על המוכרים - כל עסקה כזו צריכה להיות מעוגנת בחוזה בכתב, שאליו חובה לצרף מסמך בכתב, ובו מידע חיוני על המכונית (בין השאר, בעלים קודמים ופגיעות שנגרמו לרכב). מסמך זה מהווה טופס גילוי. מוכר רכב שלא יחתום על חוזה בכתב ו/או לא יצרף טופס גילוי, יהיה צפוי לאישומים פליליים.

 

ביטול חיובים בכרטיס אשראי עקב אי-אספקה

אחרון חביב הוא תיקון שהתמהמה יותר מדי, אך ב-6 בדצמבר יש להניח שהגלגל יתהפך. שוב לא יימצא צרכן במצב שספק לא סיפק, בזמן או בכלל, את המוצר/שירות שהוזמן ותמורתו משולמת בתשלומים, ולמרות זאת הוא לא היה רשאי להפסיק זאת באמצעות הודעה לחברת האשראי.

 

עד היום, ברוב המקרים דרשו חברות האשראי הודעה מהספק על מנת להפסיק את החיוב. זה גם היה המצב, למשל, כאשר צרכן ביטל כדין עסקה שנעשתה במכר מרחוק, אך חברות האשראי לא היו מחויבות להפסיק לחייבו על פי הודעתו בלבד, ודרשו הודעה מן הספק.

 כך יצטרכו חברות האשראי לפעול גם כאשר ייוודע להם על פשיטת רגל של הספק או מתן צו לכינוס נכסים נגדו.

 

יותר מדי מקרים שעלו לצרכנים ביוקר הם שהולידו תיקון זה, ובעוד כחודשיים וחצי יוכלו הצרכנים להתחיל ליהנות מיתרונותיו.

 

יישום נכון של כל חידושי החקיקה האלה יכול להפוך את תשס"ט לשנת צרכנות טובה.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין יותר "המלאי אזל"
לא קיבלת - לא שילמת
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים