שתף קטע נבחר

עובדי מפגשי הרכבת: נפוטר בשל החלטה גזענית

כ-260 איש עובדים בחברת שמירה המאיישת את מפגשי הרכבת ברחבי הארץ, רובם ערבים. העובדים מספרים כי נדרשו לפתע לספק תעודת שחרור מצה"ל כתנאי להעסקתם - ולכן רבים מהם יפוטרו. "אנחנו מרגישים כמו אזרחים סוג ג'". הרכבת: "רואים חשיבות רבה בעידוד שילובם של בוגרי צבא בשוק העבודה"

ערבים המועסקים בפרויקט "מפגשי רכבת" של רכבת ישראל יידרשו מעתה להציג תעודת שחרור מצה"ל כתנאי להעסקתם. כך נודע ל-ynet. העובדים מטעם חברת השמירה טוענים כי מדובר בתנאי חדש שהציבה רכבת ישראל והדבר יגרור פיטורים של יותר מ-60 אחוז מעובדי הפרויקט. 

 

פרויקט "מפגשי רכבת" יצא לדרך לפני כשלוש שנים בעקבות אסון הרכבת בשרון. כ-260 עובדים מועסקים דרך חברת שמירה כמי שנותנת את השירות לרכבת ישראל. בפועל העובדים משמשים כתצפיתנים או סיירים. "יש 80 נקודות תצפית ושמונה נקודות סיור, ואת כל אחת מהן מאיישים שלושה עובדים", אמר אסד סלאמה, בן 35 מקלנסווה, העובד כמפקח סיור. כ-20 תושבים נוספים מיישובו מועסקים בפרויקט.

 

השינוי מבחינת העובדים החל דווקא בכיוון חיובי. לפני כחודשיים בישרה חברת השמירה לעובדיה כי בעתיד ישופרו תנאי העסקתם ומשכורתם תעלה בכ-15 אחוז. "בהתחלה שמחנו מאוד, בגלל שאנחנו מרוויחים 24 שקלים לשעה", הסביר סלאמה. "המשכורת אמורה היתה לעלות ל-28 שקלים לתצפיתן ו-30 למפקח סיור".

 

אולם שמחתם של רוב העובדים נעלמה כעבור שבוע, כאשר נמסר להם כי בקרוב יאלצו לסיים את עבודתם משום שהם לא עומדים בדרישות החדשות. "שאלנו באיזה דרישות מדובר ונאמר לנו שחייבים להיות אחרי שירות צבאי. בנוסף, הגיע מכתב לסיירים ובו הדרישות החדשות לקורס פקחים. שם נרשם גם כן כי עליהם להציג לפני הקורס תעודת שחרור מצה"ל", הוסיף סלאמה.

 

טיבי: "מטהרים את רכבת ישראל מהעובדים הערבים"

העובדים אמרו כי פנו לאחראים בחברת השמירה ואלה טענו שזו לא המדיניות שלהם אלא מדובר בהחלטה של חברת הרכבות. עוד נאמר להם שהחברה אינה רוצה להפסיד את החוזה עם רכבת ישראל ולכן אינה יכולה לעורר מהומה. "אנחנו מרגישים מרומים ומופלים לרעה", התרעם סלאמה. "דווקא עכשיו כשרצו לשפר את התנאים, נזכרו שלא שירתנו בצבא. זו החלטה גזענית, מפלה ומקוממת. אנחנו מרגישים כמו אזרחים סוג ג'".

 

קאדי עבד אל כרים, אף הוא תושב קלנסווה, עובד בפרויקט זה שנתיים וחצי. "עבדתי כמעט בכל הגזרות, מבית שמש ועד חדרה, ותמיד זה היה מכל הלב והנשמה. העבודה שאנו עושים אינה דורשת נשיאת נשק או מצריכה ניסיון צבאי, אבל פתאום התבשל משהו שנוטף ממנו ריח גזעני חריף. הרי ברכבת יודעים שבתנאים כאלה - רוב העובדים שהם בני מיעוטים לא יוכלו להמשיך לעבוד. לצערנו יש חברות נוספות שמתמודדות במכרז ולכן ברכבת החליטו להקשיח את התנאים. ומה יהיה איתנו? יישלחו אותנו לבדוק כלי רכב בקניון? בשביל זה אנחנו כן מתאימים?"

 

העובדים הערבים פנו לח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) שנרתם למחאתם. טיבי שיגר היום מכתב למנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, לשר התחבורה, שאול מופז, וליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ובו כתב כי "ברור שלדרישה הזו יש מטרה אחת - לחסל כל אפשרות שערבים יעבדו במסגרת רכבת ישראל

ו'לטהר' את הרכבת מעובדיה הערבים. מיותר לציין שהתנהלותכם זו היא בניגוד לחוק, מפלה וגזענית. היא חמורה במיוחד מאחר שמדובר בחברה ציבורית שמפעילותה אמורים ליהנות כל אזרחי המדינה".

 

מחברת השמירה נמסר בתגובה: "הלקוח, קרי רכבת ישראל, שינתה את התנאים למכרז ואנו ניגש למכרז בהתאם לתנאי הלקוח. מעתה הדרישות הן להעסיק בוגרי שירות סדיר מלא בצה"ל. בחלק מהתפקידים הדרישות לתפקיד הן אנשים ששירתו בצבא כקצינים. בתוך כך, נעשה כל מאמץ לשלב את העובדים שאינם מתאימים לתנאים אלו בתפקידים אחרים".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת המכרז החדש למפקחי מפגשים (תצפיתנים וסיירים) התווסף קריטריון הדורש מהמתמודדים להיות בוגרי שירות צבאי רובאי 02. רכבת ישראל רואה חשיבות רבה בעידוד שילובם של בוגרי צבא בשוק העבודה ובנתינת הזדמנויות צעירים אלה. בנוסף, משריינת רכבת ישראל מספר משרות מפקחי מפגשים גם לבני מיעוטים אשר לא בהכרח שרתו בצבא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפגש רכבת. ארכיון
צילום: אבי מועלם
פעולת טיהור. טיבי
צילום: דודי ועקנין
מומלצים