שתף קטע נבחר

אז כמה, בדיוק, תעלה תוכנית ההאצה?

תוכנית ההצאה כוללת השקעה בתשתיות בהיקף כ-22 מיליארד שקלים, אך מדובר בהוצאה שתתפרש על שנים רבות. ההוצאה לשנת 2009 מסתכמת ב-5.6 מיליארד שקלים בלבד

הרבה מספרים הופרחו אתמול (ד') לחלל האוויר במסיבת העיתונאים, שבה הציגו שר האוצר, רוני בר־און, וצמרת משרדו את חבילת הצעדים שגיבשו להאצת הפעילות במשק. כמה בדיוק אמורה לעלות התוכנית?

 

תוכנית להאצת המשק

בר-און: נגדיל את ההשקעה במשק ב-22 מיליארד שקלים

תגובות סוערות במערכת הפוליטית

עיני מאיים: אין פיתרון לפנסיה? נשבית את המשק

שלושה חודשים לפני בחירות? נו, באמת

 

תוכנית ההאצה כוללת צעדים רבים להשקעה ארוכת-טווח במשק, שעלותם הכוללת מסתכמת ב-22 מיליארד שקלים. הסכום הזה כולל תקצוב מיידי להתחייבות עתידיות של 10 מיליארד שקל לפרויקטים זמינים בתחום התשתיות, הגדלת מצאי האשראי במשק ב־3.3 מיליארד שקל. שאר הגדלת ההשקעות במו"פ וטיפול בשוק העבודה.

 

אלא שההשקעות הללו הן השקעות שאמורות להתפרש על פני שנים רבות, וימומנו מהגדלת תקציבים רב-שנתית, ולכן אין להן קשר ישיר לתקציב המדינה לשנת 2009. הסכום הראשוני שצריך להתווסף לתקציב 2009 מסתכם ב-5.6 מיליארד שקל בלבד. סכום זה, אומר הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, נועד לאפשר את התכנון וההכנה של הפרויקטים.

 

ומניין יבוא הכסף? אם תקציב המדינה לשנת 2009 יישאר כפי שהממשלה הנוכחית החליטה עליו, הוא אמור להיות גדול ב-1.7% מהתקציב הקודם. מדובר בגידול של 4.5 מיליארד שקלים. לפי התוכנית של פקידי האוצר - שלא אושרה במערכת הפוליטית, וסביר להניח שלא תאושר - ניתן להשקיע את כל הגידול בתקציב בתוכנית ההאצה, באמצעות ביטול ההרחבות המזעריות שתוכננו לתחומים אחרים כמו חינוך, ביטחון ורווחה.

 

גורמים באוצר טוענים, איפוא, כי הסכום האמיתי שתשקיע הממשלה ב־2009 בצעדים הכלכליים מסתכם ב־1.5 מיליארד שקל בלבד. אבל טענת האוצר מבוססת על ההנחה שהמדינה לא תשקיע אפילו שקל אחד נוסף בחינוך, בביטחון, בבריאות וברווחה - הנחה שאין לה קשר עם המציאות.

 

 

מסלול עוקף תקציב

באוצר רואים בתוכנית מעין מסלול "עוקף תקציב": כיוון שתקציב 2009 עדיין לא אושר, ובשל הבחירות הוא גם לא יאושר לפני חודש אפריל בשנה הבאה. כתוצאה מכך גם לא יכולים הגופים הממשלתיים להתחיל בביצוע פרוייקטים חדשים. החברה הלאומית לדרכים (מעצ), לדוגמא, אינה יכולה להתחיל בסלילת כבישים שכבר תוקצבו.

 

תוכנית ההאצה, הסבירו אתמול באוצר, נועדה בעיקר לשחרר את המסלול של "הרשאה להתחייב" ­- הסכום שמותר לממשלה להתחייב עליו בשנת תקציב מסוימת כחלק מפרויקט הנמשך כמה שנים. בדרך זו יכולה הממשלה לפעול במסגרת תוכניות רב־שנתיות האופייניות לפרויקטים גדולים, כמו סלילת כבישים. 

 

בהכנת הידיעה השתתפו אמנון אטד ושאול אמסטרדמסקי, "כלכליסט" ותני גולדשטיין 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צמרת האוצר: מישהו מבין את המספרים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים