שתף קטע נבחר

מה הפיצוי על מזוודה שחזרה אחרי 32 יום?

צעירה שנסעה לסיור לימודי בפולין קיבלה את מזוודתה רק כעבור 32 יום. חברת שירותי הקרקע טענה שזו אחריות חברת הטיסה או רשות שדות התעופה, אבל בית-המשפט קבע שעליה לפצות את הצעירה ב-1,600 שקל

אב הגיש תביעה לבית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים נגד רשות שדות התעופה וחברת שירותי הקרקע, בשם בתו. האב טען שבתו טסה מנמל התעופה בן- גוריון לפראג, לסיור לימודי בן שמונה ימים במסגרת בית ספרה, אולם כאשר הגיעה לשדה התעופה בפראג, נאמר לה כי מזוודתה נשארה בארץ.

 

 

הבטיחו לה שהמזוודה תשלח לבית המלון בו שהתה, ולמרות זאת, במהלך כל ימי שהותה בצ'כיה ובפולין, לא הגיעה המזוודה ליעדה, ובסופו של דבר הוחזרה לה 32 יום לאחר הטיסה. לטענת התובע, הדבר הרס את החוויה הלימודית של ביתו, גרם לה לעוגמת נפש ובנוסף תכולת המזוודה נהרסה. בתביעה שהגיש הוא דרש פיצוי בגובה 80 יורו ליום.

 

החברה שהעניקה את שרותי הקרקע בנתב"ג טענה, כי על התובע להגיש תביעה נגד חברת התעופה TRAVEL SERVICE ו/או רשות שדות התעופה ולא נגדה. בנוסף, טענה שפעלה כשורה וכי המזוודה נשארה מאחור עקב טעות מיון של רשות שדות התעופה.

 

הכבודה - באחריות המוביל

השופט כרמי מוסק קיבל את התביעה נגד חברת שירותי הקרקע, ודחה את התביעה נגד רשות שדות התעופה. השופט קבע כי בנסיבות המקרה, ועל-פי כללי אמנת ורשה, החברה המספקת שירותי קרקע ביניהם כרטוס וטיפול בכבודה נחשבת ל"מוביל", ולכן היא האחראית כלפי הנוסע. התביעה נגד רשות שדות התעופה נדחתה מאחר ונקבע כי היא אינה "מוביל" על-פי האמנה.

 

"מבחינתו של הנוסע - מרגע שמסר את כבודתו לידיו של המוביל, נציגיו או סוכניו, הכבודה נמצאת באחריות המוביל", כתב השופט. "הנוסע אינו בא במגע ישיר עם עובדי רשות שדות התעופה המטפלים בכבודתו, והוא נותן את אמונו המלא במוביל, אשר מתחייב כלפיו להביא את כבודתו ליעדה".

 

לפיכך, השופט קבע כי על החברה לפצות את הנוסעת בהתאם לקבוע באמנת ורשה, היינו, 20 דולר לכל ק"ג, וסך הכל 400 דולר (1,600 שקל). עוד קבע כי אין לקזז את הסכום שקיבלה הנוסעת בחו"ל עבור הוצאותיה, וכי בנוסף תשלם החברה 400 שקל עבור הוצאות המשפט.

 

לעיון בפסק הדין

  

אתר המשפט הישראלי פסק דין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזוודה. אילוסטרציה
צילום: דני שדה
מומלצים