שתף קטע נבחר

תאונת רכבת בשרון; 5 נהרגו, עשרות נפצעו

הרכבת שהיתה בדרכה מתל-אביב לחיפה התנגשה בצהריים בטנדר במחסום בית-יהושע, סמוך לנתניה. כתוצאה מהתאונה התהפכו מספר קרונות, ונוסעים רבים נפגעו, חלקם נלכדו. חמישה מהלכודים הוצאו ללא רוח חיים, כ-80 פצועים פונו לבית החולים, רובם במצב קל. צוותי הצלה חילצו בעזרת מנופים לכודים מהרכבת, אחד מהם ללא רוח חיים. נוסעת סיפרה ל-ynet: "הרגשתי זעזועים, והרכבת ירדה מהפסים. שמענו צעקות ובכי"

שנה לאחר תאונת הרכבת הקטלנית ברבדים - תאונה קשה נוספת על הפסים: רכבת שהייתה בדרכה מתל אביב לחיפה התנגשה בשעה 12 לערך במכונית במחסום בית יהושע. כתוצאה מהתאונה התהפכו שלושה קרונות. חמישה בני אדם שנלכדו בקרונות המחוצים נהרגו וכ-80 נפצעו, רובם באורח קל. פקחי הרכבת הזניקו מסוקים לפינוי הפצועים.

 

מחקירת התאונה עולה כי סמוך לצומת מחסום הרכבת נסעו שתי מכוניות, טנדר איסוזו וטנדר מסוג פולקסוואגן, זה מול זה. המכוניות התנגשו דופן אל דופן, וכתוצאה מכך נזרק רכב האיסוזו והסתובב עד שנעצר על הפסים. נהגים אחרים שהבחינו בתאונה וברכב מיהרו וחילצו את הנהג מתוך הטנדר וכך הצילו את חייו. הרכבת הגיעה שניות לאחר מכן ופגעה בעוצמה בטנדר. שני הנהגים בשני הרכבים לא נפגעו.

 

 

 

צוותי מד"א שהוזעקו למקום החלו בפעולות החייאה באחד הלכודים בתוך קרון שהתהפך. כוחות החילוץ חילצו, בעזרת מנופים, גופת גבר מהריסות קרון רכבת שהתהפך. מניין ההרוגים בתאונת הרכבת עלה לשלושה כשעה מאוחר יותר לאחר שנקבע מותם של צעירה בקרון הנוסעים הראשון ושל לכוד נוסף. זמן קצר לאחר מכן התברר כי ישנם חמישה הרוגים בסך הכל. ארבעה לכודים חולצו במצב קל עד בינוני ופונו במסוק לבית החולים בילינסון.

 

מצבו של אחד הפצועים בבתי החולים מוגדר בינוני-קשה, שלושה בינוני והשאר נפצעו באורח קל. בפינוי השתתפו 35 רכבי הצלה של מד"א והוזנקו אליו שני מסוקים. אוטובוסים שהוזמנו על-ידי רכבת ישראל הסיעו את הנוסעים שלא נפגעו ליעדם.

  


החילוץ (צילום: עופר עמרם)

 

התאונה אירעה כאשר רכבת ועליה כמאתיים נוסעים - שיצאה בשעה 11:44 מתל אביב - התנגשה בטנדר. הרכבת שבה אירעה התאונה היא רכבת מסוג push –pull (קטר שמושך אחריו קרונות) שהייתה מורכבת מקטר וחמישה קרונות נוסעים רגילים.

 

הרכב שנתקע על הפסים נמצא במרחק מאות מטרים מהמחסום הנמצא דרומית למקום התאונה כשהוא מרוסק ומפורק לחלקים מעוצמת הפגיעה. השוטרים הצליחו למצוא את שברי הרכב וכן את מספר הרישוי.  

 

מהמוקד הארצי של מד"א נמסר כי חלק מהפצועים פונו לבית החולים הלל יפה בחדרה, 17 לבית החולים מאיר, ו-18 נפגעים פונו לבית החולים לניאדו בנתניה. ד"ר אבינועם שקולניק, מנהל בית החולים בלניאדו, אמר כי "כולם במצב קל וסובלים בשברים בגפיים ובצלעות". לדבריו, הפצועים חולקו באופן שווה בית שלושת בתי החולים בשרון כדי לא ליצור עומס על אף אחד מהם. כוחות נוספים במקום מנסים לחלץ שלושה לכודים מאחד הקרונות שהתהפך ובמקום מספר פצועים.

