שתף קטע נבחר

בדרך: שני תיקונים לחוק הגנת הצרכן

ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית הוראות לקביעת גודל האותיות הקטנות בפרסומות, וכן סנקציות על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק לקטינים. התיקונים יועברו למליאה רק אחרי שהוועדה תדון בשאר התיקונים שהוצעו

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') פה אחד שניים מסעיפי התיקון לחוק הגנת הצרכן שהציע משרד התמ"ת. הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לנוהל אחיד ל"אותיות הקטנות" בפרסומות בכלי התקשורת, בשלטי חוצות ובפרסומים המיועדים לצרכנים, ואת ההצעה להטלת מגבלות וסנקציות על אי עמידה בכללי דרכי שיווק לילדים.

 

שני התיקונים יעברו לאישור במליאת הכנסת, רק אחרי שיאושרו שאר התיקונים שהציע התמ"ת במסגרת התיקון לחוק.

 

שאר התיקונים שהוצעו אמנם נידונו בוועדה, אך לא הוכנו על-ידה מפאת חוסר זמן. ממשרד התמ"ת נמסר שהוועדה תתכנס שוב בשבועיים הקרובים, כדי לדון בתיקונים הנוספים.

 

"תיקונים שמחזקים את הצרכן"

לפי התיקון הראשון שאושר, שר התמ"ת יוסמך לקבוע הוראות באשר לגודל אותיות ואופן הכתיבה של הסייגים המכונים "האותיות הקטנות". מפרסמים מרבים לקבור את האותיות הקטנות בשולי מודעת הפרסומת, התשדיר או המידע לצרכן, ובגדלים שלעתים נראה שדורשים מיקרוסקופ. בתמ"ת מבקשים לקבוע סטנדרט לגודל הזה, כדי שלא ייעלם מהעין.

 

התיקון השני שאושר הוא תיקון סעיף העונשין בחוק הגנת הצרכן, כך שניתן יהיה להגיש כתבי אישום גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונים לקטינים, כמו דוכנים ליד בית-הספר, נוסף ע הסנקציות הקיימות על אי-עמידה בכללים לפרסומות המכוונות לקטינים.

  

"שני התיקונים שאושרו היום מחזקים את הצרכן", אמרה סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד (העבודה). "אדאג לכך שההסמכה להתקנת תקנות מהירות ויעילות בנוגע להדגשת 'האותיות הקטנות' תתבצע במהרה.

 

"היעד הבא הוא לתת לצרכנים זכות ביטול למתן שירות בכבלים, סלולר, אינטרנט ועוד. החברות הגדולות יצטרכו להבין שהצרכן אינו בן ערובה, ולא ניתן למנוע ממנו את הזכות לקבל החלטה שקולה. הזכות חשובה במיוחד לגבי קשישים, עולים וילדים - אשר חשופים לשיטות שיווק אגרסיביות וסובלים מפערי מידע".

 

"כשאין הגינות במסחר - הצרכנים צריכים את הגנת החוק"

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, אמר כי החברות העסקיות, משווקי תוצרתן ונותני השירותים מטעמן, הם שהביאו על עצמן את תיקון החוק בהתנהגותן עם הצרכנים, כדי להתגונן מפניהם. "התיקון נולד מהתלונות הרבות שהתקבלו מהציבור, שנפגע מהדרך שבה נהגו בו, אחרת הוא לא היה בא לעולם. כשאין הגינות במסחר - הצרכנים צריכים את הגנת החוק", אמר פלג.

 

"סוכנים שעוברים מדלת לדלת אינם מניחים לצרכנים ולא מרפים מהם, עד שהאומללים המותשים לא עומדים בלחץ וחותמים על העסקה", הוסיף פלג. "כעבור כמה ימים, אם גילו שהעסקה איננה כדאית, הפתעתם כפולה כשמתברר שהם גם לא יכולים לבטל אותה. בעיקר מדובר כאן באנשים שנפלו בפח, קורבן לחולשתם, לרוב מבוגרים או עולים חדשים שמתקשים להבין או לרדת לעומק כל פרטי העסקה".

 

פלג אמר עוד שמסעי השיווק של נותני השירותים לוקים לא אחת בהטעיות שלא בתום לב. "הצגת העסקות בידי הסוכנים או בפרסומות המוקדמות של החברות - לוקה לא פעם בהטעיות שמסתירות פרטים מהותיים הנוגעים לשירות, או שחסר בה גילוי נאות לגבי מהותו של פרט זה או אחר. כל זה, מלבד התופעה שאין נותנים לצרכנים הזדמנות ללמוד את החוזה לפני החתימה, אלא אם הם עומדים על כך".

 

הפרסומות, בעיני פלג הן "מלכודת דבש שמתבטאת בהבטחות מפתות באותיות ענק, לעומת הסייגים והחריגים שמעקרים חלק גדול מההבטחות - אבל באותיות קטנות שניתן לקרוא רק בזכוכית מגדלת".

 

הצרכן כלקוח שבוי

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת עו"ד יצחק קמחי, הוסיף בהקשר זה, "הפיכת הצרכן ללקוח שבוי לא עולה בקנה אחד עם חופש הבחירה. התיקון קובע כי מידע צרכני לא יוצג עוד בפרסומות המסחריות באותיות קטנות".

 

ביטול הנורמה של "האותיות הקטנות" בחוזים האחידים ובפרסומות נכלל בסעיפים הראשונים של התיקון שהוועדה אישרה קריאה שנייה ושלישית.

 אישורו של סעיף נוסף בעניין זה, הנוגע להשלכותיו על שידורי הפרסומת בטלוויזיה וברדיו, עוכב כדי לאפשר למשרד התמ"ת התייעצות נוספת עם משרדי המשפטים והתקשורת ועם הרשות השנייה.

 

הוועדה החלה היום לדון בחלקו הארי של התיקון, שמסדיר את זכויות הצרכנים לבטל עסקאות שנעשו מרחוק באמצעות סוכנים או בטלפון, או עסקאות מתמשכות מעבר לתקופת הניסיון הראשונה של המוצר או השירות, שמוצעות בדרך כלל במבצעי שיווק. המשכו נדחה לישיבות הבאות, כי במהלכו צפויות ההתנגדויות החזקות יותר מצד המגזר העסקי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
"הצרכן אינו בן ערובה". נוקד
צילום: איציק שוקל
מלכודת דבש. פלג
חופש הבחירה. קמחי
מומלצים