 

ל-ynet נמסר כי נוסעים שנלכדו שברו את החלונות יחד עם עובדי הרכבת במאמץ לחלץ עצמם מהקרונות ההפוכים. תנועת הרכבות בין תל אביב לחיפה ובכיוון ההפוך הופסקה בשלב הזה. בנוסף, הכביש בין בני דרור למחלף פולג נסגר לתנועה בשני הכיוונים.

 


הקטר והקרונות לאחר התאונה, היום (צילום: רונן בוידק)

 

המראות בעקבות התהפכות הרכבת היו קשים. בכל מקום נראו נוסעים של הרכבת כשהם בוכים ומבוהלים. קטר הרכבת, שכנראה היה הראשון שירד מהמסילה, נשבר לשני חלקים. חלק אחד שלו נותר הפוך על צידו לכיוון מערב והחלק הקדמי במאוזן לפסים. אחד הקרונות התהפך על צידו כשחלקו האחד נמצא על גג הקטר וחלקו השני נמצא מעל הפסים. כתוצאה מעוצמת הפגיעה במקום עפו חלקים מהרכבת.

 

גם עצי אקליפטוס ותיקים בשולי הכביש נעקרו ממקומם מעוצמת פגיעת הקרון. דלתות הקרונות התפזרו בצד הרכבת עם חלקים נוספים ממנה. קרון נוסף התהפך על צידו בצד המערבי של המסילה וקרון נוסף נמצא על המסילה אך חלונותיו התנפצו, ככל הנראה מעוצמת הפגיעה או בעת חילוץ הנוסעים. שני קרונות שמחוברים לקרון נותרו על המסילה כשהם שלמים. את ההרס אפשר לראות בעיקר בקטר ובקרונות הראשונים וכן בחלקי הברזל והקפיצים, של הרכבת שהתפזרו בכל מקום.  

 


הקרונות נטו על צידם (צילום: עופר עמרם)

 

מנהל חטיבת הנוסעים ברכבת ישראל, יוסי כרמלי, אמר ל-ynet כי הוקם חדר מצב מיוחד בעקבות האירוע: "זו תאונה קשה. מכונית נתקעה על הפסים לאחר שחצתה מחסום ונהג הרכבת לא הצליח לבלום. מבחינתנו זה אירוע קשה".

 

גורמים ברכבת מסרו ל-ynet שזמן קצר לפני התאונה הזהירו במבצעים של רכבת ישראל את נהגי הקטר מפני פריצת המחסום בבית יהושוע. כעת נראה כי ההתרעה הזו הייתה מאוחרת מדי עבור נהג הקטר, שלא הספיק לבלום ופגע בעוצמה במכונית.

 


אזור התאונה

 

סימונה, אחת הנוסעות, תיארה ל-ynet את שאירע ברכבת: "ישבתי בקרון והרגשתי זעזועים ואז הרכבת ירדה מהפסים. הקטר נמצא כרגע לרוחב הפסים שכוב על הצד והקרון השני שכוב על הצד מצד הפסים. נשבר חלון ופרצנו החוצה שומעת אמבולנסים. התהפכנו. שמענו צעקות ובכי". לדבריה, "הרכבת לא היתה כל כך מלאה באותה שעה". 

 

הנוסע דוד סיפר דקות לאחר התאונה: "אני רואה את הקרונות הראשונים הפוכים. יש אנשים לכודים ונוטף דלק מהרכבת. קיבלנו הוראה להתרחק מהרכבת. כוחות ההצלה מוציאים אחד, אחד את הפצועים".

 

לפני מספר ימים פרסם ynet תחקיר נרחב שהצביע על שורת ליקויים קשים בפעולת הרכבת - ליקויים שלא טופלו כיאות על ידי בכיריה. בין היתר נחשפו בתחקיר מסמכים שהעלו חשש לפיו דרך הטיפול הפנימית ברכבת בתאונות וב"כמעט תאונות" לוקה בחסר, ועלולה להביא להישנותן בעתיד. 

 

לפני שנה, כזכור, התנגשה רכבת במשאית על פסי הרכבת ליד קיבוץ רבדים שבדרום. שלושה קרונות התהפכו באותה תאונה, בה נהרגו שבעה אנשים ומעל 200 נפצעו.

 

חודש לאחר התאונה ליד רבדים נמנעה התנגשות בין רכבת למשאית ליד מושב עוזה, באזור קריית-גת. נהג המשאית חצה את המסילה במקום לא מוסדר, והגורר נתקע על המסילה.


פורסם לראשונה 12/06/2006 12:10

 

בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור-בית אור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
על הפסים
צילום: רונן בוידק
צילום: עופר עמרם
שלושה קרונות ירדו מהפסים
צילום: עופר עמרם
קטר הרכבת בבית יהושוע
צילום: רונן בוידק
פעולות החילוץ
צילום: עופר עמרם
מומלצים